electrisch skateboard

hoi hoi

ik zag een tijdje geleden een elektrisch skateboard en daar werd aangegeven dat het een 800W motor was die het aandreef. Nu kwam ik er gauw achter dat het een brushless motor was. Nu zat ik te denken om zo'n ding zelf te maken gewoon voor de gein. Een beetje zoeken op internet liet mij een leuke brushless motor zien. Nou begrijp ik iets ( lees een heel klein beetje) van die brushless motoren maar ik snap een paar dingen niet waarschijnlijk dat jullie mij een heel eind op weg kunnen helpen.

spec van de motor:

Wire Turns: 8
Resistance: 32ohm
Idle Current: 2A
ESC Required: 130A
Input Voltage : max. 48V
Kv : 130 rpm/V
Weight: 1570g
Shaft: 12mm
Voltage Range: 20-48v
Non Load Current: 2.0A

Nou kan ik er uit wijs worden dat je voedingsspanning ergens tussen de 20 en de 48V moet liggen. Stel nu voor dat ik 24v aan accu heb dus 2 12v accu's in serie van 7Ah (om maar een idee te geven).

Vraag 1: er staat Kv : 130 rpm/V is het dan zo dat ik bij 24v een toerental heb van 3120 op de motor as

Vraag 2: en hier snap ik het helemaal niet meer hoe reken ik bij dat soort motor de duur van de accu's uit dus hoelang draait de motor

met vriendelijke groet

Ik weet ook niet heel veel van brushless motoren. Maar ik denk dat die niet gewoon opstarten als je er een voedingsspanning op zet. Deze motoren hebben een stuurprint nodig die men de ESC noemt.

Een controller voor zo'n zware motor kan een zware meerkost betekenen. Houd je hier rekening mee?

Mvg,
TB

ja hij moest een esc hebben van ik meen 130A op zich is dat ook geen probleem ik snap het idee achter de wikkelingen in de motor en dat ik er niet gewoon een spanning op kan zetten. maar hoe bereken ik de accu erop dat is wat ik niet snap

groeten van mij

je zou moeten kunnen uitrekenen wat de motor onder belasting trekt. Ik denk dat als 130A het maximum is (de kortsluitstroom) dat je dat ongeveer door tien mag delen en dan + 7 om veilig te zitten.

Dit is wat ik zou doen, dan kom ik uit op een 20A continu (op 24 volt is dat dus 480 watt. Ik denk dat dit wel plausibel is, maar dit zou zomaar het dubbele kunnen zijn.

Als referentie kan je misschien eens opzoeken welke batterij een commercieel elektrisch skateboard aan boord heeft.

Mvg,
TB

is 800w overigens niet wat veel?

die elektrische steps die je vaak ziet hebben iets van 250-500w

tevens lijkt me deze motor uit uw specs een vlieger type ( modelbouw) vanwege zen 8turns ( echter wel een zeer zware )

waar je vooral voor zal moeten oppassen is dat alles et wielen erg veel grip heeft vergeleken met vliegtuigen hun prop, zodoende kan je zulke motoren snel overbelasten en zal je zeer weinig tork hebben vanaf stilstand
( meetstal is er in de specs ook vermeld hoeveel tork hij heeft bij stilstand deze is bij bv uw scateboard erg van belang

vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

dank je wel voor de reacties van iedereen ik denk dat ik hier wel verder mee kan

met groeten

Een (borstelloze) DC motor kan vanaf stilstand zijn maximale koppel leveren; het is natuurlijk wel zaak om de stroom goed te regelen, zodat het ding niet opbrandt bij lage toerentallen.

Het is wel zo dat motoren voor tractie meestal bedoelt zijn voor een lager toerental, meer koppel kunnen leveren en daarmee meestal ook een stuk groter en zwaarder zijn. Een motortje dat bedoelt is om een propellor aan te drijven, zal meestal een zeer hoog toerental kunnen halen, waardoor het een uitdaging wordt om een geschikte, efficiënte vertraging te maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ja idd ik melde dit vooral ook omdat vaak bij direct vol gas geven deze motoren vaak helemaal niet kunnen volgen.

en 8turns is een hoog toerental type dus niet te veel koppel vrees ik

vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

Daar komt trouwens ook nog bij dat sensorloze BLDC motoren geen startkoppel kunnen leveren, omdat er een tegen-EMK nodig is om de rotorpositie vast te kunnen stellen. Het ding moet dus een bepaald toerental draaien voordat hij echt koppel kan leveren. Bij propellors is dat geen probleem, omdat je daarbij nauwelijks koppel nodig hebt om ze in beweging te krijgen, en dus blind kunt commuteren om ze in gang te zetten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Voor een leuk idee van wat er beschikbaar is op het gebied van borstelloze motoren en regelaars: www.hobbyking.com

hoi hoi

ja via via kwam ik ook bij hobbyking en die brushless motor, maar is er me weer wat duidelijk geworden over die motoren en we gaan nog even doorkijken voor een leuke motor met het bijpassende accu pakket.

een fijn weekend en groeten

Heey mensen!
Ik ben een elektrisch skateboard aan het bouwen, maar ik kan geen adres vinden waar ik deze nodig heb. Graag een van Fwd/Back/reverse..
en dan ook 1 die kan tot 24v en 6 cellen lipo...
En dan ook een brushed ESC want mijn motor heeft maar 2 Polen.

Wie o wie kan mij aan een (goedkoop) adresje hiervoor helpen?

Alvast bedankt

Edit: Weer een tijdje geen "oude koeien" gehad. Dus ik ben er weer eens ingestonken......
guigui Als je een nieuwe vraag hebt, moet je een nieuw topic openen. Ik beantwoord vragen van andere mensen omdat ik het leuk vind dat ze er wat aan hebben. Als ik die vraag dus 5 jaar later beantwoord, hebben ze er niets meer aan, en is voor mij de lol er af. JIJ hebt dus mijn tijd lopen verdoen.

Die 32 ohm kan trouwens niet. Reken maar na 100A * 32 Ohm = 3200V.

Het gaat namelijk om 32 mili-Ohm.

Zo'n motor is redelijke efficient. Dus met een 240Wh accu kan je een uur lang 240W de motor in pompen als je zeg 220W mechanisch verbruikt.

Ik las ergens 8Wh per km op een elektrisch skateboard. Zoiets gebruik ik ook op m'n fiets, dus dat is de juiste orde.

Jou 7Ah 12V accus zijn 7Ah*12V = 84Wh. Met z'n tween dus 168Wh.
Daar zou je dan zo'n 21km mee moeten kunnen rijden. Maar dat hangt heel sterk van je rijsteil af: Als je rustig 15km/u rijd, zit je aan ongeveer 50W, gebruik je 3.3Wh/km. Ga je 30km/u rijden, zit je eerder aan de 300W, dus 10Wh/km. Nog harder en je verbruik gaat nog verder omhoog.

[Bericht gewijzigd door rew op 6 juli 2016 07:50:00 (22%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Open een nieuw topic: deze is 5 jaar oud.

Maar geef ook duidelijk aan wat je wilt:
zoek je nu een compleet pakket: Accu controller en motor?

Je hebt een motor, maar dat is een 2 polige motor OK, maar moet je daar dan een controller voor hebben? Denk het haast wel.
Je geeft aan dat je een brushed controller zoekt. Is je motor dan ook een motor met borsteltjes? Die kun je dan ook zelf bouwen met een H brug en PWM. Leer je nog hoop van ook.
Maar de vraag is wel: over welke stromen hebben we het hier? 5 A is goed te zoen. 50 A is hele andere koek

dan heb je het over 6 LIPO cellen, dat is dus 7,2V en 24V? Mij ben je hier iig compleet kwijt!

Ofwel open een nieuw topic en zet DUIDELIJK uiteen:
.1 Wat je wilt maken
.2 Wat je hebt (met merken en typen of iig specificaties)
.3 wat je verwachtingen zijn
.4 wat je eigen kennis niveau is (ik heb het bijvoorbeeld over een zelfgebouwde speed controller, moet je wel iig kunnen solderen en veel geduld hebben, want je zult er wel een paar opblazen voor je het goed onder de knie hebt!)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

6S lipo is inderdaad ongeveer 24V. Iets meer als ze helemaal vol zijn, wat minder op nominale spanning. Ik heb voor mijn BLDC-controller-test een 6S accu. De labvoeding op 24V en ik kan zomaar met 100A testen, en de labvoeding laad dan de accu ASAP weer op tot die 24V, 4.0V per cel. Ik weet niet waar jij die 7.2 vandaan haalt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/