Show your projects! Part 21

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Op 27 februari 2011 22:51:11 schreef testman:
die plaatstalen tangen zijn prima voor amp schoenen maar knijp wel op de juiste plek anders gaat het schoentje loszitten . ook belangrijk tegen loslaten achteraan de verbinding is 1 kneep in het plastic zodat de draad niet kan bewegen op de las zelf.

Je mag hier eens een kneep komen zetten met zo'n wobbel tang ... moet je eens kijken hoe snel je met je hebben en houden buiten de poort staat.

En uiteraard gebruik je de amp schoentjes die tot op het eind van een extra metalen huls voorzien zijn.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 27 februari 2011 22:55:16 (62%)

Op 27 februari 2011 14:14:59 schreef duffel:
Na het reflowen waren de through hole solderingen zeer moeilijk door de oxidelaag die op het koper ontstaan is. Volgende keer de throuh hole pads maar eens met pasta bedekken dan zouden ze makkelijker moeten solderen, of heeft iemand hier ervaring hoe dit te doen. Fluxen met Almit flux T435 hielp wel maar niet heel veel.

Je kunt de print (chemisch) vertinnen direct na het etsen, dan is dit probleem opgelost. Ben je wel je koperkleur kwijt, maar egaal zilverig is ook niet lelijk.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

wobbeltang , hebben we het over dezelfde tang ? ik heb er wel gezien die wat last van een versleten scharnier hadden , maar even in de bankschroef kan wonderen doen met deze tangen. ik weet dat een "echte" amp tang wat breder is maar ik heb al tig verbindingen gemaakt met deze goedkope tangen , de truc is even aan de verbinding trekken na het knijpen en als je te hard drukt met de tang dan snij je de draad af op het knijppunt . heb al zat van die stekkers gezien die met zo'n tang waren gemaakt waar zo de draad uitgetrokken kon worden , maar geen van mij .

ik gebruik de tang zelfs met stukjes koper aircoleiding om coax te trekken in installatiebuis , zelfs de kant op de veer zit nog vast aan het einde .

en niet alleen de versie's met metalen huls maar ook plastic aan het einde is beter om even extra te knijpen tegen bewegen van de draad.

edit: voor boutjes knippen zijn ze wel fijn , maar daardoor gaan de bekken weleens buigen waardoor de amp niet hard zat wordt aangedrukt . de tangen die pas open kunnen na een bepaalde knijpdiepte ken ik , heb er de aderbusjesversie van en bnc versie van.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 28 februari 2011 07:40:38 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Met een wobbeltang bedoel ik deze krengen :

http://us.element-14.com/productimages/nio/standard/4436096.jpg

En zoals je zelf al aangeeft zijn dat ondingen, met een goede tang kun je niet te hard of te zacht knijpen.
Met een beetje tang knijp je in 1x een verbinding die zit zoals hij hoort, compleet met apart gevormde krimp aan de achterkant als trekontlasting.

Voor hobby gebruik voldoen deze prima :

http://www.allproducts.com/manufacture13/uta/24-crimping_tool-l.jpg

Professioneel wil je toch naar een echte tang a-la CTI 6

http://www.imagrogroep.nl/pictures/Weidmuller%5C90061200004300.jpg

Die "universele" boutensnijkabelkrimpstripflut tang hoort in het ronde archief als je een beetje serieus bezig bent.

We gaan overigen heeeel ver offtopic

Tidak Ada

Golden Member

Toch wel interessant. Ik loop al jaren mat zo'n tang te klooien (had hem oorspronkelijk voor bouten knippen gekocht) en erger me alle kleuren van de regenboog, maar die professionele tangen zijn onbetaalbaar voor mij :(
Ken je een goeie en betaalbare? Waar?
Msschien een 'gereedschapstopic' aanleggen?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 28 februari 2011 09:33:33 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik proef een inkoopactie zoals deze:

[IA] goedkope krimptang

http://www.circuitsonline.net/forum/view/88623

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
klein is fijn

Moderator

Op 28 februari 2011 09:30:22 schreef Tidak Ada:
Ken je een goeie en betaalbare? Waar?

Ik heb vorige jaar zo'n blauwe op Rosmalen gescoord, 18 euro.

als je al zo'n tang hebt voor bnc of dergelijk kun je ook losse bekken kopen om deze naar AMP om te zetten , is goedkoper als een ganse tang.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bjokal

Golden Member

Da's volgens mij een zelfde tang als Sine aangeeft.

Zou deze van reichelt wat zijn?

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Is mi dezelfde constructie als die van Sine met een ander kleurtje.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

pff kan dit niet in het "ouwe tangen" topic?

@Sine, Als het Professioneel/gecertificeerd moet dan neem je deze. ;)

Foto 1
Foto 2

Ook weer een projectje van mij,

http://www.fotoarchiefje.nl/Share/CO/TurnTableengine.JPG
http://www.fotoarchiefje.nl/Share/CO/TurnTableengine1.JPG

Wat het is?

Een Voeding voor mijn platen speler motortje of drie eigenlijk! :) Ja, ik luister naar LP's en met veel plezier!!

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Mooi Tinus! Ik heb hier ook nog twee direct drive platenspelers die niet goed lopen. Allebei veel te langzaam. Is die voeding voor dat soort tafels geschikt? Ik zou er graag meer over willen weten!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 28 februari 2011 15:48:32 schreef A vd Linden:
Ik heb deze tang:
http://www.baco-army-goods.nl/gereedschap-soldeer/krimptang.html

Voldoet prima.

Die heb ik ook, hij knijpt hetzelfde als mijn jaarlijks gekeurde tang van de zaak (Burndy). Geeft ongeveer dezelfde persdruk zo niet meer en zit gegarandeerd vast. Prima voor de hobby.

Dominic

@Benadski,

Dankje!

Deze schakeling is voor een snaar aan gedreven platen speler. Dus ik denk dat je er niets aan hebt, of je moet hem om bouwen naar een snaar aangedreven platen speler.

Als hij niet goed op snelheid loopt en je hem niet goed kan instellen zou ik eens overwegen om de condensatoren eens te vernieuwen Dan zal je zien dat hij weer super gaat.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Tidak Ada

Golden Member

Op 28 februari 2011 15:48:32 schreef A vd Linden:
Ik heb deze tang:
http://www.baco-army-goods.nl/gereedschap-soldeer/krimptang.html

Voldoet prima.

Die is toch ook uit plaatijzer opgebouwd(soort 'multiplex') ? Ik zag vanochtend zoiets bij de Praxis.

'k Wacht wel tot Rosmalen. Misschien vind ik wat. Zoniet, dan kan ik altijd nog verder 'zeuren' >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een mini-projectje waar ik me dit weekend mee heb bezig gehouden:
http://andere.maartenbaert.be/h-brug-module-small.jpg
(dit zijn twee foto's naast elkaar, het zijn maar twee printjes, geen vier)

Als je elk onderdeel maar één keer kan gebruiken, wordt elektronica voor mij een wat te dure hobby, dus ik probeer zo veel mogelijk met breadboards te werken. Nu wilde ik twee kleine motortjes aansturen, maar het schema daarvoor bleek nogal lastig te zijn - voor één motor had ik al bijna het halve breadboard nodig. Daarom heb ik twee kleine h-brug-met-stroombegrenzing-modules gemaakt die ik in het breadboard kan pluggen. Nu passen er twee van die modules op één derde van het breadboard :).

Op 25 februari 2011 20:36:31 schreef Timmestein:
Mijn labvoeding:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

* 0-40 V
* 0-3 A
* temperatuurbewaking (de boel schakelt af bij 80 graden Celcius)
* analoge regeling aangestuurd door AVR microcontroller
* rotary encodertjes om de boel in te stellen
* twee secundaire windingen worden geschakeld om de eindtorren een beetje te ontzien :-)
* 4x40 karakter display met mooie bargraph voor de stroom ;-)
* schema en grotere foto's hier (software moet ik nog posten)

p.s. Misschien herkennen sommigen de trafo wel van Rosmalen vorig jaar (ik had 'm dus al een tijdje op de plank liggen). Het is die trafo met een shitload secundaire windingen (4 x 9 volt, 4 x 12 volt, 4 x 18 volt (ofzo))

Zeg ik ga jouw schema jatten. Loop al tijden rond opzoek naar een schema voor een voeding die dit doet. Welke powertor heb je gebruikt?

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Hey Mag ik misschien weten waarom ik een irritante gebruiker ben?
En als het dan zo is zet het dan niet in je signaturen. maar mail even als je het niet eens bent met mijn uitspraken!!

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Lucky Luke

Golden Member

OT:

Dat linkje verwijst naar /my. Ofwel, wie er ook op klikt krijgt z'n eigen profiel te zien. Log maar 's uit en klik er dan op: dan wordt je gevraagd in te loggen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 1 maart 2011 12:02:10 schreef Lucky Luke:
OT:

Dat linkje verwijst naar /my. Ofwel, wie er ook op klikt krijgt z'n eigen profiel te zien. Log maar 's uit en klik er dan op: dan wordt je gevraagd in te loggen.

dat dus ;) ik zal hem wel is aanpassen. te veel mensen snappen de werking niet

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 1 maart 2011 10:51:57 schreef Gerwin:
[...]

Zeg ik ga jouw schema jatten. Loop al tijden rond opzoek naar een schema voor een voeding die dit doet. Welke powertor heb je gebruikt?

Je gaat je gang maar, het is allemaal GPL ;-) Ik moet de source code nog online zetten, maar die kan ik je ook wel mailen als het moet.

In de eindtrap zitten twee 2N3055's, maar any dikke powertor moet kunnen.

Website -- Slopen is ook een kunst...

Op 1 maart 2011 12:26:24 schreef Gerwin:
[...]

dat dus ;) ik zal hem wel is aanpassen. te veel mensen snappen de werking niet

Of verander hem in iets positiefs. Iedereen krijgt graag complimentjes, en het idee is wel goed gevonden :P

Dit topic is gesloten