Wat opmerkingen:
Tussen de HALL-sensor en T7 moet een basisweerstand. 4k7 bv. Idem voor T8.
Neem de pull-down weerstanden van deze torren wat kleiner. Een auto is geen prettige verblijfplaats voor elektronica. Met weerstanden van 100k bestaat de kans dat de ingangen v/d 4013 op stoorpulsen reageren. 2k2 lijkt me een betere waarde.
T1 en T2 zijn overbodig. De 4013 kan voldoende basisstroom leveren om een darlington als de BD647 rechtstreeks aan te sturen. Plaats een weerstand van 2k2 tussen Q en de basis van T3. Plaats een tweede weerstand van 2k2 tussen Q en de basis van T5. Maak niet de fout, beide basissen aan mekaar te knopen, en ze samen met 1 weerstand te sturen.
Idem met !Q, T4 en T6.
Knoop de D- en de CK- pinnen aan +12V.
Knoop van de ongebruikte halve 4013 alle ingangen aan +12V.
Geef elke HALL-sensor een ontkoppel-condensator van 100n. Ook de 4013 wil zoiets.
Een 7812 zal geen nette 12V produceren bij een ingangsspanning van 14.4V, hetgeen doorgaans de boordspanning is bij een draaiende motor. Als er veel verbruik is (winter, half-lege accu opladen met glasontdooiing en groot licht aan), kom je waarschijnlijk niet aan die 14.4V en presteert de 7812 nóg slechter.
Oplossingen:
Gebruik een LM2940-12. Dat is een low-drop spanningsregelaar, die nog betrouwbaar werkt als het spanningsverschil tussen in- en uitgang nog maar 0.5V bedraagt.
Gebruik een 7809 of een 7810. De schakeling zal net zo goed op een lagere spanning werken.
Plaats een spoel (> 1mH) tussen de (positieve) boordspanning en je schakeling. Ontkoppel de ganse schakeling met een elco van 1000µF. Een traag-verlopende spanning heeft geen negatieve invloed op de schakeling.
Wat het deel rechtsonder doet, is me onduidelijk. Daar kan ik bijgevolg geen zinnig woord over zeggen. Ga het in ieder geval niet voeden uit de gestabiliseerde spanning van je schakeling.