Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

free_electron

Silicon Member

usb naar gpib interface. ik heb die van Hp zelf. maar er zijn er ook van National , prologix en er heeft er onlangs zelfs een in elektuur gestaan voor zelfbouw.

let op! die prologix en zelfbouwtoetstanden zijn gelimiteerd en niet conform de specs ( noch electrisch noch qua API )

alleen de Agilent , NI en ECS gpib modules en kaarten ( ik heb ook pci kaarten )
zijn 100% compliant. je kan die gewoon uitwisselen voor elkaar.
zelfde API.

@fred : die multimeters gebruiken GEEN A/D converter zoals je die kent .... dat zit anders in elkaar. de 344xx reeks van agilent en de keithleys gebruiken een charge balance systeem. ( Agilent noemt dat Multislope III , Keithley noemt dat iets anders ).

dat zijn continuous convertors. Je kan dat discreet opbouwen ( in de keithleys 2001 en 2002 zit de logica in een altera cpld en de rest zijn een boel precisie opamps van analog devices en linear technologies.

het princiepe komt er kort op neer dat ze met behulp van een referentie STROOM een condensatortje laden gedurende een gekende kloktijd. daarnaa gaan ze de condensator ontladen met een , van de te meten grootheid, afgeleide stroom. die tijd wordt weer gemeten. als de delta te hoog is ( en de meettijd te lang) kunnen ze zelf een stroom injecteren. die stroom wordt eerst 'tijd' gecalibreerd. daarnaa zorgt wat slimme software voor een relatief simpele berekening en levert dat de meetwaarde af.

de ganse boel draait dus om laad en ontlaadtijd van een condensator. de absolute waarde van de condensator speelt geen rol. die mag zelfs driften. de ganse boel ijkt zichzelf weg.

het basisprinciep is dat van een dual slope convertor ( zoaos een icl7106) maar ze hebben een additionele stap waarbij ze zelf stroom kunnen bijforceren.

dat bijforceren is nodig voor meerdere dingen
- snelheid van de meting
- droop in de hold amplifier tegengaan ( hoe sneelr je kan met des te lager de droop is ( als je wilt weten wat droop is : lees datasheet van een sample en hold versterker zoals een AD578 )
- temperatuurdrift
- onnauwkeurigheden veroorzaakt door tijd-effecten van onderdelen.

probeer de service manual van de agilent voedingen (E3443 en consoorten ) te pakken te krijgen en bestudeer de schemas van het meetgedeelte.
dat zijn volledig discreet opgebouwde multislope convertors. een precisie comparator , een paar precisie opamps en een referentiebron.
de rest is een hoop tellers en een sequencer.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@fred , er staat nog een defecte r&s millivoltmeter opo ebay.de , die heb je vast goedkoop ...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

@testman, ik heb genoeg (ex-defecte) mV meters en een service vriendelijk R&S met servicemanual is net zo zeldzaam als een Duitser met humor. Ik wil gewoon nog eens een echt goede moderne meter als referentie en werkpaard.

@free, bedankt voor de uitleg. Dit klinkt een beetje zoals succesive approximation ADC maar dan analoog. Dat met die condensators opladen/ontladen had ik in AN's al eens gelezen. Dit is best complex voor een amateurtje. Er is waarschijnlijk genoeg literatuur versnipperd over AN's, service manuals en leerboeken maar vaak gericht op de mijnheer met witte jas in een geconditioneerde omgeving (en dan niet zo'n jas met mouwen op de rug :-) ) en aangezien ik geen gediplomeerd EE ben, voel ik een beetje als een padvinder zonder compas.

Ik zou het liefst geen AD converter gebruiken, ik ben geen programmeer held maar ergens zal de waarde naar een display toe moeten. De reden dat ik een chopper opamp wil gebruiken is omdat het dan voor mij nog een beetje bekend terrein is. Ik maak in feite een moderne variant van een klassieke uV meter. Die heeft als probleem dat het wel 0,1V resolutie is maar altijd maar 2,5 digit als je goede ogen hebt ;-). Door nu een chopper en demodulering toe te passen hoop ik bv het 30V bereik van zo'n oude meter, wat meestal 0-1 of 0-2V is
te digitaliseren. En door 24 bit te kiezen hoop ik dan een goede resolutie te bereiken.

Het lastigste is om alle "blokken" aan elkaar te verbinden. Je vindt wel overal bruikbare stukjes maar het moet uiteindelijk een geheel worden.

dat principe van jou is denk ik voor mij als amateur helemaal niet haalbaar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 9 mei 2011 20:43:33 schreef Tidak Ada:
Dan zou ik iets van metaal verwachten, niet van glasvezel o.i.d.

Dit lijkt meer ok de implosiebescherming van een trigatron:

[afbeelding]

Ach ja, ik dacht dat het een gaasje was, maar het is niet van messing oid. Nu zie ik ook dat ook de 85A2 een hoedje opheeft. :)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

Op 10 mei 2011 19:55:08 schreef fred101:

@free, bedankt voor de uitleg. Dit klinkt een beetje zoals succesive approximation

totaal niet !
successive appriximation is ene trial and error methode. de multislope is een exacte methode. ze elemineren alle toleranties en drift door alles naar tijd te relateren. het enige wat je dan nodig hebt is een stabiele clock.

het is eigenlijk heel simpel. je hebt een integrator met een opamp.
als je daar 1 volt op legt dan laadt die condensator aan en vast tempo.
je kijkt naar de spanning over de condensator. bereikt die een referntiepunt dan stop je met laden. je meet de tijd.
daarna ontlaadt je en meet je weer de tijd.
je ingangssspanning is dan puur een breuk ( tijden delen ) maal je referentie.

stel je hebt een referentiespanning van 5 volt.
je zet de ingang van de integrator aan referentie .
de uitgang van de integrator wordt bewaakt met een comparator als die exact 1 volt bereikt schakel je de ingang van de integrator los van de referentie en knoop je die aan de te meten spanning. wanneer de uitgang van de integrator nu nul bereikt stop je.
je hebt 2 tijden :
tijd die nodig was om te laden tot 1 volt
tijd die nodig was om te ontladen naar 0 volt.

een simpel formuletje doet nu de rest.

de absolute waarde van de condensator doet er niet toe. ook de rc constand in de integrator niet. het is de fractie laad/ontlaad en aangezien die beide met het zelfde systeem gedaan zijn heft de fout zichzelf op.

aangezien ik geen gediplomeerd EE ben,

laat u dat vooral NIET tegen houden !
Der zijn meer dingen uitgevonden en gebouwd door ongediplomeerden dan die met een ingekaderd vodje papier !

Het komt er op neer een propere integrator te maken en ene propere comparator en een referentie te hebben.

als jij die microvolts proper versterkt met een chopper opamp en je maakt een propere integrator en comparator dan ben je er.

pak desnoods ene pic processortje of een AVR en gebruik de interne counters van die dingen ( of knoop er extern wat counters bij aan )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

/offtopic: De 34401A die op de duitse ebay stond is vanmiddag voor een stevige prijs verkocht. Pfew.

free_electron

Silicon Member

Op 11 mei 2011 17:04:47 schreef alex278:
/offtopic: De 34401A die op de duitse ebay stond is vanmiddag voor een stevige prijs verkocht. Pfew.

die dingen gaan zelden onder de 500$ de deur uit... zelfs als ze al 10 of 15 jaar oud zijn . Dat is nog steeds de helft van een nieuwe (998$)
( en het design is in al die tijd NIKS veranderd. de rmoet niks aan veranderen het ding is PERFECT zoals het is )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Gheh, ik heb er eentje voor 250 euro op de kop weten te tikken.

free_electron

Silicon Member

Op 11 mei 2011 19:39:06 schreef alex278:
Gheh, ik heb er eentje voor 250 euro op de kop weten te tikken.

250 euro ..das bijna 350 dollar ... datr i s inderdaad ene koopje dan

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 10 mei 2011 20:41:01 schreef free_electron:
[...]
het is eigenlijk heel simpel. je hebt een integrator met een opamp.
als je daar 1 volt op legt dan laadt die condensator aan en vast tempo.
je kijkt naar de spanning over de condensator. bereikt die een referntiepunt dan stop je met laden. je meet de tijd.
daarna ontlaadt je en meet je weer de tijd.
je ingangssspanning is dan puur een breuk ( tijden delen ) maal je referentie.

geniaal, echt geniaal, gister gelezen en staat nu op mn breadboard te werken.
als je hem snapt belachelijk simpel en in een kleine CPLD passen precies genoeg tellertjes voor dit grapje :)

free_electron

Silicon Member

Op 11 mei 2011 20:56:20 schreef Riktw:
[...]
geniaal, echt geniaal, gister gelezen en staat nu op mn breadboard te werken.
als je hem snapt belachelijk simpel en in een kleine CPLD passen precies genoeg tellertjes voor dit grapje :)

inderdaad. dit is het dual slope princiepe. zo werken die icl7106 chips onderandere.

multislope werkt nog iets anders. ze kunnen referentiespanningen schakelen.
als de delta tussen de laatste meetwaarde en de huidige te hoog is dan schakelen ze gedurende een gekende tijd een stroombron bij.

stel dat je altijd laadt tot 1 volt vanaf een 5 volt referentie.
dat duurt een vaste tijd. ( je rc is constant , drift niet meegenomen )

als je nu ontlaadt vanaf een kleine ingangswaarde dan duurt het heeeeeeeel lang....
vanaf een hoge ingangswaarde gaat het snel...
met andere woorden je meettijd is niet constant.

multislope vangt dat op en zegt : moment. dat gaat hier niet rap vooruit. ik ga die condensator eens rap ontladen met een gekende waarde. en dat bijhouden. daarnaa mag die ingang de rest doen en digitaliseer ik de rest.

als je 'te hard' gaat dan verlies je nauwkeurigheid in de andere richting... je hebt te weineing samples in je teller....

multislope III vangt ook dat op. als het 'te hard' gaat dan schakelen ze stroombronnen bij die lading bijpompen gedurende gekende tijden. zo krijgen ze toch veel significante cijfers uit al die tellers.

ze hebben een aantal schakelbare ranges.
het probleem om dat dte bouwen is dat je een reeks nauwkeurige stroom referenties moet hebben en een blok logica wat kan beslissen of er lading bij of af moet.

dat doet die Multislope asic die in de HP meter zit. Dat is een nauwkeurige schakelbare stroombron met wat digitale logica.

zo korten ze de meettijd geweldig in. ( en kunnen ze nog 6 1/2 digits vlammen aan 1000 metingen per seconde. iets wat anders niet haalbaar is )

je kan zelfs je eigen zero calibratie doen van je opamps. dat doezn ze door de integrator te satureren en terug af te laten tellen naar nul. ( ze laten de integrator oplopen naar 1 volt en kijken naar de tellerstand. daarnaa gaan ze de teller aftellen en wordt de restwarde op de condensator overgekopierd naar een analog sample en hold. een verschilversterker doet dan de rest om ook dit nog weg te werken.

de icl7106 en vooral die 7135 datasheets ( pak die van intersil die zijn volledig ) leggen gans dat systeem uitvoerig uit. heeeeeel interessante lectuur. jammergenoeg beperken de meeste mensen zich tot de vraag of je die chips nu wel of niet een gescheiden voeding nodig hebben om ze aan te sluiten op hun lm317 voeding >:)

... en zeggen dat het er in staat ...

eenb andere naam voor multislope III is ook charge balancing ADC.. en als je er heeeeel goed over nadenkt is dat eigenlijk een sigma-delta convertor maar dan ene in het analoge domein.

o, enne ga de service manual van de 34401 downloaden bij agilent.
de volledige schemas inclusief de blokschemas van die asic staan erin met een paginas lange uitleg hoe het ding precies werkt. ( er ziten natuurlijk nog 'hp-only secrets' in de effectieve opbouw die ze niet aan je neus hangen, maaar het princiepe wordt volledig uitgelegd.
hoe ze die binair gewogen stroombronnen maken is andere koek.... en dat is niet haalbaar.

maar een dual slope kan je perfect op een breadboard bouwen.
Als je ene processor hebt met een paar tellers en 3 analoge comparators is het zelfs daarmee te doen. 1 comparator om een integrator te bouwen en twee om 'integrator vol' en 'integrator leeg' te detecteren . een paar analog switchen genre 4066 schakelen om.
en daarmee vang je meer precisie dan met de on-board 10 bit omzetter...

die counters in een cpu zijn al snel 16 bit... zet er 2 in cascade... catch my drift ?

gebruik voor de condensator een low leakage type zoals een goeie filmcap met een lage Tc zorg dat je printje proper is ( geen vette vingers die leakage kunnen veroorzaken in de integrator ) en je maakt op je sokken een 6 digit convertor...

en het belangrijkste is : al de absolute waardes , noch de relatieve waardes van je componenten doen er niet toe ( als je niet multislope speelt : daar is het belangrijk dat je bronnen exact binair gewogen zijn )
alle fouten heffen zichzelf op.

en als je op school over a/d leert dan is het altijd de klassiek 'thermometer a/d' die GEEN KAT nog gebruikt ( of ooit gebruikt heeft, dat is ene puur theoretische constructie, op de lm3419 na om led bargraphs aan te sturen) !. zucht... maar sholen...dat is voor een ander topic. ( de 40 watt versterker >:) )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 11 mei 2011 21:30:58 schreef free_electron:
en daarmee vang je meer precisie dan met de on-board 10 bit omzetter...

Inderdaad briljant. Aardig genoeg om te onthouden om eens mee te gaan spelen. Wat voor materiaal moet die C zijn? Neem aan dat-ie ook niet al te veel last moet hebben van restpolarizatie (of hoe 't ook alweer heet dat je een C niet helemaal leeg kunt trekken en dat-ie zichzelf herlaadt)

fred101

Golden Member

Dielectric absorbtion ?
Mooie techniek dat multi-slope , dat dual slope wordt volgens mij al in de fluke 8000 en oude Philips PM25XX toegepast of is dat single slope integration ?

Maar naast die technieken is er de compound chopper-opamp (LTC1053 met LT1007) echter daarna zit je met een analoge spanning, zou ik daarna weer multi slope integratie kunnen toepasssen. Dan krijg ik dus een tijd welke omgerekend moet worden. Dus ook een heel preciese tijdreferentie (kan ook extern) Dan zou bv een arduino het laatste stukje kunnen doen. Namelijk bediening, rekenen en weergave. (zie ook AN42, AN09f en AN61 van LT)

Ik dacht zelf een msc1210 , 24 bit ADC , dus bv 5V volle schaal delen in 16777216 stapjes. Dat is ongeveer 300nV per stap. Verder een ingebouwde 1V referentie, temperatuur gestuurd en de mogelijkheid om hem direct op mijn Fluke 731 aan te sluiten als referentie. Alleen daar komt een binair getal uit waar ik dan iets mee moet via de aanwezige processor die ik nog niet ken.

Free/pro/alex/flash: als ik moet kiezen tussen een Fluke 8845 of 8846a en een Agilent 34410 wat is dan de beste keus/voordeel. Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar die Fluke maar die Agilent is "de standaard"

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

Op 11 mei 2011 22:51:18 schreef fred101:
Dielectric absorbtion ?
Mooie techniek dat multi-slope , dat dual slope wordt volgens mij al in de fluke 8000 en oude Philips PM25XX toegepast of is dat single slope integration ?

Maar naast die technieken is er de compound chopper-opamp (LTC1053 met LT1007) echter daarna zit je met een analoge spanning, zou ik daarna weer multi slope integratie kunnen toepasssen. Dan krijg ik dus een tijd welke omgerekend moet worden. Dus ook een heel preciese tijdreferentie (kan ook extern) Dan zou bv een arduino het laatste stukje kunnen doen. Namelijk bediening, rekenen en weergave. (zie ook AN42, AN09f en AN61 van LT)

Ik dacht zelf een msc1210 , 24 bit ADC , dus bv 5V volle schaal delen in 16777216 stapjes. Dat is ongeveer 300nV per stap. Verder een ingebouwde 1V referentie, temperatuur gestuurd en de mogelijkheid om hem direct op mijn Fluke 731 aan te sluiten als referentie. Alleen daar komt een binair getal uit waar ik dan iets mee moet via de aanwezige processor die ik nog niet ken.

Free/pro/alex/flash: als ik moet kiezen tussen een Fluke 8845 of 8846a en een Agilent 34410 wat is dan de beste keus/voordeel. Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar die Fluke maar die Agilent is "de standaard"

filmcaps hebben geen dielectric absorption. dat is alleen iets wat optreedt bij natte condensatoren. de absorbtie zit in het electroliet...

die ouwe filipsen sijn single slope.

ik kan me niet uitspreken over die flukes , ik ken ze niet , heb er nog gene op proef gehad. het enige wat mij stoort eraan is dat fluke bereid is om zijn naam te verpatsen en toe te staan dat Trektopnix de zelfde toestellen ook verkoopt onder hun logo. SCHANDE !

Agilent heeft ondertussen ook een 34410 34411 en 34405.
dat zijn nieuwere generatie toestellen.
vooral de 34410 heeft hel wat in zijn mars en ik vermoed dat de 34410 en 34411 een antwoord is op die twee fluke meters.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 mei 2011 22:01:39 schreef alex278:
[...] Neem aan dat-ie ook niet al te veel last moet hebben van restpolarisatie (of hoe 't ook alweer heet dat je een C niet helemaal leeg kunt trekken en dat-ie zichzelf herlaadt)

Komt dat niet door resonantie icm de eigen zelfinductie van een gewikkelde film condensator? Ik dacht dar die MKH polycarbonaat condensatoren daarin beter waren (multilayers).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

fred1201: ik kan je niet zeggen of die flukes beter zijn dan die HP. Check je mail voor de rest ;)

rbeckers

Overleden

De 34410A is een goede, mooie, redelijk geprijsde, snelle multimeter. ;)
Helaas is de 3458A mooier maar veel duurder.

Op 11 mei 2011 21:30:58 schreef free_electron:
[...]
erg lang en interresant verhaal

het wordt een stuk pittiger met een stroom injecteren om de boel sneller te maken maar autoschakelen tussen referenties moet te doen zijn :)
zoiezo een positieve en negatieve zodat je allebij de kanten op kan meten.
als die chinezen eens opschieten met bordjes doorsturen dan heb ik weer wat CPLD printjes over en kan ik verder knutselen.
we zijn wel erg het topic aan het vervuilen, kan ik eventueel een mailtje sturen als ik hier nog een vraag over heb F_E?
heb het basisprinciepe eens op school laten zien vandaag, de leraar had dr nog nooit van gehoord en vond het een mooie schakeling.

free_electron

Silicon Member

Op 12 mei 2011 00:13:28 schreef Riktw:
[...]
we zijn wel erg het topic aan het vervuilen, kan ik eventueel een mailtje sturen als ik hier nog een vraag over heb F_E?

go for it. misschien tijd voor een dedicated subforum 'vragen aan free_electron :p' daar kan je dan over dergelijke leuke dingen keuvelen. ( en net zoals er een topic 'schoolvragen' is, is dat dan het topic 'leraars niet toegelaten >:) )

de leraar had dr nog nooit van gehoord

waarom verbaasd me dat nu eigenlijk nog ....

vooral dat het princiepe straatoud is... de eerste chips waren die intersil dingen zoals de icl7103 en 7106 en die stammen uit begin jaren 70 ...

zelfs de RCA CA3162 / 3161 ( en die zijn ouder ) waren al dual slopes ....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
maartenbakker

Golden Member

@fred101: Duitsers hebben heus wel humor, zo schijnen ze zelfs een standaardwerk te hebben uitgegeven: "100 jahre Deutsche humor". Het bevat 100 lege bladzijden ;)

@dieelectrische absorptie: Ik dacht toch dat glas daar ook last van had, en dat is toch geen vloeibaar electrolyt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inleiding tot de industriele elektronica
r. devos
k. eerlingen
ISBN 90-260-3278-5

Eerste druk 1971
Mijne is wel 6de druk uit 91 maar het stond er in 1st druk al in en het was te kennen :-)

http://i53.tinypic.com/2a6wg9h.jpg
http://i53.tinypic.com/nvo0vo.jpg

Ghole

flash2b

Special Member

Op 11 mei 2011 22:51:18 schreef fred101:
Free/pro/alex/flash: als ik moet kiezen tussen een Fluke 8845 of 8846a en een Agilent 34410 wat is dan de beste keus/voordeel. Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar die Fluke maar die Agilent is "de standaard"

Ik heb nog nooit met die Agilent's gewerkt, dus daar kan ik niet over oordelen. Het ligt er helemaal aan wat je eisen zijn. Ik zie dat de 3441x wel hetzelfde kan als de 8845/6. Toen ik de mijn Fluke kocht, had ik een goede deal. Als het een Agilent was geweest, dan had ik het ook gedaan. En tja, wat F_E zegt dat de Fluke ook als Tektronix DMM4000 wordt verkocht vind ik niet relevant. Iig verkoopt Agilent meer bench meters als Fluke, maar ja in de handheld markt is dat weer andersom.

Idem hier. Geen ervaring met Agilent/HP. Een vergelijking kan ik dus evenmin maken.
Misschien wil een zoektocht op Google wel wat bruikbaars opleveren?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fred101

Golden Member

Een voordeel van die Fluke is voor mij dat jij er een koppeling voor naar linux hebt bedacht over internet. Dan moet het mij in theorie ook kunnen wat handig is omdat ik de meter dan overal kan plaatsen en niet ook de laptop er ook nog bij moet zetten. Zelf kan ik zoiets niet programmeren en als het onder windows moet heb ik een probleem. Windows 7 (dual boot op mijn laptop) is zo traag met opstarten om even snel aan te zetten maar nog erger is dat mijn vna daar met eigen driver aanhangt. Als ik die er uit trek en iets anders aansluit en daarna de vna weer inplug dan krijg ik de melding dat er een geschikter stuurprogramma is, gooit Windows die speciale driver er af en installeert zijn eigen keus, xp gaf me nog een keus, en ben ik weer een half uur bezig met de hand alles (oa soundcard) in te stellen.

Ghole, toevallig van de week een pdf gevonden met nagenoeg de zelfde tekst als wat jij laat zien.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred, pas in de .inf file van de gewenste driver het versienummer aan naar iets hogers dan waar hij hem voor vervangt, dan ben je daar vanaf.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten