SMPS zegt je iets?

Nergens wordt gesproken over 18V over 1Ω... Ondanks opmerkingen van anderen blijf je daarop blindstaren.

Lees de posts van ohm pi nog eens.

Kan je echt met een DC-DC converter een renedemat van meer dan 100% halen ?? Heerlijk. gratis energie !!

Ook dat zegt niemand en verzin je nu zelf...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]

Over die 1 ohm luidspreker staat een spanning van (bijvoorbeeld) 109V RMS, zoals iemand eerder in dit topic berekende. In dat geval wordt er in die ene ohm bijna 12kW verstookt, ervan uitgaande dat de bekabeling naar de speakers oneindig kort en dik is natuurlijk, want onpractisch is het wel op dat moment.

Bij 18V loopt er dan minstens 660A (als het rendement van de versterker en van de SMPS 100% zou zijn, quod non).

Als voedingsspanning 18 V is en je voedt daarmee een inpedantie van 1 Ohm, dan kun je daar m.i. nooit meer dan 324W uithalen.

Hoe kun je in's hemelsnaam 800A met 18 V door een impedanitie van 1Ω sturen, zoals er hieboven ergens wordt beweerd.

Helaas is vermogensmultiplicatie niet mogelijk, anders zou ik mijn auto onmiddellijk ombouwen op penlight accu's en het motortje uit mijn scheerapparaat.

Je voedt helemaal geen impedantie van 1 ohm met 18V, daar gaat het mis.

Die 1 ohm hangt aan de uitgang van je versterker, en die versterker hangt aan een veel hogere voedingsspanning. De voeding waar die veel hogere spanning uitkomt hangt wel aan 18V.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (43%)]

Heb je vandaag nog geen koffie gehad TA?

De luidsprekerimpedantie is 1Ω, en daar staat 'wat' meer op dan 18V.

Op 13 februari 2011 17:08:30 schreef maartenbakker:
Bij 18V loopt er dan minstens 660A (als het rendement van de versterker en van de SMPS 100% zou zijn, quod non).

Als je het rendement meeneemt dan blijkt 800A niet eens zo gek te zijn.

Zoals al eerder gemeld: voor 11 kW moet er toch ECHT 154 V= opgewekt worden. je krijgt namelijk 109 V ~ als je gaat moduleren.

als de inwendige weesrtand van:
.1 alle kabels, sporen, connectoren
.2 de SMPS schakeling (incl. inductieve verliezen)
.3 de versterker zelf (in een klasse H kun je .2 en .3 combineren, hier id duidelijk klasse D)

TOTAAL op 0,1 ohm neemt, zit je al op 10% verlies....
en das NA de SMPS. voor de SMPS mag je al niet 0,01 hebben. (154 V vs 12 V)

ofwel totaal onzinnig

De versterker plus bekabeling heeft/is dus een weerstand van maximaal 0,027Ω gezien vanuit de accu.
De piekspanning is inderdaad 154V=. Eigenlijk 308Vtt (+154V voor het positieve sinusdeel en -154V voor het negatieve sinusdeel).
Voor de vermogensberekeningen waarbij we alle verliezen op 0 stellen maak dit niks uit.

#Henry:
Liters :9

Ik geb er inderdaad van uitgegaan dat TS z'n BMW-tje wil laten shaken.
Verder was er pas nog een topic over een versterker voor in de auto, waar een uitgangsvermogen op prijkte dat onmogelijk waar te maken was.

Ik ben nergens tegen gekomen dat er in die versterker van TS een SMPS zit, immers hij wil zijn accuspanning verhogen voor meer vermogen. Zou er een switcher inzitten, lijkt het mij slimmer om die aan te passen. Gigantische stromen blijf je houden.

Dit heb ik overigens wel gelezen:

Op 5 februari 2011 13:28:30 schreef timberleek: [....] 11.5kW op 12v is overigens ruim 960A. een knappe auto die dat kan leveren en een beste kabelboom die je daarvoor nodig hebt. [....]

Op 5 februari 2011 13:37:43 schreef misterkrypton:
ah vrijwel onmogelijk dus:D [....]

zou dus toch over een gewone auto gaan ...?

Ik vraag me alleen af waar je een accu plaatst, die stromen tot 800A 9Zekeringwaarde) continue kan leveren en dan voor een aannemelijke tijd; je wilt immers wel een paar deuntjes uit kunnen luisteren voor da accu leeg is. Voor 18V @1600Ah schat ik zo'n 600 kg lood voor een klein uur muziek bij een rendement van 100%, Je zult dus een redelijke trailer achter je truck moeten hangen, want de speakers zullen ook wel wat wegen en volume innemen.

Bovendien zullen de berijder en zijn passagiers niets meer horen, wegens een volledig geruïneerd middenoor....

In alle autoversterkers die zwaarder zijn dan een simpele gebrugde IC-eindtrap of eenvoudig klasse D gevalletje, zit standaard een SMPS. Vandaar dat we daar ook van uitgingen.

En ja, dit soort vermogens is ook onzinnig en zonder speciale voorzieningen in de auto absoluut onhaalbaar, maar dat is een andere discussie ;-)

Op 13 februari 2011 17:47:16 schreef Tidak Ada:
#Henry:
Liters :9

Haha, ok :)

Ik geb er inderdaad van uitgegaan dat TS z'n BMW-tje wil laten shaken.
Verder was er pas nog een topic over een versterker voor in de auto, waar een uitgangsvermogen op prijkte dat onmogelijk waar te maken was.

Maar voor de verandering een keer een topic waarin het vermogen wel klopt, alleen kan de TS er weinig mee.

Ik ben nergens tegen gekomen dat er in die versterker van TS een SMPS zit, immers hij wil zijn accuspanning verhogen voor meer vermogen.

Serieuze versterkers voor in de auto bevatten een SMPS.

Zou er een switcher inzitten, lijkt het mij slimmer om die aan te passen. Gigantische stromen blijf je houden.

Blijkbaar heeft de fabrikant er voor gekozen om tussen 12 en 18V een hoog uitgangsvermogen te verkrijgen ipv SMPS'en voor verschillende voedingsspanningen. De gebruikte methode is in de car-audio de normale methode.

Dit heb ik overigens wel gelezen: [...]
[...]
zou dus toch over een gewone auto gaan ...?

Idd, en daarom poste ik ook dat het voor de TS een (dure) miskoop betreft

Ik vraag me alleen af waar je een accu plaatst, die stromen tot 800A 9Zekeringwaarde) continue kan leveren en dan voor een aannemelijke tijd; je wilt immers wel een paar deuntjes uit kunnen luisteren voor da accu leeg is. Voor 18V @1600Ah schat ik zo'n 600 kg lood voor een klein uur muziek bij een rendement van 100%, Je zult dus een redelijke trailer achter je truck moeten hangen, want de speakers zullen ook wel wat wegen en volume innemen.

Een uurtje is veel, bij demo's gaat het meer om zoveel mogelijk dB's, hoeft maar een paar minuten te duren. Verder moet je hierbij aan een elektrische installatie denken die weinig meer met een auto te maken heeft.

Bovendien zullen de berijder en zijn passagiers niets meer horen, wegens een volledig geruïneerd middenoor....

Zoveel mogelijk dB's die zonder gehoorbescherming geen tien tellen te weerstaan zijn.

Het gaat hierbij echt niet om muziek, maar om dB's.

goede tip hebben? Het is toch een BMW: maak een aftakking op de aandrijfas en bouw achterin een subwoofer die door de motor aangedreven wordt, zoals de mythbusters. Dan heb kun je zomaar een 100 kW subwoofer maken!

das de meest zinnige bijdrage die ik kan bedenken voor dit soort idioterie. Als je nu een F1 motor onder de kap legt, kanhij ook nog muziek produceren.

als we dan toch een aftak as hebben.. waarom dan daar niet meteen een 30 KW aggregaat aan hangen en een echte PA installatie? de kans dat je dan wel op 11 KW uit gaat komen is dan opeens een stuk realistischer

Doe eens wat research voordat jullie onzin posten.
Daarbij een PA subwoofer heb je niks aan hier praten we over woofers met een x-max van 50mm one way.

kijk dit is 10-40 hz op 1600Wrms, doe je met een pa subwoofer niet na(versterker kan 4krms doen maar aangezien de woofers dan bijna aan hun xmax zaten het vermogen maar naar beneden geschroeft).
Daarbij liggen hier oerlikon accu's naast de versterker die wel 3000A continu kunnen en dan is dit nog niks vergeleken met de echte decibel dragrace auto's.
http://www.youtube.com/watch?v=1tIzQMv-rBs

ps. de auto heeft nu idd last van mankementen (ecu is al overleden, interieur, sloten, ophanging en trommelremmen).

Maargoed als rijke student heb je er natuurlijk nog een auto bij :P.

@nickB: zet nou eens gewoon 1500 WRMS sinus op dat ding: ik weet vrijwel zeker dat die gaat roken!

even F.Y.I het ding is maar 750 W rms bron: http://www.earthquakesound.com/IMAGEJP/CAR/pdf/dbxi_manual.pdf

en dan een rendement van 88 db/w/m...

X max levert je weinig op behalve idd hetgeen ik in het filmpje hoor. Liever een woofer met een rendement van > 100 dB/w/m. moet jouw earthquake dus ff 16W voor doen. Dus daarom PA woofers.

daarbij is 1.5 Kw nog helemaal geen 11 KW zoals hier gezegd.

Stromen van orde 500...1000A zijn hanteerbaar in de industrie, bij bvb lasinstallaties, maar in een auto gepropt wordt het toch wel wat anders.
Neemt niet weg dat DB draggers in hun onstilbare DB honger steeds verder gaan. Installaties die honderden of zoniet over de duizend ampere zuipen en immense geluidsdrukken leveren bestaan, maar zij het dan door een hele set accu's en een pak versterkers. Niet door een versterker zoals de TS voorsteld die het in zijn eentje gaat klaren.
Even wat plaatjes: kablage en accu's.

Op 6 februari 2011 17:42:59 schreef flipflop:
[...]
De lucht lijkt me hier niet de beperkende factor. Wel de mechanische sterkte van de speaker. Om zoveel druk op te bouwen heb je een enorme uitslag nodig en een daarbij behorende stijfheid van de conus. Dat is niet te bouwen. De lucht kun je rustig samenpersen tot 10.....00000 Bar. Wordt even heel heet, en bij expansie evenzo koud. Resultaat 0.

@Fuzz hieronder. Hmm, da's een interessante. Moet ik over nadenken. Je kunt druk wel tot oneindig opvoeren, maar niet verder richt vacuum tot "volledig vacuum". Hmm, dat zou toch raar zijn...

Op 6 februari 2011 17:58:55 schreef Fuzzbass:
Het gaat er vooral om dat je de luchtdruk niet lager kunt maken dan 0 bar....!

Mooi dat ik dat hier even kwijtkan. Ik heb eens ergens gelezen (een artikel dat te maken had met een testruimte die ze bij Nasa gebruikten) dat de maximaal haalbare geluidsdruk van een sinusgolf rond ongeveer de 190dB ligt. Ooit houdt het een keer op, en maar goed ook, je zit dan in vermogen een factor 10exp18 hoger dan het vermogen bij de onderste geluidsgrens.

Het heeft idd. alles te maken met zowel druk als vacuum dat je creëert, maar onder de 0 bar is het zaakje niet meer lineair en kan het niet.

- - big bang - -

TS heeft op 6 februari al zijn conclusies getrokken :-).

Even wat plaatjes: kablage en accu's

Tja .. hoe idioot ben je dan ? met zo'n kofferbak accu's kun je er met een E-motortje gewoon mee rondrijden.

wat ik me met name afvraag... wat betaal je aan verzekeringspremie voor zoiets? Het brandgevaar neemt nogal toe met dit soort stromen.

Op 14 februari 2011 20:10:07 schreef Sine:
Tja .. hoe idioot ben je dan ? met zo'n kofferbak accu's kun je er met een E-motortje gewoon mee rondrijden.

:-) klopt. Als ze maar hard genoeg blazen, kan je elektronen losslaan van atoomkernen van de omringende lucht. Dan krijg je een ionische aandrijving, iets waar NASA al met hun JPL al jaren naar zoekt... :p

- - big bang - -

dit soort versterker wordt vooral op auto shows gebruikt het is leuk dat je op een accupack wilt maar als je op deze shows gaat kijken hangt er leuk een kabeltje met normale net spanning en een omvormer van 230v naar 18v je mag het proberen maar dit soort oversized hardcoreparty versterkers hebben een paar flinke accus nodig weet niet of 3 uberhoupt wel genoeg is en et liefst een extra dynamo XD