Op 18 maart 2011 18:31:03 schreef fred101:
Gelijk maar even door gebuffeld. Weer een echt Fred project, lomp en functioneel
Ah, daar is hij dan! Inderdaad een 'beetje' lomp, maar het verschil is dat het ding bij jou nu klaar voor gebruik is, terwijl hij bij mij al tijden op een nette afwerking wacht. Vraag me af hoe lang dat nog gaat duren.
Voorlopig de sense niet in gebruik Fred?
Op 18 maart 2011 22:28:29 schreef Shiptronic:
Als je het frontje even helemaal zwart spuit dan heb je al 5 punten extra
Het mooiste van het verhaal is dat dit dus de achterkant was. Fred heeft nu een hele mooie strakke achterkant op die voeding. En 230 op z'n front met een krimpkousje.
Op 18 maart 2011 21:50:05 schreef Sine:
Jep, dat is echt een beveiliging voor als de voeding zelf problemen zou krijgen.
Ik weet niet meer hoe deze werkt, maar er zijn uitvoeringen die met een niet te dunne thyristor de uitgang kortsluiten, dat wil je dus NIET hebben als er een accu aan hangt !
Deze gaat "uit" bij overvoltage protection (OVP), maar ik weet zo niet of dat gaat door de uitgang kort te sluiten. Zo eens even het schema in de manual bekijken.
Wat betreft het nut, kan ik in combinatie met die sense wel wat bedenken (wat ik Fred al gemaild had):
De gewone spanningsregeling regelt de spanning tussen S+ en S-. Met de OVP kun je de maximale spanning instellen die tussen + en - mag staan. Als er een spanningsval van 1V tussen voeding en load staat, moet de OVP dus minimaal 1V hoger ingesteld worden dan de ingestelde uitgangsspanning. (Dat vertellen ze ook in de manual.)
Op het moment dat nu bijvoorbeeld je sense-lijn los ligt, zal de uitgangsspanning door de voeding steeds verder naar boven bijgeregeld worden (hij ziet immers niks 'terug' op de sense), maar de OVP grijpt dan (gelukkig) in bij zijn ingestelde spanning en schakelt de uitgang volledig af. Het is dus een soort eindbeveiliging. Idealiter wil je de OVP dus maar een klein stukje hoger hebben staan dan de gewone V-regeling.
Op 18 maart 2011 23:33:44 schreef fred101:
Terug naar Zierikzee, Waarom ? Hij is nu van mij
That's the spirit! Vandaar natuurlijk ook die tin op de sense-aansluitingen, daar gaat die H15-connector niet meer op..