Show your projects! Part 21

Dit topic is gesloten

Suffering from wiseass oneliner blackout

Even een quick & dirty: een batterijlader met desulfator.

http://img834.imageshack.us/img834/3966/dsc5339t.th.jpg

http://img191.imageshack.us/img191/6554/dsc5342.th.jpg

De batterijlader is een Velleman K8012, de desulfator is een zelfgeëtst printje losjes naar een schema van op Instructables: http://www.instructables.com/id/Desulfator-for-12V-Car-Batteries-in-an…. Het dient om gesulfeerde batterijen terug in conditie te brengen. Het werkt als het electronische equivalent van een drilhamer waardoor de sulfietvorming van de platen verwijderd wordt.

De behuizing is gemaakt met overschotjes van kliklaminaat, met de afkortzaag op verstek gezaagd en gelijmd met PU-houtlijm. Het deksel is uitgevoerd als klep zodat de draden in de behuizing kunnen opgeborgen worden. Ik moet wel nog een plexi-plaat boven de printen monteren waarop de kabels kunnen komen te liggen.

Ook de labeling van de frontplaat moet nog gebeuren. Iemand ideën hoe ik het beste letters kan aanbrengen op het laminaat?

Vandaag binnen gekregen via de post, mijn zelf ontworpen printjes:

http://www.electronicks.nl/img/PRINT.jpg

Heb het wel nog zelf moeten solderen.

Wat het is?
Een aansturing van een lamp met schakelaar voor een evtueel domotica-systeem (achtig) iets.

Deze printjes worden als eerste test gemaakt. Hiermee kan ik door middel van een druk op de knop signalen versturen over de MAX485. En daarbij zelf een protocol maken.

Nadeel aan deze print zijn de vele connectoren, maar daar wil ik nog een oplossing voor gaan verzinnen.

In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!

@elektronick:
even wat tips:
probeer zoveel mogelijk met hoeken van 45° te werken, i.p.v. 90°,onderaan de grote connector je sporen evenwijdig laten lopen (oogt professioneler).
als je kleinere packages voor die weerstanden neemt (zijn nu een stukje te groot) kan je R3 horizontaal i.p.v. schuin zetten.
waar dienen al die connectoren voor?, en voor wat soort domoticasysteem gebruik je?

Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval

Op 25 februari 2011 16:45:58 schreef waaslandwolf:
Iemand ideën hoe ik het beste letters kan aanbrengen op het laminaat?

Een mooi frontje ontwerpen.
Afdrukken op fotopapier (A4). Vervolgens:

Het vel lamineren en zo vastkleven op het front.
Ofwel het vel rechtstreeks op het laminaat kleven, en er vervolgens enkele lagen doorzichtige lak overheen spuiten. De eerste lagen spuit je best heel dun, en vanop een ruime afstand (50cm) omdat sommige het oplosmiddel van laksoorten inkt en/of toner durft aantasten.

Kleven gaat het best met een stift, waarmee je de lijm gelijkmatig kan verdelen. Power-Pritt, bv.
Alvorens te kleven zal je uiteraard schakelaars, meters en ander spul moeten verwijderen.

Hier kan je lezen hoe ik het doe. Heb me ondertussen wel een lamineermachine aangeschaft. Dat werkt sneller, en biedt een betere bescherming tegen krassen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Mijn labvoeding:
http://www.timmestein.nl/uploads/images/forum_files/powersupply_1_small.jpg

http://www.timmestein.nl/uploads/images/forum_files/powersupply_2_small.jpg

http://www.timmestein.nl/uploads/images/forum_files/powersupply_3_small.jpg

http://www.timmestein.nl/uploads/images/forum_files/powersupply_4_small.jpg

* 0-40 V
* 0-3 A
* temperatuurbewaking (de boel schakelt af bij 80 graden Celcius)
* analoge regeling aangestuurd door AVR microcontroller
* rotary encodertjes om de boel in te stellen
* twee secundaire windingen worden geschakeld om de eindtorren een beetje te ontzien :-)
* 4x40 karakter display met mooie bargraph voor de stroom ;-)
* schema en grotere foto's hier (software moet ik nog posten)

p.s. Misschien herkennen sommigen de trafo wel van Rosmalen vorig jaar (ik had 'm dus al een tijdje op de plank liggen). Het is die trafo met een shitload secundaire windingen (4 x 9 volt, 4 x 12 volt, 4 x 18 volt (ofzo))

Website -- Slopen is ook een kunst...

Aha, met een "echte" DAC! Werkt dat naar wens over het ganse bereik?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik vind het er zeer geslaagd uitzien Timmestein en ben benieuwd naar je stroombar..

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Hierbij mijn afgeronde project!

Het is een comfort knipperlicht module met als kloppend hart een 12f675 geprogrammeerd in JAL.

Wat doet het?

Als je, in je auto, een tikje (korter dan 500ms) op de knipperlicht hendel geeft dan knippert hij automatisch 3x na. Als de hendel langer dan 500ms is ingedrukt dan doet hij niks.
Lekker makkelijk met het inhalen van auto's dus :)

http://94.100.120.103/1243000001-1243050000/1243025901-1243026000/1243025935_5_8rG7.jpeg

http://www.upnorth.nl/CO/foto.JPG

http://www.upnorth.nl/CO/foto%282%29.JPG

http://www.upnorth.nl/CO/foto%284%29.JPG

[Bericht gewijzigd door Rob M. op zaterdag 26 februari 2011 22:13:20 (30%)

Op 26 februari 2011 19:38:39 schreef Rob M.:
Hierbij mijn afgeronde project!

Het is een comfort knipperlicht module met als kloppend hart een 12f675 geprogrammeerd in JAL.

Wat doet het?

Als je, in je auto, een tikje (korter dan 500ms) op de knipperlicht hendel geeft dan knippert hij automatisch 3x na. Als de hendel langer dan 500ms is ingedrukt dan doet hij niks.
Lekker makkelijk met het inhalen van auto's dus :)

Das op veel nieuwe auto's standaard aanwezig, en inderdaad zeer prettig. Hulde voor het zelf inbouwen!

Nieuwere auto's hebben het idd als standaard ingebouwd. Het is zekers gemakkelijk!

Hugo Welther

Moderator

Alleen dat rode Scotchblokje op de laatste foto is vragen om ellende.
Na verloop van tijd krijg je daar een rotte verbinding omdat het niet meer voldende klemt en corrosie krijgt tussen het vorkje en het koper van de kabels.

Been there, seen that. Ben eens een dag in een auto van een kennis bezig geweest waarom iets af en toe niet werkte. Bleek uiteindelijk z'n sh*** ding te zijn.
Gebruik een AMP female met extra male zijcontact.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
bprosman

Golden Member

@Hugo,

"Piggyback" heet deze officieel :

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRZOWLF08S4dKaujyRpr-KsIzXgAxMdoj1-6DRE6s0zlHkYTvRU

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

En het knijpen van een ampje met een combinatietang is een NO-NO, daar bestaat echt gereedschap voor ( nee, niet zo'n plaatstalen alles tang van de automarkt )

Nooit doen als je wilt dat het blijft werken.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 27 februari 2011 00:01:41 (30%)

@Rob M. :
Dat is wel een heel erg mooi apparaatje, naast dat het mooi ge-etst is. Is zeer handig voor oudere auto's. Zijn die aansluitblokjes trouwens universeel ?
Ikzelf heb me regelmatig betrapt in mijn oude barrel op de snelweg, dat ik bij het inhalen het knipperlichtje even snel en eenmalig laat knipperen. Het is een hiaat in mijn rijstijl, opgedaan door rij-ervaringen in het buitenland. Ter vergroting van mijn veiligheid en die van medeweggebruikers, lijkt me zo'n apparaatje wel verstandig. Heb je er toevallig ook een schema / beschrijving van ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Stijnos

Golden Member

ik ben er ook wel benieuwd naar :)
vind die functie ook altijd wel makkelijk bij mijn lease bak, maar mijn eigen barrel heeft dat niet.

Alleen dat rode Scotchblokje op de laatste foto is vragen om ellende.

Bedankt voor de tip! Ik heb er nogal wat in m'n auto :)

Heb je er toevallig ook een schema / beschrijving van ?

Ik heb hem helemaal zelf ontworpen. Het schema, de firmware, de printplaat enz... enz...

Wat wil je precies hebben? Mail me anders maar, misschien kunnen we wat regelen!

Op 25 februari 2011 18:46:04 schreef Electronick:
Vandaag binnen gekregen via de post, mijn zelf ontworpen printjes:

[afbeelding]
(...)

Kleine tip: die blauwe kroonsteentjes kan je in elkaar schuiven dmv. het groefje. Zoals hier:

Op 26 februari 2011 19:38:39 schreef Rob M.: (...)
[afbeelding]
(...)

Je moet dan wel de print aanpassen, zodat alle pennetjes op 200 mil afstand van elkaar staan. Voordeel is dat je kroonsteentjes dan niet meer gaan "twisten" als je de schroefjes vastdraait, want het is mechanisch veel steviger.

Na het nodige gestuntel relais klappert met het relais nu een nieuwe print gemaakt. Met 2 NTC's wordt het temperatuurverschil tussen aan en afvoer van het CV water gemeten en bij hogere aan dan afvoertemperatuur gaat de pomp van de vloerverwarming lopen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dscf5803%20small.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dscf5800%20small.jpg
De snubber over het relais moet nog gemonteerd worden zodra de bestelling binnen is.

Enkele details van de SMD dingetjes op de print. Ik heb de print met mijn soldeerplank gereflowd. Zoals bij SMD gebruikelijk de pasta aangebracht, componenten geplaatst en dan simpel gebraden. Twee opmerkingen de soldeerpaste is loodhoudend voor loodvrij wordt de braadplank niet heet genoeg en de thermostaat is makkelijk wat aan te passen door het palletje inwendig iets te verbuigen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dscf5807%20small.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dscf5810%20small.jpg

Ik heb van het reflowen een video gemaakt maar die si schromelijk mislukt. Die houden jullie tegoed bij het volgende project.

Na het reflowen waren de through hole solderingen zeer moeilijk door de oxidelaag die op het koper ontstaan is. Volgende keer de throuh hole pads maar eens met pasta bedekken dan zouden ze makkelijker moeten solderen, of heeft iemand hier ervaring hoe dit te doen. Fluxen met Almit flux T435 hielp wel maar niet heel veel.

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl

dit wiekend was ik van plan een grijper arm te gaan maken maar ik had lego gekregen en daar ben ik 10.30 uur in totaal aan bezig geweest het was de 8070
supercar

Na het reflowen waren de through hole solderingen zeer moeilijk door de oxidelaag die op het koper ontstaan is. Volgende keer de throuh hole pads maar eens met pasta bedekken dan zouden ze makkelijker moeten solderen, of heeft iemand hier ervaring hoe dit te doen.

Er bstaan schuurblokjes voor koper, maar of dat handig is bij een print die deels bestukt is met SMD-componenten?
Ik zou toch maar wat soldeerpasta aanbrengen vóór het reflowen, of ze eerst vertinnen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

In plaats van een schuurblokje zou ik een glasvezelstift gebruiken.
Verkrijgbaar bij o.a. Conrad. Pas wel op, als zo'n vezeltje breekt is de kans dat het in je huid komt bijna 100% ... Gaat jeuken en branden! :-)

Zie hier
http://www.kalligrafie.nl/winkel/contents/nl/d77.html

Halverwege de pagina staat een z.g. "glasvezelgom".

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zondag 27 februari 2011 20:32:23 (22%)

Op 27 februari 2011 00:01:06 schreef Sine:
En het knijpen van een ampje met een combinatietang is een NO-NO, daar bestaat echt gereedschap voor ( nee, niet zo'n plaatstalen alles tang van de automarkt )

Nooit doen als je wilt dat het blijft werken.

Op zo'n manier heeft iemand ooit een alarm in mijn auto geinstalleerd, wat ooit ook weer afgekoppeld is omdat het niet meer werkte.
Ik heb al 2 plekken gevonden waar het koper van de draad is gebroken bij het stekkertje.

@Rob M.: Bij sommige auto's kun je comfortpinkers aanmelden via de OBD.
Was ook niet standaard op men Vw Golf Mk5 maar met vagcom kun je heelwat opties aanvinken o.a. comfortblinker zoals ze dat noemen. :p

Uit nieuwsgierigheid: met welke auto rij je?

[Bericht gewijzigd door B.V. op zondag 27 februari 2011 22:18:18 (10%)

Als iets echt niet wil werken dan is de hamermethode de enige oplossing! :-)

soms worden die stekkers ook aangeknepen aan stugge draad , dat is in auto's helemaal fout . die plaatstalen tangen zijn prima voor amp schoenen maar knijp wel op de juiste plek anders gaat het schoentje loszitten . ook belangrijk tegen loslaten achteraan de verbinding is 1 kneep in het plastic zodat de draad niet kan bewegen op de las zelf.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit topic is gesloten