0-50V 0-3A labovoeding

Hallo, ik heb hier nog enkele transfo's liggen van een quad 405.
Hiermee zou ik graag een regelbare voeding maken. De quad heeft een symmetrische voeding van -50 en 50V. Vermogen van de quad is 2 x 100W.
Ik vermoed dus dat deze transfo zou moeten volstaan voor mijn voeding.

Heeft iemand een mooi schema voorhanden?
Alvast bedankt,
Roeland

Henry S.

Moderator

Dit is een goed basis: http://www.cyrom.org/pics/37838-Netzteilplatine.pdf (alternatieve link, ik kan dit niet meer op de ELV site terugvinden). De regelkringen worden door een extra trafo gevoedt, dit voorkomt veel gedonder met de hoge ingangsspanning.

Hou ivm die hoge spanning de SOA van de regeltransistors goed in de gaten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
joopv

Golden Member

Wat voor secundaire wikkelingen heeft de trafo precies?

Als dat 1 wikkeling is met een middenaftakking kun je 'm niet zonder meer gebruiken. Als je de middenaftakking zodanig gemaakt is dat je 'm kunt losmaken en er 2 afzonderlinge wikkelingen van kunt maken kun je die vervolgens weer parallel kunt zetten (controleer de verschilspanning eerst).

bjokal

Golden Member

Op 13 oktober 2011 18:04:45 schreef Henry S.:
... alternatieve link, ik kan dit niet meer op de ELV site terugvinden).

Klopt, helaas staan veel van de bouwhandleidingen niet meer "openbaar".
Je kunt nu echter wel voor het schamele bedrag van 25€ per jaar een online abonnement nemen.
Dan kun je tevens alle ELV uitgaves sinds 1979 inzien.

De universele voedingsprint is gelukkig nog wel online te lezen.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Henry S.

Moderator

En dat is ook een mooi ontwerp.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik kwam net dit schema tegen.
Lijkt me zeer simpel te bouwen.
Iemand hier ervaring mee?
Merci,
Roeland
http://www.uploadarchief.net/files/download/labvoe.gif

Nee die kan je niet gebruiken. Jou trafo levert 50vac als je dat gelijkricht krijg je 70vdc.
De lm 317 mag maximaal 40vdc als ingang hebben.

De voeding heeft ook geen stroombegrenzer en is daarom geen labvoeding.

Je trafo levert 3A de voeding levert 5A dit vind je trafo ook niet leuk.

[Bericht gewijzigd door Pepermuntje op donderdag 20 oktober 2011 18:32:45 (15%)

In het geval de LM317 niet onmiddelijk zou overlijden, zal de MJ2955 het wel doen als hij 3A moet leveren bij een lage uitgangsspanning.

De genoemde ELV-voeding, en ook de Elektuur '82 voeding, mogen dan wel ingewikkelder zijn, je hebt dan tenminste een bruikbare labvoeding. Ze zijn beiden eenvoudig aan te passen voor hogere trafospanningen.
Je hebt wel meer uitgangstransistors nodig, als je 3A wil halen. Zelf heb ik voor een vergelijkbare voeding 1 TIP142 per ampere voorzien - en een flinke koelplaat + geforceerde koeling.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
flash2b

Special Member

Op 20 oktober 2011 18:21:47 schreef Pepermuntje:
De lm 317 mag maximaal 40vdc als ingang hebben.

Een AHVT versie mag 60V aan de ingang hebben:
http://nl.farnell.com/fairchild-semiconductor/lm317ahvt/ic-ldo-volt-re…

Maar een LM317 voeding in natuurlijk geen echte lab voeding aangezien je met dat simpele schema de stroom niet kan regelen.

fred101

Golden Member

Als je van een standaard LM317 schema moet vragen of er iemand ervaring mee heeft en niet zelf ziet dat die niet zo op jou trafo kan dan denk ik niet dat het verstandig is met zo'n heftige trafo te beginnen. Koop dan een gewoon 24 VAC trafotje en maak daar een experimenteer voedingkje mee mbv zo'n LM317 of een L200

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Roebas, je moet je doelstellingen iets bijstellen. Dat schema wat je postte is prima voor een 2A 20V voeding. Maar haal de transistor weg en maak eerst een 1A versie. Lastig zat.

Het probleem zit hem in de vermogens die in zo'n circuit omgaan. Wil je 3A bij 1.2V leveren, dan moet de voeding zo'n 3A * 50V wegstoken. Dat is 150W. Bij 150W is niks meer "simpel". Begin eenvoudiger en zet je doelstellingen wat lager. Als je dat een keer gedaan hebt, en een paar maanden verder bent, kan je gaan nadenken over hoe hem te verbeteren of op te peppen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@fred101
Ik ging ondertussen niet meer van mijn quad transfo uit, hoor. Ik heb namelijk nog een transfo liggen met volgende aftakkingen, en wou daar iets mee proberen:
0-220
0-7.5V 5A
0-10-12-15-18V 10A
Maar inderdaad ik ken nauwelijks iets van transistorschakelingen. Ben al enkele jaren bezig met buizenversterkers, en daarin begin ik mijn weg wel wat te vinden, maar nu wou ik dus beginnen proeven van halfgeleidertechnologie.

@rew
Ligt de truck dan niet in een transfo met zeer veel aftakkingen die je met een relais schakelt naargelijk de gevraagde uitgangsspanning?
Zoniet moet je toch steeds vermogen blijven dissiperen bij lagere spanningen ? Hoe gaan professionele voedingen met deze problematiek om?
groeten,
Roeland

[Bericht gewijzigd door roebas op vrijdag 21 oktober 2011 12:27:01 (52%)

bjokal

Golden Member

Dat is precies wat ze vaak doen bij de wat zwaardere labvoedingen.
Ik heb er hier 1 staan die bij iedere verhoging van 4 volt een wikkeling opschakelt.
Het is een 0-30V/0-10A voeding.
Reken maar uit wat zo'n voeding anders zou verstoken bij een uitgangsspanning van 5V en een stroom van 10A.

Dan heb je geen kachel meer nodig in je hobby-hok ;)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Hoe gaan professionele voedingen met deze problematiek om?

Schakelende voeding met een lineaire naregeling.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.