Het is misschien niet de juiste plek, maar er is een grote link met de televisie wereld!

Ik heb hier een scorebord voor de biljard ter reparatie staan.
Deze werkt met een IR afstandsbediening.

De IR ontvanger in het scorebord had een rotte elco.
Deze vervangen en het systeem werkt weer perfect.

De huidige AB is een heel eind versleten, dus ben ik (preventief) opzoek naar een vervangend exemplaar.

Het is volgens mij een Grundig TV afstandsbediening welke custom made is gemaakt voor het score bord.
De knoppen 1 t/m 0 zijn in gebruik, evenals de knoppen voor een vroege versie van TXT(?).
Verder zit er een 9V batterij in voor de voeding.

Ik heb wat foto's gemaakt voor de duidelijkheid:

http://www.tubefreak.nl/temp/remote2.JPG

Deze opdruk werd zichtbaar na het oplichten van de sticker.
http://www.tubefreak.nl/temp/remote1.JPG

Iemand enig idee welke type ik moet hebben?

Er bestaan "lerende" AB's, dan moet de oude AB nog werken en leest de nieuwe de code in. Gewoon opnemen en weer weergeven dus.

Da's geen Grundig, in elk geval geen originele. Heb je een foto'tje van het binnenwerk? Eventueel ook van de originele toetsbezetting? En kan je alle mogelijke opschriften eens melden?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]

Bedankt voor de reacties.

De AB opengehaald en weer een verassing.
Ook hier blijkt het een en ander geknutseld te zijn.
Tevens heeft de bouwer toenertijd overal de typenummer van de IC's weggeslepen.

http://www.tubefreak.nl/temp/remote3.JPG

Foto van de IR ontvanger in het scorebord.
Een soortgelijke ontvanger heb ik nog wel eens uit -ik meen- een Grundig TV gehaald. Vandaar mijn gedachte richting Grundig.
Het IC in de ontvanger is overigens een Philips TDA3047
http://www.tubefreak.nl/temp/remote4.JPG

@Lucky Luke,

Heb je ook enig idee welke type dat precies is?
Als ik zoek op 'learning universal remote control' kom ik de meest exotische exemplaren tegen.
Omdat er toch maar een klein deel van de knoppen in gebruik is zoek ik eigenlijk een goedkoop alternatief ;)

Nee, ik gebruik er zelf geen, weet alleen dat ze bestaan.

Met een beetje geluk kan een niet-lerende universele AB ook de oorspronkelijke AB nabootsen, Dick Best verkoopt er eentje voor iets van €3 ofzo.

Anders moet je zelf het protocol uitpluizen en zelf een afstandsbediening fabrieken... Lijkt me nog niet zo makkelijk. (Of zelf een zelflerende maken)

(edit: voorbeeld van een zelflerende: de pronto neo die Frits K voor z'n domotica gebruikt.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (21%)]

De ontvanger op de foto is van Philips, maar opzich zegt dat weinig aangezien de decodering elders plaatsvindt. Beetje jammer dat de AB omgebouwd is, maar ik denk dat je wel ergens komt op deze manier. De chip zou zomaar de originele kunnen zijn. Mogelijk stuurt hij gewoon een RC5 code en is middels de diodes op een ander adres ingesteld. Dat is ook vrij simpel uit te lezen als je de juiste apparatuur hebt, als je die niet hebt is reverse-enigneering makkelijker.

Je kan de pinout van de gebruikte chip eens vergelijken met die van een SAA30xx (diverse types). Is het resonatortje 429 of 432kHz? Zo ja, erg grote kans op RC5.

Als het kan, pulk ook het overlegvelletje er eens af zodat alle tekens boven de originele toetsen zichtbaar worden. Daaraan is ook wel wat te herkennen.

Als andere pogingen niet lukken, kan je inderdaad desnoods een lerende AB gebruiken. Maar bewaar altijd de originele, anders heb je een heel groot probleem als de code toevallig kwijtraakt uit de lerende.

De eigenaar was dolblij dat het apparaat weer werkte en wilde het graag gelijk weer inzetten voor een wedstrijd.
Zodoende heb ik momenteel alleen de foto's welke hier online staan.
Dingen natrekken is daarom even lastig.

Het kan ook best een Philips toestel geweest zijn, maar ik dacht toch echt dat het Grundig was!

In ieder geval ga ik eens kijken of Marcel (van Marcels TV museum) nog een idee heeft.
Die man heeft zo enorm veel TV's in bezit dat hij wel uitsluitsel moet kunnen geven!

Ik heb nog eens wat zitten zoeken op het RC5 protocol en wel wat leuke dingen gevonden:

http://focus.ti.com/lit/an/slaa134/slaa134.pdf
en
http://www.ee.washington.edu/circuit_archive/text/ir_decode.txt
en
http://www.embedds.com/rc5-code-analyser/

Maar dan is de vraag, als het uitgeplozen is, hoe te programmeren in de nieuwe AB.
Met de zelflerende AB kan het direct, maar om het in een huidige AB te programmeren lijkt me wat lastig worden.

Mijn streven is eigenlijk eenzelfde AB op de kop tikken.
Dan kan ik in ieder geval de ver versleten knoppen vervangen, want de print ziet er nog prima uit!

Ik ga nog even op zoektocht!
Mocht iemand ondertussen een goedkope lerende AB tegenkomen hoor ik dat graag.

Bij nader inzien denk ik aan de hand van het kleine stukje originele opdruk dat zichtbaar is (kan je daar niet meer van zichtbaar maken, kan veel werk schelen, voor mij als monteurverzamelaar om in de oude plaatjesboeken met vervangers te kijken, maar ook als je het Marcel vraagt, die gaat net zo goed uit van televisies), dat het weliswaar een Philips-ontvanger is, maar dat de afstandsbediening best een 1:1 vervanger voor een ouder model Grundig of eventueel 1:1 of origineel voor een ander merk zou kunnen zijn... In elk geval geen vervanger voor Philips, die hadden geen 0/10 bij de knop staan in die generatie. Opzich sluit dat RC5 nog steeds niet uit (tenzij het ding wel echt voor Grundig is). De pin-out van de chip kan maatgevend zijn.

In dat geval zou je niet alleen richting RC5 kijken maar ook richting Motorola chips (hoewel ik ook twijfel of die afgevijlde chip er wel uitziet als Motorola, maar je moet ergens beginnen). Ook hier moet het overeenkomen van de pin-out met die in schema's of datasheets uitsluitsel geven. Ik heb even geen nummers in m'n hoofd, maar je kan deze terugvinden in servicedocumentaties. Bijvoorbeeld een chassis als CUC3600, maar kan ook wat anders zijn, de opdruk is dan maatgevend!

Een andere bruikbare hint is zoals gezegd de opdruk van het gele resonatortje. Bij RC5 was 429 of 432kHz gebruikelijk, bij andere protocollen vaak net iets anders (maar dat geeft geen uitsluitsel).

Wat betreft de nieuwe AB als het eenmaal uitgeplozen is: exact dit model gaat moeilijk worden aangezien het geen courant type is en waarschijnlijk zelf al een 1:1 vervanger. Een courante 1:1 vervanger voorzien van een andere opdruk is dan het handigste.

Je hebt ook van die universele AB's waar je met een code kunt inprogrammeren welk systeem ze moeten hanteren.

Zou hier misschien handiger zijn dan zo'n lerend model omdat je dan oude AB niet meer nodig bent. Gewoon trial-en-error proberen tot je een instelling vindt die werkt (te beginnen met meest waarschijnlijke zoals Philips/RC5/Grundig varianten).

Ja, die van Dick best is er zo eentje, identiek qua bediening (en codes) aan mijn €5 blokker ding, alleen is de handleiding van die van Dick Best beter, en kost 'ie bij Dick 2,95. (Hij had 'm nog niet toen ik dat blokkerding kocht)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (13%)]

Mijn voorkeursvolgorde op technische gronden is eigenlijk altijd:
- 1:1 vervanger, dan heb je iets dat het gewoon blijft doen zolang het niet stuk gaat en bij defect gewoon weer vervangen kan worden. En alle functies werken; je mist niet net dat ene belangrijke knopje. Het bijkomende uitzoekwerk is aleen maar leuk ;)
- voorgeprogrammeerde AB, dan moet je de uitgeprobeerde code natuurlijk ook wel ergens opschrijven. Gaat de AB stuk dan herhaalt het zoekverhaal zich.
- lerende AB, code weg is pech.

Qua prijs:
- voorgeprogrammeerd
- 1:1
- lerend

Vlg mij heeft zoeken naar een 1:1 vervanger weinig zin , of je moet een zelfde behuizing wilen hebben, de print inwendig is costum made dus merk er type zijn niet meer relevant.

ik weet niet of je een PIC kan proggen ? andrs kan je hier eens kijken : http://www.picbasic.nl/projecten.htm , hoofdstuk : Draadloos afstandbediende projecten met RC5 / RC6

Dan moet het wel RC5/RC6 zijn... Of je moet ook de ontvangende kant aanpassen...

Bedankt voor het meedenken iedereen.

En nogmaals eerst wil ik kijken of ik eenzelfde vervanger kan vinden.
Als ik de knopjes maar kan vervangen ben ik al een heel eind uit de brand.

Ben gisteren een klein beetje in de materie gedoken en dat is opzichzelf erg leuk :)
De eigenaar is zeer gehecht aan het apparaat dus ik ga elektronisch niets meer aan het apparaat veranderen.

Ik heb hier diverse universele AB's liggen dus die kan ik ook nog eens proberen.
De merken Philips en Grundig zijn het meest voor de hand liggend.
Maar heeft iemand een idee welke hier nog dicht bij in de buurt komen?

Overigens nog een leuke PDF gevonden over RC5:
http://www.robotmc.org/presentaties/RC5.pdf

[edit:]
Als ik dit zou opbouwen:
http://www.picbasic.nl/frameload.htm?http://www.picbasic.nl/projecten.…

Dan de originele AB uitlezen, en bij een universele AB mbv een tabel het matchende merk erbij zoeken. Dan weet ik in ieder geval wat het de huidige AB uitzend.

Ik neem hierbij aan dat de RC5 tabel van http://nl.wikipedia.org/wiki/RC-5 voor alle AB's die volgens dit protocol werken hetzelfde zijn. Of is er onderling ook nog verschil?

Je gaat nu een werk doen om RC5 uit te lezen, maar er is nog steeds een kans dat het geen RC5 is. Hoewel RC5 wel een redelijke gok is als je Grundig vergeet, en zo'n uitlezer een handig apparaatje is.

Je hebt inmiddels een aantal hints die sneller tot resultaat kunnen leiden ook al lijken ze voor jou niet concreet. Ik heb veel ervaring met afstandsbedieningen bij apparaten zoeken dus denk dat ik op die manier kan helpen met een antwoord op je vraag "welke hier dicht in de buurt komen".

Maar er is daarmee wel een probleempje, bedenk ik me nu. Het ding is natuurlijk omgebouwd (2 diodes en een draadje). Dat betekent meteen dat de moderne 1:1 vervangers afvallen, want die zijn vaak niet om te bouwen. Dan is er natuurlijk wel een kans dat iemand iets in de tweedehandsbak heeft liggen.

Ook toetsjes vervangen is een optie, daar hoef je helemaal niet voor te weten wat voor AB het is. Bovendien is de fabrikant van die AB waarschijnlijk niet de fabrikant van de bijbehorende TV dus dan hoef je verder helemaal niets uit te zoeken.

P.S. Die codering is inderdaad onlosmakelijk onderdeel van RC5, daar kan je dus van uitgaan.

P.P.S. Ik ga geloof ik even wat dingen samenvatten en aanvullen, want het wordt onoverzichtelijk.

Meest waarschijnlijke coderingen:
- RC5 (Philips IC)
- RECS80 (Philips of ST IC)
- Grundig (Siemens of Motorola IC)

Hoe uit te vinden:
- RC5 decoder bouwen (werkt alleen op RC5)
- uitzoeken welk IC erin zit (datasheets)
- even op het resonatortje kijken welke frequentie (429/432 = RC5)
- uitzoeken wat de originele toetsopschriften zijn van de AB (merk/type TV herkennen en daaruit code afleiden)

Wat doen:
- toetsjes/matje oude AB vervangen, zoek willekeurige AB die erop lijkt en sloop ze daaruit
- zoek een AB die met hetzelfde IC werkt als deze en bouw die om (moderne 1:1 vervangers hebben vaak een processor dus niet om te bouwen)
- documenteer de codering en bouw zelf een knoppenkastje
- voorgeprogrammeerde AB (zal niet werken als het adres/de codering is omgebouwd naar iets incourants)
- lerende AB

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Bedankt voor je opsomming Maarten.

Dit is inderdaad de lijn die ik wilde volgen.
Ik blijf erbij dat de meest snelle manier is om een vervangende AB te vinden en hiermee de knoppen (en mogelijk de printen) te wisselen.
Zo blijft de functionaliteit behouden, en heb ik achteraf de minimale kans dat het fout gaat.

Ik zal ook vragen aan de eigenaar of deze de sticker eraf kan en wil halen voor meer informatie.
Zelf heb ik dat bewust niet gedaan omdat de opdracht allereerst alleen het repareren was.

Extra werk word in dat opzicht niet altijd gewaardeerd!
De foto is gemaakt omdat de sticker tot zover al los was.

Wat betreft het uitpluizen van het RC5 protocol.
Is voor mijzelf erg nuttig maar inderdaad er zal op de een of andere manier (met de modificatie) van de standaard zijn afgeweken.
Daarom gaf ik eerder al aan elektronisch niets te gaan veranderen aan de hardware en me eerst focussen op een mogelijk 'swap' exemplaar.

Bovenstaande met de RC5 analyzer waren meer gedachtespinsels dan echt direct uit te voeren werkzaamheden ;)

De spullen werken nu naar volle tevredenheid dus het heeft geen enorme haast.
Ik zal her en der eens wat lijntjes uitgooien en kijken wat het oplevert.

Wordt vervolgt :)

Als je in bezit bent van een scoop kun je wel even het protocol bekijken

Zo te zien is er een aanpassing gemaakt op de AB print.

Betreft RC5 en gezien de 0-1 knoppen en TXT denk ik dat je eerst gewoon een Philips AB moet proberen of die niet gewoon werkt.

Hoewel mij bij staat dat Philips niet werkt op Grundig Tv's.
Daarnaast nog eens die aanpassing, welk waarvoor een reden dat is??
Men heeft het zichzelf moeilijker gemaakt kennelijk, of! het is tbv beveiliging dat niet iedereen met een Grundig ab dat apparaat zelf kan bedienen.

Zou gewoon opzoek gaan naar een zelfde AB en die ombouwen zoals huidige.

Maarten beloofde al eens te zoeken in boeken.
Zelf gezocht in mijn doos AB's maar niets gevonden wat ook maar in de buurt komt, jammer.

Maurice

lijk mij een zelfgemaakt printje,gezien de expoxy print.

Hoi Maurice, jij ook hier :)

@tomato: 1:1 vervangers hebben vaak vrij knullig uitziende printjes, en sowieso was de behuizing al bestaand. Ik denk het printje ook.

Ik heb hier inmiddels een paar datasheets voor me, en ik kan in 20-pens behuizing alleen maar RECS80 vinden van Philips, geen RC5. Het IC ziet er wel heel erg Philips uit eigenlijk. Maar daar kom ik nog op terug (ik moet zo weer even de deur uit).

@ Maurice,
Bedankt voor je reactie!
De aanpassing zal om twee redenen gedaan zijn:
Allereerst verstoring door eventuele AB's van normale TV toestellen
En ten tweede om zijn eigen product te 'beschermen'.

Op alle ic's zijn de typenummers weggeslepen.
Zelfs de 7805 en 7812 waren als dusdanig 'onherkenbaar' gemaakt.

We gaan er gemakshalve maar vanuit dat dit geen originele AB is maar een standaard 'massa inkoop' ding.

@Maarten,
Even gezocht naar een datasheet. Om meer zekerheid te krijgen zou ik nogmaals de AB open moeten schroeven en het schematje even uittekenen. Dan kunnen we pas uitsluitsel krijgen.

Misschien nog een optie:
Een AB met dezelfde processor zoeken en deze ombouwen tot de benodigde knoppen en dan de huidige chip overzetten.

Als ik van de week tijd heb ga ik even overleggen met de eigenaar wat hij precies wil.
Ik kan zowiso een keer met een paar universele AB's langs om te kijken of daarmee iets werkends de krijgen is.

Ik houd jullie op de hoogte!

Ik kom met zoeken naar datasheets uit richting de SAA3004, SAA3007 en SAA3008, dus RECS80 codering. Ik kan dan alleen de diode bovenop het IC nog niet helemaal plaatsen.

Een andere AB met hetzelfde IC erin lijkt mij ook een prima optie. Ik moet sowieso ook nog even in de bakken gaan duiken.

Waren dit geen ABs uit de frontech series???

Op 26 november 2010 16:36:48 schreef Piet elektro:
Ik ga nog even op zoektocht!
Mocht iemand ondertussen een goedkope lerende AB tegenkomen hoor ik dat graag.

Was net bij de Gamma, er ligt daar bij de kassa een "zelflerende" afstandsbediening voor €15 oid. Ik weet niet of 'ie bij alle gammels ligt en wat ze onder zelflerend verstaan, maar misschien kun je er wat mee.

Bedankt voor je tip!
Afgelopen week is er niet van gekomen.
Wil dit a.s. week weer een vervolg gaan geven!

Hoe gaat dit in z'n algemeen in het werk?
Je zet de lerende AB op ontvangen en druk op de zendende AB een knop in.
Laten we zeggen '1', wordt deze dan automatisch toegewezen aan knop '1' op de lerende AB of moet je deze zelf toewijzen?

Anders gezegd: zijn die lerende AB's afhankelijk van RC tabellen of kan je ieder willekeurig IR protocol erin frommelen?