Show your projects! Part 21

Dit topic is gesloten

@wurpie: en de regenmeter zelf? Is dat een ding dat je vandaag vertelt hoeveel neerslag er gisteren viel, of is dat iets waaruit je kan afleiden hoe hard het momenteel regent?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

De regenmeter zelf is als het ware eerder een druppelteller die zegt hoeveel regen er gisteren viel. Ook zit er in mijn eindwerk nog:
EEPROM 2*32kbit
een RTC
(bovenstaande deels gebruikt voor datalogger)
draadloze verzending via IR

Tidak Ada

Golden Member

Je zou een flowmeter kunnen maken:

Trechter boven een draaiende schijf. De daling van het toerental (of verhoging van de stroom door de motor) is dan een maat voor de flow. als je dan de oppervlakte van de trechter opening kent, weet je de hoeveelheid regen per per seconde per opppervlakte eenheid. :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
klein is fijn

Moderator

Ik heb ondertussen in de aanloop naar een compleet nieuwe UV LED lichtbak een iets kleinere (nouja..) versie van de timer gemaakt met een LED-matrix. De matrix was al even te zien in het domme foute topic vanwege een dode pixel, maar gelukkig valt die in 1 rijen die ik toch niet aanstuur.
De werking van het ding is bijna hetzelfde als de vorige, een keypad en een display, met een ATtiny2313 om het werk te doen. Het display wordt nu alleen met vier stuks 74HC595 schuifregisters aangestuurd.

http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/img_th_0078.jpg http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/img_th_0080.jpg klikbaar

Momenteel staat er alleen nog maar een makeshift up/down counter in die vanzelf afloopt, de werkelijke klok moet ik nog even programmeren.

Welja ik ver****t zojuist een printplaat omdat ergens in het proces het niet goed gaat (dit keer) en jij komt weer met de volgende vernieuwing. Zucht. Ik gun het je maar ben ook een beetje jaloers.

LED there be light
Lucky Luke

Golden Member

KIF, afschuwelijk mooi! Zo'n led matrix is overkill, maar hey, het kan en het ziet er ontzettend mooi uit. (ondanks die fluxspetters, 2e foto).

Jaloers persoon nummer 2 hier. Niet dat ik een lichtbaktimer nodig heb, maar vooral omdat ik zelf ook wel weer eens wat moois zou willen showen...

Zie ik het goed dat er van die bungardbusjes inzitten? Zitten die aan de rest vast door het chemisch vertinnen (verzilveren?) of heb je ze stuk voor stuk gesoldeerd (dan wel heel netjes).

Volgens mij ben je wel een beetje perfectionistisch... Of je showed je mindere werken nooit, of je maakt ze al niet in de eerste plaats...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Het is idd. een genot om naar zo iets moois te kunnen kijken. Prachtig, KiF!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Respect! strak etswerk man :)
welke printen en etsmiddel gebruik je als ik vragen mag?

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||
marcob

Golden Member

@Red-E: Ziet er zeer strak uit van KiF, maar in het volgende topic verklapt hij het ets geheim: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1225847#1225847

Edit: Oeps, volgende keer beter kijken, zijn niet dezelfde printen. Het is zo goed ge-etst dat ik dacht dat het dezelfde was.

[Bericht gewijzigd door marcob op woensdag 9 maart 2011 12:29:25 (29%)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

ook van deze kant mijn complimenten!
Ziet er rete strak uit, mooie componenten opstelling en print ziet er ook pico bello uit voor zelf geëtst.

Dat is een mooie printje KiF, wou dit ik dat kon.

klein is fijn

Moderator

Op 8 maart 2011 23:32:40 schreef Lucky Luke:
Zie ik het goed dat er van die bungardbusjes inzitten? Zitten die aan de rest vast door het chemisch vertinnen (verzilveren?) of heb je ze stuk voor stuk gesoldeerd (dan wel heel netjes).

Eerst erin geperst, daarna vastgesoldeerd, overig soldeer met litze weggehaald en daarna pas de print door het vertinbad heen. Dan krijg je een mooi egaal vertinde print.

Op 9 maart 2011 08:18:42 schreef Red-E:
welke printen en etsmiddel gebruik je als ik vragen mag?

Bungard printmateriaal, en Fe(III)Cl als etsmiddel. NIET aangezuurd.

@KIF waar haal je tegenwoordig nog Fe(III)Cl?? <= antwoord: dick best :) kwam het net in een ander topic tegen :)
ik moet het doen met Natrium Persulfaat, reslaten zijn goed, maar lang niet zo strak als jij voor elkaar krijgt!

en Bungard printmateriaal, bij Farnell??

[Bericht gewijzigd door Red-E op woensdag 9 maart 2011 19:22:33 (15%)

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||
klein is fijn

Moderator

Bungard kan je krijgen bij Dick, Conrad, zelfs in Rosmalen lees ik hier.

@klein is fijn: welke maat busjes gebruik je in je bovenstaande project, is dit 0.4mm of 0.6mm? Ik ben het gehannes met stukje draad van een 1N4148 afknippen afplatten eigenlijk wel beu en wil ook die busjes gaan gebruiken. De bijbehorende pons is wel een duur grapje zie ik...

Kennis leert wat mogelijk is, ervaring wat onmogelijk.
klein is fijn

Moderator

Bij deze print heb ik 3 verschillende maten gebruikt. 0.4/0.6 (interne diameter / boorgat) voor de via's, 0.6/0.8 onder de LED-matrix (niet meer te zien) en drie stuks 1.0/1.4 onder de printklem (ook niet meer te zien).

Die ponsjes, dat is inderdaad een duur grapje. Dan zal ik toch maar eens uit de doeken doen hoe ik het heel sneaky heel goedkoop doe..

Twee tooltjes:
http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/img_th_0082.jpg
Een afgebroken 0.2mm carbide boortje, en een kogeltje uit een kogellager dat op een stukje modelbouw messing pijp is gelijmd.

Eerst gaat de afgebroken boor in de kleine kolomboor (die uit staat), en daarmee pers ik alle kragen om zodat de busjes vast zitten. Het is handig om iets hards van koper op de boortafel te leggen om te verkomen dat je andere metalen in de onderste kraag van het busje smeert. Ik gebruik daar zelf een stuk busbar voor.

Daarna gaat het staafje met het kogeltje in de kleine kolomboor, waarmee alle reeds uitgebogen kragen nagenoeg vlak tegen de print worden gedrukt.

Als het echt vlak moet (deze dingen zitten bij mij ook onder SMD IC's) dan zet ik het carbide boortje even omgekeerd in de boorhouder, en pers ik met het platte uiteinde alles plat.

Die carbide boortjes, die zijn ook een enorme hulp bij het erin zetten van al die busjes. Je kan heel mooi een aantal van die busjes over een boortje schuiven, waarna je ze zo in de print prikt.
http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/img_th_0083.jpg

Busjes haal ik zelf bij de SMD Shop, kleine aantallen voor fatsoenlijke prijzen.

Kijk dat zijn tips daar heb je wat aan, ik heb ze meteen besteld. Bedankt....

Kennis leert wat mogelijk is, ervaring wat onmogelijk.

Ik gebruik altijd ijzerdraad 0,4mm van een rolletje maar is niet zo netjes als dit.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

prachtig zoals gewoonlijk kif

jouw systeem van "vertinnen" zou ik wel willen teweten komen ben al een tijdje aan het zoeken naar een niet "dure" oplossing hiervoor

Jeuj

Vandaag de CO labvoeding ontvangen (zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/91509/21), en direct maar alles gesoldeerd:

Overzicht:
http://ompldr.org/tN3IydA

Onderkant:
http://ompldr.org/tN3Iybg

Heb er voor gekozen om de TIP142, de potmeters en de LED los van de print te houden, om het makkelijk in een behuizing te bouwen.

Uiteidelijk komen er een twee van in een behuizing.

[Bericht gewijzigd door stereohead op donderdag 10 maart 2011 21:46:35 (10%)

Ojee... Gaan we zometeen 100 posts in dit topic krijgen met allemaal dezelfde print?? :+ (Niet dat de print slecht is hoor Henry en Martijn, haha, integendeel zelfs :D)

Die van mij is ook al gesoldeerd. Ik moet alleen een goede behuizing en koelplaat zoeken, voor ik de potmeters, de stroomingrijpLED en TIP142 ga solderen...

free_electron

Silicon Member

ela, een beetje repect voor die TIP142 he ... zet dat ding eens properkes recht het staat daar nu zo gesch...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Moest van Sine: :)

Op 14 januari 2011 23:53:06 schreef Sine:
(...)

En uiteraard willen we van alle hier gebouwde voedingen iets zien in show your projects.

We kunnen misschien beter afspreken dat er vanaf nu alleen nog compleet afgebouwde CO-voedingen opkomen. Dus in de behuizing en met alles erop en eraan.

@stereohead, wat Olap zegt, daar doelde ik op ;), en heel warschijnlijk Sine ook.

Dit topic is gesloten