Op 25 oktober 2011 16:51:32 schreef nocky2:
kan mijn zender vanuit een meetstation gepeild worden dan? zoveel bereik heb ik helemaal niet. Momenteel heb ik een vermogen van ong. 1W dat is te koste gegaan van de swr waarde, die is nu wel 1: 1.2
Als je werkelijk - met de draaggolf zèlf - op een frequentie in de omroepband zit, en niet teveel vermogen probeert te maken, en netjes filtert, en een normale antenne gebruikt, dan kan het nog best lang goed gaan.
Maar, zoals in het vorige topic ook al gezegd, het is altijd het vliegverkeer dat het eerst last heeft. Als dat zo is, en een grondpeiler hoort je niet, dan wordt vanuit de lucht het zoekgebied beperkt. Er wordt daarna gewoon met de auto gepeild, net als na een meting van een grondpeiler.
Als je met een hele watt nog steeds een slechte reikwijdte hebt, ben je toch iets fout aan het doen. De echte draaggolf zit dan waarschijnlijk heel ergens anders. Enfin, we horen het wel als je een frequentietellertje gaat kopen. 
Het echte bereik heb ik nog niet gemeten omdat ik de zender niet een halfuur aan wil zetten. Maar met 1w kom je toch niet verder als 1-1.5km?
Ik denk dat het expirimenteren op gaat houden omdat mijn budget te klein is.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Met 1 a 1,5 Watt kan je met gunstige omstandigheden kilometers ver komen.
En in het open veld (lees in de lucht) zeker tientallen kilometers.
En stoppen met experimenteren zeker niet doen, gewoon ermee doorgaan maar wel op een andere verstandige wijze. 
Radio techniek is veel te leuk om aan de kant te gooien.
Volg het advies van Etherfreak op en schakel de eind trap uit.
En scoor hier of daar een weerstand van 50 Ohm 1 watt of zo iets 47 Ohm mag ook nog.
Dan kan je naar hartelust experimenteren zonder antenne en toch nog op je radio horen wat er gebeurd.
met alleen de ossilator aan is er dus geen risico mbt het AT?
Alleen kan ik mn swr dan niet zien op de meter.
Maar dan nog is het volume veel te klein. ik snap er niks van heb al allerlei muziekbronnen geprobeert.
Zit die potmeter 100K wel (goed) aangesloten?
En als je TOCH met die stentor door wil gaan, dan een hier een leerzaam artikel
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Als je er een 50 of 47 Ohm weerstand aanknoopt zit het met de SWR wel goed.
Probeer eerst inderdaad de oscillator goed aan de gang te krijgen en daarna pas te trapjes er achter.
Maar zonder meetapparatuur blijft het heel lastig scoor ergens een scanner met luchtvaartband op marktplaats bijvoorbeeld.
http://gsm-telecom.marktplaats.nl/scanners/491159725-uniden-bearcat-ub…
Dan kan je al zo kijken of je niet in de luchtvaartbank zit te klooien. 
Het is al meerdere keren gezegt er is met de geluidsbron NIETS mis.
Maar wel met de zender probeer dat uit te vogelen met behulp van de mensen hier.
Dat is leuk en tegelijkertijd ook nog eens leerzaam.