Op 24 juni 2011 01:56:39 schreef hadv:
Er zijn richtlijnen voor minimale afstanden ten opzichte van de netspanning.
bijvoorbeeld de IEC 61010 "Safety requirements for electrical equipment for measurement, control and laboratory use"
Ik ken ze even niet uit mijn hoofd, maar het is dacht ik 7 mm.
Op 24 juni 2011 07:51:44 schreef rew:
Berry, de werkelijke overslag vindt plaats rond de 1000V/mm. Bij deze tak-van-sport wordt een marge van een factor tien aangehouden, dus max 100V/mm. Dus neem minimaal 2.3mm afstand met 230V.
De hierboven genoemde getallen zijn uit de lucht gegrepen.
Vroeger had je in de elektuur de veiligheidspagina, daar stonden richtwaardes in die op de veiligheidsnormen baseerden.
Heeeeeel kort samengevat:
klasse-I-apparatuur heeft geen dubbele isolatie, en MOET geaard worden. Afstanden tussen netaansluiting en aarde 3 mm, testspanning voor isolatie/overslag 1500 VAC of 2120 VDC.
Alle aanraakbare delen moeten ofwel geaard zijn, ofwel versterkte isolatie tov. het NET hebben (6 mm afstand)
Klasse-II apparatuur heeft WEL dubbele isolatie, en dus geen veiligheidsaarde. Afstanden tussen netspanningsvoerende delen onderling 3 mm, tussen netspanningsvoerende delen en alle andere delen minstens 6 mm. Ook MOETEN gebruikte materialen (transformatoren, behuizing e.d.) een versterkte isolatie bezitten, die een testspanning van minstens 3000 VAC of 4240 VDC standhoudt.
Alle aanraakbare delen moeten dubbele isolatie tov. het NET hebben (6 mm afstand)
met de 6 mm afstand wordt bedoeld de lucht en/of kruipweg(vaak hetzelfde, soms niet.)