Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
http://prive.bitwizard.nl/rotated_small.jpg
Het zal wel een microcontrollertje zijn. Maar welke?

Ik zal wel weer subtiel de verkeerde zoektermen in google invoeren.... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zit ook nog met een IC-tje waar ik nog geen datasheet / info over heb kunnen vinden. Het betreft een 8-pins SOIC met het opschrift:

34072
PJVT

Iemand een idee?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Probeer er eens MC voor te zetten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ow ja, dát was het! Ik kon mij al vaag (érg vaag) herinneren dat er nog iets voor moest. ;)

't Is een High Slew Rate / Wide Bandwidth / Single Supply Operational Amplifier. :)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Overigens kun je hem ook gelijk terugvinden zonder die MC, door het nummertje simpelweg even bij alldatasheet in te kloppen.

If you want to succeed, double your failure rate.

@rew, lijkt iets van Holtek, die zijn vaak spaarzaam met codes.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dank voor de suggestie. Maar ik denk van niet: Alle Holtek chips hebben een HTXXXX nummer en deze heeft HLxxx.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Het HL-nummer zou hier net zo goed een datumcode kunnen zijn, dan is het onderste nummer mogelijk een in-house artikelnummer. Heb je ook een context van dit IC?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja: Het zit in een afstandsbestuurbare stopkontacten. In de ontvangers (de stopkontacten) zo'n 433MHz ontvangst module van Niels in. (niet precies hetzelfde, maar vergelijkbaar: een variant). Een microcontroller, HL603 of hoe ie dan ook heet, zoals in de foto, en een relais. (verder een voeding gebaseerd op een condensator en een zener).

Een vergelijkbaar processortje zit in de afstandsbediening.

@maarten hieronder. De apparatuur ligt weer bij een kennis. De fotos staan in ieder geval op m'n laptop, maar die staat uit, kan ik nu even niet bij. Ik dacht dat ik ze ook ergens anders heen gecopieerd had, maar ook dat kan ik nu even niet vinden. :-(

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 5 september 2011 15:43:49 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Dan hoeft het geen microprocessor te zijn. Kan je eens kijken wat er op het exemplaar in de afstandsbediening staat? Dan wordt hopelijk in elk geval duidelijk welk nummer de datumcode en welk nummer het typenummer is. Het zou zomaar een customchipje met typenummer HL603 kunnen zijn, ik ben wel vreemdere dingen tegengekomen in dat soort werk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 5 september 2011 12:20:16 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

OK. D'r is ook een HL603 met daaronder de markering B024U0613#1 (die hierboven in de foto heeft B024U0628#2, waarbij het niet 100% zeker is of het nullen of O's moeten zijn). Deze zijn SOIC 16.
Deze zitten in respectievelijk het relais stopkontact en de triac-dimmer.

Verder is er een BM 22P02 // 1026 LT // F51 0216A (14 pins SOIC). (in de zender).

[update] Ohja, we hebben de spoortjes zitten volgen. Alles valt op z'n plek als pin 5 de GND is en pin 12 de VCC.

Waarschijnlijk is er een programmeerconnector van 3 pins. Die verbind met GND en pin 14/15. (van de '613... van de '628 kan ik het niet op de fotos zien, omdat het onder de chip gebeurt. Idem kan ik de GND en VCC van de '613 niet goed volgen, maar ik zie geen hints dat het anders is dan ik denk).

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 6 september 2011 08:20:48 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Ik heb het volgende onbekende kruimeltje:

http://www.uploadarchief.net/files/download/onbekend1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/onbekend2.jpg

Zo'n 2x2mm met 5 aansluitingen waarvan 3 gemeenschappelijk, marking SE. Behuizing DFN denk ik... Een vergelijkbare meet als een transistor, iemand enig idee?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

heb weleens mosfets in die verpakking gezien.
die 3 gemeenschappelijke zijn dan de drain vaak.
het relatief grote vlak van die 3 aansluitingen dient dan als koeling dmv een aantal via's op de PCB.

Volgens het SMD code book is het een RF tor (2SC4703) maar dat zal je wel gevonden hebben.
Kan alleen de behuizing niet plaatsen.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Henry S.

Moderator

Het is sowieso geen 2SC4703, die is in SOT-89 en dat is stukken groter, ook betreft het geen RF- maar een industrieele toepassing. Ik weet zo niet van welk board dit komt, een collega heeft me dit gegeven. Met het grote SMD code book van Turuta en de uitgebreide website systek komen we er ook niet uit.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Heb nog wat in de ECA 2011 DVD gevonden:
Type = ZXTEM 322
Device = Silicon NPN-transistor
Manufacture = Zex
Info = DC - DC Converters, Power Switching
Case = E89 (klopt met de maat die je opgaf).
Vce = 80V
Ic = 3,5A

Heb nog meer gegevens voor je als dit de juiste is.

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Met de naam (ZXTEM 322) is makkelijk te googlen om het datasheet te vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 11 september 2011 08:02:39 schreef VanDee:
Heb nog wat in de ECA 2011 DVD gevonden:
Type = ZXTEM 322

Hartelijk bedankt, ook namens mijn collega, dit lijkt er op. :D
De datasheet ook gevonden, en het pas kwa functie (backlight).
Nu nog een leverancier, een uitdaging voor afdeling inkoop.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nou, een uitdaging hoef je het niet te noemen; het ding is voorlopig gewoon bij Digikey en Mouser op voorraad. Future en Arrow hebben hem ook in de lijst, maar niet op voorraad.

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Had ik niet gekeken, maar het frappant dat die eerste twee veel exoten hebben liggen terwijl dat bij Farnell/RS niet zo is. Vandaag een hele lijst uitgezocht en kwam steeds bij Mouser uit.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Klopt, Digikey en Mouser hebben in mijn ervaring ook veel meer diversiteit, zeker dan Farnell en ook als het wat minder exotische onderdelen zijn grijp je bij Farnell vaker mis.

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

Op 12 september 2011 18:39:57 schreef Henry S.:
frappant dat die eerste twee veel exoten hebben liggen terwijl dat bij Farnell/RS niet zo is.

1) die zetex dingen zijn geen exoten.
2) Als digikey en mouser het niet hebben heb je een serieus probleem, je kan dan nog Future en Avnet proberen maar dan houdt het zowat op. EBV en Arrow doen geen zaken met de partikulier.
3) farnell en rs zijn metaalboeren. die hebben een hoop vijzen en bouten en rekken en karren en aansluitstekkers voor 5000volt 2 gigampere. O, ja voor ik het vergeet : ze doen terloops ook wat 1n4001 en bc547 en 74xx dingetjes en wat weerstandjes en elcotjes die elke electroboer normaal heeft liggen. Maar noch farnell noch Rs zijn gespecialeerse electronica / halfgeleider pushers zoals Digikey / Mouser / Future / Avnet.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Nu overdrijf je wel een beetje natuurlijk. Digikey en Mouser hebben een stuk meer, maar ik kan voor heel veel spul wél bij Farnell terecht. Ben alleen nog even die aansluitstekkers voor 5000 volt 2 gigaampere aan het zoeken :)

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Op 12 september 2011 20:33:51 schreef free_electron:
1) die zetex dingen zijn geen exoten.
2) Als digikey en mouser het niet hebben heb je een serieus probleem, je kan dan nog Future en Avnet proberen maar dan houdt het zowat op. EBV en Arrow doen geen zaken met de partikulier.
3) farnell en rs zijn metaalboeren.

1, 2 en 3 zijn allemaal branchafhankelijk, voor mij is zo'n kruimel een exoot. Als Digikey, Mouser, EBV/Avnet, Arrow etc het niet hebben hoeft dat geen probleem te zijn, er zijn een heleboel alternatieven, zeker voor de obsolete markt.

En het gamma van RS/Farnell is vaak toereikend.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Iemand die dit weerstandje herkent? NTC? PTC?

http://www.uploadarchief.net/files/download/weerstandje.jpg

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten