als je electrical grid aanzet en die laat snappen op 'all layers' dan heb je daar geen last van. je kan die dan mooi uitlijnen.

Thnkx voor de library, zeer bruikbaar :).

Bedankt voor het antwoord.

Ik zal proberen deze week de print tussen de bedrijven door af te krijgen en zal ik hem hier posten.

Het is een usb<->can omzetter met voor de usb een at90usb646 en voor de can bus een mcp2515.

stuur me even een email. jous adres is niet zichtbaar op co...

Ik wil graag gerbers genereren met altium, alleen dit gaat niet helemaal goed.

Eerst even een 3d plaatje van het resultaat.

http://www.uploadarchief.net/files/download/altium_resultaat.jpg

Wanneer ik in de pcb editor file->fabrication outputs->gerber files aan klik , dan moet ik de juiste layer aanklikken en kom ik in het programma camtastic.

In het programma camtastic kies ik file->export->gerber met de volgende instellingen

http://www.uploadarchief.net/files/download/instelling_cam_1.jpg

en

http://www.uploadarchief.net/files/download/instelling_cam_1.jpg

Als ik de gerber files bekijk in gcpreview lijkt het nergens naar.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resultaat_2.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resultaat_3.jpg

Ik heb al wat met de instellingen zitten spelen, maar geraak er niet helemaal uit.

Wat doe ik fout ?

HOLD IT !

je maakt het VEEEEEEEEEL te moeilijk.

als het zo moeilijk is zit je totaal verkeerd te zoeken in Altium. Dergelijke dingen zijn allemaal simpel. ( onthoud die regel. Als het meer dan 10 seconden duurt is er wel ergens een commando voor. )

Aanmaken van gerber data.

je kan dat inderdaad vanuit de pcb maar dat is voor een 'temporary' file.

Fabrication output aanmaken gebeurt altijd in bulk. Das klikkerdeklik , ogen dicht -flits- en alles is gedaan.

dus :

in je Projects panel. Klik op je projectname met de rechtermuistoets en kies Add new to project -> Output Job File (als je die nog niet had.)

in de output jobs file onder de hoofding Fabrication Outputs ga je Gerber Files zien staan. dubbelklik daar op.
verifier dat je op inch 2:5 staat, dat alle layers geplot worden (tweede tab) (niks in mirror). Drill drawing veeg je je voeten aan das voor ouwe knoeiers) Apertures : Embedded aangevinkt en van Advanced blijf je compleet af. Klik OK

verifieer nu in de output job dat onder NC DRill de volgende instellingen staan : Inches 2:5 , suppress trailing zeroes en reference to relative origin.
de rest speelt geen rol.
ok

klik rechts op Generate files ( niet de knop rechtboven maar in de lijst)
je gaat nu 'connector lijntjes' zien. zorg dat je connect naar gerber en ncdrill ( klik op het bolletje in de lijst onder 'enabled' )

nu klik je met de rechtermuistoets op 'generate files ( opnieuw in de lijst ) en je selecteert 'generated files setting'

je zet daar je output directory en vink 'open generated outputs aand alsook add generated to project ( als je dat wilt ) en je kan nog andere opties opgeven. maar de separate folder laat je best af staan.

klik ok.

save nu die output job file (file - save all)

als je rechtsboven op die knop 'generate files' klikt kan je effe met de ogen knipperen en dan is altium weer klaar.
als ie goed gaat komt nu camtastic automatisch op met de ganse reutemeteut geladen. je hoeft zelf NIETS meer te doen. gene export, geen save as, geen niks nougabollen.

altium heeft nu een mooie output directory aangemakt, alle gerber layers en nc drill aangemaakt en die daar in gekatapulteerd en die dan binnegetrokken in camtastic als een .cam file 'for your enjoyment'.

als de boel naar de pcb boer moet : zip die output folder en duw hem door. alles wat ze nodig hebben zit er in. ogen dicht en slapen.

zo makkelijk is het.

je kan het natuurlijk op de moeilijke weg door dat allemaal met de hand gaan exporteren , maar de echte manier is via een output job file.

je kan in die output job files zoveel dingen maken als je maar wilt . je kan ook meerdere presets aanmaken ( in die lijst rechts waar print , publish to pdf , publish to web en zo staat kan je zelf zoveel items bijplaatsen door op 'add outpout medium' te klikken.
je kan dan die nieuwe entry terug verbinden met connector wires en daar ook weer instellingen voor geven.

je kan die outputjob file saven als een template en die automatisch laden bij elk project.
je stelt dat 1 keer in en daarna is het fire and forget.
ik heb zo een nest presets voor verschillende PDF's te maken. ene voor de klant , ene voor de assemblage madam , enen voor externe assemblage contractors, ene voor de pcb boer , verschillende boms met verschillende formats etc. ik klik op de knop en een paar seconden is al die output up to date.

[mod edit] Spam

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (90%)]

Oke, nu wil ik graag een bomfile maken. Opzich is dat geen probleem. Ik heb al wat zitten spelen met de bill of materials optie's.

Alleen ik wil graag een tekst file genereren die alleen de bestelnummer bevat en de hoeveelheid, zodat ik het meteen kan plakken op de volgende pagina.

http://nl.farnell.com/jsp/shoppingCart/quickPaste.jsp?ICID=i-8833-0000…

Is dit mogelijk ?

Bij eagle had ik een apart programmatje hiervoor gemaakt.

Misschien is er ook een andere manier mogelijk om alles gemakkelijk te bestellen bij Farnell. Dan hoor ik dat graag.

Je kan exporteren naar Excel, en Farnell heeft de mogelijkheid om Excel orders te uploaden. Heb het zelf nog niet via deze weg geprobeerd.

Doodeenvoudig.

mak een bom generator aan in je output file.
sleur het vakje voor comment vanuit de tabel linksonder naar de tabel linksboven en zorg dat het aangevinkt staat.

in de lijst linksonder vink je allen vendor part number aan. de rest laat je af staan.
presto.

Net zoals de gerber files dus.

Ik heb dan nog steeds een probleem, ik zal het duidelijk proberen te omschrijven.

Ik heb de parts naar voorbeeld van de library van altium en die van free de omschrijving 'Supplier 1' voor de leverancier en voor het bestelnummer 'Supplier Part Number 1' meegegeven. Voor sommige parts staat bij de parameter 'Supplier 1' de naam farnell en bij sommige andere (uit een andere library) staat bij 'Supplier 2' de naam Farnell en bij 'Supplier Part Number 2' het bestelnummer. Hierdoor kan ik niet mijn eerder gewenste output krijgen, omdat ik zowel 'Supplier Part Number 1' als ook 'Supplier Part Number 2' moet aanvinken om alle Farnell bestell nummers te krijgen. Hierdoor krijg ik verschillende bestel nummers van verschillende leveranciers door elkaar heen.

Volgens mij zit er niks ander op dan de library aan te passen en bij alle parts de parameter 'Supplier Part Number 1' het Farnell nummber te geven. Of ik moet een apart programaatje schrijven...

nope.

als je meerdere bestelcodes hebt voor 1 part in de library moet je een variant aanmaken van je schema. daar toggel je dan welk van de suppliers je wilt gebruiken. bij generen van de output gaat altium die dan properkes mergen in 1 colom.

maar vraag me niet hoe dat moet. ik weet dat het kan maar ik heb het nog nooit gedaan.

ik denk dat het ook kan in de output generator door gewoon manufacturer 1 en manufacturer 2 naar het veld linksboven te slepen.

Alweer bedankt voor het antwoord. Ik zal het vanavond proberen.

Hier het resultaat. Ik heb de hele aangemaakte gerber map naar eurocircuits gestuurd.

http://www.uploadarchief.net/files/download/printaltium.jpg

Het is toch wel sneller gegaan dan ik van te voren had gedacht. Ik heb het dan over het leer traject in altium.

Ik moet de onderdelen nog bestellen, ik moet nog steeds met de bom bezig.

Iedereen bedankt voor het mee helpen/denken

Op 14 oktober 2010 23:11:31 schreef free_electron:
nope.

als je meerdere bestelcodes hebt voor 1 part in de library moet je een variant aanmaken van je schema. daar toggel je dan welk van de suppliers je wilt gebruiken. bij generen van de output gaat altium die dan properkes mergen in 1 colom.

maar vraag me niet hoe dat moet. ik weet dat het kan maar ik heb het nog nooit gedaan.

ik denk dat het ook kan in de output generator door gewoon manufacturer 1 en manufacturer 2 naar het veld linksboven te slepen.

In 'Projects'-window rechtermuisknop op [schema.SchDoc] -> Assembly Variants. Daar variant toevoegen, bij elk component in de variant aanvinken welke waarde je wilt wijzigen + de waarde.

Vervolgens OutJob-file openen. Bij 'Bill of Materials' in de kolom 'Variant' je toegevoegde variant kiezen.

Heb dit ooit eens gebruikt voor een print van een voeding die voor 2 verschillende toepassingen kon worden bestucked, werkte opzich wel aardig.

Is het overigens wel handig / haalbaar om voor elk component een nummer van een leverancier toe te voegen? Het is namelijk zoveel werk :P.

En nog een ander idee, zou het praktisch zijn om een SVN-server op te zetten, zodat libraries door meerdere mensen kunnen worden gebruikt en aangevuld?

Dit is eigenlijk niet echt wat ik zoek. Je voegt namelijk informatie toe die er al is, het staat alleen in een andere kolom (bv. het ene onderdeel staat het bestelnummer voor farnell in 'Supplier Part Number 2' en bij het andere onderdeel in 'Supplier Part Number 1')

Ik denk dat het gemakkelijkst is om de library aan te passen en alle digikey nummber bij 'Supplier Part Number 1' te doen en die van farnell in 'Supplier Part Number 2' te doen.

Dit is een keer veel werk, maar bespaart uiteindelijk meer tijd.

Ander vraagje: weet iemand wanneer release 10 uitkomt?

Volgens het topic op het officiele Altium Forum zitten ze nu in Beta 3 met release 10. De laatst bekende release datum was "begin oktober" maar dat hebben we al niet gered.

Op dit moment kan ik er ook weinig over terug vinden, wat mij betreft mogen ze wel opschieten met R10.

Mzzls

Ik denk zelf ook dat een variant op de bom-list alleen praktisch is wanneer een zelfde print voor een iets andere toepassing van andere componenten moet worden voorzien. Dan pas je alleen de te veranderen waarde bij de te veranderen componenten aan, en evt. bestelnummer in dat geval.

Ik heb soms ook dat ik deel schema's heb die steeds het zelfde zijn.

Een voorbeeld is een print die 8 maal een analoog signaal als output heeft.

Op deze print zit dus 8 maal dezelfde componenten met min of meer dezelfde routing.

Zou je van zulke deelschema's ook een soort library part kunnen maken ?

Dus, je voegt een 'black box' in je schema en alle bijbehordende componenten + routing worden op de PCB geplaatst.

Geen idee of dat kan. De vraag is ook of het zin heeft. Veel kans dat de plaatsing van de componenten totaal anders moet dan in je 'orgineel'.

Daarnaast lijkt het mij ook niet handig als je een 'black box' in je schema hebt zitten. Stel, er zit ergens een fout, dan is een volledig schema wel praktisch. Er van uit gaan dat dat deel goed is kan je heeeel veel tijd gaan kosten ;).

Oké, wellicht heeft het niet veel nut, idd grote kans dat de routing anders moet. Ik zat in eerste instantie even te filosoferen.

Maar wat ik in eagle wel 'rot' vond is dat ik 8 keer op de pcb hetzelfde schema moest routen, die vrijwel allemaal hetzelfde waren. Ik kon wel sporen in eagle kopieren, maar dan moetst ik naderhand alle sporen met de hand een nieuwe net name geven. Nu de vraag dan wat anders gesteld.

Kan ik Schema + pcb (componenten + sporen) kopieren ?

Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog niets in altium zelf geprobeerd heb, maar vroeg het me gewoon af.

Ik heb een vraagje over de DRC instellingen en PCB instellingen.

Ik heb voor een print de DRC instellingen en de PCB instellingen voor mijn doeleinden goed ingesteld. Nu is mijn vraag: Kan ik deze instellingen ook ergens opslaan, zodat ik ze bij een volgende print ook weer kan gebruiken ?

Ik kan in de verschillende menu's nergens een save button of iets dergelijks vinden.

Of moet ik een default lege pcb aanmaken met alle goede instellingen ? Zodat ik deze dan in een nieuw project kan toevoegen ?

Even een vraagje van mijn kant, wellicht dat FE een antwoord op heeft. Hoe kan ik een layer toevoegen?

In de library's die ik in het verleden gebruikte zat een 'mechanical' layer in, die er ongeveer het zelfde uitzag als de top overlay. Daarnaast was er een string met de text '.designator' toegevoegd welke er voor zorgde dat bij het genereden van de gerber-file de juiste designator werd toegevoegd. Deze layer was handig wanneer een print handmatig moest worden gesoldeerd.

Deze layer wil ik bij de componenten toevoegen in de library van FE, alleen krijg ik niet gevonden hoe ik een layer kan toevoegen.