hallo ik ben van plan om een infrarood touchscreen te maken ik heb iemand gevraagt die zij dat de leds meteen naast elkaar gesoldeert moeten worden
dat heb ik ook gedaan ik heb alle leds al klaar liggen toen ik dat af had zag ik op een site dat er ook nog fototransistors bij moeten en dat die naar een printplaatje gaan
nu zijn mijn 2 vragen
weet iemand waar de foto transisters moeten komen
en weet iemand een schakeling om de leds en de fototransisters op aan tesluiten en dat die naar de pc gaan
Heb je misschien wat meer informatie, je openingspost is nogal warrig. Eigenlijk staat er geen concrete informatie in.
Linkjes naar schema's, voorbeeld video's, sites, etc. zouden erg welkom zijn.
En hoe zou je het op de PC aan willen sluiten?
USB, serieel, toetsenbord, muis, parallelle poort, etc.
Weet je overigens wel hoe je LEDs correct aansluit?
Parallel zonder weerstanden is vragen om problemen.
[Bericht gewijzigd door mbbneon op (15%)]
sorry ik ben pas nieuw op het form en weet nog niet echt wat er allemaal moet staan dus
maar ik wil het op de pc aansluiten als usb 2.0
ik heb de leds zo aangesloten
hier de foto
hier las ik van de fototransiters
en 1 van die medewerkers zij dat ze precies naast elkaar moesten en verder niks.
oh ja ik heb de leds getest nadat ik het gesoldeert heb en ze werkten prima. ik heb iets van 44 van die setjes. en heb ik via speakerkabel(om + en - te onderscheiden) en dan aan de pc voeding via 12 v molex connector. en de leds funcioneerde goed.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]
JustME125
Correct me if I'm wrong!
Wat probeer je uberhaupt te bereiken? Heb je je al eens verdiept in infrarood datacommunicatie?
Mzzls
ik probeer ir touchscreen te maken op de manier met foto transiters en niet de ftir versie want dan worden grote formaten de breed met de foto transister maniet kan het een heel stuk smaller gemaakt worden
ik ben met een 30" schermaan het maken maar ik blijf bij dit probleem hangen en daarom vraag ik het.
JustME125
Correct me if I'm wrong!
Ik snap er werkelijk geen hol van! Begin eens met het gebruik van hoofdletters, verschiene en spellingscontrole.
Leg dan eens rustig en uitgebreid, gestructureerd je doel uit met het probleem daarbij.
Ik kan je zo ook wel vertellen hoe je ir leds en een fototor op je touchscreen krijgt hoor....met lijm! Een zinniger antwoord kan ik je nu niet geven.
Berry14
There are just two moments: now and forever.
uitgebreid*
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (95%)]
JustME125
Correct me if I'm wrong!
Tnx....trein en mobiele telefoon 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (63%)]
Oké ik begin bij 0
Ik ben van plan om een 30" infrarood Multi Touch screen te maken. Met fototransistors zoals dat staat bij a1touchsolution maar er staat niet waar die moeten komen.
(ik doe het met foto transistors omdat de FTIR manier te dik word.)
Ik heb al gevraagd aan een werknemer van a1touchsolution hoever de leds uitelkaar moeten en zijn antwoord was meteen naast elkaar om de beste resolutie te krijgen. dus en is er geen plaats om fototransistors er naast te doen.
en verder wil ik het Touch screen via usb 2.0 aansluiten aan de pc
maar ik heb ook nog geen schakeling om de signalen van de aanrakingen naar de pc te laten gaan.
ik hoop dat het nu duidelijk is en anders zet erbij wat niet duidelijk is A.U.B.
en de foto's en links staan in mijn vorige bericht.
en de leds bevestig ik aan mijn Touch screen via een aluminium frame
p.s. : spelling controller van office 2010 gebruikt
Ok. Mijn interpretatie van bovenstaande:
TS wil graag een 30" multitouch scherm bouwen. Omdat de gebruikelijke FTIR-techniek (die werkt met totale interne reflectie van IR-licht in plexiglas) te dik wordt, wil hij een andere techniek gebruiken.
Deze andere techniek bestaat uit arrays van IR-leds en IR-gevoelige fototransistors. Zie ook deze afbeelding:
TS heeft echter geen idee hoe hij de fototransistoren dan wel leds moet plaatsen, en heeft daarop contact opgenomen met A1 Touch Solution, een toepasser van dergelijke systemen. Deze hebben TS verteld dat hij het best alle leds direct tegen elkaar aan kan plaatsen, voor de hoogste resolutie. TS vraagt zich echter af waar dan de fototransistoren geplaatst moeten worden, als er geen ruimte is tussen de leds.
Verder wil TS een schakeling hebben om van dit geheel van leds en fototransistoren een USB 2.0 apparaat te maken. Hij zal het geheel in een aluminium frame te bevestigen.
bedankt bert M.
om het goed uit te leggen. het klopt allemaal wat er staat. ik hoop dat dat wel begrepen wordt
JustME125
Correct me if I'm wrong!
Ah! Nou snap ik t ook
. Ik zal er eens over na gaan denken. Als ik de TS was zou ik alvast beginnen met die USB2.0 communicatie. Dat kon al eens een flinke kluif worden. Daarna lijkt me experimenteren de beste oplossing voor het vaststellen van de foto transistor plaatsing.
Mzzls
ik vraag me nu af of de fototransisters uberhaut tussen de leds moeten want er staat bij a1touchselution het volgende :
"In het frame heeft een geïntegreerde printplaat welke een lijn van infrarood-LED's bevat. Elk LED en foto transistors wordt neergezet in de tegenovergestelde richting om een straal van onzichtbaar infrarood licht te creëren.
Het bezel schild bevat de onderdelen van de gebruikers omgeving en laten het toe de lichtstralen te passeren."
dus de leds moeten in de tegenovergestelde richten dan de leds maar je kunt niet - op - doen of + op + dus het moet anders uhmmmmm.
maar wat bedoelt u met usb 2.0 commenicatie? dat ik al de printplaat moet ontwerpen ofwat?
De LEDs komen blijkbaar boven en links van het scherm terwijl de fototransistoren rechts en onder worden geplaatst. Op deze manier zullen er IR lichtstralen van boven naar beneden lopen en van links naar rechts. Een grid dus.
Door nu steeds één LED in te schakelen en te kijken welke bijbehorende fototransistor het zwakste signaal opvangt kun je bepalen op welke rij / kolom een onderbreking van het signaal is (een vinger dus).
Nu kun je ook nog eens gaan kijken naar de lichtverdeling zelf zodat je nog preciezer kunt berekenen waar de vinger zich bevindt.
Je zult dus een apparaat moeten maken wat
- Alle LEDs één voor één in- en uitschakelt
- Kijkt welke fototransistoren het IR opvangen / niet opvangen
- Bepaalt wat de coordinaten zijn
- De coordinaten naar de PC stuurt.
Zo los van elkaar prima te doen, al zijn er wel wat haken en ogen, waaronder:
- De fototransistoren vangen ook licht van je display op, en ze vangen licht van andere bronnen op -> storing. Je hebt dus iets van modulatie nodig.
Voor de TS zal dit een vrij moeilijk project worden. Uit zijn posts leid ik af dat hij een beginner is en dan is USB communicatie, microcontrollers e.d. niet niks.
Dat de fototransistoren ook ander licht opvangen kan opgelost worden door ze van bovenaf af te schermen met zwart papier ofzo, zo heb ik het ook gedaan met een LDR en een laser.Dan moet je gewoon softwarematig het verschil maken tussen IR licht en gewoon licht. (Ik deed dit door de LDR in te lezen als weerstand, als de waarde lager dan 80 was, dan werd de LDR beschenen door een laser.)
Je zal met een µC moeten werken en een IC om via usb te kunnen communiceren. Als µC kan je een PIC of AVR nemen en als communicatie-IC kan je bijvoorbeeld iets nemen van FTDI. Je zou ook een microcontroller kunnen nemen waar je direct je USB op aan kunt sluiten, maar dat is nog ingewikkelder qua software.
Als je het niveau iets makkelijker wil leggen, kan je in plaats van USB ook communiceren via RS232 via de MAX232
oke ik heb opgezocht naar al die onderdelen maar ik ben niet echt de beste me het ontwerpen van P.C.B.'s wil/kan iemand mischien er 1tje ontwerpen
ik ben al blij dat ik weet hoe de fototransiters geplaatst moeten worden
maar nu nog die P.C.B.
en volgens mijn redenatie zou de theorie van mbbneon niet gehindert kunnen worden als je infrarood fototransisters gebruikt want die registreren toch alleen infrarood licht en als wel dan zal ik het frame verder over de acryl heen schuiven zodat als je een hoen van 170 graden neemt dat je dan alleen de ir transisters kunt zien
en even ik heb op conrad.nl naar fototransiters gezocht en deze leken me wel wat
IR-fototransistor PT331C = PT333-3C maar nu weet ik niet of die goed samen gaan met de p.c.b.
Voordat je de PCB ontwerpt zul je eerst een schema moeten hebben. Met dat schema kan dan de PCB getekend worden. Het is heel wat ingewikkelder dan je denkt.
zou je me messchien kunnen helpen alstublieft met dat schema. ik weet veel maar zoiets weet ik nou net niet(ontwerpen van p.c.b.).
Je zegt dat je geen PCB kan ontwerpen, maar ook geen schema tekenen? Wat weet je af van microcontrollers, USB, verschillende programmeertalen...? Mijn kennis rijkt nog niet zo ver dat ik een volledig schema kan uittekenen om een touchscreen te maken en die via USB met de PC te laten communiceren. Daarbij hoort dan ook nog eens redelijk wat software op de µC en de PC...
Ik kan je wel op weg helpen. Zo zou ik het doen: Fototransistors zeker niet allemaal op een verschillende poort inlezen, dat gaat gewoon niet. Dan via een PIC die groot genoeg is om alles aan te sturen via Rx en Tx (data sturen, ontvangen) communiceren met een FTDI chip en dan vandaar naar USB. Je zou die FTDI ook weg kunnen laten en direct met RS232 (seriele poort) kunnen communiceren. Dan is het eigenlijk niet meer dan Rx aan Tx en omgekeerd en data sturen/ontvangen maar. Daarna de software op de pc (Ik neem aan dat hier geen standaard software voor bestaat) en de software op de PIC.
mijn kennis is webdesign html,css,xhtml en een beetje javascript
verder heb ik veel kennis van software gebruik ik ben hoogbegaaft dus ik weet heel snel dingen te leren (ik heb html in 2 weken geleerd) dus als ik dingen niet begrijp zoek ik het op maar hoe je een schema ontwerpt vindt ik niet
maar hoe moet ik de fottrans solderen zoals ik de leds heb gesoldeert
hier klikken voo de leds
of moet ik ze anders solderen als ik dat weet kan ik die al klaar maken misschien is het ontwerpen van een schrmsa dan iets gemakkelijker
Ik snap niet wat je bedoeld? Je soldeert de fototransistors met een soldeerbout. Als je bedoeld of je ze in serie moet solderen, nee zeker niet. Volgens mij start je beter met een simpeler projectje, begin eens met een knipperlichtje ofzo. Kijk eens bij "schakelingen" hier op de site, daar staan veel toffe projectjes voor beginners.
Zoek trouwens een op hoe een fototransistor werkt, dan zal je begrijpen dat ze niet in serie moeten, niet in parallel, gewoon niet aan alkaar.
dus zoals jij bedoelt moeten alle fototransieters appart ik heb 168 ir transiters nodig omdat ik ook 168 leds heb dan zouden er ook 168 kabels moeten lopen om die naar de chip te doen en dan zou de chap ook zoveel pootjes moeten hebben als je alles appart moet aansluiten. en knipperlichtjes heb ik gnoegliggen die begonenen me al de jezus uit te hangen.