Elektrische keuze bougies.

Hoebeke doet dat ook goed evenals RX-7 Service.nl :D

Maarja dit is niet echt een standaard probleem het is meer een uitdaging om zoiets te bouwen, de meesten zullen zeggen ga naar een ECU (megasquirt ofzo) maar dat vindt ik eigenlijk een beetje te duur voor alleen je ontsteking te regelen :/ terwijl dit wrs perfect gaat met wat torren en 2 extra sensoren

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

wat voor rx heb je nou dan? Een sa of een fc? Wel lache dat iemand er nog zo mee bezig is.

SA, een maat heeft een FB en een andere een FC :D en op het RX-7 forum FC/FD RX-8/Cosmo 13B/20B noem maar op alles zit daar.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hehe Geef mij maar een Cosmo met een 20B bi-turbo erin rijd lekker en is meer luxe dan de rx-8 ;)

Maar we zijn off-topic aan't gaan. Ondertussen heeft iemand mij erop gewezen dat ik met de getekende schakeling nooit de 2de rotor(relais) zal kunnen aanschakelen. Zie dit topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/89140/1#1173663 en dat is tevens de nieuwe relais schakeling waar ik me op baseer.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ok na wat rond gezoek in het andere topic dan toch iets gevonden wat rap en goed kan werken.

Dit zou het schema moeten zijn, moesten er fouten inzitten of andere raar heden meld het mij aub.
*foto vewijderd*

Het is dus de bedoeling om met 2 hall-sensors op de e-as poelie 1 rond de 0° en 1 rond de 180° altijd van rotor 'kanaal' te wisselen (=van rotor 1 <> rotor 2) zodoende dat het direct-fire systeem zou werken (=1 bobijn per bougie). Dit zou het moeten zijn, maar ben bang van de hall sensor naar de set en reset dat dat niet goed zit. Veel te lang geleden die elektronica.

Dank bij voorbaat Michael

ps. Pros moest je het lezen, de rx is 30 jaar geworden dit jaar :D ne mijn dagelijkse is er 18j

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Wat opmerkingen:

Tussen de HALL-sensor en T7 moet een basisweerstand. 4k7 bv. Idem voor T8.

Neem de pull-down weerstanden van deze torren wat kleiner. Een auto is geen prettige verblijfplaats voor elektronica. Met weerstanden van 100k bestaat de kans dat de ingangen v/d 4013 op stoorpulsen reageren. 2k2 lijkt me een betere waarde.
T1 en T2 zijn overbodig. De 4013 kan voldoende basisstroom leveren om een darlington als de BD647 rechtstreeks aan te sturen. Plaats een weerstand van 2k2 tussen Q en de basis van T3. Plaats een tweede weerstand van 2k2 tussen Q en de basis van T5. Maak niet de fout, beide basissen aan mekaar te knopen, en ze samen met 1 weerstand te sturen.
Idem met !Q, T4 en T6.

Knoop de D- en de CK- pinnen aan +12V.
Knoop van de ongebruikte halve 4013 alle ingangen aan +12V.

Geef elke HALL-sensor een ontkoppel-condensator van 100n. Ook de 4013 wil zoiets.
Een 7812 zal geen nette 12V produceren bij een ingangsspanning van 14.4V, hetgeen doorgaans de boordspanning is bij een draaiende motor. Als er veel verbruik is (winter, half-lege accu opladen met glasontdooiing en groot licht aan), kom je waarschijnlijk niet aan die 14.4V en presteert de 7812 nóg slechter.

Oplossingen:
Gebruik een LM2940-12. Dat is een low-drop spanningsregelaar, die nog betrouwbaar werkt als het spanningsverschil tussen in- en uitgang nog maar 0.5V bedraagt.
Gebruik een 7809 of een 7810. De schakeling zal net zo goed op een lagere spanning werken.
Plaats een spoel (> 1mH) tussen de (positieve) boordspanning en je schakeling. Ontkoppel de ganse schakeling met een elco van 1000µF. Een traag-verlopende spanning heeft geen negatieve invloed op de schakeling.

Wat het deel rechtsonder doet, is me onduidelijk. Daar kan ik bijgevolg geen zinnig woord over zeggen. Ga het in ieder geval niet voeden uit de gestabiliseerde spanning van je schakeling.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Bedankt pros voor je duidelijk antwoord :D

De rx komt in de winter niet buiten en rijd ook 's nachts niet (oldtimer), maar liever inderdaad ineens te goed doen dan alles 5 keer opnieuw.

Het rechts onder gedeelte zijn eigenlijk mijn 2 signaal gevers die normaal gezien direct mijn HP-transistors (high power) sturen, deze hebben een aparte voeding (die hp-transitors) en moeten alleen een + signaal hebben om te ontsteken.

mmh had die pinnen van de blok B aan de massa gehangen, dan moet ik in blok A die terug koppeling niet maken zeker?

Zal er direct mee aan de slag gaan.
;)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Die terugkoppeling van !Q naar D is nergens goed voor. Kwaad kan het niet, omdat de D-ingang enkel reageert als de CK-ingang van laag naar hoog gaat. Maar de CK-ingang moet je absoluut met Vcc of met GND verbinden. Welke van de twee maakt niets uit - zolang hij maar niet beweegt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Die terug koppeling was alleen maar nodig als je de clk gebruikt zeker?

het verbeterde schema in Eagle getekend:
*schema verwijderd*

Ook de stuurspanning dat door de 2 spoelen loopt, die de HP-tors stuurt, van voor de LM2940 genomen (=redelijk stabielere spanning)

Het enigste wat ik er niet aan snap momenteel is die 4 fouten dat daar staan :/ , de eerste 3 zijn aan geduid.

Edit: juist gezien dat R1 en R2 nog 100k zijn, deze zijn al vervangen door 2k2's

[Bericht gewijzigd door Damic op maandag 21 februari 2011 19:57:13 (26%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Dit ziet er allemaal erg leuk uit hoor, maar wordt de contacttijd hiermee ook geregeld.
Bedenk je als je het toerental van je motor verhoogt, de contacttijd van je bobine verkort wordt. Dit noemt men ook wel de dwell.

Als je deze niet regelt dan krijg je gegarandeert te maken met het overslaan op hogere toerentallen omdat er niet genoeg energie opgeslagen kan worden in je bobine.

Hey Bol leuk dat je antwoord maar ik gebruik nog steeds de originele opnemers, in dit geval soort hall effect sensoren. Deze schakeling is alleen bedoeld om te kiezen welke rotor er moet ontstoken worden.

Binnenkort eens zien of ik het schema nog wat kan aanpassen zodoende dat ik de bobijnen direct kan aansluiten op de schakeling.

Groeten Damic

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hier ben ik weer met meer weer ow wacht verkeerd :D

Heb het schema moeten hertekenen en ineens gebruik gemaakt dat ik de bobijnen direct kan aansturen, het probleem is nu dat heel het zaakje is afgezekerd op 20A (origineel: 2 bobijnen + ontstekers + benzine pomp). Dus dan gaan die Darlingtons het niet trekken vrees ik (8A cte en 12A piek) en dit wrs op een resistieve belasting.

Het best is dat ik eens meet zeker wat zo'n bobijn verstookt als de motor aan't draaien is. In ieder geval heb ik ook de print layout aangepast zodoende dat ik er een koelblok aan kan hangen moest het nodig zijn.

Schema + bord verwijderd.

Edit: eventjes aan't rond zoeken geweest en kwam op een BD910 uit. Ic=15A maar de Ib vindt k wat aan de hoge kant 5A terwijl de BD647 een Ib heeft van 150mA. Kan iemand me zeggenhoe het nu weer zat met die Ib?!?

[Bericht gewijzigd door Damic op maandag 21 februari 2011 19:54:21 (11%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hoi Damic,

Ben zelf bezig met het inbouwen van een motormanagementsysteem.
En daar gebruiken ze IGBT's (ISL9V3040D3S van Fairchild) om de bobines te schakelen.
Bekijk de datasheet eens mischien kun je er wat mee.

Wow Merci. Alleen die kun je niet hetzelfde aansturen als een gewone transistor he (eens zoeken). Het staat erin (pdf) hoe je die kunt aansturen. Wel leuk speciaal voor Automotive :D

Edit: gatver die kun je nergens per 10 stuks ofzo bestellen alleen per 100 of 1800 :/ dat is wat veel.

Dan maar een "gewone" IGBT erin. Op wat moet ik letten bij de keuze dat de Ic hoog genoeg is maar hoe hoog :/
Een keuze:
IRG4BC40F
- Ic: 27A
- Ic(t=25°):49A

Als iemand me erin kan bijstaan, zou handig zijn :D

Edit2: Board layout aangepast, weet alleen niet of dat ie het update :/

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hoi Damic,

Jammer dat ze alleen per 100 te koop zijn.
De stroom Ic lijkt me groot genoeg, leg de datasheets maar eens naast elkaar.
Waar je rekening mee moet houden is de spanning die de primaire kant van je bobine opwekt als je deze afschakeld (eigenschap van een spoel).
Dit kan ondanks de 12Vdc voeding in de honderden volts lopen.
Heb eigenlijk geen idee hoe ze dit effect vetalen naar de datasheets,zal een soort max sperspanning moeten wezen.
Veel succes.

maartenbakker

Golden Member

In de datasheets is dat gewoon de VCE zoals die aangegeven staat. Zelfde verschijnsel zie je in de horizontale afbuiging van televisies: bij de BU508A staat 1500V genoemd. Gemiddeld zal er minder dan 150V over staan, maar dat lagere getal kom je hooguit tegen als je SOA-grafiekjes gaat bekijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok. Dus een blus-diode tussen/over zetten, zou dat helpen?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Sine

Moderator

Die spoortjes mogen flink breder, een beetje stroom door die torren en ze branden uit.

Ik was van plan om er een draad op te solderen, maar een breder spoor kan geen kwaad, moet ik nog wel eerst vinden hoe ik de spoor breedte aanpas.

Wat is een goede breedte, schema is nu met 0.04 (ik denk inch)

Damned damned damned ik was daarjuist het aansluit schema aan't veranderen en kwam tot de conclusie dat de bobijnen negatief worden gestuurd dit negatief signaal is voor de toerenteller of kan ik dit integreren met de print?!?!

[Bericht gewijzigd door Damic op zondag 20 februari 2011 02:53:34 (35%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Gaan het zo laten is het een kleine ombouw en moeten er wat draden geïsoleerd worden maarja, vermits ik geen P-kanaal IGBT's vindt of ik moet eens nadenken/zoeken voor een oplossing.

Edit: Oplossing gevonden, blijkbaar mag je ook je load vanboven zetten :D en heb ik het schema grondig aangepakt, het is nu iets groter zowel het schema als het bordje, de dikke bannen van de IGBT's zijn nu 0.05 en de hoofdbaan is 0.066

Schema: http://s63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/?action=…
Bord: http://s63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/?action=…

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Vermits ik geen antwoord meer krijg, maar toch nog met een aantal vragen zit, zal ik ze maar stellen zeker?!

1. Die diode hoeveel ampère moet die ongeveer zijn? Heb er in het verbeterde schema de BYW80 gezet, redelijk grote kloefkaffers moest dit teveel zijn kan ik dan gewone (laten we stellen) de 1N4007 ofzo voor nemen of is dat niet aan te raden.
2. is het schema juist of ben ik weer ergens de mist ingegaan
3. de print ergens iets verkeerd gezet???

Heb 1 brug moeten maken, ik zien geen andere mogelijkheid (die rode top layer draad)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Een vrijloopdiode moet in principe zoveel stroom kunnen voeren als de verbruiker waarover ze staat. Bij verbruikers die slechts zelden in- en uitgeschakeld worden --een relais bv.-- kan je de piekstroom van de diode als maat nemen. Dat is hier zeker niet het geval.

Dan je schema. Ik heb het even moeten downloaden en de achtergrondkleur vervangen door geel, om er iets van te kunnen maken... :-)
Nu ken ik geen barst van auto-elektronica, maar ik stel me wel een vraag: zodra het citcuit spanning krijgt, zal een van de uitgangen van IC1A hoog worden - welke dat is, daar heb je geen controle over. Dat betekent, dat een willekeurige spoel zal bekrachtigd worden. En dat die spoel bekrachtigd blijft tot de motor draait.
Als dat geen kwaad kan, is er niets aan de hand, natuurlijk. Is het ongewenst, dan moeten er nog pulsverkorters tussen IC1A en de eindtorren komen.
Maar het kan evengoed zijn, dat ik hier onzin uitkraam. Het is niet echt mijn ding.

Draadbruggen: ga aljeblief geen printsporen overal doorheen wringen, met flinke omwegen, als je het met een nette draadbrug kan oplossen. Er is helemaal niets mis met draadbruggen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Merci Pros voor het verhelderend antwoord.

Dus die zwaar diodes zijn echt geen overkill omdat je eigenlijk continu spoelen in en uit schakelt (moet dringend de stroom eens meten dan weet ik het.

Dat een uitgang schakelt van de ic kan niet zo'n kwaad vermits ik die toch per 180° verwissel naar de juiste ingang (moest dit nodig zijn). Maar je redenering van: "En dat die spoel bekrachtigd blijft tot de motor draait." klopt volgens mij niet helemaal.
> Ja de desbetreffende bc547 word dan bekrachtigd maar de IGBT zal normaal niet in geleiding gaan tot er een positief signaal komt van mijn J4, in dit geval komt dit van de distributeur of delco.

De schakeling nog eens goed bezien en je hebt gelijk er klopt wel degelijk iets niet tegenover de vorige schakelingen. Nog eens aanpassen.

ps. het schakelingetje rechts onder is op een negatief RPM signaal te genereren voor de toerenteller in de wagen.

Edit: schema + bord aangepast (dumm dumm me)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

de desbetreffende bc547 word dan bekrachtigd maar de IGBT zal normaal niet in geleiding gaan tot er een positief signaal komt van mijn J4, in dit geval komt dit van de distributeur of delco.

Ah, dat lijkt me OK, dan.

Edit: schema + bord aangepast

Dat wil maar niet laden. Kan een fout van photobucket zijn...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)