Ik wilde liever voor die Motorola gaan maar die heeft 1000KHz en ik moet 400 hebben.
Dat schema kun je wel aanpassen voor 400Hz. Overigens is de Motorola een Wien-brug met terugkoppeling, zo te zien.
Maar de Motorola meet niet zo diep. Zijn toepassing was anders. Vandaar ook natuurlijk dat die afregeling niet zo kritisch was, bedenk ik me.
De THD formules zien er ingewikkelder uit dan ze zijn.
En bij heel kleine vervormingen maakt het bijna niets uit of je nu deelt door de grondfrequentie, of door het totale signaal.
Uitgangspunt is in ieder geval dat je kijkt naar het vermogen van alle ongewenste harmonischen bij elkaar, en dat deelt door het totale vermogen (of door het vermogen van de grondfrequentie).
Daarna kun je deze vermogensverhouding in dB uitdrukken, door er 10 LOG van te nemen.
Of je kunt er de wortel uit trekken en dan maal 100% doen, voor een percentage (van de spanning).
Vervolgens heb je nog mensen die trekken eerst de wortel uit de vermogensverhouding om een spanningsverhouding te vinden, en doen vervolgens 20 LOG.
(als het goed is levert dat hetzelfde op als de eerste methode )
Aangezien effectieve spanningen óók volgens het 'totale vermogen' principe berekend worden, lopen de defininities gedeeltelijk samen. Vandaar de verwarring af en toe misschien.