oude onderdelen ge-erft

Van een oom die stopt met elektronica heb ik een heleboel zeer oude onderdelen gekregen.
enkele daarvan kan ik niet thuisbrengen ondanks google;
iemand een idee?

ON 108 , 3 pootjes in TO-92
ON 287 , 4 pootjes in TO 92
Bij voorbaat dank

Hugo Welther

Moderator

ONxxx zijn oude Philips transistoren uit de professionele cq. custom made range. Hier is bijna niets over te vinden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Fijn om dat even mee te lezen die heb ik ook ergens een paar liggen terwijl ik ze niet kende in de bak van voor het geval ik ze eens nodig heb

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 13 december 2010 20:36:30 (44%)

Anoniem

O.N. werd ook gebruikt als ontwikkelings nummer,later werden ze vervangen voor een "normaal" type nummer..

Henry S.

Moderator

Maar ik ben ook wel ON types tegengekomen op plaatsen waar normaal andere (BC/BF) zitten. Alleen heb ik daar nooit een lijstje van gemaakt, achteraf niet handig.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

In meetapparatuur kwam je de 0N en 0Q series tegen. (In de PM2517 bijv. een ON528 en 0Q0064)
Ik heb er verschillende uitleg over gezien:
- Eerste teken is een letter 'O' van ontwikkeling.
- Eerste teken is een cijfer '0' (Omdat het een component zonder gloeispanning is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

ON wordt volgens mij ook gebruikt voor speciaal geselecteerde exemplaren van bestaande types. ECA kent wel een paar OF (diode), ON (transistor) en OM nummers, maar lang niet allemaal, dus een lijstje was inderdaad erg makkelijk geweest.

In den beginne was de O naar mijn idee wel van 0V gloeispanning, naast de OA diodes en OC en OD transistoren uit de standaardreeks, had je bijvoorbeeld de OM200. Een simpel IC met iets van 3 transistoren en een paar weerstandjes.

Later is de betekenis veranderd, zo had je de 161OM die later met wat wijzigingen de TBA240 is geworden. De eerste TDA3654 had ook een OM-nummer dacht ik en inderdaad kom je O-types regelmatig tegen als custom- of ontwikkelingsspul.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 13 december 2010 23:06:56 (50%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

De letter "O" is zonder gloespanning.
Denk maar aan de OA-buisjes, koude kathode spanningstabilisatoren.

De eerste transistoren hadden de letter combinatie OC. De "O" = geen gloeispanning en de "C" voor germaniumtriode (drie aansluitingen).

Philips heeft in eerste instantie de aanduiding voor buizen gebruikt bij de eerste transistoren. Andere fabrikanten gebruikten nog vreemdere aanduidingen: SFT, GFT, AM en SO (Amroh), enz.
Later is dit in Europa gestandariseerd in de Pro-electron code.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

die heb ik ook al jaren een bakje liggen , in dit geval een 4 cijferig nummer achter ON , maar ook niks van te vinden . weet alleen dat het fets zijn in een to247 behuizing . in hoop maar dat google ooit m'n ON4678 herkent en ze een functie kunnen krijgen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Allemaal bedankt voor de spontane reacties.

Nu heb ik in ieder geval een idee wat het ongeveer is.

Van de ON 278 heb ik er nog een stuk of 50, dus als er iemand in geinteresseert is dan laat het even weten.
Ik stuur ze wel op tegen vergoeding van het post-materiaal.

Heb overigens nog nog verschillende bakjes met "antieke" halfgeleiders van torren met 4 pennen ( zoals de ON287) tot vreemde dioden en IC's die niet op het net te achterhalen zijn. Degene die interesse heeft kan ik wel een lijstje toesturen.
Groeten Bitbanger