Show your projects! Part 21

Dit topic is gesloten

Op 19 maart 2011 20:09:35 schreef ActiveHouse:
....
Zal morgen foto maken van de binnenkant van die stekker.
Op Ebay kan je voor minder dan 2 euro, een mini USB lader kopen, geeft 5V/1A aan de uitgang, en werkt tussen de 100 & 240V.
Zo eentje heb ik uit mekaar geprutst en in die stekker gestoken :-)
....

Zoiets heb ik nu inderdaad ook gedaan, een 230v naar usb 5v voeding, alleen nu snap ik niet waarom je daar eerst alles uitgesloopt hebt en toen weer in een andere behuizing, met als enig verschil een andere kabel er aan, waarom niet de kabel aan de originele behuizing? :p

Ruud

De originele behuizing had aan één kant, zo van die platte Amerikaanse pinnen voor het stopcontact, en aan de andere kant een USB-gat.

Die tussenstekkers van Amerikaans naar Europees, zijn hier bij de lokale supermarkt duurder dan een volledig nieuwe stekker. Als ik het verder "netjes" wilde houden, moest ik ook nog een USB kabel opofferen.

http://www.digitalplayground.be/tmp/02.jpg

Vandaar dus maar gekozen om de boel te slopen en in een andere stekker te frotten :-)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Sine

Moderator

Ah, dealextreme rampladers

Heb je ook het commentaar onder die producten gelezen ? Ik vertrouw ze in ieder geval niet.

lol, heb ze niet bij dealextreme gekocht hoor :-)

Ik gebruik ze nooit voor meer dan 500mA, nog nooit last mee gehad.
Zal eens op dealextreme moeten gaan kijken naar de commentaar ...

EDIT:
Zonet de commentaar gelezen op DealExtreme.
Lijkt me allemaal niet zo erg, ik laad er geen "gesofisticeerd" materiaal mee. (IPAD van m'n vrouw heeft originele lader)
Zo'n goedkope dingetjes kan je alleen voor andere goedkope dingetjes gebruiken :-) Ik gebruik ze alleen voor de 5V die ze opleveren, is niet zo spannend of dit nu enkele mV meer of minder is :-)

groeten,
Kris

[Bericht gewijzigd door ActiveHouse op zondag 20 maart 2011 14:38:04 (51%)

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Op 18 maart 2011 18:31:03 schreef fred101:
Gelijk maar even door gebuffeld. Weer een echt Fred project, lomp en functioneel ;-)

Ah, daar is hij dan! Inderdaad een 'beetje' lomp, maar het verschil is dat het ding bij jou nu klaar voor gebruik is, terwijl hij bij mij al tijden op een nette afwerking wacht. Vraag me af hoe lang dat nog gaat duren. :P

Voorlopig de sense niet in gebruik Fred?

Op 18 maart 2011 22:28:29 schreef Shiptronic:
Als je het frontje even helemaal zwart spuit dan heb je al 5 punten extra

Het mooiste van het verhaal is dat dit dus de achterkant was. Fred heeft nu een hele mooie strakke achterkant op die voeding. En 230 op z'n front met een krimpkousje. :)

Op 18 maart 2011 21:50:05 schreef Sine:
Jep, dat is echt een beveiliging voor als de voeding zelf problemen zou krijgen.

Ik weet niet meer hoe deze werkt, maar er zijn uitvoeringen die met een niet te dunne thyristor de uitgang kortsluiten, dat wil je dus NIET hebben als er een accu aan hangt !

Deze gaat "uit" bij overvoltage protection (OVP), maar ik weet zo niet of dat gaat door de uitgang kort te sluiten. Zo eens even het schema in de manual bekijken.

Wat betreft het nut, kan ik in combinatie met die sense wel wat bedenken (wat ik Fred al gemaild had):
http://www.uploadarchief.net/files/download/delta_sense-ovp.gif
De gewone spanningsregeling regelt de spanning tussen S+ en S-. Met de OVP kun je de maximale spanning instellen die tussen + en - mag staan. Als er een spanningsval van 1V tussen voeding en load staat, moet de OVP dus minimaal 1V hoger ingesteld worden dan de ingestelde uitgangsspanning. (Dat vertellen ze ook in de manual.)

Op het moment dat nu bijvoorbeeld je sense-lijn los ligt, zal de uitgangsspanning door de voeding steeds verder naar boven bijgeregeld worden (hij ziet immers niks 'terug' op de sense), maar de OVP grijpt dan (gelukkig) in bij zijn ingestelde spanning en schakelt de uitgang volledig af. Het is dus een soort eindbeveiliging. Idealiter wil je de OVP dus maar een klein stukje hoger hebben staan dan de gewone V-regeling.

Op 18 maart 2011 23:33:44 schreef fred101:
Terug naar Zierikzee, Waarom ? Hij is nu van mij :-)

:)
That's the spirit! Vandaar natuurlijk ook die tin op de sense-aansluitingen, daar gaat die H15-connector niet meer op..

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Klopt, die tin vond ik beter dan die draadjes. Ik maak nog een afdekking voor die connectors. Als ik de sense nodig heb is dat zo weer los. Ik heb een compressor aangedreven tinzuiger (echt waar) en veel freesjes dus ook zo n connector krijg ik er weer op. :-)

Ik wist nu wel waar de sense voor was, dat had je goed uitgelegd en ook uit het manual dat je met de OVP de spanningsval kon compenseren Maar ik zag alleen geen verband met de beveiliging crowbar functie en de 20 slag pot. Nu snap ik dat wel. Daarnaast stelt men dat normaal 1x in en dan wordt het ding in een vaste opstelling gebruikt.

Hij sluit niet de uitgang kort zover ik het zag, maar een spanning in het regelcircuit waardoor de spanning naar nul terug gaat.

Ik zou niet weten waar ik de sense in mijn toepassingen voor nodig zou hebben. Maar mocht ik daar behoefte aan hebben is het zo veranderd.

Ik wilde idd het mooie frontje eerst gebruiken maar daar was geen ruimte voor potmeters of andere zaken. Achterstevoren is hij superstrak maar dat bedient wat lullig ;-) Daar zit over de volle breedte een pcb een paar mm achter. Verder heb ik nu op de beste manier en plaats mogelijk die banaanbussen gemonteeerd. Daar moet wel 10A door kunnen. Ik had eerst het idee een sateliet te maken dus een kasje met meters en bediening en de voeding onder de tafel. Maar die 10A bussen daarheen brengen vond ik wat minder. Ook in het kader van oppikken en afgeven van RF.

Onder die krimpkous zitten ook nog geïsoleerde stekkertjes. Er zitten ook twee extra gaatjes met een stevige tierap als trekontlasting. Alleen ik werk ermee.

Zwart spuiten, ach, hij werkt er niet minder om ;-) Ik ben er in ieder geval erg blij mee, het is een superding.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Totale beginner

Golden Member

Aanschouw hier mijn work in progress. Het moet een robot worden die mijn kot zal onderhouden. Op dit moment komt er nog niet veel elektronica aan te pas, maar dat duur niet zo lang meer. Foto's zijn van de telefoon, dus niet zo'n super kwaliteit.

http://dptechnics.com/fotos/kotbot/bot2%20(Small).jpg

http://dptechnics.com/fotos/kotbot/bot3%20(Small).jpg

Het plexiglas is nu nog voorzien van zijn beschermplastiek. Het zijn dus geen krassen. De motoren heb ik gerecycled van een oude 'Cybot'.

Het is nog niet af, maar wou het toch al eens tonen.

mvg,
TB

Dat ziet er al netjes uit. Nu de rest nog...

Wat gaat de bot doen? Bier uit de koelkast halen? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Totale beginner

Golden Member

Het is allereerst de bedoeling dat hij gaat stofzuigen, maar je brengt me op ideëen. Hij zal op het zelfde systeem lopen als mijn grotere robot, die het gras maait. Een gemodde wifi router en een 18F4550.

Mvg,
TB

[Bericht gewijzigd door Totale beginner op zondag 20 maart 2011 22:00:56 (38%)

leime

Golden Member

@pros grapig dat je dat zegt, dat was het doel van de robot die ik voor mijn pws heb gebouwd, moet ik morgen inleveren :p.

Ik ben een lichtsluis aan het maken, om het achterraam te beveiligen. Die moet buiten komen te staan, en ze mag niet erg opvallen. Dus besloot ik om IR-LED's en IR-ontvangers in een 16mm PVC-pijp te plaatsen.
Hoe krijg je nu de componenten op hun plaats? Daar heb ik het volgende voor bedacht:

http://prosje.be/CO/Fotos/IR-SluisRaamAchterOntvangers.jpg
Men neme een eind gestripte draad van 6mm2, en maakt die mooi recht.
Dat wordt om de schacht van een 8mm metaalboor gevouwen - zo past het in de pijp met een minimum aan speling.
Er worden --voor de stevigheid-- enkele stripjes printplaat van 8mm breed tussen de gevouwen draad gesoldeerd.

http://prosje.be/CO/Fotos/IR-SluisRaamAchterDetail3.jpg
De printjes met de IR-ontvangers worden bovenop de draad gesoldeerd.
Dit is dubbelzijdige print - het bevestigings-soldeerwerk zit achteraan.

http://prosje.be/CO/Fotos/IR-SluisRaamAchterDetail1.jpg
Eens al het soldeerwerk achter de rug is, en de nodige gaten in de PVC-pijp zijn geboord. kan het geheel in de pijp geschoven worden, juist gepositioneerd, en verankerd met een lik Tec7.
De gaten worden uiteraard voorzien van een waterdicht raampje.

http://prosje.be/CO/Fotos/IR-SluisRaamAchterSturingB.jpg
Het stuurprintje stelt weinig voor: een ATtiny44 en wat klein grut.
Het is me niet gelukt, dat mee in de PVC-pijp te krijgen, dus plaats ik het maar in een aftakdoos...

http://prosje.be/CO/Fotos/IR-SluisRaamAchterSturingO.jpg
Dan nog de onderkant.
Voor de definitieve plaatsing krijgt alles, uitgezonderd de programmeerpinnen en de kroonstenen, nog een laag plastic-spray over zich heen. Programmeerpinnen en de kroonstenen zullen het moeten stellen met wat siliconen-spray of iets dergelijks.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Totale beginner

Golden Member

Dat is echt prachtig gemaakt, een zeer goed idee om zo de printjes te monteren.

Mvg,
TB

Ziet er netjes uit Pros.

Die raampjes over IR-led / ontvanger, waar ga je die van maken?

Ik heb het LED-achterlicht voor de Zundapp verbeterd, omdat mijn broertje nu ook begint met brommer rijden.

https://lh3.googleusercontent.com/_mNJYgcJOhwY/TYj8jUJZUPI/AAAAAAAALrs/rAG1w9ZUyCM/s300/P3191974.JPG

Voor meer informatie: Bastronica

Die raampjes over IR-led / ontvanger, waar ga je die van maken?

Ik heb nog doorzichtig, soepel plastic. Dat is bedoeld om opblaaspoppenmatrassen e.d. mee te herstellen. De bijbehorende lijm kleeft goed op PVC-pijp. Dat zal het worden, denk ik...

Op 22 maart 2011 22:07:08 schreef Tidak Ada:
Pros, was het niet gemakkelijker geweest om daar die rechthoekige kabelgootjes van Legrand(?) voor te gebuiken?

Is duurder. Is niet waterdicht. Valt net zo goed op. Kan ik niet via een wartel in de aftakdoos (met de sturing) inbrengen. Afgekeurd...

[Bericht gewijzigd door pros op dinsdag 22 maart 2011 22:25:27 (40%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Pros, was het niet gemakkelijker geweest om daar die rechthoekige kabelgootjes van Legrand(?) voor te gebuiken? Dat valt minder op dan een stuk pvc-pijp langs je ramen.

Ik denk ook nog aan een houten glaslat, waarin aan de binenzijde een sleuf gefreesd is voor je componenten; nog minder opvallend ;) Plugje er in van perspex rondstaf om de gaatjes af te dichten...

Ik heb nog doorzichtig, soepel plastic. Dat is bedoeld om opblaaspoppenmatrassen e.d. mee te herstellen. De bijbehorende lijm kleeft goed op PVC-pijp. Dat zal het worden, denk ik...

Al eens gedacht aan die stickers, die ze bij autoruitschade bedrijven (gratis) verstrekken om je sterrtje *) af te dekken?

*) in je autoruit dus, niet je eigen 'sterretje' >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Pros, het is weer demotiverend mooi ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ja, die foto's zijn oogstrelend mooi. Scherp, contrast mooi op punt, en dan dat glanzende tin... hmm!

Ik moet me er al van weerhouden om onze trouwfoto uit zijn kader te halen en een van de ProsPrintjes hierboven in te steken.

Suffering from wiseass oneliner blackout
klein is fijn

Moderator

Op 22 maart 2011 22:01:20 schreef pros:
Ik heb nog doorzichtig, soepel plastic. Dat is bedoeld om opblaaspoppenmatrassen e.d. mee te herstellen. De bijbehorende lijm kleeft goed op PVC-pijp. Dat zal het worden, denk ik...

Is dat spul wel een beetje weer bestendig? Volgens mij slaat dat na verloop van tijd helemaal wit uit.
Een buis in de tuin die niet erg opvalt, dan kom ik vrij snel bij bamboe uit?

Ik ben weer een stapje verder met de UV LED lichtbak:
http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/img_th_0139.jpg http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/img_th_0149.jpg

Gister even snel een testje gedaan om te zien in welke range ik zit met de belichtingstijden: Op 5cm afstand met 4mm helder glas was alles boven de 2 minuten voldoende belicht. :)

Is dat spul wel een beetje weer bestendig? Volgens mij slaat dat na verloop van tijd helemaal wit uit.

Ow! Dat is niet gewenst. Dan maar wat anders verzinnen.
Folie voor een lamineermachine, misschien? Daar zit een dun laagje smeltlijm op.
Of dunne plexi rond een 15mm koperen pijp buigen, en --na afkoeling-- op de 16mm pijp klemmen + wat PVC-lijm.

Overig een net belichtingsbakje, KiF. Heel wat eleganter dan mijn bak met z'n 5 TL-lampen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

@Pros, doorzichtige krimpkous ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Pros, die stickertjes uit de autoruiten branche (o.a. Carglass) blijven kristalhelder !
En anders iets met acryl of polycarbonaat romdstaf, maar dan moet je wel over een draaibankje beschikken...

[edit]
Je zou ook kunnenkiken naar passende plexi of lexan buis en daar ringen van zagen, die achter de gaatjes komen. Maar ik denk dat die autoruten stickertjes het gemakkelijkst blijven
[/edit]

@fred101:
Plastic slang vergeelt snal in de zon en wordt ook troebel door vochtopname

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Doorzichtige slang. Een stuk plexie of lexan uitboren, maar ik denk dat je eigen idee ook werkt. Je zou dan een u kunnen maken, de onderkant opvullen met siliconen kit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Mooi projectje pros. Een aanmerking op je print: in het midden onder heb je drie baantjes tegen elkaar gelegd. Als je die gewoon rechtdoor had laten lopen was de route korter én had je geen stukjes dead copper rond de pootjes van de controller.

Het is natuurlijk muggenziften, maar ik zou het zo gedaan hebben.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Dit topic is gesloten