Mijn Bosch vaatwasser blijft water pakken. Zodra hij wordt aangezet en de deur is zelfs nog niet dicht begint hij al.
Als het waterpijl op niveau is stopt het niet. Gevolg is dat de pomp het overtollig water gaat afpompen, maar omdat de watertoevoer niet stopt blijf hij dat dus doen.
Wat kan er aan de hand zijn?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de waterinlaatklep zal blijven hangen , deze zit of aan de kraan , of in het apparaat . als je aan de machine eenzelfde aansluiting hebt als aan de kraan dan zit de klep in het apparaat zelf .
een typenummer zou wel helpen als je het niet kunt vinden verder....
Aan de kraan kant zit een waterslot met daarin waarschijnlijk een pompje. Deze voel je draaien als je de machine inschakelt.
Het typenummer is SVG4313EU/07
testman
er zit geen pompje in het waterslot , de waterdruk is zat om in de machine te geraken . als je het voelt brommen is het een slecht teken . dan staat er spanning op de klep , anders kon het zijn dat deze gewoon open bleef staan .
de klep wordt aangestuurd vanuit de computer die meestal onder de knoppen op het front zit . de aansluiting wv is voor de klep ( watervalve ) daar kan een triac stuk zijn gegaan waardoor deze continu open blijft staan , ook kan er meer stuk zijn gegaan . dus de bovenkant van het front afhalen en de computer bekijken .
anderes even een paar foto's posten van de print op de site. vaak zijn het kleine zwarte blokjes op die print die dan een stuk missen of geheel zwart zijn geworden ....
Ik heb de voorplaat er af liggen. Hoe kom ik bij de elektronika onder de knoppen? Moet ik daarvoor de binnenplaat van de klep losschroeven?
Ok, je had gelijk. Het is duidelijk dat er enkele componenten stuk zijn. Echter toen ik de printplaat omdraaide werd duidelijk dat ook de transformator stuk is, Helemaal zwartgeblakerd.

Deze module is niet meer te redden. Het wordt dus of een nieuwe module van bijna 200 euro en hopen dat alle problemen zijn opgelost, of toch maar een compleet nieuwe vaatwasser (wat op zich nog niet zo slecht is na 13 jaar).
testman
zo te zien is de triac geklapt en heeft het printspoor van de triac naar de controller vlam gevat , dat zijn de zwarte sporen onder de transfo . deze module zou ik ook niet meer maken , een nieuwe is na 13 jaar ook niet interresant meer . als ik jou was bleef ik wel weg van bauknecht , whirlpool , en merken die je niet kent. bosch en siemens zijn nog steeds goed , alleen de goedkopere modellen zijn van mindere kwaliteit .
Bekend euvel, tryac vervangen en schoonmaken en meestal werkt print weer OK. 70% van de reparatie slaagt gewoon, weggooien kan altijd nog. Misschien ff opsturen de print en dan kan ik je wel helpen, tryacjes heb ik nog liggen. Controleer waterslot aansluiting zelf in de machine, wil wel eens overslag ontstaan...
testman
dat zou ik ook doen als de triac alleen stuk was , maar bij een zwart spoor zelfs onder de trafo ( wat doorslag van de onderkant is ), en deze brandprinten ( coating op de epoxy ) gaat de print zo de kliko in .
in het verleden gingen zelfs de bauknecht triacs op de bosch printen , als het maar paste en hetzelfde type was 
Frees het uit met een dremel, totdat zwarte geheel weg is, en leg er sporen overheen met geisoleerd draad. Zolang de processor het nog doet, valt het wel mee. Te lang mee doordraaien terwijl er al een lange tijd een beroerde brandlucht uitkomt.... Aners word reparatie vak helemaal de kop ingedrukt, en zal er helemaal geen lol meer in zijn!