hallo allemaal.
Ik ben machiel en ben sinds een tijdje de trotse eigenaar van een clio 1 uit 1994 met een 1.2 motor.
Als electronica student hou je natuurlijk van prutsen en heb dus ook voor een paar 10tjes cv ingebouwd
Dit alles werkt perfect, het enige wat er ontbreekt is de aansturing naar de knipperlichten.
Ik denk dat maak ik wel even dus alles leuk en aardig werkend wou ik hem op het relais van de knipperlichten aansluiten waarna het mis ging.
het was de bedoeling om gewoon 12v op het relais te zetten waardoor het bekrachtigd zou worden.
dit heb ik na lang zoeken geprobeerd en heb 12v op de spoel van het relais gezet waarna vervolgens niks van de knipperlichten het meer deed, ook de alarmlichten knop doet niks meer.
Voor het aansluiten heb ik natuurlijk even gemeten wat er voor spanningen naar het relais gingen.
Daar kwam ik uit op een 12v aansluiting op het relais die na mijn kunstje dus plots verdwenen was.
Meteen ga je uit van een kapotte zekering omdat er plots 12v weg is maar nee alle zekeringen zijn nog heel(ook onder de motorkap).
Heb zojuist de hele avond zitten zoeken en meten maar kan niks vinden waar het fout zou kunnen zijn gegaan.
Nou is mijn vraag eigenlijk waar het mis zou kunnen zijn gegaan?
Als ik het relais eruit haal en bekrachtig werkt dit wel(neemt niet weg dat hij toch kapot zou kunnen zijn).
Hoop dat iemand van jullie mij kan helpen want kan zo eingelijk niet rond rijden.
schema's zouden mooi zijn maar is haast niet te vinden.
alvast bedankt voor de hulp.
groeten machiel
Eerste ingeving: deel van de boordcomputer uitgebrand door het relais onder spanning te zetten zonder eerst de boordcomputer af te koppelen? 't Heeft er alle schijn van.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In de meeste vraagbaken staan wel schema's. Haynes (echt prima boeken) heeft er een van de Clio en Olving (of hoe die tegenwoordig heet) vast ook wel. Eventueel zelfs wel "ergens op het internet" een kopietje van te vinden, maar bijvoorbeeld bol.com is er vrij goedkoop mee.
Een Clio van 1994 zou al met een electronische aansturing (knippermodule o.i.d.) kunnen werken (boordcomputer lijkt me een groot woord, zo geavanceerd waren die karretjes gelukkig niet!) die je hebt opgeblazen door 12V op de uitgang aan te sluiten. Kwestie van op de sloop een nieuwe halen en de volgende poging iets met diodes doen, denk ik dan.
Op 21 maart 2011 20:22:21 schreef Bert M:
Eerste ingeving: deel van de boordcomputer uitgebrand door het relais onder spanning te zetten zonder eerst de boordcomputer af te koppelen? 't Heeft er alle schijn van.
boordcomputer denk ik niet volgens mij heeft mijn karrtje niet zon heel ding.(mischien ook wel hoor)
het is ook echt het knipperlicht gedeelte dat niet meer werkt, auto doet het verder nog perfect.
mocht de boordcomputer zou doorbranden zou er toch wel meer stuk zijn of niet?
Heb geen idee hoe ik nog verder kan zoeken.
Op 21 maart 2011 20:22:21 schreef Bert M:
Even goed lezen. Boordcomputer is in zo'n oude Clio misschien nog maar een stapeltje transistoren en een controllertje, dat hoeft niets bijzonder complex te zijn. Daar heb ik verder geen kennis van. Verder zou het natuurlijk goed kunnen dat slechts de uitgangstrap is doorgebrand of anderszins beschadigd - de sturing van het relais dus.
Van een 'electronica student' zou je overigens wel meer foutzoekkunde verwachten. Evenals de kennis dat het niet verstandig is zomaar ergens aan de verder onbekende schakeling 12V te koppelen (toch geen auto-accu hè? Dan is er een aardige kans dat je slechts je neus hoeft te volgen om de defecte onderdelen te vinden).
Op 21 maart 2011 20:35:50 schreef Bert M:
[...]Even goed lezen. Boordcomputer is in zo'n oude Clio misschien nog maar een stapeltje transistoren en een controllertje, dat hoeft niets bijzonder complex te zijn. Daar heb ik verder geen kennis van. Verder zou het natuurlijk goed kunnen dat slechts de uitgangstrap is doorgebrand of anderszins beschadigd - de sturing van het relais dus.
Oke dat zou dus een mogelijkheid kunnen zijn idd.
achteraf gezien was dit natuurlijk niet slim maar ik ging er stiekem een beetje van uit dat 12 op de spoel van een relais niet heel veel kwaad kon.
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
De relais waarover je spreekt is dat de knipperrelais dus waarmee de lampen knipperen als je hem aanstuurt of gewoon een aan uit relais.
Als hij knippert dan kan je het nog fixen normaal
als hij zelf nimmer knippert: zoeken naar de print en deze herstellen of vervangen of zelf iets maken.
Dit is volgensmij de knipper relais want als ik links of recht ga of de alarmlichten aanzette ging dit relais knipperen. dit doet hij nu dus niet meer.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (57%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dan kan je het geluk hebben dat dit relais het enige actieve onderdeel in het knipperlichtcircuit is. Gewoon even een op de sloop halen en uitproberen. Voor die paar euro is dat een van de eerste dingen die je doet als je het even niet weet.
Overigens is het bij dit soort dingen wel heel handig om een schema erbij te halen, en hoe daar aan te komen heb ik al gemeld.
klopt nog bedankt voor die info.
heb de franse al gevonden maar daar wordt ik niet wijzer van maar die haynes was zeker een goede tip thnx.
Ga idd maar is de sloop opzoeken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (58%)]
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
Of in de algemene auto onderdelen handel
Die hebben er zeker liggen, zelfs al moet je dan mischien wat kabeltjes aanpassen of het stekkertje maar zeker als je nog wilt testen mischien geen overbodige keuze
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 21 maart 2011 20:35:50 schreef Bert M:
Even goed lezen. Boordcomputer is in zo'n oude Clio misschien nog maar een stapeltje transistoren en een controllertje, dat hoeft niets bijzonder complex te zijn
Als je dan toch electronisch aan het sturen bent, is het dan niet VEEL goedkoper om gewoon electronisch te knipperen ipv een EUR 5,- of EUR 10,- knipper relais er in te zetten?
@rew: ik doe slechts de aanname dat de Clio een elektronische sturing heeft, omdat zoiets het eenvoudigst te beschadigen is. Verder heb ik totaal geen kennis van auto's, laat staan de Clio specifiek - ik heb enkel wat basis theoretische en empirische kennis.
Maar je argument is wel valide. Eveneens geeft de TS aan dat het relais wel functioneert als hij 'm loshaalt - hij zou dan toch wel gemerkt moeten hebben dat 't om een knipperrelais gaat. Ook vermoed ik dat dat wel vermeld zou zijn op het relais.
Ik heb het relais even los gehaald, hierin zit een ic wat denk ik voor de knipper frequentie zorgt met een paar weerstanden. Verder zit er gewoon het relais in. Mischien is dit ic opgeblazen en zou het relais dus kapot zijn.
Wat ik echter niet snap is dat als ik op de pinnen van de relais voet meet ik geen enkele spanning meet ook niet als ik schakel.
Dit zou kunnen komen dat idd de ''computer'' een tik heeft gehad.ik zou verder ook niet weten Hoe dit allemaal geschakeld is helaas.
Ik ken geen Clio, maar zitten er nog niet meer zekeringen "ergens" ?? Heb je een instructie boekje??. Als het geen verborgen zekering is moet het er 1 wezen die je ziet , daar moet dan de functie bij staan voor het knipperlicht.
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Hai,
Ik verwacht niet dat de richtingaanweizer door de boordcomputer in.
deze auto gestuurd word.
Ik vermoed dat de schakelaar van de alarmlichten defect is. Waarscheinlijk is het ic een 555 verwant ic, het lijkt mij ook sterk
dat deze defect is.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
bij de clio zitten onder het dashboard kasje en onder de motorkap (bustuurders zijne) zekeringen bij het ruitensproeiervloeistof reservoir en een aantal relais in de buurt van de accu, maar volgens mij werkt een clio van het bouwjaar 94 nog met een bimetaaltje. er zit alleen een boordcomputer in om doormiddel van een oude testkast eventuele gemeten waardes te controleren dus daar zullen logischer wijs geen schakelingen voor de knipperlichten door heen gaan
Op 22 maart 2011 19:28:21 schreef nudle:
bij de clio zitten onder het dashboard kasje en onder de motorkap (bustuurders zijne) zekeringen bij het ruitensproeiervloeistof reservoir en een aantal relais in de buurt van de accu, maar volgens mij werkt een clio van het bouwjaar 94 nog met een bimetaaltje. er zit alleen een boordcomputer in om doormiddel van een oude testkast eventuele gemeten waardes te controleren dus daar zullen logischer wijs geen schakelingen voor de knipperlichten door heen gaan
klopt zekeringen zijn overal gecheckt ook onder de motorkap allemaal in orde.
Op 22 maart 2011 18:44:38 schreef Franssel:
PDF bestand via Email , te groot voor uplouden >500kb
hartelijk bedankt voor uw mail.
Is een zeer duidelijke beschrijving echter komt deze niet voldoende overeen met mijn clio, de mijne is een ouder type dus zit alles op een andere plaats of er niet eens in.
toch bedankt!
Op 22 maart 2011 17:31:42 schreef Stan1:
Hai,Ik verwacht niet dat de richtingaanweizer door de boordcomputer in.
deze auto gestuurd word.Ik vermoed dat de schakelaar van de alarmlichten defect is. Waarscheinlijk is het ic een 555 verwant ic, het lijkt mij ook sterk
dat deze defect is.
Zou heel goed kunnen dat deze toch defect is gegaan door sluiting oid.
stel dat het lampje dat in de schakelaar zit defect is zal de rest het dan ook niet doen? lijkt me sterk toch.
Wat ik wel weet is dat alles voor de knipperichten idd via de alarmlichten schakelaar loopt.
Franssel
richtingaanwijzers hebben geen connectie met de boordcomputer
zoek ff uit waar de constante stroom vandaan komt op de alarmlichten want die gaan nooit via het contactslot wel voor de richtingaanwijzers tenzij ze als parkeerlicht gebruikt kunnen worden links of rechts
[Bericht gewijzigd door Franssel op (22%)]
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Bij oudere auto 's is de alarm lcht schakelaar niet alleen een lampje.
Als je kijkt naar de aansluit connector zal je vaak zien dat deze 5 of meer aansluit draden bevat.
Onderstaand is een princiepe schema:
maartenbakker
Golden Member
Ik ga niet ontkennen dat dat een schema is, maar het is natuurlijk geen correct werkend schema.
Buiten dat: doorgaans lopen de alarmlichten over een grotendeels ander circuit.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (34%)]
Franssel
Inderdaad Maarten , in dat schema zou de knipperfrequentie strek wijzigen en buiten de wettelijke norm vallen
een RAW moet verraden door sneller te knipperen als de belasting wijzigd door defect lampje
http://www.uploadarchief.net/files/download/raw%20clio.doc
http://www.uploadarchief.net/files/download/alarm%20clio.doc