Ik kan nog van alles toevoegen zoveel ik maar kan programmeren 
Er zitten inderdaad een soort van dode pixels in het scherm.
eagle987
Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
De curvetracer der curvetracers:

Het aantal traces is wat overdreven, maar het concept is er al.
De komende weken wordt deze curvetracer geoptimaliseerd. Alle signalen worden opgewekt d.m.v. een microcontroller.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
eagle987
Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...
Als het af is wil ik alle bestanden gerust vrijgeven. Als ik tijd over heb kan ik nog altijd een USB-interface maken 
edit:
Op de afbeelding is het inderdaad een scoop in XY-mode
[Bericht gewijzigd door eagle987 op (21%)]
MAH
eh, ik dacht aan een usbscope of een zelf geschreven programma. Maar blijft mooi. Leuk om na te bouwen.
Nu het weer vakantie is kan ik weer eens aan mijn "robot" klussen,
hieronder 3 foto's van de vooruitgang. (Zo durf ik het toch wel te noemen)
Hier heb ik hem in april ook al eens gepost: Klik
1e versie
2e versie
3e versie (deze week gemaakt)
Met de laatste versie ben ik bezig er een RF-wagentje van te maken,
waarmee ik later ook licht functies ed van het ding wil kunnen bedienen.
En opzicht werkt die helemaal goed, maar het bereik is maar 1,5m. (met antenne
)
Ik heb zo'n 433-mhz zend/ontvang combinatie van de SK van niels.
Zie in het midden van de laatste foto de antenne.
De zender heb ik vastgeknoopt aan een standaard experiment bordje,
wat ik al een tijd gebruik.
Hier lees ik 2 potmeter waardes mee in, die ik dan serieel verstuur.
In de vakantie ga ik wat experimenteren en hoop dan toch wel een meter of 30 ver te komen.
Dit is de zender:
En de combinatie:
Ziet er mooi uit! Vind het wel leuk dat je er eerst een breadboard in heb gestoken. Ik denk dat mijn robotje er ook zo gaat uit zien. Alleen dan niet draadloos, en misschien ook niet op batterijen.
Veel succes met misschien een nieuwe versie!
Electronick
In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!
Hallo Allemaal
Mijn laatste twee projectjes:
Het bovenste project is een motor regelaar. Deze gaat gebruikt worden om een ruitenwissermotor aan te sturen middels PWM.
Deze kan op 10 standen worden ingesteld. Bij het uitschakelen van de voeding wordt de laatste stand onthouden in de EEPROM en weer uitgelezen.
Het onderste project heb ik al een aantal jaar op mijn lijst staan. Ik kwam namelijk op een kerstbeurs van die neerdwarrelende ijspegels tegen. vier stuks voor 180 euro! dit kon ik zelf veel beter maken.
Eigenlijk wil ik er printen voor laten maken (in het wit) maar de kosten hebben me nog altijd tegengehouden. Nu heb ik laatst een karton gemaakt met alles erop.
De aansturing ziet er vrij eevoudig uit, maar de software is al iets complexer. Ik laat namelijk 15 LEDs middels softwarematige PWM aan faden en uitfaden. Het was een gepuzzel om knipperen te voorkomen.
Tevens was het mijn eerste kennismaking met SMD (weerstanden) en dit is me redelijk goed bevallen en zal ik in het vervolg zeker meer gebruik van gaan maken.
Hier nog een curvetracer. Deze is wat lomper dan het geval van eagle987: dac-printje wat tegen een deftige voeding aanpraat die 0-500V doet, stroom en spanning wordt gemeten met een paar solartron voltmeters met gpib.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 18 december 2010 13:56:09 schreef Electronick:
Nu heb ik laatst een karton gemaakt met alles erop.
Kijk, zo kan het ook!
Fred101 heeft er een waardige concurrent bijgekregen... 
Erelce
**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun
Op 18 december 2010 13:56:09 schreef Electronick:
.../... Nu heb ik laatst een karton gemaakt met alles erop.
I like it. Je hebt dat creatief en goedkoop opgelost, proficiat. Ik vind het een goed idee.
MAH
@Electronick: voor een software engineer zou dat toch niet een al te groot probleem moeten zijn? Toch ontgaat mij het nut van de smd-weerstandjes een beetje. Wanneer je daar gewone weerstanden voor had genomen en dan had afgedekt met witte isolatietape had het ook gepast.
Ik begrijp je frustratie van die dingen die te koop zijn, vaak ziet het er inderdaad totaal niet uit. Daarom willen we nu natuurlijk graag een filmpje zien van hoe het nu lijkt 
Volgensmij passen 5mm leds precies in de gaatjes van balkjes van technisch lego. Dan zou je ze ketjes kunnen uitlijnen als je wilt.
[Bericht gewijzigd door MAH op (13%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Voor het solderen van een AD8318 zijn mijn ogen toch niet goed genoeg. Ik krijg een stijve nek van zo'n loeplamp en die slaat aan omdat je er op zit te ademen. Daarom heb ik vanmiddag even wat in elkaar gestoken. Een oude logitech webcam. de lens wat gemod zodat ik met de hand kan scherpstellen en een huisje met bevestiging voor aan een micrometer statiefje gemaakt. Het resultaat valt me 100% mee. De foto op link is gemaakt bij sfeerverlichting in de huiskamer dus hij is meer dan lichtsterk genoeg.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ziet er leker uit Fred!
Moet je toch prikkelen om eens in Rosmalen zo'n zoomlens te kopen, die daar steeds worden aangeboden.
Je zult verbaasd zijn hoe de kwaliteit vooruit gaat!
Veel minder last van schitterngen (reflecties binnen het objectief) en bovenal rustiger voor de ogen.
Het oplossend vermogen van een webcam is echt te klein voor het betere SMD werk.
@Electronick
Wat let je om printjes te laten maken en die met een spuitbusje wit te spuiten!! Dan zitten alle componentjes ook aan de achterzijde, waar je er geen zicht op hebt. 
Dan nog high flux-Led's genomen voor meer licht.
Ik neem aan dat je die "vallende sterren" bedoelt.
Die boeien mij ook, dus als je wat meer vertelt over hoe je ze gebouwd hebt...doe ik mee met printen aankopen en µP's (Programmeren laat ik graag aan jou over
)
MAH
@TA:"maar de kosten hebben me nog altijd tegengehouden." 4 printjes van ca 4x30cm zal toch naar 50 euro gaan, als je dat afzet tegen een stukje karton..
edit: t is gene chat, maar 1 stuks 160*300mm is duurder dan 4stuks 40*300mm. daarnaast nemen tooling en shipping een groot deel in en die veranderen niet. Maar dat zou je zelf ook uit kunnen zoeken bij de pricecalc van makepcb, pcbcart, eurocircuits of dergelijken..
[Bericht gewijzigd door MAH op (15%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Electronick
In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!
Komt eraan.. ergens vandaag. Ik heb ook al de print uitgetekend. Mochten er mensen intresse hebben in deze printjes (kerst dit jaar gaan we niet meer halen) dan ben ik wel bereid een soort van samenkomen actie op te zetten kosten zullen bij 100 stuks ongeveer 2,50 zijn.
Electronicks
Op 16 november 2010 10:23:34 schreef pros:
Als de dagen alsmaar korter worden, is het altijd leuk om met licht te spelen.Dit is de AudioColorizer, die de overheersende frequenties van het omgevingsgeluid omzet naar kleur.
Geen analoge filters - ik heb enkele FFT-routines gebruikt die ik hier vandaan heb.[afbeelding]
Printje bovenaan.[afbeelding]
Printje onderaan.En hier nog een kort filmpje dat het resultaat weergeeft.
Documentatie is in opbouw, voorlopig moet je het hier mee stellen
@Jochem: ik dacht dat enkel anderen zulke fouten maakten...
Wat snelheid betreft: het ganse gebeuren (samplen, berekenen) neemt 16mS in beslag.
Haha! Precies hetzelfde was ik ook mee begonnen, zonder dat ik dit had gezien. En ik was ook al op die site over FFT uitgekomen.
Hoop dat die van mij het ook zo goed gaat doen. Ziet er goed uit!
[Bericht gewijzigd door Babylon op (52%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hij is af (ik ga alleen de 5V voeding toch maar gewoon met een 7805 maken. Hij blijft gevoelig met tijd verstellen.
Mooie curvetracers. 0-500V is een bruikbaar apparaat, kan hij ook een beetje stroom aan ?
@Eagle, als alles door een microprocessor wordt opgewekt hoe zit het dan met de stroom/spanning. Een echte curvetracer gaat vaak tot meer dan 1000V en een behoorlijk aantal amperes. Ze zijnj nog veel bruikbaarder dan de meeste mensen weten. Je kan ze bv gebruiken op een schakeling op te starten en daarbij V/I in de gaten houden. Spoelen en trafo's testen, oa op verzadiging. Elco's op DC lekkage testen, Buizen testen enz.
@alex, grafisch iets minder mooi maar die van jou is een buizen curvetracer ? 500V is wel een goede waarde, hoeveel stroom kan hij aan ? Heb je ook een foto van de rest.
Op 19 december 2010 13:00:30 schreef fred101:
Mooie curvetracers. 0-500V is een bruikbaar apparaat, kan hij ook een beetje stroom aan ?
500V bij 2A. Is rond deze voeding gebouwd.
Overigens is de pest met zo'n curvetracer dat je niet alleen een paar goede remote-aan te sturen voedingen moet hebben, maar ook een goede spanning- en stroommeters. Je moet dan toch gaan denken richting een 4.5 digit multimeter..
Tidak Ada
Mooi spookhuis Fred !! Heb je nu blauwe of UV LED's bebruikt?
Als je met UV LED's nog wat leuke fluorescerende materialen gebruikt, bijv. vaselineglas (licht geeelgroen op), krjg je een nog interessanter geheel.
Ze verkopen voor die case modders bijvoorbeeld fluo-kous. Met een UV CCFL buisje gaat dat prachtig.