Ik zou 2 accu's in serie zetten en dan met behulp van wat diodes de spanning naar 18 V brengen. Deze jongens kunnen 165 A aan.
http://media.conrad.nl/m/1000_1999/1600/1600/1605/160557_BB_00_FB.EPS.jpg

Je hoeft er dus maar 5 parallel te zetten en uitgaande van een spanningsval van 1,3 V 5 in serie. Dus met 25 diodes heb je 18 volt en een kachel van ongeveer 5 KW. Das best handig, kan je eitjes koken tijdens het doof worden.

Accu's kan je samen stellen opgaand per 2 volt. Bij heftrucks zie je vaak dat de batt is samengesteld uit een aantal 2v cellen.Ga je voor 8 cellen, kom je geladen aan ong 17v.

toch vraag ik me af of die 800A zekering niet overdreven is.. in het apparaat zal toch wel een zekering zitten met een normale waarde?

moet weer denken aan een collega met een 2x2000W versterker waar 1x een 100A zekering voor zat

en maar vol blijven houden dat hij totaal 4000 W heeft

Op 6 februari 2011 14:45:09 schreef klein is fijn:
Ben ik nou de enige die totaal het nut niet ziet van die 18V?

Nee, je bent niet de enige.

Anyway, de rest moet zich realizeren dat zoals blitskriek zegt, zo'n ding dat voor de consumenten met <veel> watts verkocht wordt, heeft in werkelijkheid een veel lager continue vermogen. En ook al zou ie 1000W continue kunnen, dan nog draai je hem vaak zodanig dat de PIEKEN in de muziek 1000W zijn. Het gemiddelde zal dan veel lager zijn. Dus dat betekent dat je toch langer dan 50 minuten kan spelen op een 70Ah accu.

...tevens haal je met een enkele PA woofer geen 157 DB, anders zou je deze bij de DB-drag wedstrijden ook wel tegen komen :P

Nee, want dat heeft geen enkel nut. De vervorming is enorm als al dat geluid uit 1 konus moet komen; niemand wil daar naar luisteren. De lucht in de directe omgeving van de speaker kan die geluidsdruk gewoon niet aan. Want in tegenstelling to dB drags, gaat hij bij PA wel om de geluidskwaliteit. Al zijn de meningen verdeeld over de geluidskwaliteit bij veel grote PA's.

Het maakt overigens ook nogal een verschil of je dBSPL's meet in het vrije veld of in het interieur van een Opel Kadett ;)

Op 6 februari 2011 17:31:36 schreef Fuzzbass:
De lucht in de directe omgeving van de speaker kan die geluidsdruk gewoon niet aan.

De lucht lijkt me hier niet de beperkende factor. Wel de mechanische sterkte van de speaker. Om zoveel druk op te bouwen heb je een enorme uitslag nodig en een daarbij behorende stijfheid van de conus. Dat is niet te bouwen. De lucht kun je rustig samenpersen tot 10.....00000 Bar. Wordt even heel heet, en bij expansie evenzo koud. Resultaat 0.

@Fuzz hieronder. Hmm, da's een interessante. Moet ik over nadenken. Je kunt druk wel tot oneindig opvoeren, maar niet verder richt vacuum tot "volledig vacuum". Hmm, dat zou toch raar zijn...

[Bericht gewijzigd door flipflop op (15%)]

Het gaat er vooral om dat je de luchtdruk niet lager kunt maken dan 0 bar....!

Op 6 februari 2011 17:07:20 schreef Blitskriek:
toch vraag ik me af of die 800A zekering niet overdreven is.. in het apparaat zal toch wel een zekering zitten met een normale waarde?

Genoemde versterker is een klasse D versterker met een uitgangsvermogen van 11,5kW. Het rendement van een klasse D versterker is tegen de 100%. Als je er 11,5kW eruit pulk, dan heb je bij 18V toch 640A nodig. Een beetje reserve kan geen kwaad, dus 800A zekering is zo gek nog niet. Dit is een externe zekering. Dit wordt genoemd op de site. Intern is dus niets gezekerd (misschien ook wel, maar het wordt niet genoemd).
NB: De uitgangsspanning op de 1Ω speaker is 109V~

ik heb thuis een 5x 50W en 1x 120W systeem staan. met gescheiden subwoofer sectie op 2 8ohmse woofers van visaton volgens de specs 250W rms in een 2x 120Liter kast.met deze versterker nog maar op 1/4 moet ik de foto's aan de muur in het oog houden of ze vallen eraf.

dus naar mijn mening is die 11kW bij 350Hz niet gezond voor je verstand noch voor je wagen.
en anders een volvo kopen (volgend onderdeel ligt verder op)

Op 6 februari 2011 19:23:06 schreef ohm pi:
[...]Genoemde versterker is een klasse D versterker met een uitgangsvermogen van 11,5kW. Het rendement van een klasse D versterker is tegen de 100%. Als je er 11,5kW eruit pulk, dan heb je bij 18V toch 640A nodig. Een beetje reserve kan geen kwaad, dus 800A zekering is zo gek nog niet. Dit is een externe zekering. Dit wordt genoemd op de site. Intern is dus niets gezekerd (misschien ook wel, maar het wordt niet genoemd).
NB: De uitgangsspanning op de 1Ω speaker is 109V~

Klasse D ligt normaal ergens boven de 90%. 100% haal je misschien met klasse H, maar niet met klasse D.

maar je vergeet hier nog de heftige verliezen in de voeding. En die zijn niet gering. en die 109 V ~ is RMS, maar een klasse D werkt met DC pulsen. dus zit je op 154 V = pulsen...

En de genoemde rendementen zijn meestal op 4 ohm of 2 ohm ofzo. Op 1 ohm daalt het rendement aanmerkeijk. Rin gaat een steeds grotere rol spelen.

Het lijkt mij het handigste dat TS even langs gaat op showyoursound.nl, daar zijn wat meer mensen met ervaring in dit soort bouwwerken.
De versterker kan dit vermogen gewoon leveren met de juiste voeding. Daarbij is het niet een versterker van zomaar een of ander bagger merk(het is ook niet de enige in zijn soort).

ps. als je op youtube steve meade intypt krijg je al genoeg leuke hits waarbij dit soort vermogens toegepast worden.

Woodstock was 12000 watt.... Dat is 1000 Ampere extra voor je dynamo

ja, ga jij al je stroom maar uit je dynamo trekken....

11,5kW. Damn, In een podiumzaal waar ik rondloop hebben we een PA van totaal 9kW en daar blaas je al bijna je hoofd van je romp af als je niet oppast. Ik kan het me niet voorstellen dat deze betreffende versterker werkelijk deze vermogens haalt.

Maar goed, zoals eerder opgemerkt kan TS inderdaad beter informeren bij jongens die vaker dit soort constructies bouwen. De meeste op dit forum vinden deze vraag wat het doel betreft toch maar een beetje onzinnig, denk ik.

Auto -> Motor -> Dynamo -> stroom -> opladen accu.

Wat ik niet zo goed begrijp is de invloed van de spanning. Dit soort versterkers hebben een step-up voeding. Intern wordt de spanning toch wel opgehoogd naar wat het moet zijn.

Er moet wel meer stroom beschikbaar zijn, wellicht is dat de beperkende factor.

Hoewel ik twijfel of er echt wel zoveel vermogen uit komt, denk ik dat je meer winst kunt behalen met het aanpassen van de step-upvoeding. In ieder geval goedkoper.

P = U2/R

182/1 = 324W (@ N=100% ) >:)

Zonder begeleidende tekst kan ik bovenstaande formule niet plaatsen.
De fabrikant van de versterker spreekt toch echt over zekeringen van 800A en 11,2kW RMS vermogen.

Ten eerste zal de Ri van de auto accu de stroom beperken tot i.h.a. zo'n 400 A en dan is de klemspannng aanzienlijk gedaald tot misschien 1V.
Hoe zou je uit een bron 18 Volt dc over 1 Ohm 800 A kunnen trekken ? Geldt hier de wet van Ohm dan niet meer en kunnen we toch een perpetuum mobile maken; energie uit niets halen ?
Ik kan er niet meer dan 18 Amère van maken... :P

Ik denk dat hier meer de wet van de commercie spreekt, die alles met een factor 1000 vermenigvuldigt (of deelt als dat beter uit komt).

Ohm pi, je zegt in je profiel, iets van natuurkunde te snappen, dan snap ik niet dat je de formule P=U2/R niet kent. Een directe afgeeleide van U=I×R, of wel je eigen wet van Ohm ! :(

FET heeft in een ander topic wel gelijk: Waarom rekent niemand hier nog !?

1 kleinigheidje, ik ga ervan uit dat die 1 ohm de belasting is van de versterker. Die versterker wordt niet uit 18V gevoed, daar zit een schakelende voeding ingebouwd. Zie de reacties van ohmpi en HmH.

Dat je die unit beter op 18V dan op 14V kan laten lopen, is logisch. Immers zijn dan de stromen lager en daarmee mogelijk ook de verliezen. Overigens is dat in dit geval absoluut niet practisch, eigenlijk wil je voor zulke hoge vermogens een losse accuvoeding van bijvoorbeeld 48V en een daarvoor geschikte versterkervoeding.

@Tidak Ada hieronder: Helemaal mee eens, maar ik snap niet waar die 324W vandaan komt. Ik zal straks de hele discussie nog eens overlezen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

En die schakelende voeding kan dan wel energie toveren of vermenigvuldigen ??

Als ik 300 W in een schakelende voeding pers, kan ik er maximaal η × 300W uit halen en bedenk dat η altijd <1 is.

Het is gewoon een heel goede accu met een inwendige weerstand veel kleiner dan 18 x18 /1200000 . Ook de kabel is gewoon de goeiste kabel.

Aardig is ook dat zoals ik al zei, de accu wordt geladen door de dynamo. De auto start niet meer na 4 minutjes de accu en kabels opwarmen. Zonne vuurbal jonge !

Ik heb wel eens gemeten aan autoversterkers, de schakelende voeding daarin maakt er ongeveer 40V van. Stel dat je er een 1 ohm speaker op aansluit en je vergeet de kabel weerstand, dan zou de maximale stroom (40V / 1 Ohm) 40Ampere zijn, en het maximum vermogen (40V * 40A) 1600W.

Stel dat de omvormer een rendement van 100% heeft (niet waar) dan zou je bij 12V (1600W / 12V) 133 Ampere uit je accu trekken.

In praktijk mag je blij zijn als je 1000 Watt haalt met een dergelijke versterker. 11 KW zal het muziek vermogen wel zijn ...

Je 40V is een verkeerde aanname... En het aangegeven vermogen levert de versterker ook echt wel.

Maar dit is geen versterker voor een rammelend Golfje, denk eerder aan een demo-car (en gezien de vragen van de TS, voor hem een miskoop).

Op 13 februari 2011 14:45:09 schreef Tidak Ada:
Ten eerste zal de Ri van de auto accu de stroom beperken tot i.h.a. zo'n 400 A en dan is de klemspannng aanzienlijk gedaald tot misschien 1V.

Het gaat hierbij niet om een normale accu.

Hoe zou je uit een bron 18 Volt dc over 1 Ohm 800 A kunnen trekken ? Geldt hier de wet van Ohm dan niet meer en kunnen we toch een perpetuum mobile maken; energie uit niets halen ?
Ik kan er niet meer dan 18 Amère van maken... :P
[...]
FET heeft in een ander topic wel gelijk: Waarom rekent niemand hier nog !?

Reken het zelf eens goed door, totnutoe klopt je verhaal van geen kanten... in tegenstelling tot dat van ohm pi.

Leg dat eens uit.
Volgens mij kan de stroom van een bron van 18 V over 1 Ω nooit hoger worden dan 18 A en dan nog alleen als Ri van de bron 0 is.

Er wordt hier beweerd dat je uit een bron van 18 V een vermogen van 11,2 kW in een weerstand van 1 Ohm kan pompen. Zie ik die current multiplier niet ?? Voor mij blijft 1×18 gewoon 18 en 18×18 = 324 en dat bij een η = 100%, wat volkomen imaginair is
Of is de wiskunde de laatste jaren veranderd ?

Kan je echt met een DC-DC converter een renedemat van meer dan 100% halen ?? Heerlijk. gratis energie !!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (13%)]