interressant experiment!

Echt veel stroom komt er niet uit, ik krijg zo'n 1V in 1MOhm. Of dat genoeg is weet ik niet...

Ik heb hem gebouwd met een npn germanium tor maar hij doet weinig.

Het rare is dat die diode toestand wel nodig is. Als ik de meetzender AM gemoduleerd van een antenne voorzie en dan de antenne van het ontvangertje daar aan clip ontvang ik hem zoals ik op een kristal ontvanger een omroep hoor. Het ontvangst bereik zit tussen 500 en 1500KHz en is best selectief. Ik heb dan de aarde draad aan mijn RF aarde zitten. Maar als ik aarde loskoppel doet hij helemaal niets meer !!! De terugkoppeling werkt ook. Je kan hem goed pieken. Maar dan staat er dus zo'n +10dBm signaal op de antenne. Over de diode staat 1V, als ik de RF aarde een paar keer om de halogeenlamp wikkel wordt het 1,5V.

Maar aan mijn antenne ontvang ik helemaal niks.
Ook op de scoop is er ook helemaal geen signaal te zien. Zelfs niet op de kring dus ik denk dat ik een slechte kring heb. (klein ferrietstaafje, 80uH , 55 wikkelingen 0,3mm CU met aftakking op 5 van onder en dan de koppelwinding van 5 windingen om dat geheel.

Ik gebruik een 2K koptelefoon.

Zullen gemanium dioden niet beter werken als gelijkrichter?

http://www.ke3ij.com/nopower.htm volgens de maker niet. Ik dacht zelf ook van niet omdat de diode wel eerder geleiden zal maar de spanning zou ook lager moeten zijn. De elco zit tussen twee diodes in. Je hebt dan 2 keer de diode spanningsval als max spanning.

De maker heeft geen germanium geprobeerd. Ik dus wel, hij heeft germanium diodes geprobeerd en dat werkte niet. Ik vervang dus eerst maar eens de tor door silicium. Het origineel waar dit van afgeleid is had een grote weerstand ,10M, ipv de collector basis diode. Ook was de weerstand op de elco veel groter, 1 M dacht ik.

Maar omdat ik ook nagenoeg geen signaal zie op de kring denk ik dat ik daar eerst eens naar kijk. Misschien zit dasr iets fout. Ik had geen tijd meer uitgebreid te meten.

Nog steeds niet veel leven, diverse spoelen en torren geprobeerd. Hij doet wel wat, met een 2K koptelefoon hoor ik heel zachtjes af en toe wat.

Er staat tussen de 2 en 4 V op de schakeling. Als ik ontvangst heb en de tor dus gaat werken zakt dat naar ongeveer 1,3V over de elco. Meet ik met een 1Mohm meter dan zie je het al inzakken, met een 10Mohm of hoger gaat het goed.

Ik heb een grote luchtspoel gebruikt, wat ferrietantennes uit middengolf radios, een zelfgewikkelde ferrietspoel. Met de antenne op de terugkoppellijn werkte het nog het beste. Beter dan wanneer hij op de hete kant zat. De antenne zo aansluiten is een te grote belasting voor de kring denk ik.
Raar dat ik hem niet aan de gang krijg, zelfs niet met precies de zelfde spoel en tor, de maker heeft het ding dagelijks aan. Zou je dan toch in een stedelijke omgeving moeten zitten ? De standby ontvanger tettert echter wel vrolijk hier. Ik zou daar dat diodedeel aan kunnen koppelen ;-)

Zou het niet beter zijn om transistoren te gebruiken voor de gelijkrichter? Die dingen hebben geen verliesspanning. Op dit moment verlies je zo'n 0.5V over de diodes, met transistoren verlies je zo'n 2% van de stroom als basisstroom. Dat zou een net wat beter rendement moeten geven.

Ik denk dat het succes van deze ontvanger zeer sterk afhangt van de antenne. De ene vangt nou eenmaal meer 50Hz op dan de andere. Je zou eigenlijk je antenne moeten tunen op 50Hz voor een goed rendement. Parallel aan C5 een spoel, en C5 zodanig maken dat het resoneert. Misschien de stroom aftappen halverwege de kring, om het niet al te zwaar te belasten.

Hij werkt. Een betere spoel erin en ik was vergeten de massa van de elco op de rest aan te sluiten. Stom he ;-)
De selectiviteit is OK, het is echt een mini regenererende ontvanger. Heel grappig. Hij gaat echt gillen op de omroepfrequentie (met 300mVtt).

Met een koptelefoon is het 3x niks, aangesloten op mijn HP meetversterker met 10x versterking gaat het prima.
Ik heb alles gemeten, dat zal ik nog publiceren op mijn site met fototjes. Een germaniumtor werkt slecht.
Leuk detail, natuurlijk ontving ik als eerste radio Maria. Ik wilde de oscillatie frequentie weten. Dat was op de scoop grofweg 1.500nS. Omgerekend kwam dat neer op 666 KHz, is dat niet toepasselijk >:-)

http://www.pa4tim.nl/?p=1924
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/12/nopower.jpg

De tor verstookt een mega hoeveelheid van 58,77nW

Er lopen dus 58770 electronen per seconde

Als je dat signaal zou digitaliseren met een sample rate van 44100, bijvoorbeeld om er een audio CD van te bakkken, dan komt dat neer op gemiddeld 1,33 elektron per sample. Dus zeg maar 4 elektronen verdeeld over 3 samples.

Dan heeft 16 bits ook weinig zin. Je hebt 0 of 1 elektron, en af en toe 2 elektronen, per sample. Dus 2 bits digitalisatie is hier voldoende! Dan heb je zelfs nog wat 'overhead' voor de pieken van drie elektronen.

Elektronen lopen toch niet, ze stoten elkaar alleen maar aan ;)

Ze schijnen zich ook te verplaatsen maar dan heel traag, een paar meter per minuut of uur ( of zoiets )
Dus ze zullen eerder tijgeren dan lopen :-)

Veel vriendinnen in het Jongensradio topic zijn gek op oude tijdschriftjes en boekjes over radio en aanverwant.

Ik kwam weer een hele collectie tegen op internet. Dit keer heeft een Italiaan zich uit de naad zitten scannen. Hoewel veel Italiaans staat er ook Engelstalig tussen en schema's zijn universeel dus geen probleem voor de techneut ;). Je vindt hier o.a. tijdschriften, moeilijke boeken, minder moeilijke boeken, buizenboeken, Lab. Notes van Bob Pease en Jim Williams, Radioboekjes met eenvoudige schemaatjes. Zelfs FET's zijn boek staat in de ramsj.

http://www.introni.it/immagini/Terman%20-%20Radio%20Engineers%20Handbook_1943.jpg

Hier kun je zelf aan de slag: http://www.introni.it/riviste.html. Veel leesplezier.

Ha die Schimanski,

Dank je voor de link, mooi alles van Bob Pease compleet! ;-)

Gegroet,
Blackdog

Geweldig, alles van Williams en daarna ook van Pease gedownload, voor jaren leesplezier. Leuk er zat heel vroeg werk van Williams bij, nog uit de MIT periode.

Is wat voor hou blackdog, een ontwerp van een oven regeling tot op 10 uC. Ook aanbevelingen over de beste ovenvorm, isolatie ect. Is het eerste artikel uit deel 1.

Leuk, maar wel erg veel. ;)

Die standby ontvangers zijn boeiend! Mijn langdraad kan hier niet meer hangen omdat de gemeente sinds enige tijd regelmatig met rioolzuigwagens de stoep op rijdt, dus dergelijke experimenten moet ik aan jullie over laten...
Geeft 'n forse knal, als 'n stevige antennedraad kapot getrokken wordt :(

Maar heeft iemand al eens gedenkt aan het toepassen van FETs in dergelijke ontvangers?

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (11%)]

Ha die Fred101

Ik heb het gezien en vol "spanning" gelezen.
Zuf dat ik er zelf niet aan gedacht heb, dat je meer warmte moet genereren aan de buitenkanten van een buis oven,
omdat je daar de meeste warmte verliest, daardoor kouder is en je "tocht" in je oven krijgt.

Bij mij was het juist minder aan de einden van de oven omdat ik daar mijn bevestigings punt zat.

Verder kwam ik in zijn tips ook tegen waar ik zelf ook al achter was.
De oven moet voor de beste stabiliteit luchtdicht zijn!

Ben al aan het denken hoe ik een van de testovens hier aanpas met deze info.

Ben blij met de link :-)

Gegroet,
Blackdog

Bedankt Mans, ik had nog niet genoeg te lezen ;)

Op 26 november 2012 11:56:44 schreef Ledlover:
Mijn langdraad kan hier niet meer hangen omdat de gemeente sinds enige tijd regelmatig met rioolzuigwagens de stoep op rijdt, dus dergelijke experimenten moet ik aan jullie over laten...
Geeft 'n forse knal, als 'n stevige antennedraad kapot getrokken wordt :(

Kan je die niet wat hoger hangen? Ik weet hoe hoog die zuigers komen en dat is voor een antenne over de straat wat te laag.

En... gaan we dit topic ook weer echt actief maken? Vertel eens waar jullie allemaal op HF gebied mee bezig zijn!

Ik zelf ben bezig met het afronden van de 4m naar 10m converter uit de Electron (rubriek NL-post) van november (correctie in de Electron van december).

De antenne hing op ca. 3,5m hoogte, uit mijn slaapkamerraam, geheel over de stoep, naar een boom. Bij het bouwen heb ik alleen rekening gehouden met de ruiters die af en toe over de stoep rijden hier.
Het is jaren lang goed gegaan tot de rioolzuiger met hydraulisch bedienbare zuigbuis werd geïntroduceerd.

Hoger hangen, tsja. Als ik ooit weer met kristalontvangers aan de slag ga, dan zal ik voor het spannen van de antenne flink hoog de boom in gaan en de antenne aan de kant van het huis nog een metertje hoger ophangen.

Mijn zelfbouwactiviteiten liggen stil vanwege 'n vrij intensieve studie, de tijd die ik vrij heb voor elektronica besteed ik aan reparaties van m'n verzameling oude apparatuur :)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (15%)]

Ik ben een 25MHz - 2GHz meetzender aan het bouwen. ;)

Ik ben een 25MHz - 2GHz meetzender aan het bouwen. ;-) ;-)

Mmmmm,

Tja, 25Mhz - 2Ghz...
Ik bouw ovencontrolers die op 0,001Hz stabiel moeten zijn ;-)

Blackdog

...Vertel eens waar jullie allemaal op HF gebied mee bezig zijn!

Ik heb mijn AR-88 elektrisch en mechanisch gerestaureerd.

http://www.uploadarchief.net/files/download/r1556a-rest-800.jpg

Eigenlijk is het een R1556a (door RAF aangepaste AR-88) daarom ook het witte plaatje met high. imp. phone aansluiting en aparte on/off schakelaar. Deze amateuristich uitziende aanpassing is dus origineel. Op het RF deck vond ik nog een datumstempel 29-5-1944.
Ik heb een foto van een Wireless Operator achter een identiek toestel. klik