Hoi...
Ik heb hier een Opel Vectra B V6 uit 1997 en krijg op 2 bougie's geen vonk.
Ik heb de bedrading , b. kabels en bobine doorgemeten en alles zat binnen de gestelde waarden.( heb wel begrepen dat dit nog niet altijd perse betekent dat alles oke is..maar goed).
Vervolgens kwam ik bij de ECU als hoofdverdachte aan en heb deze opengemaakt.
Ik heb als test de power transistor welke de bobine aanstuurt om de 2 bougie's van een vonk te voorzien omgewisseld met 1 van de andere transistors die wel hun werk doen en heb nu dus geen vonk op 2 andere bougi's .
Ik neem dus aan dat de transistor kapot is.
Ik ben dus op zoek naar een vervangende transistor, maar de heer Bosch heeft dit blijkbaar liever niet denk ik en er dus geen gegevens op gezet.
Er staat wel een nummer op maar daar zullen we wel niet veel aan hebben: 011571761E.
Het ding heeft 5 pootjes en er zitten er dus 3 van in de ECU. ( 6 cilinder).
de ECU is een Motronic van Bosch.
Op de stikker staan diverse nummers dus zal ze allemaal maar even neerzetten hier:
rechtsboven:960201 en 26SA4246.
De regel daar onder: 0261203702 , B10 , 66201 en 17390399.
De laatste regel: GM , 90464751 (boven 751 van voorgaande nummer staat dit nummer B96003)en in grote letters GT.
Mijn vraag is dus of iemand weet welke ik kan gebruiken als vervanger en het liefst ook nog waar ik deze kan bestellen.
Ik zou het zeer op prijs stellen daar ik het na 2 weken meten (en 2 weken hoofdpijn
toch heel jammer zou vinden als het 'Vectra-schip' hier 'strand' zeg maar.
gegroet allen,
Karthur8
kun je er wellicht een foto van trekken en dan bedoel ik zowel van de bovenzijde als van de onderzijde van de print. ik heb namelijk wel enig idee wat voor ding dit kan zijn.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik heb ze in een Bosch ecu nog niet gezien ontstekings eindtrappen met 5 pennen. Het zou een type van ST kunnen zijn zoiets als de VB027. Die zijn erg moeilijk te vinden je kan er een logical FET voor gebruiken.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 7 februari 2011 04:30:30 schreef karthur8:
Ik ben dus op zoek naar een vervangende transistor, maar de heer Bosch heeft dit blijkbaar liever niet denk ik en er dus geen gegevens op gezet.
Bij dit soort spul is dat schering en inslag.
Als men nu wel zo sportief is spareparts te leveren (tegen een redelijk bedrag) dan gaat het nog wel. Maar ook dat is over het algemeen rampzalig gesteld.
Wat ik in jouw plaats zou doen om op safe te spelen en niet te gaan gokken wat een sloop ecu kost .
Het mooiste is er een met ook een defect niet de eindtrap natuurlijk dan zou je de trap eruit kunnen halen .
Paul Welther
Smartfet zou ook kunnen, hoewel Bosch die bijna niet gebruikt voor de ontsteking,
maar ik heb ook nog niet zoveel M2.8 voor die V6 gezien.
Spareparts gaat juist steeds beter er is alleen een erg hoog minimum order bedrag.
En de opdruk op de delen komt totaal niet overeen met een bestelnummer.
Bedankt voor de reacties.........
Ik wil het toch zelf eerst proberen te maken......al was het alleen maar omdat ik het leuk vind om te doen.
Dus eerst ga ik het zelf proberen en mocht dit niet lukken dan zie ik wel verder.
Hier een foto van de onderdelen....ik hoop echt dat iemand het transistortje herkend.
Op de foto is het transistortje te zien met het kapje er naast. (kapje kun je er eenvoudig afklikken).

gegroet,
Karthur8
de foto's zijn heel slecht(wazig en te klein), maar als ik zie dat je een kapje eraf kunt halen, is het geen ding wat ik ken.
vrees idd dat je hier niets meer mee aan kunt vangen, behalve een andere sloop ECU halen en de transistoren over solderen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Om de transistor te herkennen (of op z'n minst de OEM ervan vast te stellen) is toch echt een betere foto nodig (de opschriften moeten goed leesbaar zijn). Overigens is daar eventueel ook nog een verzameltopic voor (wat is of doet dit onderdeel).
Paul Welther
Het is een dikkefilm schakeling in een los huisje.
Ik heb dat ooit eens in een Volvo ecu gezien.
Je kan er volgens mij wel een logical of smartfet in kwijt.
Voor de zekerheid zou je de signalen moeten meten met een scoop op een werkende eindtrap.
Sorry voor de slechte foto's maar heb geen betere camera.Ik kan er misschien wel ergens 1 lenen als het nog nodig is.
Van het 'ding' zelf is denk ik geen goede foto te maken omdat er een dun laagje doorzichtige bijna vloeibare gel in het middelste gedeelte ligt wat heel erg glimt.
Ik heb nog wel een schets gemaakt.... misschien maakt dat het iets duidelijker.

Ik bezit helaas geen scoop en weet ook niet hoe ik er mee moet werken.
Ik wil wel proberen zo een fet er in te zetten.
Heb je voor mij een bestelnummer van zo een fet bij conrad.nl of andere site?
gegroet,
Karthur8
[mod edit] plaatje gefixed
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (2%)]
zie ik nu goed dat er 2 pennen niet aangesloten zijn?
maar op de schets kan ik slecht zien wat wat is qua aansluitingen, misschien kan iemand hier iets mee.
ja...er zitten maar drie draadjes aangesloten. ( pootje 1, 3 en 5).
ps: kan ik hem ook aansluiten op een softwarematige scoop ?
Zo ja ... dan zou ik graag de naam willen weten van een te gebruiken programma en een schema o.i.d hoe het aangesloten dient te worden.
Graag als het kan op zo een manier dat ik er als 'leek' mee uit de voeten kan.
Ik repareer al jaren pc's en af en toe een wasmachine etc. dus ben niet geheel onwetend wat dit betreft,maar vergeleken met jullie nog in een soort van "foetus stadium" zeg maar 
Ik vind het heel interessant om te leren werken met een softwarematige scoop en wil er meer dan graag de nodige nachtrust aan opofferen om het een en ander te bestuderen.(oude pc's heb ik genoeg staan om eventueel op te offeren aan mijn "studie"
mocht ik iets verkeerd aansluiten...dus dat is geen probleem.)
gegroet,
Karthur8.
Ik heb inmiddels betere fotos kunnen maken van de bosch motronic en de component welke ik zoek:
Ik hoop dat ze deze keer tot een oplossing zullen leiden ..
gegroet,
Karthur8
[Bericht gewijzigd door karthur8 op (31%)]
Paul Welther
Ik schat dat het een gewone (Darlington)transistor is.
Lijkt een of andere produktie test van de HH Bosch.
Als je een universeel meter hebt kun je dat vastellen bij een van de goede transistors.
Op de vergrote foto van de tor zal de aansluiting van de gebruikte pootjes van links naar rechts basis, collector, emittor zijn.
Nu kan je met de meter de diode (meter op diode test zetten) overgangen meten door met de +pen aan de basis en de min aan de collector en
daarna de +pen aan basis en min aan emittor.
Als de eerste meting een lagere waarde geeft dan de 2e is het zeker een darlington en kan je een BU941ZP gebruiken.
Hoop dat je mijn uitleg kunt volgen?
Bedankt Paul..
Ik kan je uitleg goed volgen en ben direct alle 3 transistors gaan meten met deze resultaten:
+pen aan de basis en de min aan de collector : 567
+pen aan basis en min aan emittor : 765
+pen aan de basis en de min aan de collector : 579
+pen aan basis en min aan emittor : 773
'verdachte' transistor:
+pen aan de basis en de min aan de collector : geen uitslag.
+pen aan basis en min aan emittor : 776
Het ziet er naar uit dat je gelijk hebt....gefeliciteerd 
Heb ik nu 'groen licht' om de BU941ZP te gaan kopen?
Ik woon in Papendrecht...dat ligt naast Dordrecht en daar is een winkel waar je componenten kunt kopen.
gegroet en nogmaals hartstikke bedankt....echt gaaf !!!!
Karthur8
Paul Welther
Dichtbij zijnde winkel denk ik Radiobeurs in Dordrecht maar of die nog onderdelen verkopen weet ik niet. Mail me anders even ik heb ze wel liggen.
BTW: Ik raad aan ook de bobine te vervangen dit is toch vaak de oorzaak van het stuk gaan van de transistor.
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (28%)]
...ik heb er intussen 2 besteld ....waarvan dus 1 als reserve.
Ik ga het eerst proberen zonder de bobine te vervangen en voor het geval de transistor opnieuw 'sneuveld' kan ik de reserve transistor gebruiken na de bobine vervangen te hebben.
ps: ...ik wil niet eigenwijs overkomen door de goede raad van Paul in de wind te slaan door samen met de transistor niet meteen ook de bobine te vervangen , maar er moeten nog meer reparaties aan de wagen gedaan worden i.v.m de apk.
Dus om de kosten van de apk zo laag mogellijk te houden probeer ik het eerst zonder de bobine te vervangen.
De transistor hoeft het maar even 'vol te houden' tijdens de apk.
Nadat de wagen hopellijk goedgekeurd is zal ik meteen ook de bobine vervangen om vonk-problemen in de toekomst te voorkomen wat tevens ook nog voor de katalysator fataal kan zijn.
(...katalysator moet ik ook vervangen voor de apk)
Nog een laatste vraag : Aan de achterkant van de transistor zit geen koelpasta maar een dun plaatje van steenachtig materiaal ( het woord keramiek komt in me op maar weet niet of dit klopt).
Ik heb geprobeerd het er af te wippen met een schroevendraaier maar het is hierbij kapot gegaan.
Ik kon nu wel gelijk zien dat het plaatje vastgesoldeerd zit over de gehele oppervlakte...vandaar dat het niet lukte het er 'heel'af te wippen.
Mijn vraag is of ik in plaats van dit plaatje gewoon koelpasta kan aanbrengen of iets anders moet gebruiken.
Het zou misschien kunnen dat dit plaatje er tevens voor moet zorgen dat de transistor geen 'geleidend' kontakt heeft met de metalen koelplaat er achter.
Ik heb geen idee of dit uberhaupt een probleem zou kunnen zijn bij een transistor maar omdat ik dit dus niet zeker weet vraag ik het toch maar.
Wordt vervolgt....
gegroet,
Karthur8
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
radiobeurs dordrecht kan veel dingen gewoon leveren... de levertijd is vaak wat langer. exotische IC"s kunnen ze je vaak ook wel aan helpen, maar ga niet af op wat er in hun catalogi/websites staan, ze kunen veel meer dan dat! ( ik kom dr bijna wekelijks..)
is ernog n contact tussen dat metalen achterplaatje met de twee loshangende poten? anders moet je m wel isoleren... plaatjes hebben ze dr ook.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zo'n plaatje is vaak van aluminiumoxide. Vastgesoldeerd heb ik ze nog nooit gezien, maar ze breken inderdaad makkelijk.