Zeer traagdraaiende elektromotor, hoe?

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Bij deze het verzoek om de forumregels goed te lezen en drie posts onder elkaar binnen 24 uur achterwege te laten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

beste excuus hiervoor,had hier niet op gelet,zal niet meer gebeuren

Het lijkt me inderdaad handig als je kunt aangeven wat je zelf hebt liggen, zeker als daar nog een motor met reductor bij ligt. Wat je al hebt, hoef je niet te kopen.

Zelfs met een frequentieregelaar, waarmee je de snelheid kunt regelen, heb je nog een reductor nodig. Ten eerste zijn er grenzen aan de snelheid; je kunt een motor niet onbeperkt langzamer laten draaien zonder dat deze in de problemen komt met zijn koeling. Je kunt een motor wel sneller laten draaien dan normaal, maar ook dat is beperkt, omdat je dan een hogere spanning nodig zou hebben. Het kan wel, maar dan verlies je al snel koppel.

En dat is nu juist de grootste beperking; als je een motor op halve snelheid laat lopen, kan deze nog steeds maar zijn nominale koppel leveren. Als je diezelfde motor met een reductor 2:1 gebruikt, zul je aan de uitgang bijna het dubbele koppel beschikbaar hebben.

Dus: maak eens een lijstje van de motoren die je hebt, waarbij je alle relevante gegevens van het typeplaatje (vermogen, spanningen, nominaal toerental, etc). overneemt.

Ben je zelf handig genoeg om met een bestaande motor en reductor met beugeltjes, askoppelingen e.d. aan de gang te gaan? Een motor en reductor koppelen die niet bij elkaar horen, is niet altijd even eenvoudig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

hoi sparky,

ik maak morgen een lijstje
motoren met vertraging denk ik niet liggen te hebben

en omop je vraag te antwoorden of ik daar handig genoeg voor ben,
qua lassen,monteren,en zoveel meer ben ik zeer handig,
dergelijke werken aan een motor heb ik nog nooit gedaan,wel al diverse malen motoren geplaatst en gedemonteerd in liften,betonmolens en alle machines, wat ik ook al heb gedaan is motoren vertraagd dmv schijven, dus een zeer kleine schijf op de motor en een veel grotere op het draaiend gedeelte vertraagt ook de motor,maar is nog te rap voor hetgeen ik nu wil bouwen,

en als nood zou breken moet ik op zoek naar iemand die me hiermee wil en of kan helpen,maar zo iemand vinden is ook niet zo evident

we zien wel,begin eerst met lijstje motoren te maken

gr loeki

ik heb dus vanavond een lijstje gemaakt wat ik op dit moment liggen heb:hiervan heb ik zoveel mogelijk opgeschreven

Beschikbare motoren heb ik liggen

nummer voltage Tr/min Ampere Cos kW
1 220V 1420 (min-1) 5,2 0,9 0,75 IP55
2 220V 1380 5,9 0,7 0,26
3 220V 1400 2,9
4 230-380V 1390 1,9/1,1 0,75
5 220/380V 890/25 1,55/0,9 0,6 0,1-0,2
hier hangt aan motor een transfotje aan 220V-50Hz 100ED%
G342 00 100 /3,9
denkelijk zit hier een soort reductie op staat ingegoten SZG1 1/3

6 220/380V 890 1,88/1,09 0,65 0,26
hangt ook iets aan van reductor denk ik Typ 1:50NV80/1 M14 14/105 Walther Flender
dusseldorf 5/00
siti TS 30 staat op hetgeen eraanhangt
das een motor van afbraak van een of ander toestel uit industrie da ik vandaag gekregen heb
7 220/380 ster drieh 9 1,47/0,85 0,7 0,25 rem -V 220
vandaag heb ik een zaagmachine gekocht op een failissement
en deze motor met aangangsel stond bij ditzelfde lot dus was inbegrepen
16a-500V staat op de schakelaar
8 220/380 ster drieh 2800 4,2/2,4 0,83 1,1
9 220/380 1410 6/3,45 0,82
10 220/380 965 13/7,6 0,87 3
11 220/380Vster drieh 945 3,4/2
12 220/380V 1420 4,3/2,5 1,1-1,5
13 380/220V 1410 3,8/6,5 1,5 b auknecht
14 220/380v ster drieh 1420 9,0/5,2 2,2
15 220/380V 1425 9,6/5,55 2,2
16 220/380v ster drieh 1700 8,9/5,1 2,55

wie weet zit hier iets bruikbaars tussen??

gr loeki

Nummer 6 lijkt me bruikbaar; met een nominaal toerental van 890 rpm en een vertraging van 50:1 kom je op 17.8 rpm, dat ligt toch wel erg dicht bij de gewenste 20 rpm, en met een frequentieregelaar kun je die 20 rpm misschien ook nog wel halen.

Of 260W genoeg is, is moeilijk te bepalen, omdat dat erg afhankelijk is van de constructie. Aangezien je 6 plateaus moet bewegen, zou je ~43W per plateau beschikbaar hebben, als alles mooi soepel draait, zou dat, bij dit lage toerental, voldoende kunnen zijn.

Je kunt het natuurlijk proberen, en als blijkt dat het vermogen onvoldoende is, er alsnog een van de andere motoren op zetten. Ik vermoed dat een aantal van die motoren enkelfase 230V is (vooral de lichtere exemplaren), maar dat is wat lastig te bepalen uit alleen deze gegevens. Alleen van motoren 8, 14 en 16 lijkt me duidelijk dat het 3-fase motoren zijn, waarvan de laatste twee wel erg groot zijn. Als je motor nummer 8 aan de reductor zou kunnen beunen, en in de eindoverbrenging (met kettingen o.i.d.) nog een vertraging van 2.5:1 zou kunnen maken, lijkt dat me een vrij ideale situatie.

Nu is die reductor waarschijnlijk niet gemaakt voor dat motorvermogen, maar aangezien het koppel ongeveer gelijk blijft, zal dat wel een tijdje goed gaan, verwacht ik.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

hoi sparky
enkel motor 1,2,3 zijn enkelfasige motoren
alle andere zijn 3 fasig

Nummer 16 lijkt een 60Hz motor te zijn ivm 1700 rpm.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

@loeki: ik zat ook al te twijfelen, maar in principe zou je best een enkelfase motor op 380V kunnen maken. Dat lijkt me vrij zinloos, aangezien je dan toch al 2 van de 3 fase nodig hebt, aangenomen dat je een 230V net hebt. Aan de hand van de stromen en vermogens zag ik niet direct een mogelijkheid om het vast te stellen.

Maar goed, het probleem blijft dat het erg lastig is om vast te stellen wat voor motorvermogen de TS nodig heeft.

Bij 260W totaal mechanisch vermogen, dus 43W per plateau, waarbij de plateaus 20 omw/min maken, zou je 20.5Nm koppel beschikbaar hebben om elk plateau te laten draaien. Als deze redelijk soepel lopen, bijvoorbeeld door deze aan de buitenste rand van een aantal wieltjes te voorzien, die door een groef lopen of zo, moet dat genoeg zijn, lijkt me.

Het lijkt me echter ook wel verstandig om een back-up plan te hebben als blijkt dat het vermogen te laag is; de TS zou dan een andere motor aan die reductor kunnen maken, waarbij waarschijnlijk een tandwiel van de eind overbrenging vervangen moet worden.

@TS: wat voor kettingen en tandwielen wil je gebruiken om alles aan te drijven? Ik zou onderdelen van fietsen gebruiken; de tandwielen mogen waarschijnlijk wel flink versleten zijn, en als je even vriendjes wordt met een fietsenmaker moet je dergelijk materiaal voor weinig of niets wel kunnen krijgen, denk ik. Standaard fietskettingen zijn ook niet bijzonder kostbaar, maar je hebt wel wat meters nodig.

Als de plateaus niet perse allemaal even snel hoeven te draaien (misschien is het niet eens wenselijk dat ze precies synchroon lopen), kun je ook 6 losse DC motoren gebruiken. Zoals ik al zei, motoren van scootmobiels o.i.d. kunnen hier bruikbaar zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@sparky
hoi, fietskettingen had ik ook al aan gedacht,doch met mijn medewerker constructie over gehad en wij denken dat dergelijke ketting te klein en kwetsbaar zal zijn om dit te laten draaien,dus denken we eraan om een iets grovere ketting te gebruiken

scootmobiel wat bedoel je hiermee?zijn dat van die autootjes waar je geen rijbewijs voor nodig hebt? das toch meer benzinemotoren,of bedoel je hier iets anders mee

meer en meer begin ik me te beseffen dat ik nog verdere hulp zal moeten proberen in te roepen om dit motorgegeven tot een goed einde te brengen, bedoel hierbij in montage van dergelijke motor en
aansturing ervan,da zal nog een ander probleem zijn iemand te vinden hiervoor in onze omgeving.

het zou een ongelofelijk toeval zijn dat je dergelijk iets zomaar ergens zou kunnen op de kop tikken,en wat betaal je dan daarvoor,das een andere vraag,want het budget van dergelijke vereniging is niet zo groot om daar maar honderden euros aan te kunnen spenderen,
mocht ik niet het probleem hebben van de 2 fasen groep had ik natuurlijk andere mogelijkheden ,denk ik toch

ik denk als ik even tijd heb vandaag of morgen dat ik eens motor 6 en 7 voorlopig aansluit, en deze eens probeer om te zien wat deze geven ,zoals ze zijn, zonet nog motor 5 bekeken,en dat ziet er meer iets luguber uit dat ik zo niet direkt durf te gebruiken,doch de vertrager die eropzit kan misschien wel dienen

Ik denk niet dat je aan een frequentie regelaar moet denken, deze worden meer voor als je variabel toerental nodig hebt, zoals een lift of hijs mechaniek.
Gewoon een goede motortje met vertragingskast vinden. Dat werd in de filmclub ook gebruikt om een groot plateau rond te laten draaien. Ik heb geen idee van de kracht die je nodig heb, maar ik denk dat als het een vrij ronddraaiende schijf met goede gewicht verdeling is dat je na de nodige vertraging genoeg kracht overhoud.
Ik heb toevallig een motortje die met vertraging 60 toeren per minuut draait, met een klein aandrijf tandwiel die ik echt niet tegen kon houden. De afmetingen van motor met vertraging zijn 7 x 7 x 10 cm. Alleen nog een overbrenging van 1/3 of meer maken naar bijvoorbeeld kettingwiel of tandsnaar. Succes.

AB

Hai,

Is een 12V ruitenwisser motor geen optie?

Deze hebben een behoorlijke vertraging 's kast en vaak aan het uiteinde een wormwiel.

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
pa3gws

Golden Member

Als je de moeite neemt om het hele topic even door te lezen.
Dan had je dit misschien ook wel gezien "een 6-tal poppen op een wagen te zetten,met telkens een volwassen persoon hierop".
Dat gaat met een ruitenwisser motortje niet lukken vrees ik.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 2 oktober 2011 18:33:08 schreef pa3gws:
Als je de moeite neemt om het hele topic even door te lezen.
Dan had je dit misschien ook wel gezien "een 6-tal poppen op een wagen te zetten,met telkens een volwassen persoon hierop".
Dat gaat met een ruitenwisser motortje niet lukken vrees ik.

A. Ik heb het topic gelezen.

B. wanneer een ruitenwisser motor een optie zou kunnen zijn, is de
constructie vele malen simpeler, iedere draaischijf / pop zijn eigen motortje.

Ruitenwisser motoren zijn door de ingebouwde vertraging 's bak bijzonder sterk, het aandrijven van zo 'n pop met een niet al te zwaar
persoon erop lijkt mij geen enkel probleem.

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}

@stan: we hebben reeds eens een proefopstelling gemaakt en proberen te bewegen met 12 v motortjes van ruitenwissers,doch das nie zwaar genoeg,toch bedankt om mee te helpen denken

Op 2 oktober 2011 22:30:19 schreef loeki:
@stan: we hebben reeds eens een proefopstelling gemaakt en proberen te bewegen met 12 v motortjes van ruitenwissers,doch das nie zwaar genoeg,toch bedankt om mee te helpen denken

Ok,

Maar is het probleem dan niet de wrijving van de proefopstelling?
Of de voeding van de ruitenwisser motor?

Ik heb diverse projectjes gedaan met ruitenwisser motortjes en meestal hebben deze voldoende kracht, alleen is vaak de voeding de beperkende factor (Accu / kabel dikte).

Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
maartenbakker

Golden Member

Enige vertraging lijkt me nodig om voldoende koppel te hebben.

Een manier van vertragen die nog niet langskwam, is je grote schijf aan de omtrek (onderop eventueel) van een tandkrans te voorzien en dan je motor van een klein tandwieltje dat daar in grijpt en deze aan de zijkant te monteren. Dat geeft ook een zeer forse vertraging.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ stan,neen gewicht van 1 pop,bloemen én een persoon mag je makkelijk een 300kg rekenen, en moet een 6 tal uren draaien,das gewoon niet te doen op 12V

daarom dat we aan het experimenteren zijn met 220V

@ maarten bakker: kan je ev meer in detail treden,ik begrijp niet goed hoe jij het ev ziet?

Ik weet dat de topic oud is, maar ik heb voor mezelf een goede oplossing gevonden en deel deze met plezier. Als het lawaai mag maken en het moet niet regelbaar zijn, dan is een elektrische takel de oplossing. 8tr/min, goed koppel en L/R inbegrepen. Hierdoor kan je al met een budget van 100 euro of minder, gered zijn.

Ik denk dat die bloemetjes intussen alweer als compost voor andere bloemetjes hebben gediend.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Zeker een oude koel alert waard, maar de tip lijkt me een hele goede reden om het topic nog even aan te vullen. Dit zijn toch vragen die elk jaar voor carnavalswagens en bloemencorso's terug kunnen komen, en met google kom je dan wellicht hier terecht.

Een elektrische lier is goed én goedkoop verkrijgbaar en zit qua toerental heel leuk in de richting (hoewel ik denk dat het eerder 8 meter/min zal zijn dan 8 toeren/min).

If you want to succeed, double your failure rate.

zorg dat t heel licht draaid en dan zelf de boel rondfietsen.

zit sinds 2009 in de PV.

Hallo,
Ik zou graag een elektrische pastacutter maken zoals op onderstaande link.
http://www.planet-chef.com/en/rotating-cutting-knife-short-pasta-dolly…
Ik ben in het bezit van een ventilatiemotortje uit een diepvriezer en zou deze graag trager laten draaien en er een mesje op monteren.
Wat kan ik hiervoor doen?
Ik ben een visser en ben in het bezit van een automatische pasta machiene en zou graag er een zelfgemaakte cutter voor plaatsen, deze machiene zal gebruikt worden om korrels te maken in plaats van pasta.
Graag hoor ik iedereen zijn mening hierover. Is de motor dat ik heb hiervoor te zwak, mag men een andere goedkope oplossing bieden.
Mvg,

Hans

Lambiek

Special Member

Ik denk dat je hier beter een nieuw topic over kunt openen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten