Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/06/wavemonitorsklein.jpg

Deze heb ik vrijdag gekregen.
Dit zijn de twee teks. De bovenste doet het niet denk ik. De onderste ziet er uit als vector monitor maar een 602 is een XY monitor. Hij heeft een fel groene trace. Ze horen bij elkaar dus het zal wel een ombouw voor iets speciaals zijn. Ze hebben een jaar of 15-20 geslapen en zijn zover ik weet ex-ptt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Op 27 juni 2011 11:08:29 schreef maartenbakker:
De printplaatjes op de K12, waar flash2b aan denkt, zijn ceramische dikke film modules die als RGB-eindtrap dienden. Hier zitten de halfgeleiders gewoon in SMD opgesoldeerd. Een interessantere hybride is de aansturing ervan, hierin zit een chip in speciale behuizing die gemaakt was voor hybrides.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00814sm_cleaned.jpg

Op 27 juni 2011 14:06:00 schreef Tidak Ada:
Foto's geplaatst

Mooie foto's zeg! Is dat de BurrBrown Hybride High Slewrate OpAmp waar je al eerder na refereerde?

Op 4 september 2009 11:56:50 schreef Tidak Ada:
Misschien wat lat, maar is de BB3554AM Damn fast OpAmp van Burr Brown (tegenwoordig Texas Instr. en MAXIM) een oplossing? http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/113327/MAXIM/BB3554.ht…

Slew rate 1000V/µs
Gain Bandwidth prod. 1,7 Ghz
Settling time 150 ns
Output current 150 mA max
P(out) max 3W

Zit in een TO3 huis

Prijs??

Heb er nog eentje liggen...

En...... laat je de HP8012B ook nog aan ons zien?

Op 26 juni 2011 22:55:01 schreef Tidak Ada:
Net terug uit Friedrichshafen HAM-Messe. Heb me daar een HP8012B

Daar was ik Zaterdag ook, we hadden dus een CO-meeting kunnen organiseren ;-)

heb een ADR7200a meegenomen daarvandaan, gisteren op de eettafel eventjes mee gespeeld, doet het best aardig, maar heb nog niet alle functies uit kunnen proberen (de sweep nog niet) Komend weekend in mijn meet-stelling een plaatsje voor zoeken.

free_electron

Silicon Member

Op 27 juni 2011 15:45:28 schreef flash2b:
[...][afbeelding]

[...] Mooie foto's zeg! Is dat de BurrBrown Hybride High Slewrate OpAmp waar je al eerder na refereerde?[...]En...... laat je de HP8012B ook nog aan ons zien?

dat is nu eens een schoolvoorbeeld van een bedrijf wat teveel geld heeft om hybrids te maken voor totaal nutteloze dingen. Der is niks wat kan verantwoorden om hybrids te maken voor dergelijk doel. en zeker niet met al dat through-hole spul erop geplakt.

fotos over hybrids zijn er geneog geplaatst maar in 't kort komt het hier op neer :
je hebt een assembly die thermisch , meachnisch stabiel moet zijn en waar precisie elementen in zitten. Je wilt er echter geen custom ic voor laten maken dus ga je de hybrid toer op.

het substraat kan vanalles zijn maar is meestal ALOX ( alumina Oxide ) aluminium oxides is een heeel goede warmtegeleider en tevens ook een goede isolator.

door middel van een zeefdruk procede kan je nu zilver of koper sporen aanbrengen , en ook weerstanden gaan drukken.
bepaalde standaard componenten kunnen gesoldeerd / gebraseerd / gebond worden. dat gaat van naakte chips die afgebond worden tot het hardsolderen van condensatoren en andere zaken.

eenmaal de boel gemaakt gaan ze met een laser de weerstanden ijken. ( daar zijn verschillende technieken voor, ik ga dat hier nu allemaal niet uit de doeken doen, staat allemaal in mijn volgende boek. 'Mastering Surface Mounted Devices' )

meestal wordne hybrides dan gecoat met ofwel een harslaag of worden ze hermetisch gesealed ( zie de fotos van die fluke 88xx multimeter zijn weerstandsladders die ik gepost heb. die zijn potdicht gemaakt en van glasplaat voorzien zodat ze kunnen getrimd worden na sealing )

Hybrids zijn kostelijke beestjes om te laten maken maar soms kan je niet anders.

bepaalde hoogspannings opamps ( die dingen van APEX , nu Cirrus ) bijvoorbeeld . op silicium slaat dat door. op ALOX niet. Sommige hybrids hebben dergelijke thermische / electrische vereisten dan Alox het niet haalt en dan wordt er BeOx gebruikt ( Beryllium oxide... en dat is weer een ander paar mouwen. Dat doe je NOOIT open !!! Je kan veiliger asbest opsnuiven dan BeO poeder ...

http://www.americanberyllia.com/BerylliumOxideProducts.html

je gaat nooit BeO aantreffen 'naakt' het ding zal altijd hermetische afgesloten zijn en er zal een duidelijke BeO markering op staan en eventueel het biohazard symbool.

[Bericht gewijzigd door free_electron op maandag 27 juni 2011 17:00:55 (61%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
maartenbakker

Golden Member

Op 27 juni 2011 15:45:28 schreef flash2b:
[...][afbeelding][...]

Ah, een echte liefhebber :) Die rechtermodule bestaat ook met een vierkante chip in een kleine doorzichtig-gele behuizing als ik me goed herinner. Meteen een van de vroegste voorbeelden van het gebruik van SMD-onderdelen in consumentenapparatuur (de omgekeerde module draagt een datumcode Krefeld week 39 van 1980, maar de eerste dikkefilmhybride zat al een paar jaar eerder in het KT1-chassis, herinner ik me nu).

@f_e: Het was niet nutteloos, het was experimenteren met nieuwe technieken en bovendien dissiperen die RGB-eindtrappen wel een paar watt dus was dat alox opzich wel een aardig idee. De Japanse concurrentie was er rond die tijd ook mee bezig, en men wilde de productietechnieken ontwikkelen en testen en zien of er op den duur voordeel mee te behalen was. Zo herinner ik me ook een teletextdecoder met de TIC-TAC-TROM-chipset waar een paar chips in SMD op een dikkefilmschakeling waren gezet. Die dikkefilmschakeling zat dan op zijn beurt weer in een voetje op een pintplaat die precies even groot was als de through-hole-variant ;) Ook zo'n ander leuk project: men neme een G90-chassis en men reworke dat met zoveel mogelijk SMD's. Leuke vingeroefening, maar totaal nutteloos en ik heb er ook nooit een TV mee gezien (wil hem wel graag in m'n verzameling).

Maar we dwalen af...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

in mijn CTX-E TV zit er ook zo'n SMD printje.

guidob

Overleden

Heb nog lasertrimmen van hybrids gedaan als vakantiewerk. Spul voor pacemakers, bloedmetingen, satellieten en de nachtkijkers van een bedrijf in delft :)

Ze ma(a)k(t)en zelf de hybrids, inclusief bonden en (handmatig) solderen (veel dames met microscoop, pincet en soldeerbout).

Satellieten is wel leuk: de zonnepanelen zitten opgevouwen bij de lancering. Met mechanische spanning, zodat ze openklappen als er niet een touwtje omheen zou zitten (plastic iets denk ik). Een keramisch plaatje is tegen het "touw" geplaatst, met daarbij een dikke weerstand opgedampt (of in dit geval is het materiaal zelf wellicht de weerstand).

Éénmaal boven in de goede baan, een flinke stroom laten lopen en het "mesje" wordt heet (rood van de hitte) en snijdt het "touw" door. Waarna de panelen uitklappen.

nederland is toch ook de grootste producent van ( sateliet en ruimteveer ) zonnepanelen ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 27 juni 2011 15:45:28 schreef flash2b:
[...] Mooie foto's zeg! Is dat de BurrBrown Hybride High Slewrate OpAmp waar je al eerder na refereerde?[...]En...... laat je de HP8012B ook nog aan ons zien?

Nou, omdat je zo aandringt
http://www.uploadarchief.net/files/download/hp8012a.jpg

(maar het ding was toch al in jou link te zien?
http://www.barrytech.com/hewlett-packard/signal_sources/hp8012b.html…).

Ja het is dezelfde BB, maar dan kapot en die hadden we op't lab opengemaakt. Die andere doen het nog...

Op 27 juni 2011 18:57:35 schreef guidob:
Heb nog lasertrimmen van hybrids gedaan als vakantiewerk. Spul voor pacemakers, bloedmetingen, satellieten en de nachtkijkers van een bedrijf in delft :)

Die jongens zijn toch verdwenen, omdat ze nachtkijkers aan Sadam hadden verkocht ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 29 juni 2011 18:02:44 (22%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Op 27 juni 2011 21:15:50 schreef Tidak Ada:
[...] Nou, omdat je zo aandringt [afbeelding]

Kijk, dat is even een high-res foto, bijna ware grote zo te zien. Hij ziet er nog goed uit !

Als je nog van zo'n BB af wil, dan hoor ik het wel. Kan ik een update van mijn versterker mee maken.

Tidak Ada

Golden Member

Ik zal kijken wat ik kan missen.

Ik heb een nieuw speelgoedcameratje. Een OLYMPUS fe3500, dat 14Mpix foto's kan produceren. allen is de onderhavige foto maar 1024×768 pixels (786432 pixels) groot dat is maar 8,5×6,5 cm bij 300dpi

@DC2PCC:
Ik was er vrijdag. Zaterdag zijn we naar een eBay verkoper in de buurt gegaan. En zondag weer terug naar NL.
Logeerde in Hotel Centraal

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
guidob

Overleden

Op 27 juni 2011 21:25:37 schreef Tidak Ada:
[...] Die jongens zijn toch verdwenen, omdat ze nachtkijkers aan Sadam hadden verkocht ?

Bingo. Onderdelen waren uitbesteedt aan mijn vakantiewerk & stagebedrijf.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 26 juni 2011 20:10:49 schreef Sine:
[...]

Dan mogen ze nog kwijl zijn ... ik heb overigens niet de 8.5 digit

Als ik zo'n set Keithley's zie begin ik weer te kwijlen...
Hoeft niet eens een multimeter te zijn, zou graag een electrometer hebben.
Overigens, als ik de kans krijg om zo'n HP8112 pulser op de plank kan krijgen tegen een aanvaardbare prijs, dan doe ik dat. Staat niet mis naast broer HP8116a.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

Op 29 juni 2011 00:06:30 schreef big bang:
[...]
zou graag een electrometer hebben.

- - big bang - -

Dan ben je niet alleen. Die zou ik ook wel een willen. Van Keitley tenminste. Ik heb er alleen van Fluke, HP(tenminste HP's interessante alternatief voor een source electro meter) en twee van Philips.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

wat is jullie fascinatie met een electrometer ?
je kan daar eigenlijk niet zoveel mee doen.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

Op 27 juni 2011 21:15:50 schreef Tidak Ada:
Die jongens zijn toch verdwenen, omdat ze nachtkijkers aan Sadam hadden verkocht ?

Nee: http://www.oldelftbenelux.nl/

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Was daarvoor "Optische Industrie de Oude Delft"

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Ten tijde van het aan het licht komen van de foute leveranties was het 'Delft Instuments', en daarvoor Oldelft, ver daarvoor Optische Industrie de Oude Delft.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Ja, da's waar. Ik had nog wat instrumenten uit die tijd van ze.

Het optische is in ieder geval weg en ik dacht dat dat met die nachtkijkers te maken had. Maar nu wordt het erg OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Voor 4 draads meting aan weerstanden heb je Kelvin Probes nodig. De probes heb ik kortgeleden gekocht, aan de ene klant hebben ze een kelvin klem aan de andere 2 BNC's. Ik heb een verloop van 2 BNC's naar dubbele banaan gemaakt zodat ik ze aan kon sluiten op mijn Fluke. Ze bevallen prima.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00852sm_cleaned.jpg

Op 29 juni 2011 00:25:18 schreef fred101:
Die zou ik ook wel een willen. Van Keitley tenminste.

Heb ik hier nu iets wat onze meet goeroes niet hebben... ?
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn4449e.jpg

Het is wel een oud model, maar hij is nog steeds goed in weerstanden meten zo groot als 10 Peta Ohm en stroompjes van 1pA (met een resolutie van 0.1fA :P ).

Gistereren was is er nog op ebay eentje verkocht voor iets meer als 300 $.

En dan nu mijn nieuwste stukje meetapparatuur, een keilhley 706 scanner. Ik kon hem nog net van de schrotbak redden :P.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn5685e.jpg

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
fred101

Golden Member

Shit, wat mooi, die scanner is gaaf. Ik heb een scannerboard in mijn 199 maar geen connector ervoor en het board is defect).

Ik kom niet verder dan 50fA maar wel tot 20 peta ohm ;-) met een zelfoscillerende parametrische impedantie converter. HP's variant op de electro source meter. Maar dat is met analoge schaal. Blijkt echter nog best precies af te lezen te zijn.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/04/hp4329voor.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

Op 30 juni 2011 00:37:24 schreef Fire_IC:
[...]

Als je die electrometer er ooit doorblaast : ik heb de laatste 4 input transistors die er ooit voor gemaakt zijn !

(speciale geijkte dubbelfet)...

ik heb de onze een paar maand terug gerepareerd en de fabrikant van die fets had er toen nog 5 liggen... nu niks meer.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 30 juni 2011 00:37:24 schreef Fire_IC:
Ik kon hem nog net van de schrotbak redden :P

Mijn hemel, je moet er toch niet aan denken wat we met z'n allen NIET van de verschroting hebben kunnen redden he... ;-(

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten