Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Op 2 augustus 2011 15:21:45 schreef noone:
ik heb hier een printje, met daarop 1 condensator, 2 diodes, een stel weerstanden en . . .

a) een spanningsregelaar, maar welke?
b) een transistor, maar welke?
c) geen idee.

graag jullie hulp.

In het kort ... iew !

Als het netspanning voert ... Ieeeeeeuw !

Is dat een commercieel product?
A, spanningsregelaar
B, Tor
C, een zekering? oid?

PE2BAS

het is een verlichtingsset voor slotcars van overdrive, werkt op 9V tot 20V dc en er moeten nog leds aan.

483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Arco

Special Member

Weet iemand wat het witte onderdeel (E1) op deze HDD print is? Ik gok een zekering, meet oneindig...

http://www.uploadarchief.net/files/download/parthdd.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is dat niet zo'n piezo schok sensor die bij harddisks word gebruikt?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Arco

Special Member

Helemaal juist! Heb deze datasheet gevonden en die lijkt er erg op...
http://www1.futureelectronics.com/doc/MURATA/PKGS-00LD-R.pdf
Jammer, had gehoopt dat 't een defecte zekering was. (HDD kan alsnog in de kliko...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Elders kan wel een zekering of transzorb defect zijn, natuurlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hey dat was ik me ook aan het afvragen wat dat was op mijn WD hdd :p

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Wat doet deze, maakt deze sluiting na een val, of wordt deze open? Als deze sluit na een val, dan gewoon eens afsolderen ;)

Rap eventjes met de Ohm meter gemeten (ik vermoed dat ze nog goed zijn) deze zijn open.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Anoniem

Wat zou eigenlijk het nut zijn van zo'n sensor?

Arco

Special Member

Volgens de Murata datasheet zijn ze om te verhinderen dat een HDD write acties onderneemt tijdens schokken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 augustus 2011 18:19:45 schreef mistermaniac:
Wat doet deze, maakt deze sluiting na een val, of wordt deze open? Als deze sluit na een val, dan gewoon eens afsolderen ;)

De eigenschap van een piezoelement is dat het spanning opwekt als het vervormt, ik neem aan dat ze dat spanninkje meten op hun processor en als dat boven een bepaalde waarde komt dat ze de processor dan niet laten schrijven.

Ik was alles eens aan het opkuisen en ik kwam deze tegen.

De eerste lijkt mij een zenerdiode. De ene richting meet ik 0,7V de andere richting volgt de voedingsspanning, maar ik vind de zenerspanning niet. De kleurcode is rood paars. 2,7V en 27V is het al niet, 270V lijkt mij zoveel.

http://img851.imageshack.us/img851/1557/img0239xs.jpg

Op dit staat er niets op. Aan de ene kant is het afgevlakt. Als ik met de ohmmeter meet, krijg ik een zeer onstabiele waarde. De weerstand varieert tussen 200k-300k

http://img220.imageshack.us/img220/3904/img0241eb.jpg

Iemand een idee?

Hugo Welther

Moderator

1e foto een BAW27 oud Philips behuizing. General purpose (switching) diode.
2e High Voltage diode? Kunnen twee of drie diodes in serie in één behuizing zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

De tweede is een lagen diode en vermoedelijk een BY 176. Werd vroeger toegepast voor het gelijkrichten van de focusspanning in de K7 van Philips.
Ik heb er nog een paar van liggen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Geen BAW27 maar BAW62 aangezien de kleurcodes gewoon voor cijfers staan. De lichtblauwe behuizing staat voor BAW.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@mb
??
charel000 sprak over rood/paars. Dat is voor zover ik weet toch echt 27
26 zou toch rood/blauw moeten zijn zijn ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

De dikke ring is het eerste cijfer, en de kleuren op de foto zijn erg duidelijk. De BAW62 is een zeer gangbaar type geweest van Philips, de BAW27 van Vishay-Siliconix. Of laatstgenoemde fabrikant ueberhaupt kleurcodes gebruikte, weet ik niet. Philips in elk geval wel.

@damic hieronder: als je aan een zenerdiode denkt is het inderdaad niet zo gek als je aan 2,7V of 27V denkt. Dan ligt blauw niet voor de hand en zie je vanzelf paars :9

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik denk dat Maarten er toch wel opzit, charel zei dat uit veronderstelling maar als je je kleur codes een beetje kent (al is het maar van weerstanden) en je weet ook da de eerste ring aan het uiteinde zit, dan weet je toch dat 62 is en niet 26. Klinkt logisch trouwens. Niet dat ik aan je expertise twijfel maar logisch is het toch niet en je kunt toch zelf de foto ook zien niet?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Tidak Ada

Golden Member

@ mb, Ja, nu zie ik op de foto ook een blauwe ring, terwijl charel000 ofer paars praat. Ingetuind dus :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja sorry, ik ben kleurenblind :'( dus het is een BAW62
En ik dacht aan de E12 reeks en dan is 27 wel logisch en 62 (of in mijn geval 72) niet :)

Toch bedankt

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten