beste mensen
ik heb een vraag aan U
ik heb een daf staan en nu zal ik de zei kant (oranje lampjes op de zijkant van de wagen constand brandend op je gewone verlichting) mee laten knipperen op me knipper licht, maar ik ko der niet ui hoe ik dat zal moeten doen!!
wetelijk zla dit mogen als de zijkant gelijk mee knippert met het knipperlicht, maar heb van alles gepprobeerd, maar dan brand ut knipper licht ook constand of de zijkant niet
heefd iemand hier een oplossing voor ??
met vriendelijke groet kees
Ik weet bijna niets van auto-elektronica, maar ik denk dat je de draden van de zijlichten op het zekeringenbord moet vinden en loshalen, en dan aansluiten op de plaats op het bord waar nu ook de knipperlichten zitten aangesloten.
Ik ga er dan even van uit dat de extra stroom mogelijk is; dat moet wel kunnen natuurlijk.
HO wacht even; als je NIET knippert moeten ze zeker wèl continu branden? Dan wordt het anders.
Als je ze gewoon wilt laten meeknipperen en ze hoeven voor de rest niet constant te branden dan moet je ze gewoon parralel of in serie plaatsen met de andere..
Nu krijg je dan het fenomeen dat ze constant branden, dit komt omdat de knipperbox (de controlebox die de knipperlichten doet knipperen) niet meer de juiste weerstand heeft qwa lampen..
Je zult dus normaal gezien de nieuwe weerstand moeten opmeten en een geschikte knipperdoos moeten kopen..
Ik vermoed dat dit het probleem is, heb dit ooit eens moeten doen bij mijn brommer en heb het ook zo moeten oplossen.
Mvg
jah de zijkant moet continu branden enzodra ik mijn knipperlicht aanzet moet de zijkant teglijk knipperen met het knipperlicht\
bedankt
Dan zou je hun voeding kunnen onderbreken met een extra relais wat je dan weer op de knipperdoos aansluit. Ze knipperen dan 'tegen de draad in'.
Staan, zoals het NU is, de zijlichten altijd aan, of overdag niet?
En als ze uit staan, moeten ze dan evengoed nog knipperen? Dat zou het nog weer ietsje moeilijker maken.
e: Je kunt dat allemaal maken met vier gewone auto-wisselrelais (al zullen het voor je truck wel 24V relais moeten zijn?).
Dan werkt het zo:
- Zijverlichting uit: zijlichten normaal uit, of knipperen mee met knipperlicht.
Zij-links met linkerknipper, zij-rechts met rechterknipper. - Zijverlichting aan: zijlichten normaal aan, of knipperen tegen de knipperlichten in.
Zij-links tegen linkerknipper in, zij-rechts tegen rechterknipper in.
Als je 1 relais per kant gebruikt, dan knippert ie inderdaad tegen de knippers in....
In mijn Chevy ziten een wisselunit, vanwege de knippers op de remlichten. Dan worden de remlichten onderbroken en krijgen de knippersignalen voorrang.
Ook met meer relais: als de zijlichten continu AAN zijn, en de knipperlichten gaan beginnen met knipperen, dan moeten de zijlichten natuurlijk beginnen met UIT te gaan. 't Kan dan niet anders dan er tegen in zijn.
Maar als ze continu UIT zijn, dan knipperen ze met de knipperlichten mee. Het vier-relais schema regelt dat vanzelf.
Het zou trouwens met drie relais kunnen, maar ééntje zou dan dubbelpolig-om moeten zijn. Vier stuks enkelpolig om is eenvoudiger, dat zijn standaard automaterialen.
Als de zij lamp continu met het licht moet branden, en moet gaan knipperen zodra u het knipperlicht aanzet, dan dien u de lamp tussen de + van de normale lamp, en de + van de knipperlicht te zetten.
Dit zou werken, zolang u er maar niet te veel zwaardere lampen aan hangt.
Dan gedraagt de lichtere zij lamp als volgt :
-> Verlichting uit, Knipperen normaal mee met de knipperlichten.
-> Verlichting aan, Knipperen Tegen de normale knipperlichten.
[Bericht gewijzigd door Xtremer op (25%)]
Maar dat kan alleen als het totale vermogen van de zijlampen véél minder is dan het vermogen van het knipperlicht lampje.
De problemen die ik met dit (overigens slimme!) plan verwacht, zijn:
- De zijlampen branden te zwak, en/of
- De knipperlampen blijven branden
Dat zijn ook precies de bezwaren uit de startpost, geloof ik.
Het zijlampje is over het algemeen veel minder vermogen dat het knipperlicht zelf.
Ik heb het bij diversen tractors gedaan, zonder problemen.
Voor & achter 2*21 watt, en lampje dashbord 5 watt is totaal 47 watt, tegen vermoedelijk 5 watt van het zijlampje.
Wat je ook nog kan doen is een Relais zetten tussen de + van het licht en de + van de knipperlicht, en dan vervolgens met het relais contact de vermogen schakelen. Probleem opgelost.
[Bericht gewijzigd door Xtremer op (26%)]
Dat het met die vermogensverdeling wel werkt, snap ik. Maar bij @TS lukte het niet.
Misschien deed hij iets fout, of misschien heeft hij meer randverlichting.. we zullen het weldra lezen.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Is dit wat voor de Trucker
De schakelaars, dienen voor zowel de zij-lichten als de linkse en rechtse knipper-lichten bedienen.
Voor het bekijken van afbeelding http://www.uploadarchief.net/files/download/knipperzijlicht5.jpg
MVG Gerard.
Op 26 februari 2011 22:29:24 schreef GerardMonique:
Is dit wat voor de Trucker
[afbeelding]De schakelaars, dienen voor zowel de zij-lichten als de linkse en rechtse knipper-lichten bedienen.
Voor het bekijken van afbeelding http://www.uploadarchief.net/files/download/knipperzijlicht5.jpg
MVG Gerard.
kijk supper maar een vraagje, als ik nu mijn verlicting aan heb (dat is eigenlijk altijd wel), dan gaat het knipperlicht omstebeurd met de zijverlichting of zit ik fout te kijken ?
hartelijk dank
Zo Gerard, je hebt aardig zitten veranderen. Nu klopt het wel; dat is het vier-relais schema.
Maar volgens @Xtremer kun je ook wel een relais zetten tussen de plus van het knipperlicht en de plus van de verlichting. Per kant, dus totaal twee. Dat scheelt twee relais.
@kees: Ja uiteraard om-en-om.
Je kunt moeilijk verwachten dat de zijverlichting gelijk op gaat met de knipperlichten, als de zijverlichting aan is. Dat kan toch niet?
Dan zou nl. de zijverlichting aan moeten zijn als de knipper aan is, en uit als de knipper uit is. Maar dan kan de zijverlichting dus niet aan zijn als je niet knippert. 
GerardMonique
@kees prooi
Even ter duidelijkheid.
Zie het principi schema rechtsboven.
ZijSchakelaar - Knipper - ZijLamp
uit - - - - - - - - -uit - - - - - uit
aan - - - - - - - - uit - - - - - aan kontinu
uit - - - - - - - - - aan - - - - aan knipper
aan - - - - - - - - aan - - - - uit aan knipper
Dus de richting knippper gaat dan ook met die zijkant knipperen, en de andere zijde kontinu.
Dus rechts met rechterzijde en links met de linkerzijde.
MVG Gerard.
[Bericht gewijzigd door GerardMonique op (20%)]
Op 27 februari 2011 13:45:23 schreef Frederick E. Terman:
Je kunt moeilijk verwachten dat de zijverlichting gelijk op gaat met de knipperlichten, als de zijverlichting aan is. Dat kan toch niet?
Dan zou nl. de zijverlichting aan moeten zijn als de knipper aan is, en uit als de knipper uit is. Maar dan kan de zijverlichting dus niet aan zijn als je niet knippert.
Zo werkt 't in iedere Amerikaan...
Je kunt misschien het signaal van de knipperhendel (12v constant als een richting gekozen is...)
gebruiken om met een relais het zijlicht te onderbreken, om vervolgens via een ander relais NA de knipperautomaat het zijlicht te laten knipperen, gelijk met de voor en achterknippers...
Zo werken de remlicht/knippers ook.
Zodra je het hendel overhaalt, gaan de remlichten uit, om vervolgens mee te knipperen met de rest. 
GerardMonique
Jaja, ik zie 't, maar kan er niets mee... Ik kan geen schema's lezen, alleen dingen zo maken dat ze werken 
Mijn punt was dat iedere Amerikaan zo werkt, met wisselrelais, zolang de knipperhandel omstaat...
Je kunt ook een Duplolamp gebruiken en de 5W op 't stadslicht en de 21W op 't knipperlicht. Eventueel kipperautomaat aanpassen aan de weerstand 
GerardMonique
@knapestaart
Heb je dan in huis of bij je een ander nooit de lamp, beneden aan de trap aan gedaan, en boven uit.
Nou daar berust deze schakeling ook op.
Maar dan beneden de gewone schakelaar en boven een knipper schakelaar.
Simpel toch?
(Zie mijn voetnoot soms ...)
MVG Gerard.
GerardMonique
Dat was dus simpel opgelost,
alleen in plaats van schakelaars, relais gebruiken.
Ga ik snel met mijn zon op/ondergang regeling verder.
MVG Gerard.
Op 27 februari 2011 15:46:36 schreef knapestaart:
Mijn punt was dat iedere Amerikaan zo werkt, met wisselrelais, zolang de knipperhandel omstaat...
Je kunt ook een Duplolamp gebruiken en de 5W op 't stadslicht en de 21W op 't knipperlicht. Eventueel kipperautomaat aanpassen aan de weerstand
Amerikanen hebben juist overall duplo lampen in zitten
Ja, maar de remlichten en knippers achter, gaan over 1 en dezelfde gloeidraad. De andere is van het (dim)licht. 
Nope, er zitten 2 gloeidraden in
1x voor de REM-lichten / knippers
1x voor verlichting
ze hebben ook overal bijna dezelfde lampen in zitten, en de lamp kan er op 2 manieren in, maar hij zit altijd goed