Een kleine leuke aankoop van mijn kant...
De CDMA2000 standaard is voorbijgestreefd, wegens een upgrade naar 3G, en alle CDMA2000 handsets zijn nu wel uit de omloop. Meetapparatuur specifiek voor de CDMA2000 standaard heeft dus niet praktisch veel nut meer. En bijgevolg zie je bijzonder mooie Rohde & Schwarz toestelletjes voorbijkomen, waar je dus niks mee kan doen. Tenzij je het voor de nieuwsgierigheid, de OCXO en de mooie kast doet, natuurlijk. Ze staan overal aangeboden voor $500-$2500, hetgeen zeer schappelijk is, in acht genomen dat de catalogusprijs $69,999 was. Dat geef je echter niet aan een kast. Op vlooibaai stond deze echter voor $59, en ik dacht dat het de moeite wel waard zou zijn, en dat met wat geluk ik de synthesizer zou kunnen recupereren voor een signaalgeneratortje of zo. In het slechtste geval zou ik de elektronica eruit slopen en het mooie kastje gebruiken voor zelfgebouwde meetapparatuur. Er staat wel Tektronix op, maar hij is R&S door en door.
In tussentijd heb ik het ding even uit mekaar gehaald, puur om te kijken hoe men in Duitsland aan RF ontwerp doet.
Boot netjes, passeert de zelftest:
Wie nu maar een CDMA2000 toestel had, dan kon ik de tester testen...
Waarom voelt het zo verkeerd om iets werkend met een calibratieverzegeling open te schroeven?
Kap eraf (geen sinecure), en we zien een heel aantal leuke modules
Omdraaien tegen het aanbranden
Eerst wat organen verwijderen, en een mooie bus komt tevoorschijn. De eindtrap rechts heb ik laten zitten, want aan de onderkant zat er een rigid coax die geen zin had om mee te werken
De elementen van het frontpaneel zien er allemaal vrij bruikbaar uit, zelfs het LCD is standaard. Jammer genoeg is het zo een vreemde vorm, anders keilde ik het eruit en verving het door een kleuren LCD. Je weet wel, in 2034, als de kinderen het huis uit zijn en ik tijd heb om er iets van te maken.
En het wordt al beter, een 2PPM Tele quartz OCXO. Niet eruit te krijgen zonder geweld, of toch niet zonder het frame te demonteren. Dus heb ik het voorlopig maar met rust gelaten
Persoonlijk vind ik de synthesizer het interessantst, dus die moest er eerst aan geloven
10 minuten schroeven later, komt een vrij conventioneel ogende synthesizer te voorschijn, met uitzondering van die dikke ASICs. Waar heb je nu zo een joekels voor nodig op een synthesizer? Of hebben die jongens zelf hun PLLs gemaakt?
De VCO, en duidelijk gemaakt door mannen die uit het juiste hout gesneden zijn. Hoewel ze voor $70k de flux mochten opkuisen van mij. Buffertrapjes met MMICs (hey, da's wat te makkelijk... horen jullie geen discrete componenten te gebruiken?). De SOIC eronder zal wel een prescaler zijn.
Ik denk niet dat het zwarte Mini-circuits blokje een modulator of een mixer is, maar wat zou het dan wel zijn? Een splitter of een coupler misschien? De SW-239s zijn GaAs RF switches, ik gebruikte die 14 jaar geleden al! En dan de SMB (met schroefdraad?) die naar de modulator en verder gaat.
De OCXO disciplineert een TXCO, die dan de echte tijdsbasis is voor de PLLs. Dat is altijd zo, ook in communicatieapparatuur, hoewel ik niet helemaal zeker ben wat de reden is. Behalve uiteraard als je een masterclock hebt die door meerdere modules gebruikt wordt, en dat zal misschien hier ook wel het geval zijn. Toch ben ik nergens een tweede TCXO tegengekomen.
Vervolgens op het kapblok: de digitale downconverter
Enkel digitaal grof geweld te bespeuren. Goed dicht gerouted, veel latches, geheugen, FPGA en PLDs, en wat grote plakken van onbekende herkomst.
Analoge downconverter. Dat klinkt al wat meer tastbaar
Kap eraf: nog een VCO met buffers, mixers, filters en ADCs. En weer die ASIC... Kijk trouwens eens naar de VCO, ik denk dat de microstrip de L van de tank is. Hier valt wel iets te rapen, maar wie gaat dit mooie toestel slopen voor een filter...?
Controllers horen toch in Finance thuis?
Een 486DX en wat siliciumtegels. De oscillatortjes kunnen misschien nog een tweede leven gegeven worden.
En last but not least, iets met gefreesde alu afscherming moet wel heel interessant zijn, dacht ik zo:
Meh... hoewel, een aantal ultrahighspeed multiplying DACs (nog steeds in productie!), een paar bescheiden serial octal DACs, en een heleboel Qualcomm CDMA chipsets. Tja, dat heb je als je CDMA apparatuur wil maken, daar kom je niet omheen. En dan nog wat highperformance opamps, wat grote SRAMs, een emmer latches, een zware Motorola 32 bit uC, en een FPGAtje.
Op het dochterbordje zit een zware Freescale DSP met geheugen en een FPGA. Dat zou nog wel eens terug aan de gang te krijgen te zijn, moest ik een jaar tijd teveel hebben.
Nu staat hij weer netjes in mekaar, ik heb hem wel nog niet getest. Niet dat het iets uitmaakt, maar zo iets moois om zeep helpen ter lering en vermaak wil dat toch niet op je geweten hebben
Mijn USB VNAtje en een mooi mini-ITX bordje zouden hier mooi in passen... Hmm... Dit kastje is hier uitermate geschikt voor, omdat het scherm de gewone aspect ratio heeft, maar dit is toch heel wat te prijzig om mijn meetapparatuurplank wat meer cachet te geven. Misschien moet ik hem eens mailen of hij mij de kast doet voor 1/10e van de prijs: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=390262842631&am…