Hallo,
Ik heb nog niet veel verstand van electronica, en zeker niet van programmeren.
Ik heb een velleman K8055 USB interface kaart, maar om deze te programmeren staat op de site dit:

""De K8055 interfacekaart heeft 5 digitale ingangskanalen en 8 digitale uitgangskanalen. Bovendien beschikt u over twee analoge ingangen en twee analoge uitgangen met 8-bit resolutie. U kunt het aantal ingangen/uitgangen verder uitbreiden door max. 4 kaarten aan te sluiten op de USB connectors van uw pc. Alle communicatieroutines zitten in een Dynamic Link Library (DLL). U kunt op maat gemaakte Windows (98SE, 2000, Me, XP) toepassingen schrijven in Delphi, Visual Basic, C++ Builder of met om het even welk ander 32-bit ontwikkelingstool voor Windows die een DLL kan oproepen.""

Betekend dit dat er ook in C# geprogrammeerd kan worden, want ik las op internet dat die makkelijk en nieuw was. of weet iemand anders een makkelijke taal. (en in welk programma kan ik programmeren en er een .exe van maken?)

jeroen

Zowat elke moderne programmeertaal kan een DLL aanroepen.
C# nieuw en gemakkelijk? Bestaat toch al minstens sinds 2003. In de Visual Studio .NET 2003 zat het toch al in. Gemakkelijk is ook niet het juiste woord. Het is een C-achtige taal. Maar dat is Java ook.

VB .NET vind ik persoonlijk bagger. C# iets minder bagger. Geef mij dan maar Java. Al is het nu ook al weer een tijd geleden dat ik het nog gebruikt heb.

In Java maak je er een executabel jar van. Wil je absoluut een .exe, dan kan dit met advanced installer. Dit is wel betalende software terwijl je al de rest voor Java gratis kan. JDK op de website van Sun, Eclipse als IDE en je bent vertrokken. Java is platform onafhankelijk. Zowel te gebruiken op een Linux, Mac of Windows.

Voor C++ kan je ook Eclipse gebruiken.

Visual Basic is een taal die makkelijk kan zijn, C# geld het zelfde voor als je C gewent bent zal C# beter bij je passen.
in principe zijn er genoeg mogelijkheden

VB & VC# zijn beide gratis verkrijgbaar op de website van microsoft en op de msdn.

Maar buckfast_beekeeper,
Werkt JAVA dan ook op de K8055? Kan deze dan ook "een DLL oproepen"?
Als JAVA niet zo moeilijk is dan ga ik dat proberen, tenminste, als het op de k8055 werkt.

jeroen

Alle fatsoenlijke programmeertalen en wat daarbij hoort op windows kunnen een dll gebruiken. De manier waarop verschilt en het is het handigst, zeker omdat je een beginner zegt te zijn, om een taal te kiezen waar voorbeelden voor zijn om met de K8055 te werken.

Als je het idee van programmeren eenmaal door hebt dan is eventueel overstappen naar een andere taal betrekkelijk eenvoudig.

zelf ben ik een tijd bezig geweest met deze kaart. De software schreef ik in Delphi (pascal). Over deze taal heb ik prettige ervaringen. De dll file kan je makkelijk in je software aanroepen.

succes.

Als JAVA niet zo moeilijk is dan ga ik dat proberen, tenminste, als het op de k8055 werkt

Mits gebruik van een "wrapper" kan je de kaart met java programmeren.
qua moeilijkheid moet je volgens mij gewoon kijken naar de toepassing waarvoor je hem gebruikt.
Als je hem bv via het internet wilt 'bedienen' ben je beter af met de visual studio omgeving van MS. Deze heeft een mooie app server wat het wat eenvoudiger maakt om te debuggen.
maar met java kan je ook die kant uit hoor.

Ik wil hem in iedergeval niet via internet bedienen.
Ik denk dat ik dan voor Delphi ga omdat RKSHOP die ook heeft gebruikt voor de K8055 en deze goed werkte,
Allemaal bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!

jeroen

Op deze site van Velleman kan je bij downloads een voorbeeld programma downloaden. Dit programma kan je als basis gebruiken (door bijvoorbeeld de functies te verwijderen die niet nodig zijn). mvg Rein

[Bericht gewijzigd door RKSHOP op (13%)]

Hallo,
Ik heb het gedownload, en in de map Delphi zitten dan:

K8055.dfm
K8055.pas
K8055_Demo.dpr
K8055_Demo.res
K8055D.dll
K8055D.dpr

Dat ik de K8055D.dll niet moet gebruiken, maar in de system32 zetten dat weet ik al.
maar wat moet ik met de andere bestanden? kan alles verwijderd worden behalve 1tje of heb ik alles nodig, en welke is de source code?

jeroen

de .pas files zijn projecten, op deze PC heb ik geen Delphi staan, dus dat kan ik even niet voor je nakijken, dus dan is het het makkelijkste om even de bestandjes 1 voor 1 uit de map te verplaatsen totdat het niet meer werkt. mvg Rein

Hallo
ik heb nu EditPad Pro gedownload. hiermee zou ik pas files kunnen openen, maar hoe maak ik van deze files een programma zodat ik kan testen welke ik nodig heb en welke niet? (volgens mij heet dit compilen, maar hoe moet dat?)

ik heb nu de pas geopend en bijvoorbeeld dit stukje:

{$R *.DFM}
function OpenDevice(CardAddress: Longint): Longint; stdcall; external 'K8055d.dll';
procedure CloseDevice; stdcall; external 'K8055d.dll';
function ReadAnalogChannel(Channel: Longint):Longint; stdcall; external 'K8055d.dll';
procedure ReadAllAnalog(var Data1, Data2: Longint); stdcall; external 'K8055d.dll';
procedure OutputAnalogChannel(Channel: Longint; Data: Longint); stdcall; external 'K8055d.dll';
procedure OutputAllAnalog(Data1: Longint; Data2: Longint); stdcall; external 'K8055d.dll';
procedure ClearAnalogChannel(Channel: Longint); stdcall; external 'K8055d.dll';
procedure ClearAllAnalog; stdcall; external 'K8055d.dll';
procedure SetAnalogChannel(Channel: Longint); stdcall; external 'K8055d.dll';
procedure SetAllAnalog; stdcall; external 'K8055d.dll';
procedure WriteAllDigital(Data: Longint);stdcall;  external 'K8055d.dll';
procedure ClearDigitalChannel(Channel: Longint); stdcall; external 'K8055d.dll';
procedure ClearAllDigital; stdcall; external 'K8055d.dll';
procedure SetDigitalChannel(Channel: Longint); stdcall; external 'K8055d.dll';
procedure SetAllDigital; stdcall; external 'K8055d.dll';
function ReadDigitalChannel(Channel: Longint): Boolean; stdcall; external 'K8055d.dll';
function ReadAllDigital: Longint; stdcall; external 'K8055d.dll';
function ReadCounter(CounterNr: Longint): Longint; stdcall; external 'K8055d.dll';
procedure ResetCounter(CounterNr: Longint); stdcall; external 'K8055d.dll';
procedure SetCounterDebounceTime(CounterNr, DebounceTime:Longint); stdcall; external 'K8055d.dll';

procedure TForm1.Button3Click(Sender: TObject);
var h,CardAddr:longint;

in elke regel staat wat hij doet, maar waar staat aan welke knop dat vast zit: bijvoorbeeld: SetCounterDebounceTime staat niet dat het aan de knop "reset" vast zit

Haha. dit is wel een programma om het bestand uit te lezen.. maar daar kan je weinig mee. Je moet gewoon Delphi(7) downloaden, hier zit een debugger in en heb je ook een grafische weergave van je programma.

na heel wat zoeken.. hier te downloaden..

Oke, bedankt
ik ben nu net bezig met downloaden dus dat kan nog even duren.
maar wat ik net liet zien in die code.
hoe werkt dat eigenlijk, want er staat niet bij welke opdracht bij welke knop hoort, of staat dat in de K8055.dll (die kan ik niet lezen :S)

In het voorbeeld programma K8055_demo, welke je met Delphi kan openen, kan je dubbelklik op een button doen (dan krijg je de onClick_event van de button, hier staat vervolgens de functie (op internet wel veel instructies over).

oke, bedankt.
ik ben nu eerst aan het downloaden, 17mb van 188 klaar, nog lang dus.
daarna zal ik het proberen, bedankt!

Het programma werkt, van al die files die ik had gezegd, kunnen 3 in delphi worden geopend: de K8055D.dpr heeft deze code
http://codeviewer.org/view/code:1424

bij de K8055.dfm en de K8055.pas worden samen geopend, 1 daarvan is een delphi source code en de ander de code zelf:
http://codeviewer.org/view/code:1425

er is ook nog de K8055_Demo.dpr
die heeft deze code:
http://codeviewer.org/view/code:1426

deze opent OOK het programma van de K8055.

er is ook de K8055.dcu bijgekomen, daar kan ik niks mee.

maar wat moet ik nu gebruiken om het programma aan te passen?

jeroen

[Bericht gewijzigd door beginner(tje) op (94%)]

Niemand gaat al die code doornemen, gooi die ergens op een hosting en post de linkjes.

Waarom moeten alle bechrijvingen in bold? Alle code staat in kaders, bold is dan overbodig.

En de topickick was ook niet nodig.

Henry, ik heb nu het bericht gewijzigd en de codes staan nu op codeviewer.org.
Mag dit wel op deze manier?

Jonge, Jongen, wat maak je het jezelf toch moeilijk.

Alles wat jij wil is zo met profilab te verwezenlijken. Er zit zelfs standaard TCP op, kan zo via internet of onderling tussen twee pc's.

Maar ja je wil dat niet. :)

Ik vind profilab wat te duur, ik ben niet van plan om ruim 100 euro te betalen voor software.
Sorry :-P

100€ lijkt je zeer veel voor software. Zodra je zelf aan het programmeren slaat, zal je merken dat er zeer snel enkele uren verstreken zijn en dat je eigenlijk nog nergens staat. Voor goede software is 100€ peanuts. Kijk even naar de prijzen van Eagle Pro, Altium, ... . Niet alles is gratis. Soms moeten er ook nog mensen hun brood verdienen met het schrijven van software.

Op 17 november 2010 07:18:32 schreef beginner(tje):
Maar buckfast_beekeeper,
Werkt JAVA dan ook op de K8055? Kan deze dan ook "een DLL oproepen"?
Als JAVA niet zo moeilijk is dan ga ik dat proberen, tenminste, als het op de k8055 werkt.

jeroen

Ja, JAVA werkt ook. Ik zou dat aanraden omdat het platform onafhankelijk is. VB is weer gekoppeld aan MS. JAVA werkt altijd, dankzij VM.

Wij hebben een hartslag monitor gemaakt met JAVA en de k8055... Erg leuk.

NETBEANS is een fijn programma..

Het is fijn dat netbeans (http://netbeans.org/downloads/index.html) gratis is.
Maar is het makkelijk om in JAVA te programmeren? en heb je misschien een tutorial waar ik het een beetje kan leren?

jeroen

EDIT: Ik heb op internet ook iets gevonden als JAVADOC, ik weet niet precies wat het is maar het blijkt wel handig te zijn.
EN wat moet ik downloaden om JAVA te schrijven EN java programma's uit te voeren?

jeroen

[Bericht gewijzigd door beginner(tje) op (34%)]

De Javadoc is zowat de handleiding van alle beschikbare voorgeprogrammeerde code. Hier vind je terug welke functies er allemaal beschikbaar zijn voor een bepaald object. Je kan er ook achterhalen van welke parent class je object erft. Leer dit goed gebruiken.

Netbeans heb ik nooit gebruikt. Kan ik je dus geen aanwijzing over geven. Belangrijk is dat je de JDK bezit. Deze is te downloaden van deze plek.

Voor de rest heb je eigenlijk niets anders nodig dan notepad(++). Je dient dan wel in de command prompt zelf alle parameters te geven aan de compiler. Een stuk handiger is een IDE zoals IntelliJ netbeans of Eclipse. Zelf gebruik ik IntelliJ.

In de JDK zit de Java JRE al in. Wil je op een andere pc ook je programma gebruiken hoef je niet de JDK + IDE te installeren maar heb je genoeg aan de JRE