nieuw laser en dergelijke topic.

Dit topic is gesloten

aart heeft:

- 1,2 mw @ 633 nm HeNe van Philips op een 15 V Laserdrive-PSU, gepolariseerd. Leuk voor veilig spelen :p

- 8,6 mw @ 633 nm HeNe van Melles Griot (05-LHP-153) op een 230 V LaserDrive. Komt overigens iets minder uit bleek bij meten.

- 5 mw Ar @ 488 nm van Spectra Physics (161B-02) op een zelfgebouwde PSU. Misschien dat er eigenlijk meer uit de buis hoort te komen, spec's zijn mij onbekend.
5 mw @ 8 A is het gemeten vermogen, misschien dat met wat justeren en als na verloop van tijd de druk zich hersteld dat er nog wat meer uit komt.

De 5 mw 488 nm (felblauw) lijkt voor het oog wel 10 x zo veel licht als de rode 633 van hetzelfde vermogen.. :)

Als ik weer eens tijd heb moet er natuurlijk wat gescand gaan worden. Heb wel wat leuke ideeen daarvoor.

Omdat het niet handig is om op twee fora dezelfde discussie te voeren: Grofweg vanaf deze post op GoT staan er updates over mijn Ar laser geknutsel. :)

Op 7 juli 2004 17:34:25 schreef Thierry de Bakker:
ik heb via marktplaats een aantal lasers gekocht voor 5 euro.
is echt mooi dingetje, paar cm breed en 1 cm hoog.
3v erop, voila, als je ook deze lasers wilt zal ik met zijn toestemming zijn e-mail adres posten (spam proof) als je met behuizing wilt ben je 5.95 kwijt en dan nog iets van 1,50 verzendkostn

specs:
Zijn bedrijfs klaar (laser+lenzen en elektronica). 3Volt erop en gaan!

Specificaties:

Vermogen: 5 mW (max 6)
Golflengte: 650nm (rood)
Voltage: 3V
Ampere: 10mA
Divergensie: ~1 mrad
Honderden meters bereik!

zou je de link naar de pagina op marktplaars willen posten/pm'en?

De 13mW groen heb ik nieuw gekocht, dat ding is best duur dan, maarja wel leuk! En gevaarlijk ook trouwens, geen speelgoed meer.

De pointer verkopen ze bijna nergens, zeker niet bij een elektronicazaak (duur en weinig winst), eerder bij een lasershow verkoper of groothandelaar. Het stroomverbruik valt me aardig mee, er zit (denk ik) een 50mW IR laserdiode en een speciaal "golflengtehalveerkristal" in met de nodige lenzen natuurlijk...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

ahhh, dus het is eigenlijk een dpss dingetje.

maar tof, zou je misschien enkel foto's kunnen posten, terwijl het ding in werking staat ?

denk wel aan je veiligheid heeh ;-)

She sells Electric Ego
klein is fijn

Moderator

Wie weet trouwens hoe de groene vaste stof lazers werken? Laten ze een stof in de lucht oplichten zodat ze over de hele lengte zichtbaar zijn?

@ Benadski:

voor 13mw 532nm (Groen) heb je wel iets meer nodig dan 50mw IR meestal ga je toch al snel over de 150 mw heen..

ik heb zelf 100mw-532nm van lambdaPro, en een 15mw HeNe 635nm(Rood)laser.

begint bij mij iets meer dan een hobby te worden op dit moment..

www.sparkly.nl voor wat foto's

let verder niet op de site... die heeft photoshop ff snel voor me gemaakt

Op 7 juli 2004 19:50:23 schreef klein is fijn:
Wie weet trouwens hoe de groene vaste stof lazers werken? Laten ze een stof in de lucht oplichten zodat ze over de hele lengte zichtbaar zijn?

het zijn gewoon lasers zoals de andere, alleen zijn de groene gewoon veel helderder dan alle anders kleuren, daarom lijkt het alsof je bij wat hogere vermogens de straal volledig kan waarnemen.

of zit ik fout?

She sells Electric Ego

hoi sparkly,

ik vind dat wel een geinig ding van je!

hoeveel kosten deze met de voeding??

is de straal duidelijk waar te nemen in het donker , zonder al te veel rook??

She sells Electric Ego

Op 7 juli 2004 19:50:28 schreef Sparkly:
@ Benadski:

voor 13mw 532nm (Groen) heb je wel iets meer nodig dan 50mw IR meestal ga je toch al snel over de 150 mw heen..

Ik gokte maar wat hoor, maar zijn die kristallen zo inefficient?!

ik heb zelf 100mw-532nm van lambdaPro, en een 15mw HeNe 635nm(Rood)laser.

begint bij mij iets meer dan een hobby te worden op dit moment..

www.sparkly.nl voor wat foto's

let verder niet op de site... die heeft photoshop ff snel voor me gemaakt

Aardig wat die 100mW groen! Zie je daar nog een lijn in zonlicht mee ofzo?

Die van mij zie je in ieder geval 's avonds in een kamer zonder rook lopen. Dat komt omdat er kleine stofdeeltjes in de straal komen die oplichten. Met rood kan dat ook net zo goed, je hebt alleen wat meer vermogen nodig omdat je oog er niet zo gevoelig voor is!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

@ Benadski:

ja je moet met alles rekening houden... met die kristallen... ze mogen niet tewarm worden maar ook niet te koud... dus precisie cooling maar daar hebben ze weer handige hardware en software voor...

en ja 100mw is in het donker heel goed zichtbaar alleen met zonlicht zie je gewoon een punt... die foto's op mijn site zijn 's avonds in een donkere kamer gemaakt... met een klein beetje rook van mijn peuk.
je kan de straal 's nachts volgen totdat jij niet meer verder kan kijken en bij lage bewolking kan je hem zien op te wolken....

@ teslaserist:

Uhh hij koste mij 1000€ 2e hands... maar zijn inmiddels op ebay al goedkopere te vinden....

mijn 15mw HeNe laserbuis ligt op een andere locatie maar zodra ik daar ben zal ik even pics schieten... ik ga hem ook verkopen binnenkort inc. voeding.
omdat ik 50mw laser diodes ga kopen om een 90 mw 660nm (donker rood) te maken...

zodra mijn nieuwe laser af is post ik wel ff een berichtje dat ie te koop is.. voor degene die interesse hebben...

en zodra mijn bedrijf een beetje op pootjes staat zal er veel meer te koop zijn ;)

klein is fijn

Moderator

Op 7 juli 2004 19:55:21 schreef teslaserist:
het zijn gewoon lasers zoals de andere, alleen zijn de groene gewoon veel helderder dan alle anders kleuren, daarom lijkt het alsof je bij wat hogere vermogens de straal volledig kan waarnemen.

of zit ik fout?

Wil helemaal niet rottig zijn, maar volgens mij zit je inderdaad fout. Weet echter niet of het komt door bepaalde golflengt waarbij een bepaalde stof oplicht (bv lucht) of dat het door iets anders komt maar volgens mij komt het niet door meer vermogen. Heb namelijk al eens eerder gezocht op google maar dingen zijn vrij nieuw en er is weinig over te vinden.

ha, ok, ik vind dat wel mooie dingen, wat ze tegenwoordig maken, die blokjes. heb je hem opgevoerd? want de meeste wat ik ken geven er maar rond de 50 mW uit.

is het waar dat je er van kortbij door een stukje tape kan branden?

heb je trouwens mijn hgm argon head al gezien sparkly, omdat het je toch zo interreseerd.

op een ander topic van mij staat een link naar enkele fotos.

She sells Electric Ego

Op 7 juli 2004 20:29:16 schreef klein is fijn:
[...]
Wil helemaal niet rottig zijn, maar volgens mij zit je inderdaad fout. Weet echter niet of het komt door bepaalde golflengt waarbij een bepaalde stof oplicht (bv lucht) of dat het door iets anders komt maar volgens mij komt het niet door meer vermogen. Heb namelijk al eens eerder gezocht op google maar dingen zijn vrij nieuw en er is weinig over te vinden.

als student chemie zou je toch moeten weten dat een lichtstraal niet waarneembaar is in 100% zuiver lucht.

het komt enkel en alleen door verontreiniging van de lucht dat je de straal kan zien!

lucht zelf bestaat ook uit enkele andere stoffen ( of gassen)

en het zal ook hieraan wel een beetje liggen dat je de straal ziet.

She sells Electric Ego

100mw heeft met tape geen problemen hoor .... bijna alles wat zwart is en in de straal komt zal beginnen te smeulen..

in welk topic staat je argon head>?

aan sparkly

schema argonlaservoeding.

She sells Electric Ego

leuke argon laser....

heb je hem al draaiend?(komt er al wat uit)

en hoeveel (m)watt komt er uit...?

inderdaad, via elko's heb ik er al wat uit gekregen.

het is wel alleen een groene argon, de golflengte dan heeh:-)
(normaal zijn ze dikwijls multiline)

hij mag gedurende 1 sec 3 watt ophoesten!

en zou , mits heel goede koeling, een halve tot één watt mogen leveren gedurende minuten, miss. enkele uren.

maja, zo lang staat een laser toch nooit aan sowieso

She sells Electric Ego
klein is fijn

Moderator

Op 7 juli 2004 20:32:55 schreef teslaserist:
als student chemie zou je toch moeten weten dat een lichtstraal niet waarneembaar is in 100% zuiver lucht.

Heb je helemaal gelijk in echter, de electronen die in een molecuul zitten kunnen door een foton in een hogere baan geschoten worden. Als het electron dan weer terugvalt in zijn oorspronkelijke baan dan zend het weer een foton uit.
Het mooie is dat het geabsorbeerde foton en het uitgezonden foton van elkaar verschillen in golflengte. Zo kan het dat het licht dat de lazer oorspronkelijk uitzend niet gezien maar wel geabsorbeerd worden door bepaalde moleculen die vervolgen dan weer licht uitzenden wat wel gezien kan worden. Hierdoor lijkt het alsof de lucht oplicht.
Is een leuk principe, zit alleen een nadeel aan. Licht dat niet gezien kan worden is vaak schadelijk voor de mens (bv uv). Vanwege het vele gebruik van lazers bij feesten vroeg ik mij af of het daarom op een andere manier gebeurt.

nou, dat vind ik enorm goed opgemerkt van je!

je kent er wel wat van.

maar ik zou het eigenlijk niet weten of ze het dan ook nog op andere manieren kunnen.

She sells Electric Ego

misschien een domme vraag, maar kan ik met een 5mW rode laser op de wolken schijnen? of heb ik dan andere lenzen nodig en meer vermogen

allereerst, er bestaan geen domme vragen.

maar, ik denk niet dat je dit zal zien.., de stip zal namelijk al wat groter zijn geworden, omdat de divergentie van jou diodelaser toch niet je van het is.

voor dit te kunnen verwezenlijken heb je toch een vermogen van ongeveer het 10-voudige nodig, is mijn gedacht..

She sells Electric Ego

5mw rood red het mischien tot de wolken...

maar je kan hem na 100 meter al lang niet meer zien... dus je hebt er een beetje weinig aan ;)

wat kost een rode laser die dit wel red? en dat je et duidelijk kan zien (int donker bijv.)

Op 7 juli 2004 20:59:24 schreef klein is fijn:
[...]
Heb je helemaal gelijk in echter, de electronen die in een molecuul zitten kunnen door een foton in een hogere baan geschoten worden. Als het electron dan weer terugvalt in zijn oorspronkelijke baan dan zend het weer een foton uit.
Het mooie is dat het geabsorbeerde foton en het uitgezonden foton van elkaar verschillen in golflengte. Zo kan het dat het licht dat de lazer oorspronkelijk uitzend niet gezien maar wel geabsorbeerd worden door bepaalde moleculen die vervolgen dan weer licht uitzenden wat wel gezien kan worden. Hierdoor lijkt het alsof de lucht oplicht.
Is een leuk principe, zit alleen een nadeel aan. Licht dat niet gezien kan worden is vaak schadelijk voor de mens (bv uv). Vanwege het vele gebruik van lazers bij feesten vroeg ik mij af of het daarom op een andere manier gebeurt.

Ehh, zo werkt dit echt niet met een laser in de lucht hoor, het enige wat je ziet is stof, rook of damp wat oplicht in de lichtstraal. Als je een UV laser zou gebruiken en van dat fluoriserende poeder dan gebeurt dat wel, maar dat mag niet gebruikt worden op feesten e.d. Zie je meerdere kleuren, dan zijn het gewoon meerdere lasers, er bestaan nu zelfs full color lasers.

De laser zendt gewoon zichtbaar licht uit en door de rotzooi in de lucht zie je een straal. Als de straal meer op je gericht wordt wordt ie steeds feller voor het oog, dat komt door de "virtuele lengte", die wordt namelijk steeds kleiner (twee dimensionale projectie op je netvlies).

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Dit topic is gesloten