De Zanussi vriezer van ons (circa 10 jaar oud) deed het altijd prima.
Vonochtend ontdekte ik opeens dat het rode lampje voor te lage temperatuur brandde , verlaging van de vriestemperatuur (van -16 naar lager) helpt niet , hij slaat niet alsnog aan.
Supervries functie aanzetten helpt ook niet.
De keuken is onverwarmd en dus met deze koude buiten ook niet echt heel warm , 10 graden of lager over de grond schat ik.
Maar dit is een eerste keer dat ik dit euvel meemaak ook na de wekenlange koude.
Af en toe hoor ik wel een klik (thermostaat?) en maar verder niks , niet dat ik hoor dat ie echt werkt.
Is dit het einde van de compressor / vriezer of kan de lage temperatuur in de keuken toch een rol spelen?
Heeft het nut het apparaat van z'n plek te halen en te kijken of ik ergens manueel wat kan doen (kontakt maken o.i.d.)?
Alles in de vriezer is nog wel koud , ijsblokjes zijn hard.
Wat te doen????
Hier 2 foto's van de compressor en de rest.
Welk onderdeel is de relais?
En hoe maak ik de (nood)overbrugging?
Viel me weer op dat volgens mij de vriezer wel aan wil slaan : af en toe luide tik (thermostaat?) maar vervolgens gebeurt er niks...
http://www.uploadarchief.net/files/download/vries1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/vries2.jpg
Tips zijn zeer welkom!!
Als je wel een klik hoort is dit zeer waarschijnlijk van het relais.
Heb je de aanloop condensator gecontroleerd ?
Wordt de compressor warm ?
M.vr.gr.
Frits.
De compressor is inderdaad warm , heet zelfs.
"De aanloop condensator controleren" , wat bedoel je daarmee?
Het na-doormeten?
Ik ben wel erg handig maar doormeten kan ik niet , heb ik ook niet de middelen voor.
Zaken vervangen is geen probleem.
Het belangrijkste is nu ofwel de vriezer weer aan de gang krijgen met een overbrugging o.i.d of aan een nieuwe denken....het is zondag , dat helpt ook niet mee.
Je kunt de aanloop condensator nog ff vervangen maar ik ben bang dat de compressor vastzit het klikken wat je hoort komt waarschijnlijk van de beveiligings clixon op de compressor die opent bij een te hoge temperatuur en komt na afkoeling automatisch weer in.
Ik denk rap naar de buren etc. om de inhoud van je vriezer veilig te stellen.
Repareren van een kapotte compressor is een duur geintje dus geen optie voor een apparaat van 10 jaar oud, helaas.
m.vr.gr.
Frits.
Met een multimeter zoals de DVM9912 van Velleman kom je al een heel eind.
Op 30 januari 2011 13:34:48 schreef 240z:
Je kunt de aanloop condensator nog ff vervangen maar ik ben bang dat de compressor vastzit het klikken wat je hoort komt waarschijnlijk van de beveiligings clixon op de compressor die opent bij een te hoge temperatuur en komt na afkoeling automatisch weer in.
Ik denk rap naar de buren etc. om de inhoud van je vriezer veilig te stellen.
Repareren van een kapotte compressor is een duur geintje dus geen optie voor een apparaat van 10 jaar oud, helaas.m.vr.gr.
Frits.
Mijn dank voor de reactie , ik vreesde ook al zoiets.
Een harde tik wil niet helpen neem ik aan?
En ook belangrijk:
Apparaat maar afzetten en als vrieskist gebruiken?
En nu alles nog hard bervroren is , hoe lang schatten jullie dat het eten goed blijft?
Apparaat buiten zetten is wellicht ook een idee met de kou nu...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kandidaten voor vervanging: de condensator links op de foto lijkt inderdaad wel een opstart- of loopcondensator. Verder plat doosje onder in het midden met opschrift ACAB of iets dergelijks, lijkt me een opstart-PTC te kunnen zijn. Beiden kunnen dit probleem veroorzaken.
Als jouw vriezer per ongeluk een typenummer heeft, kan wellicht opgezocht worden of deze veronderstelling klopt en wat de precieze specificaties, artikelnummers en richtprijzen zijn.
Zo veel mogelijk gesloten houden en buitenzetten kan zomaar een paar dagen schelen in koud blijven.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
Op 30 januari 2011 11:15:54 schreef Max1966:
Alles in de vriezer is nog wel koud , ijsblokjes zijn hard.
Dus een koel-vries combinatie.
Compressor draait dus nog wel anders deed het vriesgedeelte het niet.
Zie op de foto maar 1 compressor.
Gedeeltelijke verstopping in het normale koelgedeelte lijkt me de meest logische oorzaak , maar de thermostaat is ook verdacht.
Het startrelais werkt andres zou de compressor niet warm kunnen worden
Bewaartijd max 24 uur bij gesloten deksel en indien de isolatie en rubbers 100% goed zijn in dit geval waarschijnlijk minder dus.
Als hij niet te groot is kun je natuulijk nog een barbequetje geven voor de buurt en vrienden ofzo.
M.vr.gr.
Frits.
Op 30 januari 2011 14:03:07 schreef maartenbakker:
Als jouw vriezer per ongeluk een typenummer heeft, kan wellicht opgezocht worden of deze veronderstelling klopt en wat de precieze specificaties, artikelnummers en richtprijzen zijn.
Typenummer en model:
ZV 106RM en B227226
Model was ooit een showmodel dat nog in het magazijn stond dus al een paar jaar had gestaan.
Op 30 januari 2011 14:38:30 schreef 240z:
Het startrelais werkt andres zou de compressor niet warm kunnen worden
Bewaartijd max 24 uur bij gesloten deksel en indien de isolatie en rubbers 100% goed zijn in dit geval waarschijnlijk minder dus.
Als hij niet te groot is kun je natuulijk nog een barbequetje geven voor de buurt en vrienden ofzo.M.vr.gr.
Frits.
Alles bij familie kunnen onderbrengen. 
Ik heb de stekker er een half uur geleden uit getrokken.
Net er weer in gestoken...brommend geluid.
Daarna stekker in uit , in uit tot ik de eerder gehoorde klik weer hoorde.
Slaat niet aan dus. Helaas.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de volgende gewoon geen zanussi meer kopen . goede zijn liebherr , miele , aeg , bosch koelers . de compressor die ineens vastzit is tegenwoordig vaker , zeker als de weken vantevoren al meer herrie van de motor kwam is de kans op een vastgelopen zuiger in de motor groot.
het feit dat de vriezer nog koud is komt door de lage omgevingstemperatuur , als de deur niet open gaat en er zat al veel ijs in dan blijft deze nog lang onder 0 ( kan vlot 40 uur zijn ) . je kunt ook vannacht alles buiten zetten , dan is het iig ook nog onder 0 , en morgen shoppen voor een nieuwe.
AEG = ELECTROLUX = ZANUSSI
Heb in mijn famillie 3 AEG ARCTIS vriezers staan, doen het al vele jaren goed.
[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (61%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
aeg en electrolux is keuze a en zanussi is keuze b/c . dat ze uit dezelfde fabriek komen zegt niet dat de kwaliteit hetzelfde is . let maar eens op die sticker achterop de motor van een koeler , daar staat vaak de klasse op .
bosch en siemens hadden rond 2000 ook vrijwel dezelfde vaatwassers , die waren wel identiek op het front na. maar die zaten ook in dezelfde prijsklasse.
Deze Zanussi heeft het tot vandaag altijd probleemloos gedaan , stil en betrouwbaar.
Ik had 'm graag een tweede kans gegevens maar ik begrijp dat die wel klein is (geworden is)...helaas.
Gepost zondag 30 januari 2011 14:49:23 |
de volgende gewoon geen zanussi meer kopen . goede zijn liebherr , miele , aeg , bosch koelers . de compressor die ineens vastzit is tegenwoordig vaker , zeker als de weken vantevoren al meer herrie van de motor kwam is de kans op een vastgelopen zuiger in de motor groot.
Liebherr en Miele is een pot nat namelijk Liebherr en ook heb ik al een aantal defecte compressoren bij hen meegemaakt wat overigens afhankelijk van leeftijd door Liebherr (Buram) keurig wordt opgelost.
m.vr.gr.
Frits.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Liebherr en Miele zijn inderdaad uitstekende kasten, ik heb er zelf eentje uit 1985 met daarnaast een Zanussi uit 2003 trouwens. De tip om geen Zanussi meer te kopen is onzinnig. Die dingen werken ook prima, zeker voor hun geld en komen qua kwaliteit een stuk dichter bij Liebherr dan bij bijvoorbeeld bouwmarktspul dat je inderdaad moet laten staan. Met elk merk moet je zo nu en dan reparaties incalculeren, en zo lang die een paar tientjes aan onderdelen kosten en geen halsbrekende toeren vergen tellen die bij mij niet mee voor een negatief koopadvies. Overigens heb ik nu een Liebherr in m'n kennisenkring die lampjes vreet, niet ernstig maar wel erg vreemd en moet ik nog uitzoeken. Als ik persee iets moest adviseren op koel-aankoopgebied: loop met een boog om Bosch heen. Altijd prima spul geweest maar mijn Bosch was wel na 7 jaar total loss (compressordruk en/of gasvulling), en dat heb ik al vaker gehoord. De Liebherr uit 1985 is er toen voor in de plaats gekomen.
Overigens denk ik dat de afkeer van Zanussi niet het enige is waar ik het hier niet mee eens ben. De diagnose dat je compressor vast zit zou opzich kunnen kloppen met de symptomen, maar wordt wel supergemakzuchtig gesteld op basis van halve redenaties en vage veronderstellingen.
Kan dus net zo goed nog een van de andere genoemde punten zijn!! De tweede kans is wat mij betreft niet verkeken zonder verdere tests.
On topic: B227226 kan ik niet thuisbrengen, moet dat niet 92272275900 zijn per ongeluk? Dat blokje dat ik noemde (met opdruk ACA1 enz) blijkt na controle in verwante modellen (Aswo kent nou net deze kast niet, maar wel varianten van andere submerken van Zanussi met andere 3 eindcijfers) inderdaad de start-PTC en veroorzaakt bij defect ook exact deze symptomen. Je zou het eens los kunnen nemen en inspecteren (als eerste even rammelen, moet geluidloos zijn) of meten. Vervanging kost als je het zelf doet een euro of 15. Overigens kan het zeker geen kwaad de condensator (links van dat blokje) ook even door te meten op kortsluiting en capaciteit. Indien die defect is ga je richting 30 euro (of minder voor een niet-originele) dus kost je ook nog steeds de kop niet.
P.S. Dat klikkende geluid zal niet de thermostaat zijn want die blijft instaan, zal dus wel de overtemperatuurbeveiliging zijn. Daar kan je dus verder geen conclusies uit trekken.
@testman: Interessant en ik zal nog eens beter op die stickers letten, maar wat ik me er vaagjes van herinner stond daar altijd hetzelfde op (4 euro besparen op een compressor kost je wel een complete extra productielijn dus zal zeer goed over nagedacht worden bij de fabrikant), dus geen verschil tussen de submerken, net zoals er tussen Philips en Aristona geen kwaliteitsverschil was en net zoals er op Oost-Europese exportproducten ook altijd een 1 stond (exportkwaliteit).
Beste Maarten,
Wat een zee aan informatie , mijn dank daarvoor.
Zoals ik al eerder aangaf kan ik niet doormeten , ik trek daarbij mijn grens , overigens als verwoed doe het zelver die bijna alles zelf doet. Maar soms kies ik de weg van de minste weerstand.
Ik zal morgen een en ander nog eens losschroeven en rammelen , kan geen kwaad en vind ik ook wel interessant.
De Bosch zal ik laten staan.
Ik zie overigens dat een Zanussi vrieskast Beste Koop van februari 2010 was bij de CB. Zullen toch niet zulke slechte kasten zijn...en trouwens , de mijne ging 10+ jaar mee.
En nogmaals mijn dank!
maartenbakker
Golden Member
Nog even heel kort over dat rammelen... Als hij niet rammelt hoeft ook niet echt te betekenen dat hij nog goed is. Stuk kan ook nog wel zonder rammelen. Het daadwerkelijke onderdeel waar het om gaat is een ceramisch schijfje dat in het plastic recht onder die geprinte opdruk zit. Als je daar makkelijk in kan kijken moet het schijfje in elk geval niet aangebrand, poreus of gebarsten zijn. Bij een weerstandsmeting moet hij hooguit enkele tientallen ohms meten. Je zou desnoods met het ding even bij een monteur langs kunnen gaan om te laten meten, die kan je dan meteen aan een nieuwe helpen mocht hij stuk zijn.
Wat betreft de beste koop: dat zegt niet echt alles... Maar het betekent meestal inderdaad dat het geen absoluut afval is. Ik doe zelf gemiddeld wel veel meer dan 10 jaar met mijn eigen en mijn ouders witgoed, maar dat lukt meestal niet zonder reparaties. Bij die Liebherr uit 1985 heb ik wel alle mogelijke rubbers, een lade en een glasplaat moeten vervangen omdat die echt uitgewoond waren. Bij mijn Zanussi heb ik al twee keer de plastic deurgreep moeten vervangen wegens materiaalmoeheid, dat is bij Liebherr inderdaad beter geregeld (aluminium greep). Koeltechnisch gezien zijn beide kasten nog in uitstekende staat, en daar trek ik zelf de grens aangezien ik niet de spullen heb om koelsystemen af te vullen en compressoren te vervangen.