Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

pa3gws

Golden Member

@testman
Gloeilampen in de eeuw van de Led foei toch. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Af en toe naar je voeding lopen om hem te verstellen is gezond hoor :P

Leve de gloeilamp, maar niet op onbereikbare plaatsen natuurlijk!>:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Alex:
Ik heb nog een leuke 3x300 300mA gestabiliseerde buizenvoeding, ruilen tegen een andere regelbare voeding ?
Ik heb namelijk maar een kortsluitvaste en stroom begrensbare labvoeding (40V 5A) zoek nog symetrisch bv

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@tidak: Niet als je dat 100 keer moet doen om een serie metingen te doen ;)

Tidak Ada

Golden Member

Hangt er van af in welk tijdsbestek :D
Maar een kilometertje of 10 per dag is alleen maar gezond hoor. Trapje erbij is nog beter :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@testman
Gloeilampen in de eeuw van de Led foei toch.

welke lampen :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Om even terug te komen voor de mensen die ook een California Instruments 1251 RP - 5096 hebben gekocht zoals mij.

Ik heb ondertussen alle informatie op een rij, voor het het terug bouwen van deze voeding voor lokale bediening dus naar een standaard 1251RP.

Stuur mij een emailtje, dan stuur ik u de informatie toe per PDF.

De encoder die je in dat pdf'je noemt, is dat ook de encoder die gewoon normaal draait? IIRC dat je ergens postte dat de encoder die je erop had gezet niet helemaal lekker liep..

Het is dan wel niet mijn eigen voeding, maar ik heb laatst voor een test opstelling een voeding van mijn oude school gebruikt. 70V, 45A

http://www.uploadarchief.net/files/download/30amp%20zonder%20rook.jpg

Ik had deze test opstelling gebouwd voor een bezoek van fluke met een warmte beeld camera.

Een resultaat:

http://www.uploadarchief.net/files/download/belastingsweerstand.jpg

Temperatuur van de belastingsweerstand. Je ziet hier de echte foto en de IR foto een beetje door elkaar heen.

De print

http://www.uploadarchief.net/files/download/print_temp.jpg

Het heetste punt van de print was bij een paar via's. Al met al was dit wel een leuke ervaring.

De print is trouwens voor de aansturing van aan/uit ventielen (hydraulisch) via de canbus

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Tidak Ada

Golden Member

Leuke plaatjes, die duidelijk de mogelijkheden en het nut van zo'n ding laten zien.
Dat die via's zo heet zijn, kan dat duiden op een slechte print of doormetalisering?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kan ook betekenen dat de via's te klein zijn.

De print heeft 7 uitgangen en 2 daarvan had ik parrallel aangesloten op de belastingsweerstand. Deze belaste ik wat extra (iets van 13 A) Het waren de via's van deze uitgangen die warm werden, die belast werden boven de 'berekende 4 ampere'. Ik heb op de print wat extra vias geplaatst in de betreffende uitgangen.

De man van fluke liet ook nog andere mogelijkheden zien, zoals het preventief vervangen van lagers bij een lopende band. (deze waren dan warmer dan de ander lagers). Of in een elektrische kast de camera gebruiken om te kijken of een 1 van de 3 fasen extra belast werden.
Ook wordt de camera wel gebruikt bij zo'n verdeel station op de grond. Even de camera erop richten en je kunt meteen de warmste punten zien.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

dat zijn mooie warmtemeters , helaas zijn zelfs de frutmerken nog vlot aan de 3,500 euro . heb er ook eens 1 zien werken toen de verdelers op t exwerk werden nagemeten . hitte was geen probleem maar de zekeringen van 125amp op een 4mm2 vmvk wel :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inderdaad, net even op ebay gekeken, en die dingen zijn redelijk onbetaalbaar.

fred101

Golden Member

Lijken me ideale dingen bij reparaties. Je pikt erzo alle warmere elco's uit. Ik heb mbv een thermoprobe op een multimeter ooit gevonden dat er een kortsluiting in een pcb zat. Daar werd de print duidelijk warmer dan elders . Ik dacht dat dat kwam door een tor op die plaats aan de andere kant mss die tor was een paar graden koeler dan de print. Het moest dus in de multilayer zitten. Met strijklicht en een microscoop bleek die print ook bol . Daarna met flink zoeken gevonden dat er idd kortsluiting was.

Helaas zijn ze kostbaar. Zoiets zou je eigenlijk zelf moeten kunnen maken. Bv met een oude videokamera met IR optie. Ik dacht dat de meeste CCDs IR gevoelig zijn. Dan zou je met externe IR leds kunnen verlichten. En door de zoeker van een camera kijken. Of een IR foto met photoshop nasr minder kleuren om beter contrast te krijgen. Dan kun je er misschien ook hotspots uit vissen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op zich niet moeilijk: het IR-filter ('band-stop') vervangen door een IR-doorlaat ('band-pass').
Hier zijn ze er ook mee bezig geweest: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=491539

fred101

Golden Member

Op andere sites zag ik dat ze het IR filter vervangen door een stuk zwart negatief ( moet van een kleurenfilm zijn las ik ) het schijnt bijna bij elke camera te kunnen van fototoestel tot Webcam masr ze gebruiken het voor nachtopnames en artistieke fotografie. Ik zag nergens warmte plaatjes.

Zou een printplaat in het donker voldoende IR uitzenden om te kunnen zien ? Edit: ik heb nu een oude logitek webcam open liggen. Eens kijken of ik dat filter er uit krijg.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 24 november 2010 13:49:44 (11%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb hier eerder wat over gelezen om zelf een ir camera te maken.

Ik meen toen dat GJ_ dat gezegd had, maar je kan niet zomaar een camera ombouwen tot warmtebeeld camera, maar wel tot nachtkijker (rest licht). De details weet ik zo niet meer.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Tidak Ada

Golden Member

Klopt, een goede warmtebeeldcamera gaat veel verder in het IR dan met een 'gewone' CCD kan. Het spectrum loopt dan door tot het verre IR.

Ik zie bij de grote "C" net dat Fluke nog niet eens de duurste is met die dingen. Ze lopen dar van € 2.265,- tot € 17.255,-
De duurste Fluke kost € 10.110,-

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 23 november 2010 22:03:31 schreef alex278:
De encoder die je in dat pdf'je noemt, is dat ook de encoder die gewoon normaal draait? IIRC dat je ergens postte dat de encoder die je erop had gezet niet helemaal lekker liep..

Dit is de Encoder die origineel in de voeding hoort te zitten vanuit de fabriek, Zie mijn email die ik naar u toe heb gestuurd.

Ander vraagje: waar heb je die gekocht? Bij RS/Farnell hebben ze alleen de ECW0J-B24-AC0006L, niet de ECW0J-B24-AD0009L.

(Wat ik d'r van maak: het RS/farnell-ding geeft per omwenteling 1.5x minder pulsen af dan 't originele exemplaar.)

@Xtremer, bedankt voor de duidelijke pdf. Hadden ze bij AMETEK nog iets over de software gemeld? (volgens mij activeert 60Hz nog altijd de externe sync input of heb je hier wat op gevonden? (60.1Hz gebruiken ipv 60Hz kan natuurlijk ook))

Op 24 november 2010 13:00:06 schreef fred101:
...Zou een printplaat in het donker voldoende IR uitzenden om te kunnen zien ? Edit: ik heb nu een oude logitek webcam open liggen. Eens kijken of ik dat filter er uit krijg...

Met een normale CCD/CMOS gebaseerde camera ga je nooit thermische plaatjes kunnen maken. Een CCD/CMOS sensor is gevoelig voor licht met een golflengte van UV tot ~1000nm (kijk bv. op p.8 van deze CCD sensor.).
Hiermee kun je dus prima een nachtkijker maken die gebruik maakt van extra IR-leds (de meeste IR-leds zitten tussen 800...1000nm). Om thermische plaatjes te kunnen maken moet je echter aan een andere golflengte denken (~7...14um). Hiervoor gebruikt men geen CCD's meer, maar een microbolometer-array (bv. hier).
Het enige probleem met deze sensors: prijs en verkrijgbaarheid.

Edit:
Deze had ik trouwes wel ooit gezien. Hierin maken ze van een standaard CMOS camera een thermische camera. Hiervoor gebruiken ze een speciaal plaatje dat afhankelijk van de temperatuur meer of minder reflecteert.

[Bericht gewijzigd door 230V op donderdag 25 november 2010 01:17:53 (11%)

Voor zelf maken zou ik omzien naar de oude methode en een scannende camera maken. Dus bewegende spiegels icm een enkele PIR-sensor. Dat het traag is boeit voor "ons" soort metingen vaak toch niet.

De golflengtes verschillen inderdaad een factor tien met zichtbaar licht / NIR, gewone camera's zijn er niet gevoelig voor. Zo gaat het bijvoorbeeld al niet door glas.

Eigenlijk vind ik de huidige prijzen voor ongekoelde thermische cores heel beschaafd, niet zo lang geleden was alles op dit gebied onbetaalbaar. Het maakt een hoop nieuwe toepassingen mogelijk.

Wat dat betreft is dit wel een leuk project http://www.designer2k2.at/index.php?option=com_content&view=articl… De sensor heeft 1x8 pixels en kost zo'n 70 euro.

Op 24 november 2010 12:23:11 schreef fred101:
Lijken me ideale dingen bij reparaties. Je pikt erzo alle warmere elco's uit.

Absoluut. Het bedrijf heeft er ook eentje, en die is al vaak van pas gekomen bij printherstelling, zeker bij kortsluitingen op de voeding, rotte caps en opgeblazen ICs die geen uiterlijke tekenen vertonen.

Op 24 november 2010 14:44:44 schreef Tidak Ada:
Ik zie bij de grote "C" net dat Fluke nog niet eens de duurste is met die dingen. Ze lopen dar van € 2.265,- tot € 17.255,-
De duurste Fluke kost € 10.110,-

"Flir" is nog zo'n merk. Working like a charm.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Dit topic is gesloten