Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

Je mag dan weleens (te) hoog van de toren blazen, maar het verbaast mij toch altijd weer dat iemand van rond m'n eigen leeftijd de geschiedenis van de afgelopen 60 jaar bij zich lijkt te dragen. Jij hebt denk ik meer van huis uit meegekregen dan ik.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat het ook de interesse zal zijn... Ik spit zelf soms ook in de geschiedenis (bijvoorbeeld van Philips maar ook van andere electronicaproducenten), en dat heb ik niet rechtstreeks van huis uit meegekregen (wel een algemeen besef van omgeving en historie enzo). Ik moet zeggen dat ik het altijd leuk vind om mensen tegen te komen met kennis van (historische) details.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 juni 2011 20:15:58 schreef fred101:
Bert, waar voor ging die gebruikte ?

$625 als ik me niet vergis.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Hallo,

Vandaag op school een Tektronix 2710 spectrum analyser kunnen meenemen. Alleen heeft was er iets mee mis en heeft iemand hem is half uit elkaar gehaald zonder hem terug in elkaar te steken, heeft iemand een service manual?

Foto's volgen nog na de examens,
grtz

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Uiteraard ben ik m'n eigen mooiste meetapparatuur, wie hier is er tenslotte nog meer herleidbaar gekalibreerd. Vast op een hand te tellen.
http://tijdelijk.vensterkruis.nl/gallery3/var/resizes/diversen/nmicertificaat.jpg?m=1307718023
http://tijdelijk.vensterkruis.nl/gallery3/var/albums/diversen/nmicerti…

;)

fred101

Golden Member

Robert, je calibratie is verlopen >:-)

Gaaf zo'n certificaat. Heb jij daar stage gelopen. Lijkt me gaaf om eens een calibratieberdijf van binnen te zien.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

@msicaron
Wel een service manual van een 2712.

Die Tek SA's zijn lastig te reparen.
Maak een nieuw topic aan, bijv. Reparatie Tek 2710.

Op 10 juni 2011 18:10:33 schreef fred101:
... je calibratie is verlopen >:-)

Kalibraties verlopen niet, kalibraties zijn een momentopname. Of de kalibratie nog representatief is na een interval wordt bepaald door het achterliggende kwaliteitssysteem. Die kan stellen dat herkalibratie jaarlijks, tweejaarlijks of bijvoorbeeld halfjaarlijks plaats moet vinden. Dat hangt ook af van de historie van het apparaat. Sommige apparaten laten geen significante drift zien, hetgeen ook weer afhangt van de onzekerheid van het apparaat.

pa3gws

Golden Member

Calibraties als deze verlopen wel degelijk.:-p
Misschien eens goed naar het certificaat kijken? ;-)
En let op de smilyes.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op vrijdag 10 juni 2011 19:04:51 (24%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Moet je wel met het certificaatstickertje op je voorhoofd of een andere duidelijk zichtbare en toegankelijke locatie rondlopen :P. Tenzij je op massa gekalibreerd bent, dan mag de sticker ook op je opbergdoos zitten .

pa3gws

Golden Member

Er zit vast ergens een brandmerk.>:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb er inderdaad stage gelopen. Erg leuk en leerzaam :)
Ook de fluke calibratoren van dichtbij gezien en gebruikt ;) Mijn fluke is nog steeds erg mooi, werkt nog steeds acceptabel ver boven z'n ratings.

Zelf zat ik bij de impedantie afdeling.

@pa3gws: Er staat enkel onderzoeksperiode ;)

@jochem , die link met vroeger is bij mij meer iets met materiele dingen en jaar van productie . dat begon met kentekens en nu kan ik van diverse dingen aan de opbouw of manier van bouwen al een bouwjaar onttrekken .

het was eerst het makkelijkste , toen ik 45 huishoudens kwa apparaten , soort verliching en installaties uit het hoofd kende . kwam er een reparatiebon dan kon ik zo meenemen wat er nodig was. ( kon zelfs de plattegrond uit m'n hoofd tekenen )

afspraken bij de dokter of verjaardagen blijven niet hangen bij mij , m'n geheugen werkt vast verkeerd om :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oh, dan ben je dus gelukkig gewoon autistisch, zoals 90% van dit forum in meer of mindere mate.

:)

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

rainTestman, daar heb ik geen last van, nummerplaten of telefoon nummers, ik kan mijn eigen leeftijd nog niet onthouden. Maar wel hoe iets werkt of in elkaar zit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

autisme , hmja klinkt wel bekend .... ik schijn op dat gebied een apart geval te zijn . zeg maar de vertaling van autisme ....

maar te offtopic is ook niet goed .

heb sinds kort een sbc550 erbij , nu heeft elke functiegenerator z'n eigen counter :+

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

hobby / vakantiebudget fred ? je hebt een nakomer van m'n pace mbt 250 . ziet er kwa bediening hetzelfde uit alleen in het zwart en meer plastic . de mijne is uit 1994 , uit welk jaar is jouw pace ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rbeckers

Overleden

Fred, past dat wel in je shack?
Twee top DMM's in een week. Goed dat het budget op is. ;)

Vandaag m'n eerste scope aangeschaft
http://www.voordeelverpakking.nl/opendir/scope.jpg
Overgekocht van een tweaker, en die heeft hem van iemand van CO. mooie kringloop werking.

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer

@Dekemp: is dat geen 100Mhz of 150Mhz Flipsje met een 4 gangen menu? :-) Ik heb zoiets ooit al eens ergens live gezien, maar niet mee gewerkt. Ik denk zelfs dat ome Helmut Singer er ook nog te koop heeft.

@Fred: eerst weer een Keitley, dan nog een Pace en dan nog effe een Schlumberger (ik denk 7.5digit). Ik word weer stikjaloers.
Alhoewel ik er kan mee leven omdat ik weet dat ze in zeer goede handjes verkeren. Moest je ze echt beu zijn, je mag ze altijd op mijn schroothoop komen zetten ;-) :-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Bwah... Schlumberger's heb ik met hopen in mijn handen gehad. Spijtig genoeg waren dat allemaal kWh-meters. Er was niet één mooi dingetje bij, als hetgeen fred daar toont.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Die website van dbhelectronics is knap irritant, want d'r staat hier en daar best aardig spul op, maar 80% is gelabeld als 'verkocht'.

@big bang. Het is idd een 4 kanaals 100mhz.(effectief 3, kanaal D is defect.

Electronica werkt op rook, als de rook eruit is, werkt het niet meer
fred101

Golden Member

Hij is in 2007 voor het laatst gecalibreerd. Maar hij stond er wel naast. Gelukkig is dit software calibratie en nog een van de makkelijkste tot nu toe. Gewoon een waarde kiezen een beetje midden in het bereik (0,75 tot 2,1 maal de range) op knopje drukken, waarde in typen en enter. Dan komt hij terug met die waarde.

Ik heb er gelukkig het meetsnoer bij. Een hele goede afgeschermde snoer maar met een speciale plug eraan. Ik kan dus geen andere kabels aansluiten. Is een soort Din achtige plug met 5 pinnetjes. Een Selectro Fisher S104A053 voorop en een Switchcraft TA5FL achterop (maar het lijken dezefde pluggen. Ik heb iets wat er erg op lijkt maar net niet past.

Ik mis ook de sleutel om hem in calibrate te zetten maar met wat creativiteit en een vijltje heb ik die nu wel :-)

Alex: hij heeft hem net bijgewerkt er stond bij een aantal dingen dat hij ze nog had maar die waren al weg. Hij doet dit er maar bij maar verder is het top. Heel snelle respons, ongelofelijk degelijk verpakt en betalen na ontvangst. Ook erg compleet. Meestal begint het al dat het netsnoer er niet bij zit maar dit is behoorlijk compleet allemaal. Die pace is zelfs met een kit reserve spul.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten