Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 2

Dit topic is gesloten

Bedoel je die grote potmeter rechtsonder? Daar zit zelf een hele hendel aan om hem te kunnen gebruiken als hij vastgeroest zit ;)
Zit er nu aan die weerstand in het midden een spoel of veertje vast?

[Bericht gewijzigd door Sibylle op zaterdag 19 februari 2011 01:02:57 (41%)

Lijkt mij een shunt van omwikkeld weerstanddraad, goed gezien zeg.
Had dat ding nog niet eens opgemerkt.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
maartenbakker

Golden Member

Hebben jullie het nou serieus over de spoel en de klepel van de bel als een potmeter? Of lees ik het verkeerd?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die dikke rode weerstand in het midden die een of andere klem om zich heeft.
Bij die kleinere rode weerstand kan je mooi de sleepstrip zien (of hoe dat ook mag noemen :p)

ik heb hier een zwart kastje liggen waarvan ik alleen maar een vaag vermoeden heb wat het is. er staat geen opschrift op er zit alleen een vga kabel aan met een verloopje naar scart. het is iets van de antenne tijd:P miss iets van vroeger illegaal tv te ontvangen? dat is mijn idee;) is er iemand bekent met zon kastje?
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto1199.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto1198.jpg

No keyboard detected, Press F1 to continue.

Je foto is verkleind voor het forum, waardoor geen enkele chipnummer te lezen is. Probeer de grote foto ergens te plaatsen. Het mooiste is die te linken voor als je op de foto clickt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Lijkt heel erg veel op een Filmnet decoder.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

hier is dan nog een foto waar je wat info van de chips kan halen;)
http://www.uploadarchief.net/files/download/foto1201.jpg

ik zie dat hij een beetje overbelicht is maar je kan er gelukkig wel aardig wat lezen!

[Bericht gewijzigd door ShadowR op zaterdag 19 februari 2011 16:39:17 (25%)

No keyboard detected, Press F1 to continue.
Henry S.

Moderator

De naam staat op de print, onder de bekabeling?

En ik hou het nog steeds op een Filmnet decoder.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

daar staat "video component side" daar heb je dus niet zoveel aan;)
een filmnet decoder? wat houd dat precies in?

No keyboard detected, Press F1 to continue.
maartenbakker

Golden Member

Zeker gezien de DE-15 (ook wel HD15, DB15HD) -aansluiting (NADRUKKELIJK GEEN VGA, want dat slaat op signalen die er hier niet op staan), zal het een flimnetdecoder zijn. Die plug was namelijk ooit standaard op bepaalde ontvangers.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 februari 2011 15:52:46 schreef ShadowR:
ik heb hier een zwart kastje liggen waarvan ik alleen maar een vaag vermoeden heb wat het is. er staat geen opschrift op er zit alleen een vga kabel aan met een verloopje naar scart. het is iets van de antenne tijd:P miss iets van vroeger illegaal tv te ontvangen? dat is mijn idee;) is er iemand bekent met zon kastje?
[afbeelding]
[afbeelding]

Shadow dit is volgens mij een luxscript decoder !!!

Die deden destijds dienst voor rtl4 5 etc .

Later kon je deze ombouwen naar een illegale filmnet decoder zonder geluid .

Heb er van deze ook verschillende omgebouwd !!!

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Schimanski

Golden Member

Daandc heeft gelijk. Dit is een oude RTL4/5 Veronica decoder (Luxscript genaamd omdat RTL toen nog in Luxemburg zat). Toen de zenders naar de Astra sat verhuisden is het digitaal geworden.

In de eprom zitten de timingtabellen. Een PLL lockt op de sync puls en geeft per frame een puls. Hiermee worden tellers gestuurd die de eprom addreseren waarmee nieuwe (voor normale tv begrijpelijke) timing wordt gemaakt.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
maartenbakker

Golden Member

Sluit ik me helemaal bij aan. Was in de war met filmnet, maar heb deze dingen nog wel in handen gehad, ook in originele vorm. Nooit wat mee gedaan voor RTL, want die waren toen denk ik net digitaal. Heb toen met middelmatig succes nog zo'n ding omgebouwd richting Filmnet. Soms had je dan negatief beeld, geloof ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Deze dingen zijn ook nog gebruikt met wat aanpassingen om DVD, CD video en speelfilm op videotape te kunnen copiëren. Daarmee werd het aantal lijnen geteld en alles wat daar buiten viel werd weggelaten, zodat niet de synchronisatie en de AGC in de war werden gestuurd.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

okeej das wel een beetje voor mijn tijd:P dankjewel voor alle info! kan ik dat doorgeven, er waren meer die nieuwsgierig waren wat het was;)

No keyboard detected, Press F1 to continue.
Henry S.

Moderator

Op 19 februari 2011 23:21:32 schreef Schimanski:
Daandc heeft gelijk. Dit is een oude RTL4/5 Veronica decoder (Luxscript genaamd omdat RTL toen nog in Luxemburg zat). Toen de zenders naar de Astra sat verhuisden is het digitaal geworden.

RTL4 en 5 zaten ook analoog op de Astra, later is pas de overstap naar digitaal gemaakt.

In de eprom zitten de timingtabellen. Een PLL lockt op de sync puls en geeft per frame een puls. Hiermee worden tellers gestuurd die de eprom addreseren waarmee nieuwe (voor normale tv begrijpelijke) timing wordt gemaakt.

Ik bedenk me net dat de filmnetdecoders geen EPROM gebruikten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 20 februari 2011 02:03:11 schreef maartenbakker:
Sluit ik me helemaal bij aan. Was in de war met filmnet, maar heb deze dingen nog wel in handen gehad, ook in originele vorm. Nooit wat mee gedaan voor RTL, want die waren toen denk ik net digitaal. Heb toen met middelmatig succes nog zo'n ding omgebouwd richting Filmnet. Soms had je dan negatief beeld, geloof ik.

Dit klopt maarten maar daarom moest je er een printje bijbouwen met een logisch ic (4000 serie) met wat dioden 1n4841 .

Deze gaf steeds een syncronisatie puls om dit om te draaien.

Weet alleen niet meer exact welk type ic dit was.

En meen me te herinneren dat er ook van deze kastjes waren voor het begin van sbs 6 . ( of een combi hiervan )

Ik had op een gegeven moment een stapel van deze kastjes liggen en ieder decoder had een eigen versie (rev + nr) en dit bepaalde welke print je er in moest bouwen .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 11 augustus 2010 18:56:36 schreef rew:
[...]
De hamvraag is dus wat DOET dit in een laserprinter????

Die leds moeten ervoor zorgen dat de foto conductor of drum, volledig ontladen is tijdens een zogenaamde 'reinigingsslag', voor of na het afdrukken.
De drum blijft namelijk altijd in contact met de developer (daar zit de toner in). Als er restlading op de drum blijft zitten, zou dat reinigen niet veel zin hebben.

Diamon

Golden Member

Heb zelf ook aardig wat van die Luxcrypt kastjes omgebouwd.
Hier onder staat een link naar de ombouwgegevens: klik.

Gezien deze ombouw dingen toch niet meer werken, zal het denk ik geen probleem zijn (de link).

Tidak Ada

Golden Member

Op 18 februari 2011 19:50:17 schreef ikkemik:[....] Waarom zitten er bijvoorbeeld twee kroonsteentjes, wat is verder nog variabel?

Een kroonsteentje voor de batterij en het andere voor de drukker :P >:)

Dat spiraaltje aan die weerstand is gewoon een 'rekbare verbinding'.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik zal jullie dan maar uit jullie lijden verlossen... ;)

Het is inderdaad een bel, gong of om precies te zijn 'een schel met langzame slag'. Deze is afkomstig van de spoorwegen en werd vroeger gebruikt om treinen aan te kondigen in een seinhuis. Ik zal jullie de details besparen, maar deze 'bel' werd geactiveerd door de trein middels een geïsoleerde spoorsectie. Dit is een stuk spoor van enkele meters, waarvan de spoorstaven elektrisch gescheiden (geïsoleerd) zijn van de rest. De wielen van de trein en de verbindende as zorgt voor geleiding en maakt zo een elektrische verbinding tussen de twee spoorstaven, waardoor een relais aantrekt en zodoende de bel laat luiden. Feitelijk een heel grote schakelaar. Wanneer vervolgens aan bepaalde voorwaarden is voldaan, begint de bel te luiden. Is de laatste as van de trein uit de geïsoleerde spoorsectie, valt het relais weer af en stopt de bel weer met luiden.

De bel werkt op 12 volt gelijkspanning. De weerstand is inderdaad een schuifweerstand. Door het schroefje los te draaien, kan het sleepcontact verplaatst worden. Hiermee wordt de snelheid van de slag geregeld. Met het tweede kroonsteentje kan tenslotte een lampje of iets dergelijks meegeschakeld worden. Aan de klepel zit een schakelaar verbonden, welke uitkomt op het tweede kroonsteentje.

Op de volgende foto zie je zo'n 'schel' in fucntie op een oude foto van het toestel in het seinhuis van Vriezenveen (zeventiger jaren): http://www.klassiekebeveiliging.nl/Foto/bloktoestel/kVz_a.jpg Deze kwamen echter op veel meer plekken voor.

Wellicht interesseert jullie deze 'oude spoortroep' niets, want het is natuurlijk al hele oude techniek. Overigens werkte deze wel altijd en zo niet, dan was hij weer heel eenvoudig werkend te maken. Ik hoor wel als jullie behoefte hebben aan soortgelijke oude apparatuur, dan laat ik jullie wel e.e.a. hiervan zien. :)

Tidak Ada

Golden Member

Ik zou wel wat meer details van die bel willen zien. Ik denk dat het leuk zou kunnen zijn om op die manier het slagwerk van een (digitale) klok te maken

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten