Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

Op 2 januari 2011 16:37:25 schreef TechnOoB12:
ik heb hier een resonator ( zo'n keramishe driepoot) liggen, hij is blauw met als enige opdruk "T8.00".

welke frequentie is dit? bij die gele staat er meestal M(Hz) achter, dat is hier niet het geval.
8Mhz misschien?

Is idd 8MHz.

Hoi, ik hoop dat dit het goede topic is.

Wij hebben een Miele S401i stofzuiger die de geest heeft gegeven. Eerdere problemen waren er met het oprol mechanisme van het snoer, hij is ook al meer dan 12 jaar oud. Maar hier licht het ditmaal niet aan. Bij nadere inspectie ziet er naar uit dat er een NTC kapot is.
http://www.voordeelverpakking.nl/opendir/stofzuiger/IMG_0297.JPG
De linker van de 2 is kapot, er zitten scheuren in, sporen van vonken. En de weerstand is oneindig. De rechter is nog wel goed. Nou wil ik deze gaan vervangen maar mijn kennis van NTC's is nihil. Welke waarde heeft deze NTC?

Hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven anders hoor ik het wel.

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer

Dit zijn speciale NTC's voor inschakelstroombeperking. (3x woordwaarde) Vermoedelijk met een kamertemperatuur-weerstand van 7 Ohm.

Dit type NTC's zijn gewoon in elektronicazaken te krijgen. Ze hebben vaak een bepaalde stroom-rating, maar de weerstand bij kamertemperatuur staat er ook wel bij.

[Bericht gewijzigd door mr.stijntje op maandag 3 januari 2011 16:19:31 (21%)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

gezien het een stofzuiger is zou ik zeker een 10A model nemen...

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 januari 2011 16:09:27 schreef DeKemp:
[....] Maar hier licht het ditmaal niet aan. [....]

Kwamen er dan vonken uit ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Beetje een ander type vraag, maar weet niet welk topic ik het anders in moet stellen:

Ik heb hier een thyristor, nog een oud ding in can, met merktekens '84-0244', 'HWD', '8423', en 'RCA' in het midden.

Iemand enig idee over welke component het hier gaat? Heb er nml een vervanger voor nodig...

maartenbakker

Golden Member

Het zou een in-house typenummer (84-0244 denk ik) kunnen zijn, dus te zoeken op apparaat waar hij in zit. Waar zit hij in?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

HP, dan moeten er nog twee cijfers voor en dan kan je hem misschien in de tabellen die op het internet circuleren terugvinden. Ik ben niet zo goed thuis in de nummering maar als ik zo snel even zoek kom ik uit op 1884-0244. Op dat nummer Googelen suggereert via http://www.wbparts.com/rfq/5961-01-023-9967.html dat het zou _kunnen_ gaan om een RCA 10337 met als equivalenten een S2600D en nog wat NATO-nummers, maar met die aanwijzingen kan je zelf vermoedelijk wel verder zoeken en kijken of het klopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Superb, bedankt!

Hierdoor heb ik alvast de datasheet van de S2600D te pakken gekregen, en daarmee weet ik wat ik moest weten :)

Nogmaals bedankt!

Tidak Ada

Golden Member

Kan iemand mij vertellen wat deze kleurkode van deze weerstand betekent?
Het gaat hier om een afwijkende weerstand in een kunststof behuizing (composiet??)

De keluren zijn: geel - paars - [dunne bolletjes ring met een vies kleurtje] - Zilver

http://www.uploadarchief.net/files/download/weerstand.png

Dat zou voor mij 4 - 7 - ?? - 10% betekenen.

Wie verklaart de vraagtekentjes

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

wat kan je meten? ;)

Lijkt me een ouderwets composietweerstandje, de tolerantie van 10% komt ook daarmee overeen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Ik zal hem morgen uitsolderen. Zit op een printje van een gestabiliseerde hs voeding, die ik aan het uitpluizen ben.

10% tolerantie komt naar mijn weten ook vaak voor bij opgedampte weerstanden boven 10Meg.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

"in circuit" kan je alleen maar lager meten dan z'n eigen waarde, nooit hoger. Dus als je in-circuit 4660 ohm zou meten, dan weet je vrij zeker dat dit 4700 geweest zal zijn. De kans dat het 47k geweest en dat er precies 4700+10% aan parallel heeft gestaan is erg klein. Maar meet je 123k dan weet je alleen nog maar dat het waarschijnlijk meer dan 123k (dus 470k) of meer is geweest. Kortom, de in-circuit meting is niet super-betrouwbaar, maar ook niet helemaal nutteloos.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Heb gemeten en kom tot 470Ω
Ik begrijp alleen niet waarom die 101 band als beige 'rozenkrans' is uitgevoerd.
Inkt op, andere fout, of heeft het toch een speciale betekenis?
Het gekke is dat het de enige weerstand op de print is van dat model. Alle andere zijn opgedanpte weerstanden van Beischlag, op een paar 1 en 2 Watt composiet weerstanden van Vitrohm en draadgewonden 1% weerstanden van een onbekend merk na.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Nieuw onderwerp.
Ik was vanmiddag bezig met een halogeenlamp, die er mee was uitgescheden.
Anvankelijk dacht ik dat de thyristor in de IR dimmer de geest had gegeven, maar er kwam ook geen spanning uit de trafo als hij direct op het net werd aangesloten.
Aan de onderzijde van de trafo vond ik het afgebeelde component onder de isolatie van de primaire wikkeling:

http://www.uploadarchief.net/files/download/therm%20zekering.jpg

Duidelijk een thermische veiligheid (130°C). Ik weet alleen niet of dit een uitsluitend themische zekering dan wel een combinatie van een gewone-en en een thermische zekering is. Ook niet de juiste naam (Ik ken alleen die zilveren cylindertjes).
Wie helpt en waar kan ik dit krijgen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Maar wie levert ze hier in NL.....?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 7 januari 2011 11:29:28 schreef Tidak Ada:
Heb gemeten en kom tot 470Ω
Ik begrijp alleen niet waarom die 101 band als beige 'rozenkrans' is uitgevoerd.
Inkt op, andere fout, of heeft het toch een speciale betekenis?

Hou het maar op 'inkt op', zo bijzonder zijn die weerstanden verder niet. Een mix van koolstof en keramiek, bijelkaar gehouden door een hars.

@thermische zekering: Littelfuse 2.5A, 130°C.
Als de bouwvorm niet belangrijk is: http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getP…

3A rating:
http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getP…

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Bedankt, Henry.
Ik ga dan gelijk een zekering aan de secundaire kant hangen.
Eigenlijk gek dat die er niet zit, want daar zit de grootste kans dat er wat misgaat.
Vind ik eigenlijk een ontwerpfout.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Een echte ontwerpfout is het niet, want de primaire zekering zal er meestal wel op tijd uitklappen ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Behalve die thermische zekering (2,5A) zit er niets in. 2,5A is nogal fors overgedimensioneerd voor een 50W lampje. Dan tript hij pas als de trafo tot 130° is opgewarmd. Ik denk toch nog een 6,3 A zekering aan de secundaire te zetten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
hobby luke

Honourable Member

Weet iemand iets meer over deze transistor?
Via Google vind ik niets wat ermee overeenkomt.
http://www.uploadarchief.net/files/download/rs%202006.jpg
MVG,
Luc.

NOP, komt niet in mijn boeken voor.
Heb je hem al aan de tester gehangen?

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Dit topic is gesloten