Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

de knoppen zijn miss wel later vervangen , en philips gebruikte geen rafi drukknoppen . ook het lettertype en de paneelmeter zijn niet philips .

de netentree lijkt wel philips , zijn de zekeringhouders achterop met een m3 schroefje vastgezet ? dat zijn nl ook philips dingen dan.

het front met die lippen onder heeft de pe serie ook gehad , dus dat is weer wel philips.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Zelfs spul voor intern gebruik had vaak wel ergens wat nummertjes opstaan, stickertjes hier of daar eventueel handgeschreven, en/of was op basis van productieonderdelen geprototyped/bouwd/knutseld. Gezien de herkenningspunten zou dat bouwen op basis van productieonderdelen hier ook wel aan de orde kunnen zijn. Philips zonder nummers is vrijwel ondenkbaar in mijn beleving, dat waren en zijn echte administratiefreaks (in de positieve zin van het woord, wat modern-archeologische expedities ook wel weer leuk maakt, een spoor loopt niet zo snel helemaal dood als je maar hard genoeg zoekt).

Een andere mogelijkheid is dat het ding opgebouwd is uit surplusonderdelen of gewoon via de normale kanalen aangeschafte onderdelen die deels van Philips kwamen.

Wat foto's van details, zoals dat typeplaatje, zou ik in elk geval wel leuk vinden en zo te horen een paar anderen ook ;-)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 13 januari 2011 01:02:46 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik ga hem morgen wel eens een stukje uit elkaar trekken voor foto's. Dat lijkt me ook verstandig als check ivm de hoge spanning. Daarna eens aanzwengelen en afdekplaten maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

philips gebruikte geen rafi drukknoppen

Dat zijn het ook niet, dat zijn EAO's ( EAO Figroen ) en dat is de meest standaard schakelaar ooit voor industrieele toepassingen ( welliswaar de oude serie, maar het apparaat is dan ook niet nieuw )

Ook het lettertype en de paneelmeter zijn niet philips.

Een echte philips meter, die hadden ze verschillende apparaten zitten, met verschillende schalen, incl VU-meters, ik heb er hier twee stuks in een kast met een natlab sticker ( ook een eigenbouw iets )

Ook verder schreeuwt het ding philips zoals je zelf al in de gaten had.

Dit kan best de enige in zijn soort zijn, of maar een heel kleine serie.

ja de eao knoppen die lijken op de rafi's maar dan vierkant . die zijn wel uit de 80's en het front met blauw en die lippen schreeuwt toch meer 60s-70s . op die tenturn ( dat lijkt het iig ) zit een stickertje met 73 erop . dat was wel meer met bourns potmeters .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Dat is de achterkant van de meter ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Ik heb hem vandaag nagekeken. Foto' s wordt lastig, ik ben met zaklamp en spiegeltjes bezig geweest. Hij kan bijna niet uit elkaar zonder vergaande demontage.
Wat heb ik gevonden:

-op de pcb nr 7322 07825641 en een rood stempeltje A.S.A.
-De Condensators erop zijn 330n en van GPG volgens mij
-de metalen diodes hebben geen naam opdruk
-De fabrikant code van een BF42? is 0527
-van de twee bux80's is dat F7701
-onder de middelste beugel onder het frontpaneel voor rackmontage stond een handgeschreven nummer: 7322 078 2570-1
- op de trafo 222-052.7531.1
- relais Kuhnke germany
- tweede relais: mercury wetted contact relay high speed HGSM11111P00 van cp clare int nv Tongeren belgie
- op de meter een stikker: datum 20 4804741 en met pen een nul erna
daarboven type 2422 181 53373
- hij geeft een 50 hz blokgolf achtig signaal van maximaal 10-1000Vtt. Hij blijft positief dus 1000V is 0 tot +1000V.
-Op de scoop via 10:1 signaal heeft een Tr van 2mS bij een periode tijd van 20mS, dutycycle 50%. De RMS meter geeft bij ongeveer 150Vtt op de scoop afgerond 64Vrms aan. Dus inderdaad bijna een blok.
- In de stand DC geeft hij dan 55V en dat x2 x wortel 2 is 155Vtt (en dat had ik niet verwacht (op diverse meters geprobeerd)
- Bij kortsluiting springt dat relais om en zo snel dat je niet eens een vonk ziet. Het is meet de stroom die er loopt.
- Ik heb hem belast bij 24,12Vrms op de RMS meter. De spanning zakte dan in met het toenemen van de belasting en bij 200 ohm springt het relais om. Dus veel meer dan 100mA zal er niet inzitten.
- hij is niet gestabiliseerd, de uitgangspanning varieert met de ingangspanning.

Ik vraag me af of dat laatste hoort, er zit wat regel electronica in in de vorm van die dikke torren en via die pot kun je de tussen spanningen regelen. Elk spanningsbereik heeft overigens een eigen aftakking op de trafo dus die electronica kan ook puur voor de bediening van dat relais zijn. De trafo staat flink te brommen, daarom en gezien zijn gewicht en maat had ik wat meer vermogen verwacht.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 13 januari 2011 23:00:05 schreef fred101:

De trafo staat flink te brommen, daarom en gezien zijn gewicht en maat had ik wat meer vermogen verwacht.

Variac en 'm 220 (of 210) aanbieden?

fred101

Golden Member

Done that, been there.
Alles staat hier standaard bij testen achter een 8A variac en zware scheidingstrafo. Daarom wist ook wat hij onder varieerende ingangspanning deed ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

-op de pcb nr 7322 07825641 en een rood stempeltje A.S.A.
-onder de middelste beugel onder het frontpaneel voor rackmontage stond een handgeschreven nummer: 7322 078 2570-1

100% duidelijk Philips, een of andere Nederlandse bedrijfstak maar geen idee welke dat is (73 zegt daar wat over, en mogelijk de afkorting A.S.A.). Dit wijst er voor mij op dat het complete apparaat door Philips is gebouwd, mogelijk voor intern of industrieel gebruik.

Overigens zie ik op de foto nog ergens 73 staan, staat daar niet ook zo'n nummer achter en waar zit dat plakkertje op?

-van de twee bux80's is dat F7701

Die zijn ook van Philips: F is de fabriek (geen idee welke) en 7701 de productieweek

2422 181 53373

De meter is dus ook wel degelijk een instrument van Philips zoals Sine al meldde.

- op de trafo 222-052.7531.1

Als je daar een enkele digit (3? 8?) voor denkt kan het ook Philips zijn, maar zo ziet hij er opzich niet uit. Hoewel inkoopmateriaal natuurlijk ook wel een 12NC kon krijgen, en dan natuurlijk bij uitstek ontbrekende cijfers en vreemde puntjes en streepjes ertussen kreeg als dat er in de betreffende fabriek opgedrukt werd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Het kan zijn dat er nog een digit voor moet, ik kon met de spiegel er moeilijk bij. Onder de wikkelfolie zitten twee papiertjes, zo te zien hnd getyped, daar staan de aftakkingen qua spanning op, er is een los stukje weer bij
geplakt voor een wikkeling.

Ik vrag me af wat het doel was. Een niet gestabiliseerde half glijkgerichte tot blokgolf omgebouwde spanning. Niet voor calibratie in ieder geval. De meter klopt ook niet precies. De schaal gaat tot 1400 maar de voeding tot 1000.
Er staan ook twee ongebruikte verdelingen op. Het is duidlijk proffessioneel gemaakt maar zeker geen serie productie. Er is bv wat van het cassis gevijld om wat te laten passen, dat high speed relais zit duidelijk in hand geboorde gaten.

Plakkertje zit op de achterkant van de meter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

is de trafo voorzien van een paarse plastic om de wikkelingen heen ? dat is ook typisch philips .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Mijn nieuwe aanwinst: een hp8640A. Hier op de foto samen met mijn andere troep:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p1040447.jpg

Mooi sfeerbeeldje! Groen/blauw/rood op een vintage HP.

Suffering from wiseass oneliner blackout

is dat al vintage? Het is pas 30 jaar oud. Dit is pas vintage:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/p1040448.jpg

dat is ook geen vintage , m'n oma is 95 jaar oud , dat is pas vintage :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Ik wist niet dat jij allemaal van dat moderne spul hebt.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/tek545B.png

En mijn oudste multimeter (ww2)
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/WW2testset.jpg

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 14 januari 2011 21:00:05 (20%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op zoek naar het oudste elektrisch meetinstrument?
Hier staat geloof ik geen datum op, maar is in iedere geval niet van deze eeuw:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=image0002.jpg

Zoiets hebben we nog niet eerder gezien... het heeft wel iets.

Suffering from wiseass oneliner blackout

En dan nu van heel oud naar heel nieuw:

http://users.telenet.be/CyrusTheVirus/Agilent%20DSO1024A%20Thumb.JPG
Mijn nieuwe Agilent DSO1024A 200MHz 4 channel.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 14 januari 2011 22:50:15 schreef Tidak Ada:
& erg duur.....

Klopt, ook lang voor gespaard. Maar ben er wel blij mee.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

dat is wel een mooi scopie en nog een bekend merk ook nog.... mag hopen voor je dat deze ook 35 jaar meegaat net als de voorgangers :) is dat overigens een philips pm30xx op de achtergrond ?

nu zijn digiscopes toch wel goedkoper geworden , had een van de eerste uit 87' en die was nog bijna 30.000 $ toen maar dat heb ik er niet voor betaald .de scope kon tevens als bijzettafel dienen en keukentrap ( anders konden ze het ding nooit verkopen met maar 1 functie :P )

heb onlangs wel 1 van m'n 10amp delta's van de hand gedaan , gezien het totaalgewicht op de plank wat veel begon te worden , de plank hield het wel maar de muur begint onder los te komen van de betonvloer , is vast geen goed iets.....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten