Ik zal jullie dan maar uit jullie lijden verlossen...
Het is inderdaad een bel, gong of om precies te zijn 'een schel met langzame slag'. Deze is afkomstig van de spoorwegen en werd vroeger gebruikt om treinen aan te kondigen in een seinhuis. Ik zal jullie de details besparen, maar deze 'bel' werd geactiveerd door de trein middels een geïsoleerde spoorsectie. Dit is een stuk spoor van enkele meters, waarvan de spoorstaven elektrisch gescheiden (geïsoleerd) zijn van de rest. De wielen van de trein en de verbindende as zorgt voor geleiding en maakt zo een elektrische verbinding tussen de twee spoorstaven, waardoor een relais aantrekt en zodoende de bel laat luiden. Feitelijk een heel grote schakelaar. Wanneer vervolgens aan bepaalde voorwaarden is voldaan, begint de bel te luiden. Is de laatste as van de trein uit de geïsoleerde spoorsectie, valt het relais weer af en stopt de bel weer met luiden.
De bel werkt op 12 volt gelijkspanning. De weerstand is inderdaad een schuifweerstand. Door het schroefje los te draaien, kan het sleepcontact verplaatst worden. Hiermee wordt de snelheid van de slag geregeld. Met het tweede kroonsteentje kan tenslotte een lampje of iets dergelijks meegeschakeld worden. Aan de klepel zit een schakelaar verbonden, welke uitkomt op het tweede kroonsteentje.
Op de volgende foto zie je zo'n 'schel' in fucntie op een oude foto van het toestel in het seinhuis van Vriezenveen (zeventiger jaren): http://www.klassiekebeveiliging.nl/Foto/bloktoestel/kVz_a.jpg Deze kwamen echter op veel meer plekken voor.
Wellicht interesseert jullie deze 'oude spoortroep' niets, want het is natuurlijk al hele oude techniek. Overigens werkte deze wel altijd en zo niet, dan was hij weer heel eenvoudig werkend te maken. Ik hoor wel als jullie behoefte hebben aan soortgelijke oude apparatuur, dan laat ik jullie wel e.e.a. hiervan zien.