Beste,

Ik heb twee boxen van 40 (max 60) watt. De weerstand is 8Ω. Nu wil ik hiervoor berekenen hoeveel ik moet versterken wil ik x decibel omhoog. Welke formule gebruik ik daarvoor?

Alvast bedankt!

Hartelijk dank. Ik wil van 60 dB naar 80 dB versterken, maar ik weet het uitgangsvermogen van mijn radio niet - dan kan ik toch niet weten hoeveel watt ik moet versterken? Hoe meet ik dat vermogen met alleen een multimeter?

Door de topspanning (gelijkrichten dus) van een sinus over een dummyload te meten:

P=U2/(2R)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]

Uit Wikipedia.
De decibel, afgekort tot dB, is geen eenheid, maar een logaritmische schaal om verhoudingen aan te duiden. Daarbij betekent 0 dB een verhouding 1, dus gelijkheid. Elke verhoging met 10 decibel betekent een vergroting in vermogen met een factor 10. Een verhoging met 20 dB betekent dus een factor 100

Het vermogen wat je nu hebt is niet zo heel belangrijk al je nu al weet dat het 100x moet zijn. Zit ke op de 1W dan is dan nog wel te doen maar zit je al boven 10W dan wordt dat al snel meer dan 100W wat je nodig gaat hebben.

maar ik weet het uitgangsvermogen van mijn radio niet - dan kan ik toch niet weten hoeveel watt ik moet versterken?

Daarom hebben radio vaak ook een preamp uitgang met RCA stekkers. DB's is niet enkel een kwestie van vermogen maar ook van een efficiëntere speaker of meer speakers

Okee hoe zorg ik voor een sinus?

Met een sinusgenerator...

En hoe kom je aan 20dB?

Geef eens wat meer informatie over de situatie.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

De radio heeft een standaard plug (net als http://www.chotocheeta.com/wp-content/uploads/2007/12/111.jpg). Deze sluit ik aan op twee boxen (8Ohm, 40W (60W max)).

Ik heb met een geluidsmeter gemeten wat de sterkte nu is op een bepaalde stand (60dB) en daarna hoe hard ik het geluid wil hebben op die stand (80dB). Hiervoor draaide ik het volume gewoon omhoog.

Ik heb geen sinusgenerator. Zou ik ruis kunnen gebruiken?

Nog steeds geef je niet aan om wat voor versterker het gaat, normale luidsprekers sluit je zo niet aan. Gaat het soms om actieve luidsprekers?

En zo te zien heb je geen versterker nodig...

Ik wil er zelf een versterker voor bouwen. Ik weet niet precies wat je bedoelt?
Ik weet niet wat voor boxen het zijn, maar het werkt zo...

Hoezo heb ik geen versterker nodig?

Op 19 maart 2011 18:19:24 schreef knome:
Ik wil er zelf een versterker voor bouwen. Ik weet niet precies wat je bedoelt?
Ik weet niet wat voor boxen het zijn, maar het werkt zo...

Zit er nog een 230V stekker aan de boxen? Een jackplug is geen normale aansluiting voor luidsprekers.

Hoezo heb ik geen versterker nodig?

Je kan het met het volume regelen...

Maar als je zelf een versterker wilt bouwen, dan moet je weten wat voor luidsprekers je hebt. En als het actieve luidspekers zijn dan heb je niets aan een vermogensversterker.

Als het passieve luidsprekers heb dan bouw je gewoon een versterker met het juiste vermogen, geen idee wat je nu met die dB's wilt...

Nee, er zit geen stekker aan. Zo sluit je oortjes toch ook aan? Waarom die luidsprekers dan niet?
Ik kan het wel met volume regelen, maar dan moet ik heel hoog gaan voordat het een beetje hoorbaar is. Als ik dan de boxen eruit haal en oortjes erin doe ben ik per direct doof...
Hoe kom ik erachter of het actieve/passieve luidsprekers zijn? Het zijn gewoon de normale huiskamerboxen (Sonobull)...
Ik wil uitrekenen hoeveel ik moet versterken.

Ohjee, het is bouwmarktelektronica.

Het vermogen staat erop, maar dat is meestal een onzin getal, door een jack kan je geen vermogen krijgen. Het zal met een paar watt ophouden (als het dat überhaupt haalt).

actief: Met ingebouwde versterker
passief: alleen luidspreker

Als je iets wilt uitrekenen dan moet je je eerst verdiepen in de materie, ik heb de formule gegeven en daar kun je het mee doen.

Ik denk dat je met een TDA2003 meer dan genoeg kan versterken, zet er sowieso een volumepotmeter voor.

Zo sluit je oortjes toch ook aan?

Dat heet een jack plug. En is net zoals een RCA aansluiting bedoelt voor preamp toepassingen of voor hele kleine vermogens.
at je nodig hebt is gewoon een standaard versterker. op de versterker plaats je de boxen en het kan omgaan met de jack plug signaal.

Je hebt een aantal mogelijk heden:

• Een versterker kopen.
  • Andere speakers kopen waar al een versterker in zit. Dit zijn dan actieve speakers.
  • Een kleine radio met ingebouwde speakers kopen die met doen wel AUX ingang hebben.
  • Je kan zelf een bouwpakket in elkaar solderen

Veel vermogen heb je niet nodig omdat je apparaat als hard genoeg ging. Een versterker van 2W zou dus als voldoende zijn, meer mag natuurlijk maar maakt het zelf bouwen moeilijker en duurder.

Op 19 maart 2011 18:06:16 schreef knome:
De radio heeft een standaard plug (net als http://www.chotocheeta.com/wp-content/uploads/2007/12/111.jpg).

Deze link doet het niet (meer). Binnen 24 uur. Is dat een record? (vast niet).

Op 19 maart 2011 22:06:28 schreef rew:
[...]
Deze link doet het niet (meer). Binnen 24 uur. Is dat een record? (vast niet).

als je die ). we haalt aan het eind werkt ie perfecto
http://www.chotocheeta.com/wp-content/uploads/2007/12/111.jpg

Hoe dan ook: als je van 60dB naar 80dB wilt (hoe dan ook gemeten), dan is dat 20dB meer.
Je hebt dus 20db meer vermogen nodig dan je nu hebt. Dus honderd maal zoveel.
Zou je nu bijvoorbeeld 12W hebben, dan moet je naar 1200W. Was het nu maar 1W, dan hoef je maar naar 100W.
Als je het maar maal honderd doet: dat is 20dB erbij.

Inderdaad - en nu weet ik dus dat ik 100 maal moet versterken, maar helaas weet ik het uigangsvermogen niet. Hierdoor weet ik niet hoeveel Watt ik moet versterken. Maar met een vriend van mij moet dat wel lukken, die heeft vast wel de benodigde meetapparatuur.

Ik wil overigens wel zelf mijn versterker bouwen.

Het zijn passieve luidsprekers, kwam ik na enige studie achter.

Ik denk dat die 80dB nog wel haalbaar is met een fatsoenlijke versterker, tenzij het rendemen van die speakers echt heel erg slecht is. 100 maal versterken is overigens iets heel anders dan een 100 maal zo groot vermogen leveren.

Als je eens kijkt wat voor eindtrap er in je huidige versterker zit, of gewoon even een foto+merk en type plaatst, is er al een heel aardige schatting te doen van het vermogen dat die kan leveren. Ik denk minder dan 1 watt, dus misschien dat je er met een 40W versterker al bent.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]

oh, wat is het verschil tussen 100x versterken en 100x zo groot vermogen dan?

Ik heb op dit moment geen versterker.

Als je nú vijf watt hebt, en je wilt naar 500 watt, dan is dat honderd keer zoveel.
De versterker die je daarvoor nodig hebt, moet die 500W dus wèl kunnen leveren.

Maar zijn eigen (vermogens-)versterkingsfactor hoeft natuurlijk niet precies 100x te zijn. Die mag best meer zijn, 1000x bijvoorbeeld: dan stop je er gewoon wat minder vermogen aan de ingang in - in dit voorbeeld dus 0,5W.

Owkee, dan heb je een versterker die bijvoorbeeld 500W kan leveren. Dat sluit je aan op die veredelde koptelefoon (jouw speakers met jackplug). Ik schat dat hij éventjes lekker hard gaat, daarna een scheurend geluid, wat kraakjes, misschien wat rook.
Einde verhaal voor je speakers en met wat pech ook voor je versterker.

Investeer gewoon in een versterker van 40Watt, en een paar goede luidsprekers. Dan heb je ook nog eens beter geluid. Bij de kringloopwinkel staat het er meestal vol mee en die dingen kosten iets van 20 euro. Daar kun je zelf niets voor bouwen.

Mocht je toch iets willen bouwen, kies dan eerst goede luidsprekers uit en bouw je versterker daarop. Het is natuurlijk waanzin om een 1000W versterker te maken voor 60W luidsprekers.

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb er met de vriend waar ik het eerder over had over gepraat, en we hebben bedacht dat we een geluidsbestandje maken waar een sinus uitkomt. Dat laten we via USB of CD op de radio afspelen, en dan kunnen we het vermogen meten met U^2/R. Vervolgens het vermogen dat we moeten versterken uitrekenen met die dB's enzo, versterker bouwen en inbouwen in de boxen. Hierdoor wordt het geluid voor oortjes niet versterkt.

Dat is op zich een goede meetmethode. Je kunt nog een weerstand gebruiken in plaats van de luidspreker; zo ben je niet zo afhankelijk van toevallige resonanties op nèt die ene frequentie.
De waarde van de weerstand moet de nominale impedantie van de luidspreker zijn (vaak 4 of 8 ohm, dat wordt dan gewoon 3.9 of 8.2 ohm, dat luistert nu ook weer niet zó nauw - als je de goede waarde maar invult in je formule).
Vergeet niet dat de voltmeter geschikt moet zijn voor de meetfrequentie, ga dus niet te hoog als het een gewone multimeter is.

Maar waar iedereen dus een beetje aan twijfelt, is of de boxjes wel in staat zijn zomaar 20dB meer geluid te produceren. Er zijn twee mogelijke bezwaren:
1) de luidsprekertjes ontploffen van al dat vermogen; 2) de versterker past helemaal niet in het kastje.

Maar dat hangt erg af van het vermogen dat je nu gaat meten. Is dat bijv. 10 mW, dan moet je naar 1000 mW en dat lukt wel.

Op 22 maart 2011 11:29:00 schreef Frederick E. Terman:
Maar waar iedereen dus een beetje aan twijfelt, is of de boxjes wel in staat zijn zomaar 20dB meer geluid te produceren. Er zijn twee mogelijke bezwaren:
1) de luidsprekertjes ontploffen van al dat vermogen; 2) de versterker past helemaal niet in het kastje.

Ik niet, de TS heeft dit al dmv de volumeregeling gedaan:

Op 19 maart 2011 18:06:16 schreef knome:
Ik heb met een geluidsmeter gemeten wat de sterkte nu is op een bepaalde stand (60dB) en daarna hoe hard ik het geluid wil hebben op die stand (80dB). Hiervoor draaide ik het volume gewoon omhoog.