Op 14 maart 2011 16:02:13 schreef High met Henk:
ik zie meerdere 90 graden hoeken

Was me ook al opgevallen.

diodes er ergens tussen knutselen is niet zo´n mooie oplossing. Of een andere trafo of is een andere opamp geen oplossing. Eens zoeken? welke eisen zijn kritisch?

commentaar voor de volgende series PCB: haal de rechte hoeken eens uit de routering, dan zal de transient repons nog beter kunnen zonder oscilatie verschijnselen.

ik zie meerdere 90 graden hoeken

Denk je echt dat je dat merkt dan?

Dat 90° esthetisch onwenselijk is kan ik me natuurlijk bij aansluiten.

Terug naar de sixties met mooie golvende sporen ;-)

Print 1 zit bijna in elkaar. Jammer dat er geen soldeer eilandjes voor de stroommeting aansluiting bij de shunts zitten. Nu moet ik er draadjes bij frutselen ( of ik zit fout en er is ergens anders een stroommeetpunt.)

Nou, je kan over de shunt meten door tussen de - van de output spanning en de massa te meten. Die massa kan je bereiken door de massakant van 1 van de potmeters te gebruiken (bijv. het linker pootje van R4). Zo ga ik het denk ik doen.

Ik heb die voeding niet, en ook het schema en PCB-layout niet voor me, maar bedenk je wel dat je natuurlijk idealiter direct aan de shunt wil meten, en niet ergens verderop in het pad.

Op 13 maart 2011 19:08:24 schreef Diamon:
Weet iemand van de modjes wanneer de topic's 93071 en 93073 beschikbaar zijn ?.

Wat staat daar nog in? En waarneer gaan ze open?

@jochem: alle beetjes helpen, daarbij is dit toch een uithangbordje.

Overigens ben ik er wel degelijk van overtuigd dat het scheelt. De vraag alleen of het meetbaar is.

Haha, ja als het ook al niet meetbaar is...

En zoals ik al zei: in het uithangbord/visitekaartje-argument kan ik me vinden. Waarbij ik opmerk dat ik de layout zelf niet bekeken heb en ik me niet voor kan stellen dat het drastisch slecht is. Dus ach..

Op 14 maart 2011 20:45:21 schreef High met Henk:
Overigens ben ik er wel degelijk van overtuigd dat het scheelt. De vraag alleen of het meetbaar is.

Als je kijkt wat mensen met verstand ervan zoals Howard Johnson erover zeggen zie je dat het twijfelachtig is of het bij 1GHz meetbaar is (het effect begint ergens bij 3-20GHz een rol te spelen, afhankelijk van welk artikel je gelooft). Zeker bij dunne baantjes heb je het over honderdsten picofarads (0,012pF voor 8 mil). Wat voor bandbreedte heeft deze voeding volgens jou?

daarom zei ik: of het meetbaar is, das de vrag: sporen zijn voldoende dik, bandbreedte van de voeding schat ik hooguit op 1 MHz. en dan zit ik al aan de hoge kant ben ik bang.

Maar meer het uithangbordjes verhaal.

nou vooruit, laat ik me toch eens verleiden om hier op in te gaan. De baantjes zijn allemaal breed genoeg om geen last te hebben van onderetsen, de dunsten zijn 20mil/0.508mm en de rest veelal 1mm, ook het plaatsen van extra 3hoekjes in de hoeken heeft dan weinig zin. De reden dat er niet is gekozen voor een punt naar punt verbinding is omdat er een vorm van sterverbinding is toegepast. Inderdaad, niet geheel als ster, maar een centrale baan waarvan wordt afgetakt. Verder zitten er genoeg ontkoppels in om eventuele storing op te vangen. Henry heeft nog metingen uitgevoerd en daar kwam enkele 10tallen millivolts ruis uit, wat zelfs nog te verlagen is door een eenvoudige, nader te publiceren, modificatie nog te verlagen is tot het millivoltsdomein. Verder is het een erg net printje geworden en als visitekaartje ook prima voldoend, waarbij ik je bij deze wil uitdagen om het zelf te verbeteren met iets van een programmer die je al een paar jaar in de planning hebt staan en ook al een paar keer bij rosmalen aanwezig zou zijn(als verkoopkit).

@Jan Klaasen: Voor oplettende toeschouwers had Henry het al in het demomodel opgenomen. De stroomregeling is wat gevoelig voor storing, zeker wanneer de potmeters aan draad worden geplaatst. Ik meen dat het zo zit: het gebruik van twisted snoeren kan al helpen en verder het loshalen van het linker pad van R4 en deze rechtstreeks op de - van elco c1 plaatsen. Henry zal dit in de daarvoor bestemde topics kenbaar maken. Aan deze omschrijving kan nog geen zekerheid worden ontleend maar kwaad zal het ook niet kunnen.

oe, oe, oe, vertel.... en niet pas nadat ik alles netjes heb ingebouwd. Nu moet ik nog even wachten op paneelmetertjes uit sina

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op (28%)]

die uitdaging wil ik best aan gaan MAH.
moet ik alleen even tijd hebben en zoals bekend: die is mij ZEER schaars. Ik ga kijken. Maar het maken van 45 graden hoeken behoeft weinig aanpassing.

overigens: achter de stand lag 1 van mijn ontwerpen, dan weet je wat ik bedoel!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (18%)]

Op het papiertje stonden linkjes naar speciale topics over het bouwen en aanpassen. Maar deze mag ik niet bekijken... Zijn deze al klaar voor het grote publiek?

Op 13 maart 2011 14:02:54 schreef fred101:
Zijn er al mensen met een idee over de stroomaflezing. Over die shunt valt bij 1,5A iets van 245mV. Kan ik wel een differentiele dm3100 led meter overhangen in het 1.999 bereik maar dan moet ik 245mV zien af te beelden als 1.500. Ik kan bij die shunts geen weerstandsdeler gebruiken dacht ik. Dat staat alleen voor de 20V stand. (4 van die units gebruiken meer dan 1A bij 5V. Daar mag dus een redelijk dikke extra trafo voor bij.

Heel eenvoudig: Zet een potmeter van bijv 10k (hoog genoeg om niet te beinvloeden) over de shunt en regel de loper af op bijvoorbeeld 100mV/A. Dat is ook de opzet van de zaterdag getoonde uitlezing (die last van de Tesla had).

Op 13 maart 2011 19:08:24 schreef Diamon:
Weet iemand van de modjes wanneer de topic's 93071 en 93073 beschikbaar zijn ?.

Als het meezit morgen, anders woensdag.

commentaar voor de volgende series PCB: haal de rechte hoeken eens uit de routering, dan zal de transient repons nog beter kunnen zonder oscilatie verschijnselen.

Ik verwacht geen verschil.

Op 14 maart 2011 18:53:01 schreef loopycoaster:
Nou, je kan over de shunt meten door tussen de - van de output spanning en de massa te meten. Die massa kan je bereiken door de massakant van 1 van de potmeters te gebruiken (bijv. het linker pootje van R4). Zo ga ik het denk ik doen.

Zou ik afraden, gebruik de shuntaansluitingen rechtstreeks.

Op 14 maart 2011 20:34:04 schreef Pepermuntje:
Wat staat daar nog in?

Lees aub de bijsluiter even.

Op 14 maart 2011 21:40:47 schreef MAH:
Henry heeft nog metingen uitgevoerd en daar kwam enkele 10tallen millivolts ruis uit, wat zelfs nog te verlagen is door een eenvoudige, nader te publiceren, modificatie nog te verlagen is tot het millivoltsdomein.

En deze storing is alleen merkbaar bij het gebruik als stroombron.

ik denk dat het eens tijd wordt voor een routering tutorial...
functioneel maakt het weinig uit, maar wat tips en tricks. Kan nooit kwaad.

zoals al gezegd: dit is een uithangbordje. Ben ook niet zo weg van 3 hoekjes in 90 graden hoeken.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (59%)]

Ik heb er een af. Ik had nog twee dikke in kunststof gegoten 24V/50W blokken liggen van kerstverlichting. 25,2 VAC en komt er onbelast uit en bij 2,5A zakt het naar 23,5V. Ruim voldoende dus. Op de voeding aangesloten geeft dat 0,03 tot 28,89VDC Heel soepeltjes en mooi lineair regelbaar. De stroomkregeling werkt ook prima. Ik had een 20mA ledje direct op de uitgang gezet en die kon ik mooi van flauw tot fel laten branden. Ik heb nog niet gemeten wat er gebeurd bij uiterste belasting maar 10V ingesteld en toen op een 10 ohm weerstand en de fluke stroommeter gaf keurig 1A aan terwijl de output strak op 10V bleef. Ik ben tevreden nu nummer twee nog en dan op zoek naar een kastje.

Helaas lukt het met de spanningsmeting minder. Ik heb van die zwarte kastjes met zo'n 1.999 LED unit van Sine gehad. (intersil dm3100) Ik heb de data sheet opgezocht. De boel aangesloten zoals daar staat (denk ik) en als test via een 2.2M potmeter tussen plus en min en de aftakking naar de meter. Maar dat geeft waarden die nergens op slaan. Het loopt maar wat op en neer. Ik heb er twee geprobeerd en beide hetzelfde dus ik doe iets fout met aansluiten. Ik voed ze nu even via een 5V labvoeding. Weet iemand hoe je die dingen aansluit ?

Op 14 maart 2011 21:40:47 schreef MAH:
Verder is het een erg net printje geworden en als visitekaartje ook prima voldoend, waarbij ik je bij deze wil uitdagen om het zelf te verbeteren

Hoewel HmH het vast niet kwaad bedoelt (eerder opbouwend) kan ik me in bovenstaande opmerking wel een beetje vinden. Er lag immers een prachtig kitje op de beurs, met een mooie PCB (zelfs met de rechte hoeken). Ik ben ook een voorstander van mitres in de hoeken (geen driehoekjes, blueeehhh), maar het is wel een beetje beste-stuurlui-staan-aan-wal verhaal om daar nu over te zagen.

Op 14 maart 2011 21:49:58 schreef High met Henk:
overigens: achter de stand lag 1 van mijn ontwerpen, dan weet je wat ik bedoel!

Tja, tijd tekort hebben we allemaal. Maar aan het buikje te zien had je voor bepaalde dingen tijd genoeg :D

het is idd puur opbouwend bedoeld verder heb ik kitje 1 inmiddels in elkaar geplakt. ziet er goed uit. Het schema vind ik top, de beschrijving is top. Allemaal heel goed te doen, ben er iets meer dan een half uurtje mee zoet geweest (waarna ik weer vrolijk mijn collega's mocht pesten)

heb hem nog niet getest. Komt vanzelf wel.

Aantal zaken die me tijdens het in elkaar zetten opvielen:
.1 de rechte hoeken dus
.2 ik heb 1 afwijkende condensator van 100 nF, behuizing is gelijk, opdruk staat ineens op de zijkant ipv op de bovenkant.
.3 de rechtopstaande weerstanden en diodes vond ik typisch (snap het wel, zal ivm ruimte op pcb zijn)
.4 Waarom niet beide led's aan de voorkant gehouden? Zeker die groene is niet zonder draden naar het front te brengen. 90 graden draaien zou al beter zijn.

hier in belgië zijn mijn printjes toegekomen :)(regio brussel)
bedankt!

In Lier ook. Bedankt.

Op 15 maart 2011 10:13:58 schreef High met Henk:
.3 de rechtopstaande weerstanden en diodes vond ik typisch (snap het wel, zal ivm ruimte op pcb zijn)

Idd, de print zo compact mogelijk gehouden.

.4 Waarom niet beide led's aan de voorkant gehouden? Zeker die groene is niet zonder draden naar het front te brengen. 90 graden draaien zou al beter zijn.

Weer vanwege de print, en waar hadden die leds dan moeten komen? De potmeters zitten al te dicht op elkaar voor nuttig gebruik.

ze hadden nog over de potmeters gekund: dus recht erachter, daarom comment 90 graden draaien, dan is hij eroverheen te buigen.

potmeters staan helemaal niet te dicht op elkaar voor mij. maar zoals je ziet: MINOR comments.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (18%)]

Ik heb nu de stroom en spanningsmeting werkend. Ik moest een nog een extra draadje toevoegen (7107 datasheet erbij gepakt). Twee draadjes direct over de shunt via een spanningsdeler naar de meetunit en 1.00 is 1A. Meer resolutie kreeg ik er niet uit, daar is de spanningsval te klein voor maar dit is goed genoeg. Ik heb de potmeters gewoon op de print zitten. De LEDjes moeten met draad naar voren maar ik zit met de powertor.

Kan ik die met draad naar het koelblok op de achterwand brengen ? of gaat de boel dan gillen.

De trafo's (50W/24V ex kerstverlichting) werden onbelast in hun kunstof kast al aardig warm. Een graad of 40. En dat was een minuut of tien na dat ze een half uur aangestaan hadden toen ik ze uit de kunstof behuizing haalde. Dat vind ik niet zo'n lekker idee. Toch konden ze 1,5A makkelijk aan. Is dat normaal ?

Nu heb ik nog een 150VA en 400VA trafo. Ze geven beide 25VAC maar zakken bij 1A nagenoeg niks in, dus nog even meten wat ze doen na gelijkrichting. Helaas zijn ze fors groter en zwaarder.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

Een ingebouwde trafo moet z'n (in)efficiëntie natuurlijk ergens kwijt. Een 20 graden temperatuursstijging valt dan, mijns inziens, nog te overzien, behalve dan dat hij onbelast was. Maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat zo'n onbelaste trafo nog wat minder efficiënt is dan op het moment dat je hem wel belast. Misschien eens proberen wat ze doen als je ze wel constant belast?