@bprosman:
Ik kan alle (exotische en andere) componenten van de Accu-revitalisator bij Farnell bestellen.
Indien je wenst kan ik voor jou meebestellen (contacteer me dan via email).

Ik heb nog een vraagje. Ik heb twee 12v accu's van 7Ah. Deze zijn een half jaar niet opgeladen geweest en zijn dus leeggelopen. Nu is de spanning die op de accu's staan rond de 10,8 en 11v, maar ik krijg de accu's niet meer opgeladen. De lader krijgt de accu's wel op de 13v, maar de volgende dag is de spanning al weer gezakt. Zou dit op te lossen zijn door zo'n desulfator van elektor?

Op 20 november 2008 02:44:56 schreef Evarist:
Het is dus gelukt. De accu doet het weer.

Even veduidelijken: het betreft een accu die overladen was.
Bij dit overladen ontsnapt water. De accu werd steeds geladen gehouden. De accu deed het nog maar de capaciteit was verlaagd.Nu heb ik de ventieltjes geopend en water bijgevuld. Laden en ontladen gaf geen verbetering, maar na een tochtje over kasseien, steeg de capaciteit.Ik ben van 10Ah naar 37ah gestegen, terwijl de capaciteit 38Ah was. Nu even hopen dat het langer zo blijft.

Dit verbaast me. Zelf de bekende http://batteryuniversity.com/
komt niet met deze mogelijkheid. Je bewijst het.

Weer wat geleerd.

Ik doe het niet met deze accu's die ik nu heb omdat ze iets anders mankeren. Mijn accu's zijn gerecupeerd bij Miton en haalde 94-96% C=0,05 terug van ernstige schade door lang leegstaan omdat lader defect ging bij het aankoppelen. Nu heb ik een zeer goede lader IUUa/0 en de accu's zijn wel beschadigd want ik meet 50% capaciteit met de scooter. In de eerste 5 kilometer staat de naald helemaal bovenin bij optrekken en na 15 kilometer raak ik het gele gebied bij optrekken.

Dit plaatje is wel heel intressant (FIAMM-GS)
http://i31.tinypic.com/uwjm8.png
En dit plaatje heb ik zelf gemaakt. Zo reageert mijn voltmeter van mijn scooter.

We hebben het hier over een 960 watt naafmotor wat ongeveer overeenkomt met een vermogen van 16 A bij 60 volt uit de accu's. 5 x 12 volt 18 Ah (over een paar maanden koop ik 5 x 12 volt 22 Ah. Je hebt dan meer dan 18% winst want het maximall vermogen is dan een lagere C waarde (het peukert effect) en verwacht zoiets als 20-25% winst op de range.

http://i31.tinypic.com/25tgcqb.png

http://en.wikipedia.org/wiki/Peukert's_law

Eindelijk de Elektor Accu-Revitalisator begonnen.
Ik had reeds bij Farnell de meeste onderdelen besteld (voor bprosman en mezelf).

Nu nog enkel een geschikte behuizing vinden en de 4 LEDjes monteren (door 4 gaatjes in de behuizing).
Rechtsboven is een connectortje voor aansluiting op een loodgelacculadertje indien de accu tè ver ontladen is.
Rechts onderaan de printkroonsteen voor de kabel met krokodilklemmen naar de loodgelaccu.

http://www.turbokeu.com/myprojects/accu-rev/revitalisatorb.png

http://www.turbokeu.com/myprojects/accu-rev/pict0135.jpg

http://www.turbokeu.com/myprojects/accu-rev/pict0137.jpg

@bprosman: Ik heb een paar uurtjes gevonden om een nieuwe PCB-layout te maken met de specifieke CD inductor.
PCB-layout in PDF.
Abacom Sprint-Layout bestand.

Ah mooi !!! Ik was er zelf helaas nog niet aan toegekomen.
Zal snel eens een printje maken.

Groeten, Bram

Soulkeeper, jij bent dus ook EV fan !
De accu's waar ik mee geëxperimenteerd heb, zijn inmiddels allemaal overleden. Sommige hebben in hun val andere accu's meegesleurd: die herstelde accu's hebben vaak een veel hogere druppellaadstroom, waardoor , bij in serie laden, andere accu's meer spanning krijgen en kapot gaan.
Ik heb echte wat nieuws uitgeprobeerd. Zie dit topic.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/73505

Update:
Ik heb wat zitten stoeien met de Elektor Accu-revitalisator.

Met de multimeter (Fluke 187) valt er weinig te meten, behalve dat er uit de 4047 wel degelijk een 1KHz signaal komt.
Dan maar mijn Hungchang (brol)scoop erbij gehaald.

FET T1 wordt gesperd zodra de spanning op de + ingang van comparator IC2D gelijk wordt aan de spanning op zijn - ingang (=spanning over D2 - Schottky diode BAT85) via de resetingang van de 4047. Dit geeft zéér smal oplopende (orde van enkele µsec aan de basis van de puls) pulsen op de gate van T1.
Volgens het Elektorartikel is de max stroom door R4 dan 0.35V/0.33R= ca 1A.
Ik meet over de BAT85 (meerdere exemplaren getest) slechts 0.24V zodat de stroom door R4 maar kan oplopen tot 0.24/0.33 = 0.7A
Deze energie wordt, na het sperren van T1, opgeslagen in inductor L2 en doorgegeven naar de aangesloten accu als een piek in de laadspanning.
Ik kan de hoogte van deze laadspanningspiek echter moeilijk exact meten omdat deze zó smal is dat ik het einde, zelfs bij max helderheid van het scoopscherm, niet echt kan zien (tja, brolscoop...).
Verlagen van de waarde van R4 van 0.33R naar 0.22R (0.22/0.24= ca 1.1A) geeft inderdaad iets hogere spanningspieken.
Testen met een minder goede (= redelijk gesulfateerde) Yuasa NP12-12 loodgelaccu geeft pieken van (zichtbaar) ca 2V boven de accuspanning en een gele LED aanduiding (= zou gelijk aan of groter dan 20V moeten zijn).
Met een zo goed als dode Panasonic loodgelaccu lopen de pieken (zichtbaar) op tot ca 12V (oplichten van de rode LED geeft aan dat dit volgens het artikel +30V pieken zouden moeten zijn).

Waarschijnlijk klopt de niveauaanduiding van de LEDs ook niet niet echt meer omdat de spanning over de BAT85 (0.24V i.p.v. 0.35V) hier ook als referentiespanning voor de comparators IC2A, B en C gebruikt wordt.

Als ik D2 vervang door 2x BAT85 in serie (dus ca 0.48V) gaat de aanduiding voor de Yuasa accu idd van 'geel' naar 'rood'.
Het zou misschien beter zijn de weerstandswaarden van spanningsdeler R5/R6/R7/R8 aan te passen naar de reële spanning over D2 (of dit nu 1x BAT85 of 2x BAT85 is).
Met 2x BAT85 (0.48V) zou de max stroom door R4 (0.33R) 0.48/0.33= 1.45A zijn, en 0.48/0.22= 2.2A voor R4=0.22R.
Alle componenten in de schakeling kunnen deze hogere stromen gemakkelijk aan.
Edit: Mogelijke spanningspieken boven 54V (2x 27V zener in serie) worden i.i.g. begrensd.

@Evarist: Wat zijn jouw ervaringen/meetwaarden met de Elektor Accu-revitalisator?

Ik weet de meetwaarden niet meer maar als ik tijd heb zal ik nog eens meten. Je revitalisatiekuur is maar tijdelijk. Kapot is kapot. Wat heb je aan een accu die het weer een paar weken doet?

Als de accuspanning te laag is moet je een voeding aansluiten via een grote weerstand, zodat je kleine laadstroom hebt. De pieken kunnen 30V zijn maar minderen tot een paar 10 tallen mV als de accu klaar is, dit duurt een week of langer.

[Bericht gewijzigd door Evarist op (39%)]

Dat zou tof zijn.

Waarom zou de revitalisatiekuur tijdelijk zijn? (absoluut gezien is alles op aarde natuurlijk 'tijdelijk', gaande van een paar femtoseconden tot een paar miljarden jaren...;))

Als de sulfaatvorming op de platen verminderd wordt kan waarschijnlijk de levensduur van de accu (van 'onbruikbaar' tot 'bruikbaar') een stuk verlengd worden.
Hoe lang is 'een stuk'? Tja, daar vraag je me wat...

Mijn probleem is simpel:
- Ik heb 2 tweedehandse Yuasa NP12-12 (12V-12Ah) loodgelaccu's (aangekocht voor 10€/stuk).
- Eén is nog goed, de andere is zo goed als 'busted'.
- De accu's gaan in serie (24V) in een 1:20 schaalmodel van een zeesleper gebruikt worden voor de aandrijving.
- Twee goede nieuwe loodgelaccu's (bvb. van Panasonic) kosten mij gemiddeld 50-60€/stuk via Ebay.
- Vermits grotere projecten bij mij altijd 5/10/20-jaren plannen worden (mijn zeesleper heb ik tweedehands aangekocht begin jaren '70 ;)) heb ik geen zin nieuwe accu's aan te kopen om deze hier dan -tig jaren ongebruikt te laten liggen. Dan kunnen de Yuasa's nog goed dienen voor testen met/zoeken naar de meest geschikte aandrijfmotor (boot weegt vaarklaar zo'n 30kg).

Op 23 mei 2009 10:36:35 schreef Turbokeu:

Mijn probleem is simpel:
- Ik heb 2 tweedehandse Yuasa NP12-12 (12V-12Ah) loodgelaccu's (aangekocht voor 10€/stuk).
- Eén is nog goed, de andere is zo goed als 'busted'.
- De accu's gaan in serie (24V) in een 1:20 schaalmodel van een zeesleper gebruikt worden voor de aandrijving.

Als twee duistere accus in serie moeten wordt het misschien wel eng. Ook als ze na revitalisatie enigzins gelijk zijn zullen ze vast verschillend verouderen. En verouderen doen ze vast weer sneller dan nieuwe accus. Kun je niet een 24V omzetter gebruiken? Dan kun je er eentje gebruiken of wellicht ook overwegen de accus parallel te zetten (al dan niet via schottkys)

Op 23 mei 2009 10:36:35 schreef Turbokeu:
Waarom zou de revitalisatiekuur tijdelijk zijn? (absoluut gezien is alles op aarde natuurlijk 'tijdelijk', gaande van een paar femtoseconden tot een paar miljarden jaren...;))

Als de sulfaatvorming op de platen verminderd wordt kan waarschijnlijk de levensduur van de accu (van 'onbruikbaar' tot 'bruikbaar') een stuk verlengd worden.
Hoe lang is 'een stuk'? Tja, daar vraag je me wat...

In de cellen blijven kortsluitingen bestaan die de druppellaadstroom verhogen en dus ook de zelfontlading.
De Ri neemt ook toe. Dit is sletig voor de cellen.

De accu wordt wel beter en misschien doen ze het terug lang als je ze matig belast. Bij mij dienen ze echter tussen de 15 en 25A te leveren en na 10 ladingen is de accu terug merkbaar slechter.

Ik heb de accu's van de firma waar ik voor werk. Ze komen uit elektrische bromfietsen , die al 4 jaar in stock staan. Ze zijn daar 'vergeten' om die accu's te laden. Zonde.

Dit is offtopic maar zo staat daar 2m² li-ion accu's voor fietsen, ongeladen sedert 3 jaar. Nogmaals zonde.

Op 23 mei 2009 11:20:53 schreef jojo:
[...]
Als twee duistere accus in serie moeten wordt het misschien wel eng. Ook als ze na revitalisatie enigzins gelijk zijn zullen ze vast verschillend verouderen. En verouderen doen ze vast weer sneller dan nieuwe accus. Kun je niet een 24V omzetter gebruiken? Dan kun je er eentje gebruiken of wellicht ook overwegen de accus parallel te zetten (al dan niet via schottkys)

Eén 24V-12Ah accu is te massief, kan ik niet mee overweg kwa omvang/plaatsing in de bootromp voor het zwaartepunt, vandaar 2 seriële 12V-12Ah accu's.
Eén 12V-12Ah accu + 12-24V omvormer: te weing gewicht (boot moet 30kg wegen), en te weinig capaciteit/autonomie.
En accu's in parallel weiger ik aan te beginnen (behalve misschien met gelijktijdig aangekochte/gebalanceerde LiPo's maar dat is dan voor mijn motorzwevers).

Eng?
Nee, is maar om paar keer te testen/testvaren, accu's moeten het geen jaren meer uithouden.
De boot zal waarschijnlijk pas tijdens mijn pensioen afgebouwd worden (als zelfstandige: binnen 10-20 jaar, als ik dan nog leef ;)).

@Evarist:
Bedankt voor de info.

Wat betreft de accu's van je werk: Inderdaad èèèècht zonde...

ah , met accu's kun je lol hebben .

ik was / ben ook zo'n accufreak en heb er ook al veel gehad .ik zocht vaak uit welke cel rot was en als het de + of - was zaagde ik die cel eraf ( gelaccu ) en dan deed ik er aan de zijkant een m8 bout in , dan was hij nog 10,8 volt . helaas is het gel van een gelaccu zwavelzuur en dat heeft me veel kleren gekost . maar in geval van nood bij niet starten , en 1 cel gaat meteen koken ( bubbels )ram er een dikke bout in , en hij start nog op 10,8 volt . ( rigoreus ). ik had een 20 tal 24ah en 12 volt accu's
en die had ik met 20 relais zo gemaakt dat bij stroomuitval ,300 v = werdt de tl lampen ( op 300 volt = ) en via een omvormer zelfbouw
( elektuur )omgebouwd ,en met een lastrafo erin , ding was 2000 watt .alles liep door en kwam de netspanning terug
dan schakelde deze terug naar 24 volt dc , om op te laden .

gelaccu's die rot zijn en iets beter worden , zijn na 1 mnd ook weer rot , het lood vanbinnen wordt bruin en broos
bij elke cel aan 1 potentiaal , en door vaker verplaatsen
graaf je de accu zijn graf . als je er 1 hebt
die weinig capaciteit heeft , hang er 50% van de amp h op
en je zult al snel merken dat het op 1 plek op de accu
heet wordt . dit komt doordat er dan 1 cel is die nog maar
op 1 plekje van de platen werkt, en dat wordt heet .

een gelaccu die rammelt , laten staan !!! winkels hebben
ze lang staan , en na een jaar ongeladen te hebben gestaan
kun je ze in de chemobak gooien . ze moeten op spanning blijven .

yuasa accus zijn zooi , en zijn al na 2 jaar rot
en zo niet , beweeg ze en je zult zien wat ik bedoel .
dit zijn budgetaccu's en het plastic is dun
als er 1 rot wordt scheurt deze open , en loopt de gel
eruit , zeker bij hoge temperaturen . en dit is echt een yuasa probleem

sonnenschein zijn heel goed . ik weet er van 25 jaar oud
in noodverlichting die nog 1 uur branden . ze staan bol
als een cavia , maar zolang je ze laat zitten , geen probleem .

nicad's worden heel oud en op capaciteit als je ze ontlaad
tot 1 volt en dan is 10 jaar bewaren geen probleem .
dit vind ik de fijnste accu's ook voor gereedschap .

btw is het geheugeneffect bij nicd al 12 jaar weg en is danook een verkooppraatje

nimh is ook niet veel , deze moeten ook geladen blijven
pak je ze na 1 jaar uit de lade dan zijn ze al 1/3 kwijt aan cap .

veel bedrijven vervangen de upsaccu's 1x per jaar
terwijl als je goede accu's erin zet , je dit
naar 2 jaar kan verhogen , en het scheelt 40% in kosten .

zo dat ook weer kwijt . scheelt weer vloeken ....

gelaccu's die rot zijn en iets beter worden , zijn na 1 mnd ook weer rot , het lood vanbinnen wordt bruin en broos

Zoals hogervermeld bezit ik 2 tweedehandse Yuasa NP12-12 accu's.
Eén is rot, goed voor het containerpark.
De tweede heeft nog 8.5Ah van de 12Ah opgegeven capaciteit (gemeten aan de fabrieksspecificaties: 1/10C laden, 1/20C ontladen). Deze accu hangt nu reeds een maand aan de Elektuur Accu-revitalisator (met tussentijds laden als de accuspanning 10.8V bereikt).
Binnen een maand of zo zal ik de capaciteit eens terug testen om te zien of er inderdaad enige vooruitgang merkbaar is.

yuasa accus zijn zooi , en zijn al na 2 jaar rot
en zo niet , beweeg ze en je zult zien wat ik bedoel .
dit zijn budgetaccu's en het plastic is dun
als er 1 rot wordt scheurt deze open , en loopt de gel
eruit , zeker bij hoge temperaturen . en dit is echt een yuasa probleem

(Nog) geen ervaring met de betrouwbaarheid van Yuasa's, de mijne hebben i.i.g. alles behalve dunne plastiek.

sonnenschein zijn heel goed . ik weet er van 25 jaar oud
in noodverlichting die nog 1 uur branden . ze staan bol
als een cavia , maar zolang je ze laat zitten , geen probleem .

Tijden mijn carrière als technicus in de Belgische Bancontact PIN-automaten (1978 tot zo'n 1985) gebruikten we 2x12V-12Ah Sonnenschein accu's in serie voor voeding van de PIN-automaat tijdens stroomuitval (voltooien van de lopende transactie).
Na een 4-5 jaar dienst moesten we alle accu's toch massaal vervangen wegens zichtbare sulfatering.

nimh is ook niet veel , deze moeten ook geladen blijven
pak je ze na 1 jaar uit de lade dan zijn ze al 1/3 kwijt aan cap .

Volgeladen NiMh accu's zijn na een jaar liggen zo plat als een vijg (Regel: als je ze nodig hebt zijn ze leeg ;)).
En hoe hoger de capaciteit, hoe hoger de zelfontlading.
Reken op een 30% verlies na een maand, en tot 70% na 3 maand (ook de bekende of betere merken).

De enige uitzonderingen zijn de Sanyo Eneloops (enkel in AA formaat verkrijgbaar), en naar het schijnt ook de gelijkaardige GP recyko's.
De Eneloop heeft na de eerste maand 5% van de lading verloren, na een jaar liggen rest er nog 85% van de lading.

Ik heb al mijn setjes (een 20-tal van 4 stuks) GP NiMh AA's (gaande van 1300 tot 2300mAh) weggegeven, enkel het laatste nieuwe 2700mAh setje heb ik (waarom eigenlijk?) nog overgehouden.

Allemaal vervangen door Sanyo Eneloops (36 stuks, goedkoop gekocht in Korea).
Na een 'forming' cyclus met mijn Powerex MH-C9000 lader (3x laden/ontladen aan 1/10C) hebben ze allemaal gemiddeld 1950mAh (opgegeven 2000mAh, gegarandeerd minimum 1900mAh).
Da's nog eens wat anders dan die 2300, 2700 en hoger opgegeven mAh accu's van andere merken die met moeite aan (gemeten!) 70% of minder van hun geadverteerde capaciteit komen.

Ook in mijn RC-zenders heb ik de originele NiMh accupacks vervangen door Eneloop accupacks.
Na maanden van niet-gebruik kan ik nu gewoon mijn RC-zenders aanzetten en uren zendgenot hebben zonder ze eerst elke keer weer te moeten laden.

het is zo dat gelaccu's het oudst worden bij 18c en bij lage lading als je ze oplaadt op 14,3 volt zijn ze altijd al te warm , ze worden heel oud bij 13,6 volt , dit scheelt wel 15% in capaciteit , maar ook in geld .mijn 20 gelaccu's van 24 ah waren sonnenschein en afkomstig uit een brandalarm 3 jaar oud , en er hadden 8 stuks al oxidatie op de polen , echter was dit in capaciteit niet te merken . ze waren allen na 3 jaar nog tussen de 17 en 21 ah . ik wist waar de meesten stonden , en degene in een kelderpatchkast of gang hadden de hoogste capaciteit over.

ik heb de elektuur gellader gehad , en accu's van 6 jr oud hebben er nog 10 jaar bijgehad .ik heb er nog 2 van 12 v 7,2ah bj 2002 van panasonic en die zijn nog 7 ah ( 6 mnd geleden getest )dit was een temperatuur gecompenseerde oplader . ik heb het schema nog ergens .

ook ik heb de regenerator gebouwd , en hij werkt nada
was van plan om er een 80ah gelaccu mee te helen
maar de 6ah die over was , was ook het enigste was er bleef . je kunt de pieken ook alleen meten met een scope .

wat yuasa betreft , ik had ze in noodbakjes zitten
met continu tl en daarin werdt het 45+ graden . en dat icm het opzwellen daar werdt het plastic rot van en scheurde
dit waren 6v 3ah modellen . en ik heb veel merken gezien
maar alleen yuasa had dit ,daarom zijn er meerdere bakjes vervangen moeten worden want het vreet ook pertinax printen .overigens staat op yuasa accu's een ingestanst nummer waar de datum uit te halen is .

test de accu's maar door er mee te rammelen , als hij dat doet ligt er al los lood in en is het chemobak .
en nog een weetje , als de zijkant van een accu bol staat en je drukt erop , en gaat niet mee , dan is sulfatering al een feit . ik kan bij het starten van een auto horen
hoe slecht de accu is . en toch kan dit nog jaren duren voordat hij echt rot is , zeker bij vorstloze winters .

testman

Op 28 juni 2009 13:18:13 schreef testman:
ook ik heb de regenerator gebouwd , en hij werkt nada
was van plan om er een 80ah gelaccu mee te helen
maar de 6ah die over was , was ook het enigste was er bleef . je kunt de pieken ook alleen meten met een scope .

Tja, van een 80Ah-gelaccu die nog 6Ah overhoudt kan je gelijk stellen dat die dood is...
Dan helpt de Elektuur Accu-revistalisator ook niet meer.

Mijn ervaringen met de revitalisator, na circa 1 maand gebruik:
- Yuasa NP12-12 gelaccu, oorspronkelijk resterende gemeten ontlaadcapaciteit: 8.2Ah van de gespecifiëerde 12Ah (laden 1/10C, ontladen 1/20C, zoals opgegeven door de constructeur).
- Accu permanent aangesloten op revitalisator, zonder aangesloten (druppel)lader, tussentijds volledig herladen als de accuspanning 10.8V bereikt (2x in 1 maand).
- Terug meten van de ontlaadcapaciteit (2x, met mijn ELV computerlader): 10.4Ah (weeral 1/10C laden, 1/20C ontladen), dus een capaciteitswinst van circa 26.8%.

Voor mij heeft de revitalisator dus zeker effect.
I.i.g. blijft de Yuasa op de revitalisator hangen zolang ik de accu niet persee nodig heb.
Zal om de paar maand de accu testen om het effect op nog langere termijn te beoordelen.

Ik moet er wel aan toevoegen dat ik e.e.a. veranderd heb aan het originele schema:
- R4 (0.33R/5W) verlaagd naar 0.1R/5W, dus stroompieken van 2.4A (oorspronkelijk 0.7A) door inductor L2.
- R3 van 5K6 naar 3K3 om een gelijke helderheid tussen powerled en comparatorleds te bekomen.
- R5 van 820K naar 560K om de comparatorniveaus te corrigeren (vermits de gemeten referentiespanning over de BAT85 0.24V bedraagt, en niet 0.36V zoals aangegeven in het Elektuurartikel).

PS: De spanning/stroompieken kunnen inderdaad enkel met een scoop gemeten worden.

echter is het probleem van gelaccu's dat bij mobiele toepassingen ze heel snel kapot zijn als ze ouder zijn .
dus de revisator is alleen handig als hij blijft staan op dezelfde plek .ander gaat het al bruin geworden lood breken en blijft er van de 4,of 5 platen nog 1 a 2 over die dan ook stuk gaan , door de hogere stroom per plaat .heb nog een 20 tal 24 ah accu's gehad van 5 jaar oud toen , en waren tussen de 13 en 23 ah , alles van boven de 17 ah gehouden , en na een aantal verplaatsingen waren er na een jaar nog 2 tot 6 ah over , en heb ze weggemikt .en wel altijd op 13,8 gehouden , dus verplaatsen is een doodzonde .

overigens waren de 2 80ah accu's pas 3 jaar oud ,maar waren zeldzaam genoeg aan het maximale aantal ontladingen gekomen en gewoon versleten .werden eens per 2 dagen opgeladen dus reken uit . zaten in een elek rolstoel die veel gebruikt werd .
testman

[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]

Hallo, hallo.

Ik was een tijdje druk ivm een verhuizing.
Nu heb ik weer tijd en om meteen met de deur in huis te vallen heb ik op het EVN forum dit bericht gepost.

Het gaat hier over een MultiPower 22 Ah accu.
Eentje is er dus niet goed en de andere 4 mankeren volgens mij niets.

@Evarist: problemen met je Li-ion pack hebben te maken met de manier van stroom vragen. Ze kunnen 3C aan bij een evenwichtige ontlading, maar bij een scooter gaat dat met pulsen en deze pulsen zou de BMS niet kunnen bijbenen.
De scooter trekt voor 40ms 16A en dan 60ms 4 A als voorbeeld en dat is de werking van een brushless motor zoals op onze scooters. Loodaccu's kunnen deze zeer onregelmatige opname wel aan.

Het is een idee om natte accu's te gaan gebruiken. Deze mag je niet verder dan 20% DoD ontladen en bij 5x44Ah zou ik 220 Ah netto hebben op 12 volt en dat is dus 2640 Wh.
20% van 2640 Wh is 528 Wh en dat is voldoende voor 10-20 kilometer. Door ze dan direct te laden zullen ze zo', 250 cycli halen en dat is weinig, maar ze kosten geen drol en ze wegen amper zwaarder als mijn 22 Ah Multipoweraccu's.

Ik weet het niet, maar dit is al de 5e reparatie aan de accuset. Ik lees horrorverhalen over controllers en over de snelheidspotmeters die er massaal mee kappen en opgeblazen zijn, maar op elektronisch gebied heeft mijn scooter nog nimmer een krimp gegeven in de 2 jaar dat ik hem heb, altijd die kl*te accu's.

@Testman: erg wijze woorden en het klopt ook helemaal.

het is zo dat gelaccu's het oudst worden bij 18c en bij lage lading als je ze oplaadt op 14,3 volt zijn ze altijd al te warm , ze worden heel oud bij 13,6 volt , dit scheelt wel 15% in capaciteit , maar ook in geld .mijn 20 gelaccu's van 24 ah waren sonnenschein en afkomstig uit een brandalarm 3 jaar oud , en er hadden 8 stuks al oxidatie op de polen , echter was dit in capaciteit niet te merken . ze waren allen na 3 jaar nog tussen de 17 en 21 ah . ik wist waar de meesten stonden , en degene in een kelderpatchkast of gang hadden de hoogste capaciteit over.

Mijn verhaal van EVN, bespaard hoop tikwerk:

==============
Mijn nieuwe accu's bevatten een slecht exemplaar en gisteren wist ik meteen welke accu het was en het bespaard me een hoop moeite om nu verder te lopen zoeken naar de misdadiger.

Gisteren heb ik hem helemaal vol geladen en reed ik weg naar het ouderlijk huis 900 meter verderop. Ik hoorde al iets rammelen en heb het zadel opengemaakt. Wat ik aantrof is dat een van de dekplaatjes eraf moet zijn gesprongen bij het laden en het rubberen dopje dat de cel afsluit lag er vrolijk naast en ik kon zo in de cel kijken. Het zwavelzuur waarvan er war uitgekomen is toont zich op het etiket bovenop. Ik heb de boel schoongemaakt met een licht vochtige doek en waarempel, al die dopjes haal je er zo af.
Bij het naar huis rijden na volledig geladen te zijn zakte de meter al behoorlijk in bij het eerste optrekken en aan de kleur van het zuur te zien is de soortelijke massa te hoog ofwel, de cel stond gewoon droog. Zodra zwavelzuur gelig is van kleur betekend dat het zuur geconcentreerd is en de cel dus droog.
Nee, geen brandwonden en mijn kleding is nog heel.

Omdat Miton die op de hoogte is van het euvel de zaak in behandeling neemt op 10 augustus na hun vakantie heb ik een halve liter water aan de kook gebracht en dat 15 minuten lang door laten koken. Daarna helemaal laten afkoelen en je hebt ook demiwater. Het kalk zakt naar onderen en via een sigarenhulsje heb ik 20 druppels in die cel getiteerd.
Toen alles dicht gemaakt en even gaan proefrijden om te kijken wat er zou gebeuren.
Tot mijn stomme verbazing bleef de meter heel hoog staan bij vol gas gedurende 3 minuten. Het heeft dus direct geholpen!
Omdat deze cel toch defect is en de accu een beurse plek heeft die hij al had bij het ontvangen heb ik deze toch gemonteerd want AGM accu's kunnen grote klappen hebben. De platen zitten vast gefixeert in de glaswolmatten.
Ik denk en dat zal na sectie bewezen worden zal een van de matten bij de tik die de accu heeft gehad verschoven moeten zijn zodat een deel van de plaat bloot ligt. Bij 72 volt en dan is hij nog vol aan het laden begind de cel te koken en is hij gewoon uitgedroogt geweest waar alle tekenen op wezen. Ook na hervulling gaat de cel bij 72 volt koken en ik heb een noodoplossing gevonden om stervende accu's toch nog even langer te laten leven:
Ik rijd de accu helemaal leeg. Ik rij alleen kleine stukken dus ik hoef nooit ver te lopen en dan laad ik hem op. Omdat een lege accu een kleine laadweerstand heeft wacht ik op het moment dat de lader de 69,0 volt bereikt en dan koppel ik hem af. 69,0 volt gedeeld door 5 = 13,8 volt per accu en dat is ruim beneden de gasspanning. De accu is dan voor 70-80% geladen en niet vol en zo herhaal ik de cyclus. Omdat de middelste accu de zwakste is zal alleen deze volledig ontladen worden en worden de andere 4 accu's min of meer ontzien.
Ik ijk het accupack dus op de zwakste cel. Dan kan ik maar 15-25 km rijden per lading, maar voorkom ik weer dat die dop eraf gaat en dat dopje heeft het plaatje dat vastgelijmd zat gewoon omhooggeduwt en dat is het pats. Plaatje lag er nog naast en het rubberen dopje lag keurig naast de opening van de cel, dus die was aanwezig en is niet weggesprongen omdat hij de druk op het deksel kon uitoefenen.
Dit wordt een kwestie van 1 accu vervangen en misschien vervalt mijn garantie omdat ik water heb bijgevuld, maar liever dat dan levensgevaarlijke situaties en Miton zal dat ook begrijpen.

Hoezo onderhoudsvrij?! Bijvullen is een eitje en hij heeft er baad bij gehad en wel direct. Als deze cel nu weer gaat koken heeft hij even water ter beschikking en je mag nooit kraanwater in een cel doen, daarom heb ik alle mineralen en kalk eruit gekookt.
======================

daar heb je het al, gekookt water is niet gedestileerd .het zijn ook de metalen die eruit moeten , en zo gaat de accu zo kapot . ged water kost bij de bouwmarkt 90 ct per liter . ik wist dit eerst ook niet en zo ging een rolstoelaccu ook aan zijn einde . ik vond het niet erg omdat er toen gelaccus inkwamen en hoefde ze niet meer te vullen . overigens is een accu die 1 cel heeft die veel eerder leeg is als de rest al kaduuk , dat zie je al
als het dopje aan de onderkant spetters heeft van het koken , en 14,4 volt laadspanning is bij een gewone acculader niet te meten , daar hij niet van een elco is voorzien .en je dus geen gelijk en geen wisser meet .
en 14,7 volt 16 uur lang en hij is al genekt . je kunt beter 13,8 laden , want accuzuur gaat al koken bij 14,4 volt ( knalgas )en zorgen dat hij niet overlaadt .
koken is het meeste bij opladen , en bij starten in de winter , in de zomer kun je veel lichte auto's starten op een booraccu .

Op 22 juli 2009 10:46:53 schreef Turbokeu:
Voor mij heeft de revitalisator dus zeker effect.
I.i.g. blijft de Yuasa op de revitalisator hangen zolang ik de accu niet persee nodig heb.
Zal om de paar maand de accu testen om het effect op nog langere termijn te beoordelen.

Turbokeu, heb je de revialisator nog vaker bekeken?

Ik heb een startaccu in mijn bezit die voor de auto marginaal aan het worden is. Bij dagelijks gebruik doet hij het nog, maar een week stil staan is net te veel. In de auto is hij inmiddels vervangen. Het zou leuk zijn om die voor minder veeleisende toepassingen te gebruiken en nog een beetje te kunnen verbeteren.

Dus overweeg ik maar eens zo een pulser op te bouwen.

Sinds 22 juli 2009 had ik de accu niet meer getest op capaciteit.
Bij deze heb ik dat gisteren en deze nacht gedaan (geladen op 1/10C, ontladen op 1/20C).
De gemeten capaciteit bedraagt nu 11.33Ah.
Dus:
Yuasa NP12-12 (12V/12Ah):
Van 8.2Ah (05/2009) naar 10.4Ah (07/2009) naar 11.33Ah (11/2010), totale capaciteitswinst van 38%.
Ik moet er wel bij vertellen dat de accu in totaal reeds ca. 16 maand aan de revitalisator hangt.

het elektuur ding werkt dus wel , helaas is 1/20c al z'on verschil met ontladen dat de capaciteit dan hoger ligt als 1/10c ontladen . de vraag is of de accu weer capabel is om de originele toepassing aan te kunnen .

overigens is een startaccu die een hoge zelfontlading heeft moeilijker te fixen als een luie accu , daar de cellen dan sluitingsbruggen hebben in de vorm van kristallen . die accu is met lage temperaturen nog sneller leeg .( is ook vaak een probleem met electronica aan boord die stby staat en de accu leeg trekt )

Dat 1/20C ontladen (in mijn geval 600mA) in de praktijk misschien niet erg bruikbaar is (afhankelijk van de toepassing) geef ik toe.

Het is echter de enige juiste manier om de gemeten capaciteit te vergelijken met de door de fabrikant opgegeven capaciteit.

Ik zou de accu bvb. kunnen testen aan 1/5C ontlading (2.4A) maar dan heb ik geen referentie meer t.o.v. een goede/nieuwe accu.

Turbokeu : Bedankt voor de reactie en nieuwe meting. Ik zal er toch maar eens aan gaan beginnen dan. Misschien moest ik voor de goede orde dan toch maar eerst een capaciteitsmeting doen. Dat vergt voor de 45Ah accu wellicht nog enige creativiteit. C/20 => zo'n 30 Watt in de load.

Hmm, eer ik aan de capaciteitsmeting zou beginnen wilde ik eerst de accu helemaal opladen. Nu heb ik een AC6 multi-huppeldepup lader uit China. Die gaf als laadstroom c.a. 1.1A aan. Dit bleef een halve dag vrijwel onveranderd.

Na wat meer over desulfateren te hebben gelezen zag ik bij diverse accu fabrikanten het advies om zo nu en dan een "equalization charge" te doen. Daarbij wordt een (reeds geladen) accu tijdelijk gecontroleerd overladen met 0.02C tot 0.05C. De hogere spanning over de zwakkere cellen zou dan het sulfiet ook losmaken. Het zou wel gepaard kunnen gaan met verhoogde temperatuur en gassen.
Als experiment heb ik de (nog niet volle) accu tijdelijk een iets hogere laadstroom gegeven van 1.5A. De spanning steeg hiermee naar 15V. Binnen 15 minuten ging echter de spanning wat omlaag. Toen heb ik maar weer het normale laadprogramma gestart en zie nu: de laadstroom is gestegen naar 1.6A.

Zou van deze korte verhoging al wat sulfiet zijn losgekomen? Of kan dit fenomeen nog anders worden verklaard? De accu staat (nog) binnen, en wordt niet warm. Dus verwacht ik niet dat het een temperatuur effect zou zijn.

Edit: weer een paar uur later en de stroom is gestegen naar 2.1 Ampere. Nu voel ik ook een kleine opwarming (niet meer dan lauw).