Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Hè, een nieuw meetintituut in de Waard ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Yep, maar daar van dat late doorgaan heb ik nu spijt ;-) Het was niet voor niets. Ik heb vanmorgen mijn calibrator opgewarmd, twee 6 kwadraat kabels gemaakt met ogen en nieuwe bananen. Alles schoongemaakt en met zilversoldeer gesoldeerd, ze daarna gemeten via een Kelvin meting en dat was 10uOhm.

Daarna de calibrator op 1.01830 gezet. Dat is een koude standaardcel op 20 graden. Toen de HP erop gezet en de afwijking genoteerd (311,2uV)
Daarna elke cel gemeten met die HP, autorange off en in het 1V bereik, de Rin is dan 20GOhm dus veilig om er mee aan die cellen te meten. Je meter moet minstens een paar 100 MOhm zijn, anders meet je via een aantal heel gevoelige hulpapparaten/.

De cellen zijn gelukkig allemaal nog heel. Iets te veel kantelen tijdens transport is einde oefening. Ik heb een grafiek van nieuw tot 1987 dus ik heb een uitgangspunt. Koud is de spanning hoger.Ze staan nu een uur of tien aan maar pas na een dag of 10 zijn ze echt op temperatuur. De metingen nu zien er goed uit. Ze moeten ook nog stabiliseren en echt op temperatuur komen. Ik meet nu tussen 1.0182812V en 1.0183212V. Dat zet ik in een grafiek en dan meet ik ze iedere paar dagen een keer tot het stabiel blijft.

Eric, er komt en is nog meer bij, oa een curvetracer, en een serie Flukes en HP apparaten die samen een complete calibratie-centrum vormen. (AC, DC, stroom, spanning, weerstand en frequentie) met alle documentatie, calibratierapporten en een mooi handgemaakt tekening hoe het tot 20 jaar geleden allemaal op elkaar aangesloten stond.

De gulle gever is iemand die wist van CO dat ik wel een beetje meetapparatuur verslaafd ben en die echt extreem veel moeite heeft gedaan om het spul van vernietiging te redden. Mijn eeuwige dank daarvoor :-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 23 maart 2011 11:18:50 (20%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Fred, Hoe koel moeten die normaalcellen zijn om optimaal te werken (of liever gezegd wat is de optimale temperatuur) ?

Misschien kun je overwegen om een soort tmp gecontroleerde oven er omheen te bouwen met Peltiers, die kunnen dan zowel koelen als verwarmen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Precíes 30 graden. Heb je op de link gekeken ? Dan zie je foto's van de hele oven en thermostaat constructie. Ik hoef dus niets te bouwen. Er zit een heel speciale kwikthermometer op ter controle. Die meet van 29.8 tot 30.2
De oven blijft nagenoeg 30 graden. De hysteris is heel klein. Hij kan bij koude zelfs zo snel schakelen dat je het controlle lampje heel snel ziet knipperen.

Om de oven op 30 graden af te regelen zit er een meetbrug in. Mbv een nuldetector in het pA bereik moet je die nullen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 23 maart 2011 13:25:28 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Hoe bedoel je, wat is de toepassing, je mag die cellen alleen heel hoogohmig belasten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Daar is dat ding voor bedoeld. Het is een meetbrug, die in het pA gebied werkt ;)
Hij moet nodig getest worden >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Mooi, dan kunnen we weer eens een middagje afspreken. Maar wacht dan tot ik alles compleet heb. Dan kunnen we jou meter vergelijken met de bij dit systeem behorende. Ik denk dat dat ergens in de tweede helft van April is.

Ben nu bezig met een Tek 576 curvtracer, vreselijk mooi apparaat. Puntgaaf. Ik heb al een 577 maar die 576 is veel gebruikersvriendelijker en heeft een readout, kun je direct bv de Beta/div zien. Ik heb de boel rustig in etappes over een dag op spanning gebracht en net de voeding gecontroleerd. Helemaal spot-on en rimpelloos. Meer dan genoeg licht in de pijp en traces en steps kloppen precies met de (verlichte) gratitude. Ik denk dat ik hier weinig werk aan heb. Gelukkig want een 576 is van binnen een nachtmerrie, je kan nergens bij. De tienslagspot was los en blokkeerde een drukknop, ben een uur bezig geweest hem weer vast en goed te zetten. Je kon er gewoon niet bij. Er bleven wat schakelaars af en toe hangen maar dat is allemaal al verholpen.

Ben er erg blij mee want ik gebruik zo'n ding steeds vaker. Je kan er bv cellen mee laden, nicads zappen, als voeding bij opstarten van schakelingen (dan zxie je het stroom verloop grafisch). Eclo's op capaciteit en DC lekkage testen. Natuurlijk zeners, torren en Fets testen of paren maar ook spanningsregelaars testen of buizen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 23 maart 2011 11:09:16 schreef fred101:
... dat ik wel een beetje meetapparatuur verslaafd ben ...

Nog een geluk, dat je niet ècht verslaafd bent, Fred! Ik moet er niet aan denken, welk effect dat zou hebben... >:)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sine

Moderator

Hee .. Die ken ik.

http://www.gigawatts.nl/co/TEMP/cell/IMG_1297.JPG

http://www.gigawatts.nl/co/TEMP/cell/IMG_1302.JPG

Maar die cellen degraderen aardig, deze is echt niet meer wat ie moet zijn.

fred101

Golden Member

Sine, er zijn gesatureerde en niet-gesatureerde. Die van jou zijn gesatureerd. 1.01865V bij 20 graden. De niet verzadigde hebben 1.01925 Volt en zijn onafhankelijk van de temperatuur. Maar die gaan maar een jaar of 10-15 mee. Er zijn drie manieren om jou cel te slopen. Hem verder dan 45 graden te kantelen, hem blootststellen aan +40 graden of er met een gewone laagohmige meter direct op meten. En in dit geval is laagohmig minder dan een paar honderd Meg ;-)

Edit, 4 manieren, het glas breken ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Je zou zo'n ding, geheel onbedoeld, al snel slopen zeg..
Meer dan 45 graden kantelen! Je moet het maar weten als je zo'n apparaat van de plank tilt!

If you want to succeed, double your failure rate.
rbeckers

Overleden

Deze cellen waren belangrijk en de technici die er mee werkten waren op de hoogte van de eigenschappen van deze cellen.

Ongeveer hetzelfde heb je met ESD. Mensen die niet bekend zijn met de gevolgen van ESD weten niet dat alleen al het aanraken van een component die component kan beschadigen of vernielen.

fred101

Golden Member

Van de plank af pakken en daarna weer minstens een week moeten wachten tot je ze kan gebruiken. Die dingen stonden ergens trillingsvrij en bleven daar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Enig idee, waarom dit apparaat in zo'n jaren 70 (namaak)-palisander kastje zit?
Voor die brug van mij moeten we eerst nog iets van leads bedenken...
Het lijkt me in iedergeval zinvol om er eens samen naar te kijken. Als ik me goed herinner, heb je de handleiding al.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Misschien omdat hij gemaakt is in 1973 ;-) De kast is , in stijl, formica.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Zit er dan ook een bokkenlucht aan >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Haha, mooie omschrijving. Die oude dingen stinken allemaal hetzelfde :)

Op 23 maart 2011 20:58:03 schreef rbeckers:
Deze cellen waren belangrijk en de technici die er mee werkten waren op de hoogte van de eigenschappen van deze cellen.

Op 23 maart 2011 21:05:23 schreef fred101:
Van de plank af pakken en daarna weer minstens een week moeten wachten tot je ze kan gebruiken. Die dingen stonden ergens trillingsvrij en bleven daar.

Ja, ik doel mede op de manier waarop jij de spullen nu hebt verkregen; voor hetzelfde geld was de boel eerst al (door onwetenden) verhuisd naar een andere ruimte ofzo... Op een gegeven moment zijn de technici die op de hoogte zijn er namelijk niet meer bij!

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Klopt, maar deze kwam direct vanaf de plek waar hij altijd gestaan heeft. Voor hij verplaatst is hebben we, gelukkig al uitgebreid over de gevaren van transport gesproken. het spul is erg vertroeteld in die tijd en heeft blijkbaar er schoon gestaan. Die Tek was nagenoeg stofvrij van binnen. De meeste oude meetapparaten hebben idd vaak een soort verschraalde (rook) lucht' smerige knoppen en sporen van draaien aan knoppen op de kast.
Dit spul ruikt niet, is op wat wit fijnstof op de buitenkant na, brandschoon. Kortom, de gebruiker heeft het destijds echt met liefde behandeld.
Wat vooral leuk is dat ik de geschíedenis van de apparaten min of meer weet. Meestal is dat een raadsel en ben je de 10 e eigenaar.
Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Daar kom je gewoon erg goed weg. Het is je gegund Fred!

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 23 maart 2011 20:43:46 schreef fred101:
... Er zijn drie manieren om jou cel te slopen. Hem verder dan 45 graden te kantelen, hem blootststellen aan +40 graden of er met een gewone laagohmige meter direct op meten. En in dit geval is laagohmig minder dan een paar honderd Meg ;-)

Edit, 4 manieren, het glas breken ;-)

Een mens zou van minder een systeem bouwen dat zichzelf altijd rechtop houdt, binnen bepaalde grenzen dan. Een construktie die op 2 assen kan scharnieren en een verzwaarde bodem waaraan de zwaartekracht altijd het meest trekt en de zaak recht houd, als de kast scheef komt.

En, met zo'n ding wil je eigenlijk ook geen aardbevingen neem ik aan?
Verder procifiat met je uitbreiding Fred!

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/576tek.jpg

Daar is ie weer. Dit keer een Tektronix curvetracer. De 576. Weer helemaal afgeregeld en nagekeken en voor de afwisseling was er eens niets aan de hand, tenminste nagenoeg niets. Een potmeter zat los, de tienslags. Een bekend euvel en een schakelaar zat daardoor geblokkeerd.
Inclusief manual en alle component adapters die in het manual als optei stonden. De buis is nog als nieuw en de rest eigenlijk ook. Ook hiervan weet ik de hele geschiedenis.

Meer plaatjes: http://www.pa4tim.nl/?p=2175

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het lijkt wel splinternieuw! Mooi ding, Fred!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Neeeehh, dat is niet 19 inch en niet stapelbaar.. dat was niet de afspraak :'(
Nee gekheid, mooi speeltje hoor!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fred101

Golden Member

Dit wel, weer wat af ;-) : http://www.pa4tim.nl/?p=2190
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/03/fluke332B.jpg

Een Fluke 332B DC Voltage standard, een onderdeel van mijn calibtratie lab in opbouw. Er was maar weinig mee mis. 3 elco's dood en een weerstand die geen weerstand meer was.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten