Op 9 december 2010 01:10:58 schreef big bang:
Voor dat geld koop ik dan liever een Keithley electrometer, wat ik ook nog graag zou hebben.
- - big bang - -
aaargh . zwijg me van electrometers. ik heb net een 617 gerepareerd. een of andere oen had hem verkeerd aangesloten (com aan grond gehangen en het ding zijn ingang laten zweven....
der staat wel op 30 plaatsen in de usersmanual dat je dat NOOIT mag doen bij een electrometer.
De halve versterker lag erdoor. (inclusief de eerste input transistor en die is uit unobtainium gemaakt....)
de lt1012 vervangen , de speciale hoogspanningstransistoren in de cascode vervangen en de 2n5906 vervangen ( die is echt uit unobtainium gemaakt ... een to76 met 6 poten.. een gepaarde jfet met een gatestroom in de femtoampere bereik ... ) zelfs het vet in je vingers schopt dat ding in de war. telkens als je aan dat bord komt kan je gans de santeboetiek afwassen met alcohol.
afregelen is een pest. deksel open , aan het potmetertje draaien , deksel dicht en 15 minuten wachten... de electrostatische lading opgewekt door de mechanische verplaatsing van het metalen deksel schopt dat ding in de war... als dat toestel open ligt is het voldoende dat je op 1 meter afstands eens diep zucht en het ding gaat al in overload op zijn laagste bereik ( nu overdrijf ik eens niet. dit ding is echt zo gevoelig dat beweging van luchtmoluculen over de input stage effectief gedetecteerd wordt. gans die boel is opgebouwd op teflon standoffs. de gate 'weerstand' ( om de voorspanning op de fet gate te zetten ) is 250 Giga ohm ... )
je kan met dat ding effectief electronen tellen als je wilt...
nu werkt ie weer terug.
mar we wijken af.
ik heb de icl7135 genomen omdat die een digit meer heeft dan de klassieke 7106 7107 , en slechts evenveel kost.
bovendien is de referentie extern en kan ik de zelfde referentie gebruiken om de ijkstroom te leveren. alles wordt dan relatief in dat systeem... om af te regelen is er 1 instelvijsje voor max scale.
je moet eerst de ingangen shorten en de boel op nul afregelen. ( null potmetertje : die is altijd aanwezig op het fontpanel )
dan sluit je een ijkweerstand aan van exact 1 ohm ( digikey heeft weerstandjes 1 ohm 0.01% ... zijn 4draad dingetjes ) die effe aan de probe hangen en 1 maal het dsiplay op 1.0000 zetten.
klaar. je kan meten tot op 0.1 millohm dan.
die 7135 is volop in productie en kost slechts 6 dollar. ( intersil maar ti en maxim hebben hem ook )