nieuw laser en dergelijke topic.

Dit topic is gesloten

eb je helemaal gelijk in echter, de electronen die in een molecuul zitten kunnen door een foton in een hogere baan geschoten worden. Als het electron dan weer terugvalt in zijn oorspronkelijke baan dan zend het weer een foton uit.
Het mooie is dat het geabsorbeerde foton en het uitgezonden foton van elkaar verschillen in golflengte. Zo kan het dat het licht dat de lazer oorspronkelijk uitzend niet gezien maar wel geabsorbeerd worden door bepaalde moleculen die vervolgen dan weer licht uitzenden wat wel gezien kan worden. Hierdoor lijkt het alsof de lucht oplicht.
Is een leuk principe, zit alleen een nadeel aan. Licht dat niet gezien kan worden is vaak schadelijk voor de mens (bv uv). Vanwege het vele gebruik van lazers bij feesten vroeg ik mij af of het daarom op een andere manier gebeurt.

Nope, geen van de gassen in lucht doet zoiets met een bruikbaar redement op "handige" golflengtes. Leuk verzonnen, maar het slaat nergenst op.

Zichtbaarheid van (laser-) lichtstralen is volledig afhakelijk van rondzwevende deeltjes (vloeistof als mist, of vaste stof als rook e.d. ) In schone lucht zie je niets.

klein is fijn

Moderator

Da's best teleurstellend, dat het gewoon komt door meer vermogen, anders had er best toekomst in gezeten voor hologrammen en dergelijke.

Op 8 juli 2004 08:19:00 schreef Thierry de Bakker:
wat kost een rode laser die dit wel red? en dat je et duidelijk kan zien (int donker bijv.)

je kan beter kiezen voor een andere kleur want rood is gewoon 1 van de kleuren die gewoon slecht zichtbaar is...

met groen kom je er al een stuk sneller..
dan KAN een 5mw pointer al voldoende zijn...

http://www.eiergeier.at/ hier kan je rode lasers kopen voor niet al teveel geld.... naja.

1 ding is zeker... Laser is gewoon duur..

Hmm, ik vind het maar een belabberde webpage... Is het betrouwbaar?

Ik heb mijn 13mW laser van http://www.laserillusion.tk/ voor ongeveer 200 euro. Da's een zeer redelijke prijs! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

volgens mij koop je bij hem geen websites maar laser onderdelen.... html etc zal wel niet zijn sterkste kant zijn maarja iedereen zijn voor en nadelen ;)

en ja hoor hij is te vertrouwen...

Anoniem

ma waarom zijn deze dingen altijd zo F*CKING duur

klein is fijn

Moderator

Hoeveel Watt lazer heb je trouwens nodig om iets zo heet te maken dat er mee te SMD-solderen valt. Of wordt dit dan zo groot dat ik het huis van de buren nodig heb:)?

nee, dit zou in principe wel gaan, met een goed gefocustte straal. met zelfs een klein dingetje kan dit, op ebay staan er bv van die lasers met onzichbare golflengtes, met een glasfiber slangetje, waar je mee kan branden.

tis alleen levensgevaarlijk voor je ogen, lijkt me toch, ik zou er zeker niet mee experimenteren!

She sells Electric Ego

Ze zijn er volop te krijgen op ebay ja...
eigenlijk wel een goed idee ;)

maar zou er dan wel een speciale bril bij nemen want anders kant het wel een heel anders aflopen |:(

Op 8 juli 2004 01:54:56 schreef Sparkly:
5mw rood red het mischien tot de wolken...

maar je kan hem na 100 meter al lang niet meer zien... dus je hebt er een beetje weinig aan ;)

Weet je dat heel zeker? Ik red met mn 5 mW rode laser MAKKELIJK 100 meter. Het is maar net wat de straal eigenschappen zijn en de golflengte. ;)

Op 7 juli 2004 11:23:19 schreef Dries Mees:
Ik heb hier een 4,9mW laserdiodetje liggen,
is het normaal dat die warm word?
als hij +- 10 minuten aan is?

Te weinig koeling?

[Bericht gewijzigd door Laserist op vrijdag 9 juli 2004 10:42:37

@ laserist:

even voor de duidelijkheid... golflengte is de kleur... en die stond al vast 635 nm.... en als het een goedkope pointer is is het meestal tussen de 650 en de 670 nm en die redden het al helemaal niet.... het stipje red het wel die gaat zelfs nog wel ff verder maar een mensen kan geen stip van 5x5 mm zien op 100 meter afstand ;)

Op 7 juli 2004 20:59:24 schreef klein is fijn:
[...]
Heb je helemaal gelijk in echter, de electronen die in een molecuul zitten kunnen door een foton in een hogere baan geschoten worden. Als het electron dan weer terugvalt in zijn oorspronkelijke baan dan zend het weer een foton uit.
Het mooie is dat het geabsorbeerde foton en het uitgezonden foton van elkaar verschillen in golflengte.

En dat laatste is nu juist niet het geval!
Als een elektron, dat in een hogere energieband wordt gestoten door een foton (ook wel aangeslagen genoemd), en het wordt getroffen door een volgend foton, dan zal het terugvallen naar de lagere energieband, waardoor er energie vrijkomt. De hoeveelheid van deze energie is precies zoveel als het verschil in energie tussen de twee energiebanden en ook evenveel als de energie van het eerste foton dat voor de aangeslagen toestand zorgde.
De energie die vrijkomt door het terugvallen naar de lagere energieband (in 'opdracht' van het tweede foton, gestimuleerde emissie genoemd), is in de form van een foton, met dezelfde richting als het tweede foton en in dezelfde fase als het tweede foton (het vrijgekomen foton is dus coherent met het tweede foton).

Op dit hele princiepe van aanslaan van electronen en het stimuleren van aangeslagen electronen om terug te vallen naar hun grondtoestand (de lagere energieband) is de werking van de LASER gebaseerd. LASER is dan ook de afkorting van Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 9 juli 2004 13:46:51 schreef Sparkly:
@ laserist:

even voor de duidelijkheid... golflengte is de kleur... en die stond al vast 635 nm.... en als het een goedkope pointer is is het meestal tussen de 650 en de 670 nm en die redden het al helemaal niet.... het stipje red het wel die gaat zelfs nog wel ff verder maar een mensen kan geen stip van 5x5 mm zien op 100 meter afstand ;)

5x5 millimeter stip op 100 meter is wel ZEER goede divergensie.

Trouwens kan je geen stip van 5 mm zien op 100 meter afstand? Ik zie echt wel een ledje branden op 100 meter. :p

Op 9 juli 2004 16:54:45 schreef weardguy:
MilliMeter staat er toch echt hoor.

inderdaad me post hierboven aangepast. offtopic: Leuk ik ben ook gek van onweer.

[Bericht gewijzigd door Laserist op vrijdag 9 juli 2004 17:05:02

MilliMeter staat er toch echt hoor.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

jongens, even een vraag voor de voeding van mijn argon laser te bouwen.

hoe kan je het beste een igbt doven??

ik heb namelijk via via een mooie igbt van 1200 volt, 75 A continu geregeld.

She sells Electric Ego
Anoniem

Insulated Gate Bipolar Transistor

She sells Electric Ego
High met Henk

Special Member

nou hoe doof je een transistor? Juist door de basis of de gate dicht te zetten. simpeler kan toch bijna niet??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

nou, voor een thyristor te doven heb je toch ook een speciaal circuitje nodig, hoe moet ik dat dan in godsnaam weten,
ik heb namelijk nooit een basis van igbt's gehad...

ja, en door te gate dicht te zetten? dat is nogal een breed antwoord.

She sells Electric Ego
Anoniem

als de transistor die in de igbt zit NPN is dan gooi je de basis van de igbt aan de nul als ie PNP is zet je hem aan de plus laat em niet '' zwefen '' want dan gaat ie rare dingen doen

Ik lees wel erg forse vermogens in dit draadje! 5mw is al niet meer relaxt om in je ogen (ook al is het maar voor heel even) te krijgen. Opletten dus!

De reden dat groen bij hetzelfde veel 'feller' overkomt dan bij welke andere kleur dan ook: je ogen zijn het gevoeligst bij groen :o
Ditzelfde geldt trouwens ook voor de helderheid van 670nm (diep rood) vs 635nm (helder rood) lasers.

Over de physica in dit draadje: het klopt iedere keer net niet. Daarom bij deze once-and-for-all al jullie vragen de wereld uit:

In een atoom zijn slechts discrete energie-niveaus (banen) van elektronen mogelijk. Andere energieen bestaan niet (binnen dat atoom).

Een elektron in een atoom kan aangeslagen worden (naar een baan met een hogere energie) door een foton. Omgekeerd kan ook weer een foton ontstaan door het terugvallen van een elektron (naar een baan met een lagere energie). De energie van het foton is altijd gelijk aan het energieverschil tussen de banen.

Nu zijn er drie mogelijke situaties:

[1] Het elektron wordt aangeslagen en valt na enige tijd spontaan weer terug naar hetzelfde energieniveau. Dit wordt spontane emissie genoemd. Het uitgezonden foton is volledig ongecorreleerd en wordt uitgezonden in een willekeurige richting. Dit effect zorgt er o.a. voor dat de lucht blauw is.

[2] Het elektron wordt aangeslagen. Het elektron verkeert enige tijd in een meta-stabiele toestand. Binnen die tijd kan onder invloed van een ander foton het elektron terugvallen en een tweede foton produceren met dezelfde fase en dezelfde richting. Dit wordt gestimuleerde emissie genoemd (de s in laser dus). Voorwaarde is wel dat het elektron lang genoeg in de meta-stabiele toestand kan verkeren.

[3] Het elektron wordt aangeslagen, maar de gemaakte energiesprong overtreft 1 of meer energieniveaus. Het elektron kan nu in 2 of meer stappen terugvallen, waarbij bij elke stap telkens een foton wordt uitgezonden. Deze fotonen hebben een lagere energie en dus een grotere golflengte dan het ontvangen foton. Dit wordt fluorescentie genoemd. Het zorgt er onder andere voor dat het licht uit je tl-balk wit is (in plaats van uv).

Bij dpss-lasers wordt er een andere truck toegepast: de laser zelf is meestal een infrarood laser die een 'niet-lineair' kristal van energie voorziet. Net zoals bij versterkers geeft het niet lineaire gedrag van het kristal aanleiding tot het ontstaan van harmonischen. Uit zo'n kristal komen daarom veelvouden van de grondfrequentie. Vervolgens kun je de gewenste frequentie eruit filteren. De energie per foton per veelvoud is echter een stuk kleiner dan de energie van de inkomende fotonen. Dit is dan ook de reden dat het rendement van de omzetting in zo'n laser behoorlijk belabberd is.

teslaserist > Ik neem aan dat je probleem meer ligt in hoe je de igbt correct moet aansturen bij hogere schakelfrequenties. Dan gaat de gate capaciteit meespelen. Je hebt dan een driver nodig die voldoende stroom kan leveren (zowel source als sink) en snel schakelt. In elektuur heeft ooit eens een artikel hierover gestaan...

It's a good day for science!

heb even het hele topic gelezen erg intresant, vooral als je er helemaal geen verstand van heb :-)

maar even mijn vraag, als ik nu een vergrootglas voor een laser straal zet .. zodat ik hem kan focusen

dan kan toch een 5 mW laser als ster genoeg zijn om ergens een gat in te branden ?

normaal zonlicht in ieder geval wel

In een perfecte wereld zal alles gedownload worden... de wereld is bijna perfect

probeer et uit zou ik zegge, ik ga ook ff een vergrootglas zoeke, ga ik ff met me 5mw ff op een stukkie papier hangen:P

Op 11 juli 2004 03:04:49 schreef dexter:
...zeer interessant stukje tekst!!

Nah, maar dan zat ik er toch vlg. mij het minst ver bij vandaan, toch? ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 11 juli 2004 10:54:41 schreef deming:
maar even mijn vraag, als ik nu een vergrootglas voor een laser straal zet .. zodat ik hem kan focusen

dan kan toch een 5 mW laser als ster genoeg zijn om ergens een gat in te branden ?

normaal zonlicht in ieder geval wel

Nee, vanaf 15 mW ongeveer. Normaal zonlicht bevat veel meer straling dan 1 gewone laserstraal. Zonlicht bevat onderandere veel Infrarood, en dat brand voorral met een vergrootglas.

[Bericht gewijzigd door Laserist op zondag 11 juli 2004 18:07:56

Dit topic is gesloten