Show your projects! Part 23

Dit topic is gesloten

hoe werkt dat zeefdrukken nou precies dan?
Is dat een glasplaat waar je dan via een ontwikkelde zeef verf op hebt gedrukt?
petje af hoor.
Wil ook nog eens een woord klok maken. elektronica/software geen probleem, maar het paneel met letters is zo lastig

Stijnos, je kan eens kijken of er een fablab bij je in de buurt zit. Daar kan je, voor zover ik weet, bepaalde momenten in de week (gratis, wel materiaalkosten) gebruik maken van een lasersnijder, vinylsnijder en ander leuk 'speelgoed'. Ik moet daar binnenkort ook maar eens langs om te kijken wat allemaal mogelijk is. Ben ook van plan een woordklok te maken :)

Je zou ook een kant-en-klare glasplaat kunnen kopen... Klik. Dit bedrijf heeft patent op de klok...

@Stijnos: Bij zeefdrukken begin je met een blanco zeef. Die zijn verkrijgbaar in verschillende rastermaten. De zeef smeer je in met een lichtgevoelige emulsie. Dat laat je drogen en vanaf daar lijkt het op printjes belichten. Je legt een transparant op de zeef en je belicht het geheel. Vervolgens spoel je de zeef af en je hebt de afbeelding in de zeef zitten.

Het drukken is vrij eenvoudig. Je plaatst de glasplaat onder de zeef, smeert een lijntje verf op de zeef en met een rakel trek je de verf over en door de zeef. Dit herhaal je nog één of twee maal en dan hoeft het alleen maar te drogen.

[Bericht gewijzigd door Jeronimo_34 op dinsdag 15 november 2011 09:38:30 (62%)

Sonytech

Overleden

Laatst heb ik voor het kastje voor m'n Wisp648 een sticker gemaakt op transparante zelfklevende folie die je met een inktjetprinter kan bedrukken.

Dat spul is echt hardstikke dun en ik vermoed dat als je dat op een glasplaat zal plakken het resultaat er ook zeker mag zijn. Als je het in spiegelbeeld bedrukt en de folie aan de binnenkant plakt dan denk ik dat je niet kan zien dat er folie gebruikt is.

Overigens: leuk zo'n woordklok, ga er ook een maken.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Tidak Ada

Golden Member

Probleem met die folies is dat er altijd luchtbellen en stofjes tussen komen. Zelfs autoruitenfolie heeft dat probleen, zij het in mindere mate. Maar ik geloof niet dat die als printbare folie te krijgen is.

Tweede probleem is dat je met printen moeilijk de letters transparant kunt houden en de rest egaal te dekken. De meeste printerinkt is transparant, tenzij je speciale (dure) pigment inkten koopt. Wit enn lichte kleuren zullen ook een probleem vormen.

Een andere mogelijkheid zou zijn om een glasplaat direct van foto-emulsie te voorzien. Nadeel hier is dat je alles in het donker moet doen en dat het beeld op den duur bruin zal kunnen worden, zeker als je te kort fixeert. Ook loop je er tegenaan dat je thuis de lichtgevoeligheid niet goed in de hand hebt.
Misschien zou het een idee te zijn om printlak van pigment te voorzien en dat als emulsie te gebruiken, aar ik weet niet of dat zal lukken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een laserprinter maakt tegenwoordig behoorlijk zwart hoor, je schijnt natuurlijk ook maar met een ledje er tegenaan, niet met een 40 watt lamp ofzo. En als je nauwkeurig werkt krijg je die luchtbellen ook best weg.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb het ook met folie en een laserprinter geprobeerd, maar dat was te transparant. Misschien dat het met een betere printer beter gaat, maar ik was er klaar mee :) Ik heb het ook nog met de toner-strijk-methode geprobeerd. Eerst de glasplaat opgewarmd in de oven tot 200 graden en vervolgens met een strijkbout geprobeerd een print over te zetten...helaas brak het glas. Het voordeel hiervan was dat ik nu gelijk ontspiegeld glas kon kopen ;)

Beste Jeronimo_34

Indien mogelijk zou je mij het schema en de(basic?) code voor de pic willen emailen, ik ben met een soortgelijk iets bezig en slechts net begonnen met pic's. Ik zou het fijn vinden als je dit zou willen doen zodat ik wat meer inzicht krijg in hoe het prgramma opgebouwd is. Ook als je geen schema hebt is de code alleen goed.
alvast bedankt!

Totale beginner

Golden Member

Weer een update van mijn kant. Ik ben bezig met het maken van een Linux robotje. Voorlopig kan je het nog niet echt een 'robot' noemen aangezien het niets zelf beslist. De functies voor de toekomst staan nog niet echt vast, maar stofzuigen moet er eentje van worden.

Ik maak dit project vooral omdat ik het leuk vind en ik leer er veel van bij. Momenteel kan via SSH op het robotje worden ingelogd waarna het met simpele commando's kan bestuurd worden en de snelheid kan ook worden geregeld.

De volgende stap in het project is om sensoren toe te voegen en de software kant uit te breiden.

Natuurlijk heb ik ook een paar foto's genomen:
https://cook.dptechnics.com/robot1.jpg

https://cook.dptechnics.com/robot2.jpg

Voorlopig zit het volgende op het robotje:
- 2x bq2002 batterijlader
- 2x varta NiMH 2,6Ah 4,7V batterijen
- PIC18F4550 voor motorcontrole, PWM (in de toekomst sensorinterface)
- 1xL298 motorcontroller
- WRT54Gv3 met een linux distributie

Mvg,
TB

PS @RS2^Racer^ : ik zal morgen proberen een filmpje te maken.

Welke software draait u op de router?
Ik heb er ook nog en liggen voor deze doeleinden, zou ik u mogen benaderen voor meer info?

Totale beginner

Golden Member

Ik draai nu ddWRT op de router met een handig programma microcom genaamd. Dit programma stuurt alle standaard input door naar de gewenste seriele poort.

Mvg,
TB

free_electron

Silicon Member

Op 14 november 2011 21:52:45 schreef Jeronimo_34:
Ik ben een tijd bezig geweest met het maken van de glasplaat...een aantal manieren geprobeerd, maar het resultaat vond ik niet voldoende.

ik vraag me af hoe het er uit zou zien indien je het zou laseren ...
ofwel de letters laseren , ofwel een negatief beeld laseren ...
( letters transparant en de rest mat laseren .. )

of twee acryls boven elkaar. de bovenste een donkerblauwe, haast zwarte , en de achterste een rode of groene waarin de letters gelaserd zijn...

ik heb sedert het weekend toegang tot een Epilog Helix ... misschien probeer ik dat wel eens..

nu nog leren met de flowjet werken ( ik ben lid van TechShop sedert het weekend :) )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@ totale beginner
Oké bedankt daar kan ik wel wat mee:)
Tot dd wrt was me gelukt maar wist niet wat ik verder moest doen

Edit: leuk project trouwens, heb je ook filmpjes?

[Bericht gewijzigd door DutchEngineer op dinsdag 15 november 2011 20:14:41 (18%)

( letters transparant en de rest mat laseren .. )

Dit zal niet gaan werken, omdat 'matglas' het licht gaat verstrooien.
De letters in spiegelbeeld diep laseren en met een harde rubbere roller de plaat met verf rollen, zodat de letters vrij van verf blijven.

(zomaar een ideetje :))

verstrooit mat glas het licht ook als het glas enkel aan de buitenkant mat is.

laseren aan beide kanten lijkt me overbodig.

Zeer waarschijnlijk wel.
Licht in glas weerkaatst als een spiegel, zolang het oppervlak helder is (denk aan glasvezel)
Bij elke oneffenheid is het licht zichtbaar.

Tidak Ada

Golden Member

Op 15 november 2011 20:20:29 schreef Kareltje:
[...] [....].
De letters in spiegelbeeld diep laseren en met een harde rubberen roller de plaat met verf rollen, zodat de letters vrij van verf blijven.
[....]

Diep laseren heeft juist een light-pipe effect: Naastgelegen letters/woorden zullen mee oplichten.

Wat misschien wèl lukt is een lichtdichte coatng aanbrengen en daarin het letterpatroon weglaseren. aar is dat niet evene duur en gecompliseerd als het zeefdrukken? De apparatuur is in ieder geval stukken duurder....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 15 november 2011 20:40:20 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb ook zitten denken aan een laser, maar daar heb ik geen toegang toe. Het zeefdrukken is wel redelijk veel werk voor één afdruk, maar het is wel goedkoop en makkelijk thuis te doen (als je een douche/bad hebt ook de zeef in schoon te maken ;) ) Het complete zeefdruksetje heb ik voor 35 euro op mp gekocht...

Ik vraag me af of je met een laser veel sneller klaar bent. Misschien wel als je regelmatig verschillende teksten wilt maken. Als zo'n laser voor eenmalig gebruik onder knie moet krijgen, zal daar ook de nodige moeite in gaan zitten.

[Bericht gewijzigd door Jeronimo_34 op dinsdag 15 november 2011 21:52:33 (11%)

free_electron

Silicon Member

ik denk dat ik het ga doen met een plaat donkerblauwe plexi en daarachter een plaat rode plexi. in de rode plexi snijd ik de letters uit.
blauwe leds gaan zeer weinig licht door een rode plexi heen laten schijnen.... ( de golflengte van leds is vrij smalbandig )

Die laser is doodsimpel. gewoon je tekening maken in Coreldraw of Adobe illustrator ( of eendert welk ander vector tekenpakket ).

Alles wat 0.1 mm zwart is wordt gesneden. andere dimensies / kleuren kan je instellen. kleuren worden gedithered ( je kan kiezen ) en je kan per kleur een snelheid en power opgeven. het vermogen per seconde bepaald hoe diep je gaat. kwestie vna power en snelheid in te stellen.

zo is er iemand die een vis gelaserd heeft uit een blok hout. de schubben zijn precies gesculpteerd... heel mooi gedaan.

eenmal je tekening klaar zend je die gewoon naar de laser ( dat ding heeft gewoon een printerdriver ) je krijgt een printer wizard waar je de parameters kan instellen ( kleur -> power translatie. die kan je opslaan als profielen zodat je een job later terug kan draaien met de zelfde instellingen ) en dan doet dat ding de rest.

kwestie van je materiaal er in te leggen , de focus in te stellen en op GO te drukken.... Ik dacht ook dat het veel ingewikkelder was , maar het is kinderspel (toch met die Epilog Machienes)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/dis/P1050872.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/dis/P1050874.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/dis/555ontsteking_brd.png
Aan de groen draden hangt een draaischakelaar om de desbetreffende frequentie te kiezen.

Topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/99879

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 november 2011 22:04:32 schreef free_electron:
ik denk dat ik het ga doen met een plaat donkerblauwe plexi en daarachter een plaat rode plexi. in de rode plexi snijd ik de letters uit.
blauwe leds gaan zeer weinig licht door een rode plexi heen laten schijnen.... ( de golflengte van leds is vrij smalbandig )

[....]

free, neem dan geel (Amis zeggen amber) (c.a. 490nm) . Dat is het complement van blauw en moet uiteindelijk samen met blauw alle licht doven. Hangt natuurlijk allemaal een beetje van de spectrale zuiverheid af...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

kwestie van je materiaal er in te leggen , de focus in te stellen en op GO te drukken.... Ik dacht ook dat het veel ingewikkelder was , maar het is kinderspel (toch met die Epilog Machiene

Je hebt het dan ook niet over een industriele laser.
Plaatwerk wordt gesneden op lasers die alleen maar met DXF files overweg kunnen, gemaakt op Autocad, Inventor, Solidworks e.d.
Die 'Epilog Machienes' lijken mij speciaal voor de grafische industrie ontwikkeld (hm.. toch industrie)
Wel leuk overigens.
[/oftopic]

Tidak Ada

Golden Member

Zowel CorelDraw als AI kunnen DFX files uitspugen en lezen. Wat de andere (PaintShop etc.) doen weet ik niet.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
free_electron

Silicon Member

de epilog's zijn gebouwd voor rapid-prototyping. 60 watt co2 laser.
plexi snijden duurt letterlijk een paar seconden...

de intelligentie zit in de driver. en je moet wel met vectordata aan de slag. rasterdata kan alleen gegraveerd worden. om te snijden heb je vectors nodig. dat ding installeert zich als een printerdriver maar intern lijkt het erop dat ze postscript actige dingen doen ...
met andere woorden ze weten wanneer je tekenprogramma vectordata doorstuurt. je kan het niet sturen vanuit paint of photoshop bijvoorbeeld( wel om te graveren, niet om te snijden ) ze detecteren in de driver : vectordata met deze argumenten (black 0.1mm ) : dat is snijden...

Het zijn in ieder geval leuke machienes. Veel makkelijker dan 'ik met mijn dremel, vijlset en lompe poten die probeert een gat te maken voor een paar vierkant drukknoppen....

Ik heb op een mechanical layer in Altium al de juiste gaten zitten (ik definieer ene mechanical layer in mijn PCB footprint en teken daar de juiste uitsparing)... ik export die layer als PDF in schaal 1:1 , Trek die pdf binnen in Illustrator , select all : lijndikte 0.1mm en save de illustrator file op een memory stick.
Dan rijd ik 5 kilometer naar technshop, leg ene stuk plexi in de Epilog en print mijn illustrator file naar de laser. klaar.

Veel precieser en veel sneller dan al dat gefrunnik met vijltjes en boortjes ( en veel rechter ook ). Wat mij vroeger een ganse dag vijlen en boren kostte en dan nog geneens recht was duurt nu een uurtje... ( weg en weer rijden en 10 minuten op de laser... )
je moet wel vechten tegen 500 studenten die hun eindwerk komen laseren. er zijn er een berg van SJSU die hin chassis voor hun lijnvolger of andere robtjes komen laseren. eentje was bezig met poten voor een soort hexapod... met allerlei scharnierpunten en mounts voor de servo's.. hij had alles uitgetekend in Autodesk inventor en was het nu aan het laseren...

de techniek staat voor niks tegenwoordig... [grampa mode] in mijne tijd hadden we alleen een set botte boren waarvan de kleinste krom waren en de andere helft ontbraken en een handboortje... we slepen ze zelf bij... en we moesten 2 uur te voet door de sneeuw om een stuk aluminium... De jeugd van nu tekent alles uit op een laptop met hun voeten op de kachel , terwijl een warmo choco van madagascar aan het drinken, emailen de file naar een computer ergens, twitteren dan wat erover, en gaan dan 5 minuten later hun werkstuk halen en posten wat fotos ervan op feesboek ... en ze vinden dat ze veel gedaan hebben dan.. tuh...[/grampa mode]

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

De jeugd van nu tekent alles uit op een laptop met hun voeten op de kachel , terwijl een warmo choco van madagascar aan het drinken, emailen de file naar een computer ergens

Deze jeugd heeft dat al geleerd van de vorige generatie.
Inmiddels is dit een standaardprocedure in de plaatwerk industrie.
Bij de bouw van mijn robot (Johnny6) heb ik hier al dankbaar gebruik van kunnen maken.
Thuis tekenen, DXF's enPDF's doormailen naar onze toeleverancier met een berichtje dat het voor prive is, en bij de volgende levering plaatwerk zit er een keurig doosje bij, met mijn naam erop :)
Het voordeel van inventor is, dat je ook gelijk kan bouwen (assembly)
en een 3D model kunt maken.

ontopic weer: je zou in een dunne plaat de letters kunnen laten laseren, mat zwart spuiten, en deze tussen een glasplaat en de plaat met ledjes kunnen klemmen zodat het een mooi egaal zwart scherm word.
Uiteraard wel een lettertype kiezen waar de rondjes niet uitvallen tijdens het snijden.

Dit topic is gesloten