SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik zit met een vreemd probleem waar ik niet helemaal uitkom: een vriendin van me heeft in het hele huis 230V halogeenlampjes hangen (4 sets van 3 lampjes), en die gaan wel heel erg vaak stuk. Soms gaat het een paar weken goed, en dan gaat de ene na de andere stuk. In sommige weken gaan er 3 of 4 stuk, verspreid door het hele huis. We hebben al verschillende lampjes geprobeerd, Philips, Osram, huismerken van Ikea en Praxis, etc. Het lijkt voor de levensduur niets uit te maken. Hoe lang ze precies meegaan is moeilijk vast te stellen, maar de opgegeven 1000 branduren halen ze bij lange na niet. De lampjes zitten gewoon achter een schakelaar, er zitten dus geen dimmers of zo tussen. De spotjes hangen in de vrij lucht, dus overmatige verhitting lijkt me ook geen mogelijk oorzaak.
Op de WC hangt ook een spotje (daar wel ingebouwd), en die gaat nooit stuk. Nu brandt deze natuurlijk veel minder dan de lampjes in de andere kamers.
De netspanning (gemeten met een Fluke true-RMS meter) is wel wat hoog, ongeveer 235V. Er zit geen zware industrie in de buurt, die voor spanningspieken of zo zou kunnen zorgen. Ook rijden er geen zware voertuigen in de straat die sterke trillingen veroorzaken of zo.
Het enige wat ik kan bedenken, is dat er ergens in de wijk een nulleiding brak is of zo. Er komt maar 1 fase binnen in de meterkast, dus intern kan het niet zitten. Tussen de nul en de aarde meet ik een spanning van ongeveer 140mV; ik weet niet precies waar ze aan elkaar zitten, maar dit lijkt me niet echt schrikbarend veel.
De zoekfunctie geeft aan dat het probleem meer voorkomen, en dat het een groter probleem is bij 230V lampjes dan bij 12V. Ik zie in de meeste kamers ook geen mogelijkheid om er een trafo tussen te hangen (geen verlaagde plafonds of zo).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het is een bekend probleem dat 230V lampjes veel eerder overlijden dan de 12V versies.
Dit komt doordat de 230V lampjes een veel grotere 'opdonder' krijgen bij het inschakelen.
Ik heb hier in huis alleen 12V versies en die gaan zelden kapot.
(Ik heb er 6, en in 5 jaar tijd zijn er geloof ik 2 kapot gegaan...)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt dus gu10 lampen ? die zijn erg onderhevig aan vervoer ( dus rammelen in de winkelwagen telt ook mee ) en trekken net als elke halogeen veel inschakelstroom , net op dat punt knallen ze er vaak uit. heb zelf al vaker gehad dat de b16 eruit knalt door de sluitingsstroom .
als je er 4 op 1 plaat hebt en de lampen zijn nu 20 watt , kun je er 50 watt inzetten en per 2 in serie op 230v . zo geven ze toch nog vergelijkbaar licht en gaan minstens het dubbele mee.
een inschakelvertrager kan ook al schelen ( 2 ptc's in serie ofzo )een deel van het probleem is de netspanning die 236volt is , veel merklampen zijn 230v , waardoor de 1000 uur niet haalbaar is. alleen de goedkope lampen die normaal bij het armatuur zitten zijn 230/240v .
de netspanning heb ik nagemeten de afgelopen dagen en hier zit ik rond het eten aan 234v en rond 02:00 aan 241v .
Op 4 januari 2011 10:41:17 schreef testman:
de netspanning heb ik nagemeten de afgelopen dagen en hier zit ik rond het eten aan 234v en rond 02:00 aan 241v .
Dat valt dus nog binnen de tolerantie van +/-6% op 230V. En daar moet zo'n lamp tegen kunnen.
Ondingen zijn het ... ik weet niet 1 plaats waar die krengen lang leven.
Zelfs op plekken waar ze met een dimmer worden opgeregeld sneuvelen ze veel te vroeg.
Op 4 januari 2011 10:40:27 schreef Arco:
Het is een bekend probleem dat 230V lampjes veel eerder overlijden dan de 12V versies...
Ik heb hier in huis maar een 230V halogeenlampje en dat gaat al een paar jaar mee. Kan toeval zijn natuurlijk, aan de hand van dat enkele lampje van mij conclusies trekken zou niet slim zijn.
Wij hebben hier tot een paar jaar geleden ook continue defekte lampen gehad, sommigen gingen iedere maand. Maar dat was wel in de hele straat zo. Na klachten en metingen waarbij niks geconstateerd werd door de energieleverancier was maanden later het probleem ongemerkt ineens voorbij. Ook de buren er verder niet meer over gehoord, en bij navraag bleek er bij iedereen geen probleem meer te zijn. Toch stieken een brakke nul of iets dergelijks?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Meestal gaan ze door de inschakelpiek kapot.
Bij de 12V versie heb je daar geen last van, omdat de transformator als een soort stroombegrenzer dienst doet.
(Bij inschakelen zakt gewoon de spanning even wat in, omdat de trafo de hoge stroom niet kan leveren)
Heb er hier ook hangen, zitten er nu al zo'n 6 jaar in en geen problemen. Maar ze zitten dan ook achter een dimmer.
Heb een lamp gehad waar geen dimmer tussen zat, en daar hadden we het zelfde probleem. Waren soms na twee weken al stuk.
Als je bij het inschakelen precies op de top waarde van je sinus zit krijgt de lamp een enorme opdonder, en daar kunnen ze slecht tegen.
Dus soft start of dimmer plaatsen.
testman
@klaasz , dat gel#l over dat maakt niks uit die 6% , bij lampen is dat een erg groot verschil in branduren .
zo'n gu10 is rommel , maar ze gaan wel iets langer mee bij 220v .maar wie hangt z'n huis nu vol met die lampen als algemene verlichting , dat vreet kwh's . er zijn ook zelfs dimbare spaarlampen voor gu10 , sommige zijn even groot als een gewone lamp zelfs. een 7watt spaarlamp voor gu10 is ongeveer 35watt aan licht.
ik heb dit probleem al vaak gehad . op t werk waar klanten gloeilampen 17 uur per dag aan hadden en dan raar vinden dat een maand amper haalbaar is 
in m'n vorige huis zitten er 12v spots op de wc en branden nog na 6 jaar , maar steeds 3 minuten is ook niet veel. maar in de tuin zitten er 2 van 12v in serie en die hebben al dik 14000 uur op de klok , dat is voor 12v spots al heel veel.
[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]
EricP
mét CE
Op 4 januari 2011 11:17:49 schreef testman:
maar wie hangt z'n huis nu vol met die lampen als algemene verlichting
Iedereen die dat vreselijke licht van spaarlampen of LED lampen niet in huis wil hebben. Enige spaarlamp die ik nog heb is de buitenlamp. En dat kan omdat die altijd uit staat.
@TS: Krijgen die lampjes nog enige koeling in hun armatuur? Of zitten ze volledig 'dicht'? Dat kan een hoop schelen.
Verder zou je als experiment er eens een PTCtje voor kunnen douwen en kijken of het dan beter wordt. Gewone gloeilampen zijn geen optie?
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
ik heb me wel eens laten wijsmaken dat halogeenlampen juist heet moeten worden om lang mee te gaan , dus niet koelen zou ik zeggen
daarom is het bulpje ook kleiner om minder warmte te verliezen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Halogeenlamp
[Bericht gewijzigd door Franssel op (10%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@EricP: De trend is andersom, vanwege het lagere verbruik, de langere levensduur en soms (afhankelijk van de toepassing) mooiere licht. Gewone gloeilampen worden juist steeds vaker vervangen door een 230V-halogeenlampje in een traditionele buitenballon. Dat werkt prima, althans zelf nog geen stuk gehad, al moet ik zeggen dat ik de constructie van het lampje zelf bij Osram degelijker vind dan bij Philips (maar ik heb niet getest welke langer meegaat).
Wat de gezelligheid/lichtkleur betreft: ik zou ook graag zien dat er meer spaarlampen in een kleur als 930 zouden uitkomen, die komt beter overeen met halogeenlicht. 927 inplaats van 827 scheelt vast ook al iets in de beleving.
Een NTC (geen PTC dus, want dat is het lampje zelf al) om tegen inschakelpieken te beschermen klinkt als een goed plan, voor elke gloeilamp die vaak geschakeld wordt trouwens.
@Franssel: Ik zou inderdaad niet koelen. Ik vermoed dat de halogeenlampen met extra buitenballon zelfs beter werken omdat de fabrikant precies weet hoe veel of hoe weinig lucht of andere vulling er tussen die ballons zit.
Troep of niet, ik heb er 1 en bij een brandduur van 14 uur per dag is een levensduur van een half tot een heel jaar geen probleem.
EricP
mét CE
Op 4 januari 2011 12:07:37 schreef maartenbakker:
@EricP: De trend is andersom, vanwege het lagere verbruik, de langere levensduur [...]
Helaas wel. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen trendvolger moet zijn en als mak schaap met de rest moet blaten... En met die langere levensduur loopt het ook wel los. Dat valt doorgaans vies tegen... Voor dat lagere verbruik valt soms nog iets te zeggen, maar zeker als je wat naar het zuiden gaat (België en verder) waar electrisch verwarmen veel voorkomt, slaat het natuurlijk nergens op. Verder ben ik nog steeds benieuwd naar de eerste spaar/led lamp met een acceptabel licht. Tot op heden is het gewoon zonder uitzondering lelijk: spectrum deugt niet en/of het knippert.
Een NTC (geen PTC dus, want dat is het lampje zelf al) om tegen inschakelpieken te beschermen klinkt als een goed plan, voor elke gloeilamp die vaak geschakeld wordt trouwens.
Je hebt volkomen gelijk. Niet wakker. Ofzo.
Voor wat betreft die koeling: ik heb nergens gezegd dat je moet koelen. Zo'n lampje moet echter wel z'n warmte kwijt kunnen (de temperatuur die het heeft is tenslotte het resultaat van een evenwicht tussen de energie die je erin stopt en die het kwijt raakt). Een spotje naar beneden gericht met een dichte behuizing gaat doorgaans toch eerder kapot dan eentje die omhoog schijnt...
testman
philips had ook weleens partijen die te goed waren en die gingen ook met het schrot mee. heb hier nog wat lampen die jaren hebben gebrand , waar de dezelfde lampen van de winkel maar een jaar volhielden.
er is een serie geweest van philips die had gloeilampen van 3000 branduren , die serie is eruit gegaan rond het begin van het ledtijdperk. die heb ik nog wat liggen , 1 verschil is de werkspanning en 1 verschil met gewone lampen is de gloeidraad die veel meer bevestigingspunten heeft.
de lampen met het hamertje erop gaan ook langer mee door de betere constructie voor de gloeidraad.
ook een rden dat gu10 veel sneller stuk gaat is de kleine lampvorm . in de lamp hangt de gloeidraad zigzaggend tussen houders in , zodra de gloeidraad gaat uitzakken ( dat doen ze met branduren ) komt deze tegen een andere deel van de draad , wat de hoge sluitingsstroom veroorzaakt. ik gok dat de lamp op de wc van de ts recht naar beneden schijnt en de rest onder een hoek staat , daardoor hangt de gloeidraad schuin en komen ze tegen elkaar en baf.....
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 4 januari 2011 12:47:23 schreef EricP:
[...]Helaas wel. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen trendvolger moet zijn en als mak schaap met de rest moet blaten... En met die langere levensduur loopt het ook wel los. Dat valt doorgaans vies tegen... Voor dat lagere verbruik valt soms nog iets te zeggen, maar zeker als je wat naar het zuiden gaat (België en verder) waar electrisch verwarmen veel voorkomt, slaat het natuurlijk nergens op. Verder ben ik nog steeds benieuwd naar de eerste spaar/led lamp met een acceptabel licht. Tot op heden is het gewoon zonder uitzondering lelijk: spectrum deugt niet en/of het knippert.
Ik bedoelde eigenlijk specifiek de ontwikkeling dat gloeilampen tegenwoordig vaak als halogeen worden uitgevoerd. Dat je niet blindelings CCFL of LED overal moet indraaien is me zeer duidelijk. Halogeen zie ik meer als een moderne gloeilamp met nog steeds een aangename lichttemperatuur en een relatief goede kleurweergave.
Voor wat betreft die koeling: ik heb nergens gezegd dat je moet koelen. Zo'n lampje moet echter wel z'n warmte kwijt kunnen (de temperatuur die het heeft is tenslotte het resultaat van een evenwicht tussen de energie die je erin stopt en die het kwijt raakt). Een spotje naar beneden gericht met een dichte behuizing gaat doorgaans toch eerder kapot dan eentje die omhoog schijnt...
Mee eens. Het ding moet gewoon niet te warm en niet te koud worden. Ik denk dat die moderne halogeenlampen met buitenballon daar eigenlijk wel beter in zullen zijn.
@testman: welke serie is dat met 3000 branduren? Behalve hamertjeslampen heb je nog steeds wel verkeerslichtlampen met dergelijke eigenschappen, vermoed ik.
testman
@maarten , dat was de philips pro gloeilampenseries . deze hadden een lichtblauwe doos en 3000 branduren. ik kwam ze tegen bij de schrotbak en wou ze bestellen bij de tu voor een bouw met hoog hangende lampen die 2x per jaar stuk gingen . maar toen waren ze er al uit bij philips.
ik begreep dat feestlampjes voor e27 15watt er ook al uit waren , nu is de opvolger een philips led van 1 watt......
de lampen van philips hebben alleen nog maar de halogeen in de normaallampbol , deze geven meer licht voor de opgemomen stroom . dus 42watt is bij 60watt in de oude lampen .
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het zijn inderdaad GU10 lampen. Het zijn steeds 3 lampen van 35W bij elkaar, als primaire verlichting.
Ik zou er natuurlijk een NTC of zo bij kunnen zetten, maar dat vind ik eerlijk gezegd erg hobby-bob. De rest van de installatie is ook niet geheel volgens alle regels, maar (naar mijn idee) niet onveilig of anderzins echt prutswerk. Aangezien de schakelaars samen met de stopcontacten bedraad zijn, zie ik ook geen mogelijkheden om in de meterkast of zo een autotrafo neer te zetten, om de spanning wat te verlagen. Daarbij vind ik ook dat een brakke oplossing, en als er ooit iets mis gaat, kan dat nog wel interessant worden met de verzekering.
Zoals ik al zei, een 12V transformator is niet echt een optie, die kan ik nergens fatsoenlijk wegwerken, en een grote trafo in de meterkast met een extra draad door de buizen mag niet eens, geloof ik (in ieder geval niet in dezelfde buizen, toch?). Dimmers voor halogeen zijn behoorlijk kostbaar, en het is nog maar de vraag of dat zou helpen.
@EricP: de lampjes hangen bijna helemaal vrij in de lucht; alleen het voetje zit in de armatuur, dus de spiegel steekt helemaal uit. De koeling lijkt me dus gewoon in orde.
@testman: het lampje op de WC hangt inderdaad verticaal, terwijl de rest onder een hoek staat. Ik kan me alleen niet voorstellen dat het draadje zover doorzakt dat deze zichzelf weer kan raken.
EricP
mét CE
Op 4 januari 2011 15:21:22 schreef SparkyGSX:
Ik zou er natuurlijk een NTC of zo bij kunnen zetten, maar dat vind ik eerlijk gezegd erg hobby-bob.
Het is maar hoe je het ziet... Als fabrikant van die armaturen had je het er ook standaard in kunnen stoppen. Ohnee, dat kost geld...
testman
een gu10 lampje wat al uren erop heeft zitten , heeft vaker bij eruit halen al de gloeidraad loshangen van de houders ,dan is het nog maar wachten wanneer hij stuk gaat . ook zie je soms het lichte flikkeren bij die lampen wat ineens opkomt, als dat gebeurt is het springen geen 24 uur verder meer.
Op 4 januari 2011 11:17:49 schreef testman:
@klaasz , dat gel#l over dat maakt niks uit die 6% , bij lampen is dat een erg groot verschil in branduren .
Ik weet ook wel dat het uitmaakt voor de levensduur, maar ik bedoel te zeggen dat de fabrikant er rekening mee moet houden dat de spanning ruim 240V kan zijn. En dat vind ik nou geen gel#l.
SparkyGSX
Ja, dat is natuurlijk ook weer waar. Ik kan het allicht proberen bij 1 of 2 lampen, ik heb nog wel een paar van die dingen liggen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mijn vrouw heeft er ook een paar gekocht. Ziet eruit als een gewone lamp maar er zit een halogeenlamp ingebouwd en je kunt ze zo ipv een gloeilamp gebruiken. Gemiddeld hebben ze het een maand uitgehouden. Toen kocht ze als test er een met leds en die heeft het nog geen week gedaan. Ik denk dat ik gloeilamp echt ga missen.
Misschien zitten er wel bedrijven bij je om de hoek met zware koelingen zoals een supermarkt. Bij mij thuis flikkerde het licht ook wel eens en op 50 meter afstand zit hier een AH. Sinds de verbouwing van de Ah heb ik er gelukkig geen last meer van.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs