nieuw laser en dergelijke topic.

Dit topic is gesloten

Ik heb ook een paar laserjtes hier:
1* <1mW 630-680nM
1* <1mW 635-670nM
1* 1mW 630-680nM

Maar, nu mijn vraagje: hoe werkt eigenlijk een laser?

Als je denkt, die is gek, dan ben je niet de eerste, want dat was ik... E-mail adres voor imense bestanden: webmasterstinus@walla.com (1GB)

Wat voor laser bedoel je? Helium-neon lasers argon lasers
Vaste stof lasers?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

Wat is het verschil? 'k ken eigenlijk niks van lasers... weet enkel dat als ik op het knopje druk, dat er er een straaltje uitkomt waarmee ik bij de buren op de tv schijn

Als je denkt, die is gek, dan ben je niet de eerste, want dat was ik... E-mail adres voor imense bestanden: webmasterstinus@walla.com (1GB)

Op 11 juli 2004 19:23:40 schreef Stinus:
Wat is het verschil? 'k ken eigenlijk niks van lasers... weet enkel dat als ik op het knopje druk, dat er er een straaltje uitkomt waarmee ik bij de buren op de tv schijn

Helium-neon lasers argon lasers werken met buizen met gassen.
Halfgeleider laser (diodes) werken met vaste stoffen.

Ik heb bijvoorbeeld een DPSS laser van 110mW, dat is ook een vaste stof laser: Diode Pumped Solid State.

Simpel toch?

[Bericht gewijzigd door Laserist op zondag 11 juli 2004 19:40:26

Anoniem

Op 7 juli 2004 14:32:41 schreef Bastiaan:
[...]
En waar slaat dit op? Is dit een bericht met toegevoegde waarde voor DIT topic, lijkt me niet! Btw, moogt en altijt kennen we niet.

Bastiaan, weer te veel gezope? Je mot niet altoos hakke op onze Belgische verbuigingen, want op dit forum maken de Nederlanders de meeste inbreuken op correct taalgebruik. En in taalquissen verliezen ze ook altijd.
Terug on topic:
1 vraagje, laserlicht divergeert bijna niet in tegenstelling met gewoon licht. Lenzen werken juist op convergentie door breking. Zijn voor lasers dan dezelfde lenzen te gebruiken als bij gewoon licht?

Anoniem

Op 7 juli 2004 20:29:16 schreef klein is fijn:
[...]
Wil helemaal niet rottig zijn, maar volgens mij zit je inderdaad fout. Weet echter niet of het komt door bepaalde golflengt waarbij een bepaalde stof oplicht (bv lucht) of dat het door iets anders komt maar volgens mij komt het niet door meer vermogen. Heb namelijk al eens eerder gezocht op google maar dingen zijn vrij nieuw en er is weinig over te vinden.

Jullie hebben het helemaal mis.
Het zit zo: Naarmate de golflengte kleiner wordt, zijn halfgeleider lichtbronnen moeilijker te construeren.
Daarom heeft het ook een kwarteeuw geduurd voordat de rode LED een blauw broertje kreeg.
Infrarood beheerst men tegenwoordig heel goed, rood gaat nog, maar groen is al een echt probleem bij halfgeleiderlasers.
Men heeft er het volgende op gevonden:
Men gaat uit van een infraroodlaserdiode die voor en redelijke prijs al een aardig vermogen kan leveren.
men plaatst er een speciaal geslepen kristal voor dat niet-lineaire eigenschappen heeft. Hierdoor wordt het laserlicht dat in wezen een radiosignaal is van heel hoge frequentie, vervormd. Daardoor ontstaan harmonischen.
De afmetingen van het kristal zijn zo dat het een caviteit vormt met als resonantiefrequentie de tweede harmonische. Deze ligt dan in het groene gebied. Alleen het groene laserlicht wordt nu nog gebundeld, de rest gaat verloren tussen de spiegels.
Het rendement is dan wel maar tien procent, maar dat is nog altijd stuken beter dan een Argon/kryptonlaser waar je kilowatts moet inpompen om enkele tientallen milliwats uit tekrijgen.
Groene lasers lijken veel helderder dan rode van hetzelfde vermogen omdat het licht makkelijker verstrooit op kleine stofdeeltjes door de kortere golflengte en omdat het oog er veel gevoeliger voor is.

Anoniem

:oeps keer teveel geklikt

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 14 juli 2004 20:47:13

Op 14 juli 2004 20:15:23 schreef grotedikken:
[...]
Jullie hebben het helemaal mis.
Het zit zo: Naarmate de golflengte kleiner wordt, zijn halfgeleider lichtbronnen moeilijker te construeren.
Daarom heeft het ook een kwarteeuw geduurd voordat de rode LED een blauw broertje kreeg.
Infrarood beheerst men tegenwoordig heel goed, rood gaat nog, maar groen is al een echt probleem bij halfgeleiderlasers.
Men heeft er het volgende op gevonden:
Men gaat uit van een infraroodlaserdiode die voor en redelijke prijs al een aardig vermogen kan leveren.
men plaatst er een speciaal geslepen kristal voor dat niet-lineaire eigenschappen heeft. Hierdoor wordt het laserlicht dat in wezen een radiosignaal is van heel hoge frequentie, vervormd. Daardoor ontstaan harmonischen.
De afmetingen van het kristal zijn zo dat het een caviteit vormt met als resonantiefrequentie de tweede harmonische. Deze ligt dan in het groene gebied. Alleen het groene laserlicht wordt nu nog gebundeld, de rest gaat verloren tussen de spiegels.
Het rendement is dan wel maar tien procent, maar dat is nog altijd stuken beter dan een Argon/kryptonlaser waar je kilowatts moet inpompen om enkele tientallen milliwats uit tekrijgen.
Groene lasers lijken veel helderder dan rode van hetzelfde vermogen omdat het licht makkelijker verstrooit op kleine stofdeeltjes door de kortere golflengte en omdat het oog er veel gevoeliger voor is.

Klopt ook niet helemaal want dr zijn gewoon al groene en blauwe diode lasers tot 50 mw ok ze kosten ook wat maar ze zijn dr wel
dpss is nog goedkoper op het moment 5 mw groen kost 50 euro ofzo

blauwe leds zijn dr trouwens ook al zeker 10 jaar al kon je die hier gewoon niet krijgen voor een normaal bedrag

in 1991 kosten de eerst rond de 15 dollar

Anoniem

Op 14 juli 2004 21:36:31 schreef ledfreak:
[...]

Klopt ook niet helemaal want dr zijn gewoon al groene en blauwe diode lasers tot 50 mw ok ze kosten ook wat maar ze zijn dr wel
dpss is nog goedkoper op het moment 5 mw groen kost 50 euro ofzo

blauwe leds zijn dr trouwens ook al zeker 10 jaar al kon je die hier gewoon niet krijgen voor een normaal bedrag

in 1991 kosten de eerst rond de 15 dollar

Klopt wél, rond 1970 waren rode LEDS al vlot verkrijgbaar, terwijl blauwe pas rond 1990 verschenen en nu pas betaalbaar worden. Wat de lasers betreft, als alles wat bestaat moet opgenoemd worden, dat volstaan 10 forums als dit niet en raken beginners nog meer in de war. Het was alleen mijn bedoeling aan newbee's in simpele bewoordingen uit te leggen hoe een DPSS ongeveer werkt en waarom men zo'n ongewone techniek toepast. Ik zou ook de correcte uitleg kunnen geven, met quantumfysica, maar wie heeft dààr wat aan?
Geef toe, het is een aardige maar niet voor de hand liggende toepassing van een frequentieverdubbelaar.
Veel mensen beseffen niet dat licht gewoon een kortgolvige elektromagnetische (radio)golf is die speciale eigenschappen vertoont, eigen aan de golflengte.
/GD

She sells Electric Ego

Op 15 juli 2004 18:32:59 schreef grotedikken:
Veel mensen beseffen niet dat licht gewoon een kortgolvige elektromagnetische (radio)golf is die speciale eigenschappen vertoont, eigen aan de golflengte.
/GD

Inderdaad. De golflengte valt dus ook exact hetzelfde te bepalen als bij EM-golven

c (lichtsnelheid) is = 300 000 000 m/s (bij benadering... benaderen = goed)

gamma is zoals altijd de golflengte

f is de frequentie

gamma = c/f

groen heeft een golflengte van iets van 500nm dan is de frequentie van groen licht
c/gamma = 300 000*10^3/500*10^-9= 3000*10^12/5 = 600Thz

mooie frequentie
was maar even uit verveling en zo heb je een nuttige kickpost

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Dan maar toch iets schrijven..

Een elektromagnetische golf kan je voorstellen als een elektrische golf, bedenk een sinus die "rechtopstaat" en dan een magnetische golf die ligt er plat op simpel gezegd dat is een EM golf

De golflengte is de lengte tussen 2 identieke punten die het dichtste bij elkaar liggen dus voorbeeld bij een sinus de 2 opeenvolgende toppen. Misschien valt die moeilijk te snappen maar je moet maar denken op de zee, die heeft ook golfjes en die hebben toch ook een lengte ? EM golven kan je gewoon niet zien

Op 14 juli 2004 20:15:23 schreef grotedikken:

Groene lasers lijken veel helderder dan rode van hetzelfde vermogen omdat het licht makkelijker verstrooit op kleine stofdeeltjes door de kortere golflengte en omdat het oog er veel gevoeliger voor is.

Is dit ook niet omdat groen een hogere frequentie heeft en dus meer energie bevat ?

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op zaterdag 24 juli 2004 00:57:12

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Anoniem

Op 24 juli 2004 00:38:37 schreef Evil Aedolon:
Dan maar toch iets schrijven..

Een elektromagnetische golf kan je voorstellen als een elektrische golf, bedenk een sinus die "rechtopstaat" en dan een magnetische golf die ligt er plat op simpel gezegd dat is een EM golf

De golflengte is de lengte tussen 2 identieke punten die het dichtste bij elkaar liggen dus voorbeeld bij een sinus de 2 opeenvolgende toppen. Misschien valt die moeilijk te snappen maar je moet maar denken op de zee, die heeft ook golfjes en die hebben toch ook een lengte ? EM golven kan je gewoon niet zien

[...]

Is dit ook niet omdat groen een hogere frequentie heeft en dus meer energie bevat ?

Das waar , naarmate de golflengte korter wordt, is de energieinhoud van een foton hoger (wet van Planck). Maar het is niet daarom dat het oog het gevoeligst is voor groen. Als je die theorie zou volgen, dan zouden we blauw en ultraviolet nog feller zien en dat is niet zo.
Het menselijk oog bevat twee soorten lichtreceptoren, de zogenaamde staafjes, die alleen gevoelig zijn voor helderheid, en de kegeltjes die een onderscheid maken tussen de golflengten (kleuren)De staafjes zijn veel gevoeliger dan de kegels; daardoor heb je in een duistere omgeving bijna geen kleur, terwijl je wel nog dingen ziet.
De kegeltjes zijn te beschouwen als fotocellen met een kleurfilter ervoor, ze zijn gevoelig voor ofwel rood , ofwel groen, ofwel blauw.De staafjes zijn gevoelig in het frequentiegebied dat wij daarom zichtbaar licht noemen. De gevoeligheid is een soort gausscurve.Omdat geelgroen net in het midden ligt van het zichtbare spectrum (560 nm)ligt het ook op de top van de curve, vandaar. Waarom het oog nu juist daarvoor gevoelig is, zal door de evolutie bepaald zijn en door wat voor lichtgevoelige organische stoffen destijds ter beschikking waren. Het fotogevoelige spul is een soort gewijzigd pigment.
Sommige insecten kunnen zeer goed ultraviolet zien.
Onderzoekers hebben met een UV camera weiden en velden gefilmd. Het was opvallend hoe bepaalde bloemen die voor ons weinig kleur vertonen, zeer opvallend zichtbaar werden tussen het groen. Vandaar de voorkeur van bijen voor bepaalde bloemensoorten.(ook de geur speelt een rol.)

Interessant!

Dank u. meer. nuja als er dan vragen zijn...

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

leuke topic ik heb net een groene laserpointer ontvangen echt een ziek verschil met me rooje

She sells Electric Ego
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Heb dr ook een paar

100 mw Coherent Compass Nd:yag 532nm Dpss
10 mw dpss 532nm
http://www.martyn3d.speedxs.nl/laser/laseron2.jpg
http://www.martyn3d.speedxs.nl/laser/scanning.jpg
http://www.martyn3d.speedxs.nl/laser/project2.jpg
5 mw dpss 532 nm
50 mw diode laser 650 nm (geript uit dvd ram drive)
http://www.martyn3d.speedxs.nl/laser/smoking.jpg

10 mw Diode laser 650 nm
5 mw diode laser 635 nm

En just for fun Martijn op 10 mW Dpss
http://www.martyn3d.speedxs.nl/laser/martblank.jpg

Heb ook nog wel wat leuke filmpjes van me

2 watt Diode laser @ 808 nm ;-) (IR)

Btw waar blijven iedereen zijn pics come on u guys

[Bericht gewijzigd door ledfreak op donderdag 2 september 2004 18:11:00

Ik had er in een ander topic al eens wat neergegooid geloof ik. Maar hier het gehele fotoalbum.

Zal binnenkort eens wat foto's schieten van het complete ding, de voeding is al weer een tijd klaar. :)

Tijd om wat aan galvo's te gaan knutselen. Met wat voor galvo's/aansturing scande jij bovenstaande tekst btw ?

Ik vind het leuk dat je een verwijzing geeft naar tweakers maar daarvoor moet je ingelogd zijn.
Nu zou het me niet heel veel verbazen als veel mensen hier daar ook ingelogd staan maar ik niet dus kan ik de foto's jammer genoeg niet bekijken.

Ziet er goed uit ledfreak die tekst en ik vraag met toch ook wel af hoe je dat gedaan hebt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 20 augustus 2004 01:56:40 schreef weardguy:
Ik vind het leuk dat je een verwijzing geeft naar tweakers maar daarvoor moet je ingelogd zijn.
Nu zou het me niet heel veel verbazen als veel mensen hier daar ook ingelogd staan maar ik niet dus kan ik de foto's jammer genoeg niet bekijken.

Ziet er goed uit ledfreak die tekst en ik vraag met toch ook wel af hoe je dat gedaan hebt.

nou die text daar komt iets meer bij kijken lol
das een profecioneel setje cambridge scanners ;-)

voor de andere foto's gebruik ik normaal deze
Gs300 series galvo's op een 16 bits dac

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/licht/12153.htm?oudei=60

[Bericht gewijzigd door ledfreak op vrijdag 20 augustus 2004 08:51:49

Dit topic is gesloten