free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
741 ... wanneer gan we daar eens mee ophouden ... prop daar eens iets moderner in wat self-nulling is.
Niet voor de 2n3055 er uit gaat. Van af nu >20jaar denk ik. 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (63%)]
741 en 2n3055 kunnen prima weg als we modernere voedingen gaan bouwen dan een raar ding uit '82. Een 28 jaar oud ontwerp, toen waren deze dingen eenmaal tamelijk modern. Zonder gloeispanning en alles!
't Is vast vaker gezegt, maar wat zijn goede alternatieven voor een 741. Of voor de 2n3055 of TIP3055. Of voor de elektuur '82 voeding uberhaupt.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Of voor de elektuur '82 voeding uberhaupt.
ELV voeding: http://www.elv-downloads.de/service/manuals/PPS7330/52883-PPS_7330_KM.…
Op 12 november 2010 08:39:20 schreef HarmTido:
741 en 2n3055 kunnen prima weg als we modernere voedingen gaan bouwen dan een raar ding uit '82. Een 28 jaar oud ontwerp, toen waren deze dingen eenmaal tamelijk modern. Zonder gloeispanning en alles!'t Is vast vaker gezegt, maar wat zijn goede alternatieven voor een 741. Of voor de 2n3055 of TIP3055. Of voor de elektuur '82 voeding uberhaupt.
Wat er nu inzit gewoon laten zitten. De 741 voldoen prima voor deze schakeling. Dingen als offset etc hebben totaal geen invloed in dit ontwerp. Je kan dus wel 'betere' opamps zoeken maar je zal het verschil niet merken.
Bij een nieuw ontwerp zou je deze componenten niet snel meer toepassen net zo als de lm723. Neemt niet weg dat dit een prima ontwerp is.
Wel, die ELV voeding zie ik persoonlijk niet zo zitten. Gehannes met knoppen die dubbele functies hebben vind ik waardeloos. Knop voor spanning en een knop voor stroom, en twee paneelmeters. Doet alles wat het moet doen, en snel en intuitief. Als er voor een voeding al een custom microcontroller nodig is.. Wie heeft dat in zijn signature staan, een FPGA voor een knipperled 
De 'oude' ELV voeding heeft ook gewoon 2 knoppen.
De schakeling lijkt ook wel op de Elektuurschakeling maar geeft een stabielere werking.
Het schema moet ook wel ergens op CO rondzweven.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Zonnepaneeltje bedoelt deze:
http://www.elv-downloads.de/service/manuals/22532_Universelle_Netzteil…
HarmTido,
Mijn reactie was er een met een knipoog
, je vindt de elektuur voeding van '82 enigszins oudbollig, daarom zette ik deze ELV voeding er tegen over. Uit je 2de reactie blijkt dat je eigenlijk aan de elektuur versie van '82 wel voldoende hebt.
Het begon met de discussie over de archaïsche 741 en 2n3055. En zonder die componenten komt de '82 voeding niet ver.
Voor mij is de '82 voeding prima geschikt, daarom heb ik hem nu ook gebouwd.
@Zonnepaneeltje: Wat doet de ELV voeding beter dan de elektuurvoeding? Stabieler in welke zin? minder ruis en rimpel?