ik weet niet veel van elektriek en wil het leren
ik heb een tweede wagen en wil er meerdere leds in zetten
maar hoe ga ik te werk kan er mij iemand in gewoone taal uitleg geven
bedankt
Welkom op CO. Lees dit eens http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32
wat ik zou willen doen is tvolgende
onder het dachbord leds 4a5stuks per kant
achter ook 4a5per kant
4A5in het dachbord
wat doe ik het best per led een weestand of per per drie in serie een weerstand
kan er mij iemand helpen aub
Dat maakt op zich niks uit het enige nadeel is dat als je in serie doet en 1 brand er door dat ze allemaal niks meer doen, ik zou parallel doen
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
effe rondzoeken naar led calculator, staan met vele online
alle leds hun eigen weerstand is properder elektronisch gezien maar met enkelen in serie plaatsen alvorens een weerstand kan even goed
hangt meer af van uw voedingsspanning en gekozen leds , gelieve deze info mischien ook even mee te delen ( auto meetstal 12V en eve de gewenste kleur)
wezz
meten is weten. gissen is missen.
wat voor soort led wil je gebruiken? als je de gewone met diffuse lens wil gebruiken (2 á 3 volt) zou ík ze in parallel met een weerstand van 470 Ω achter elke led zetten.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
De ene LED is de andere niet. Je laat een LED oplichten door er een stroom doorheen te sturen. Over de LED ontstaat dan een spanningsval, die voornamelijk bepaald wordt door de kleur. Bij rode LED's is dat ongeveer 1.5V, bij blauwe en witte LED's kan dat 2V en meer zijn. Laten we daar 3V van maken. De resterende spanning wordt door de serieweerstand in een stroom vertaald.
Bij 4 rode LED's kom je dus op een spanningsval van 6V. Bij een boordspanning van 14.4V (draaiende motor) moet de serieweerstand (14.4 - 6) / I_LED leveren. Wil je 10mA, is dat 8.4 / 0.01 = 840R. Neem dan 820Ω, hetgeen een gebruikelijke waarde is.
Bij 4 LED's met een klemspanning van elk 3V levert dezelfde berekening 2.4 / 0.01 = 240. Daar kan je 22Ω voor nemen.
Maar! Als de alternator flink belast wordt (ruitverwarming, airco, bijna-lege batterij) haalt hij die 14.4V waarschijnlijk niet. Als hij bv. 13V haalt, staat er maar 1V over de weerstand, waardoor de LED's duidelijk minder oplichten. Dat hoeft geen nadeel te zijn, omdat je LED's in zo'n geval een kleinere belasting vormen voor de alternator.
Praktijk:
Bij rode LED's kan je er gerust 6 in serie schakelen.
Bij andere kleuren zou ik dat beperken tot 3 stuks.
dankt voor de reatie
ik wil groene leds gebruiken indie mogelijk
wand met de blauwe heb ik al een boete gekregen
nog een vraagje kan ik daar een dimmer bij zetten of een potentiomert??
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
@delca: je kan een 555 als dimmer gebruiken. Hier zie je hoe dat moet.
D3 mag weg. Als je in het totaal minder dan 200mA nodig hebt voor de LED's mag ook Q1. Met R2 kies je de maximale stroom voor een string LED's. De LED's plaats je dan tussen R2 en GND.
Heb je meer stroom nodig, plaats dan de LED's waar de motor getekend staat, met een serieweerstand voor elke string. R2 laat je zoals hij is.
.en ik zou nog een projektje willen doen .met 40 groen dofe leds om onder de keuken kast te stekken
als volgt. een zonepaneel dat een baterij van 12v oplaad en een printje van vellemans als het donker komt slaan de leds aan en als het klaar kom gaan de leds uit zo dat de baterij oplaad tijdens de dag.ik steek bij ieder led een weerstandje .maar hoe ga ik te werk is het beter in parralel of in serie?
Ik zou toch willen aanraden om de basis van electra te leren.
Dan leer je zelf de verschillen tussen onder andere serie- en parallelschakelingen, maar dan hoef je ook niet langer voor bijna elke andere ledconfiguratie die dingen op het forum te vragen.
Het is geen probleem hoor denk ik, maar de laatste post was overbodig geweest als je die kennis had.
In dit geval bedoel ik ook de absolute basis.
Voltage, Amperage, Wattage, Ohm , Serie- en Parallelschakelingen. Als je de onderlinge verbanden van Voltage/Amperage/Wattage in combinatie met weerstanden (Ohm) begrijpt en Serie- en Parallelschakelingen (vooral de verschillen) begrijpt, is een groot deel van electronica heel makkelijk te vatten.
Want wat is de grap? niet enkel de kleur van een led, en of ze helder of dof zijn bepalen de eigenschappen van die led, ook dingen als grootte en sommige leds hebben afgezien daarvan nog andere MCD-waarden op andere spanningen.
bijvoorbeeld 10 leds in serie die (als voorbeeld) ieder 1,2V verbruiken zullen tesamen een spanning van 12v nodig hebben.
Van een led is wel te zeggen: Tekort spanning zal ze enkel zwakker doen branden. Teveel spanning verkort de levensduur echter.
Hopelijk heb je wat aan mn post!