Reparatie topic

fred101

Golden Member

Ik vind het idee zoals door wat mensen is geopperd in je mooiste gratis aanwinst een goed idee.
Dat het bij witgoed, audio en tv niet gebeurd vind ik niet helemaal een goed vergelijk.
Er lopen daar veel professionele reparateurs rond die zo roepen wat er meestal mis is.

Meetapparatuur is meestal wel wat omplexer en er loopt daar niet een heel nest monteurs die in een centrale ( externe) database kunnen kijken. De zoekfunctie van CO is, voorichtig gezegd, niet het sterkste punt, meestal is google met de toevoeging circuits online sneller. Dus het is vaak best moeilijk om informatie te vinden. Dus een topic per apparaat lijkt me een heel mooi iets. Verwatering zal niet snel plaats vinden. De kans dat er twee man tegelijk een zelfde defect apparaat hebben is heeeeel klein.
Het zou misschien in eerste instantie beperkt kunnen worden tot de bekende merken en producten waarvan het de moeite waard is. Dus geen gebruiker probleem met een meter van de Aldi

Als het topic loopt en niet zinvol lijkt ( als naslag werk zeg maar) kan een mod altijd nog beslissen het [reparatie topic] uit de titel te verwijderen . Daar wil ik me best mee bezighouden als dat te belastend is voor de mods. Eventueel in ruggespraak met anderen ( bv Free )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ben helemaal met je eens de toevoeging [reparatie topic] is super handig.

je typt dan in welke zoekmachine dan ook in:

circuits online [reparatie topic] tektronics........

en dan krijg je alleen relevante topics te zien.
in plaats van de situatie van nu: waar je alles over de tektronics...... te zien krijgt (vragen over de aanschaf, vergelijking gebruik van enz.

aan de andere kant als je eenmaal begint met [reparatie topic] dan komen er geheid ook meerdere varianten zoals: [gebruik van] [aankoop van] een heel vaak [doet het niet] :p

ik zeg trouwens niet dat dit nadelig is voor co, misschien is het wel beter, krijg je een beetje meer overzichtelijkheid :)
bovendien hebben we er nu al enkelen: [animo check] (ookwel [a/c]) [i/a] enz.

en wat heeft het voor nadelen?? ik kan er eigenlijk geen een bedenken

kortom ik zou zeggen (als ik hier wat te zeggen heb :P ): laat het z'n loop gaan we zien wel wat het wordt.

o en fred, volgens mij wordt het tijd dat je een nieuw toetsenbord aansluit je hebt een paar defecte knoppen.

voorzichtig gezegd, niet het sterkste punt,
......
Verwatering zal niet snel plaats vinden.
.........
probleem met een meter van de Aldi

Als het topic loopt en niet zinvol lijkt ( als naslag werk zeg maar) kan een mod altijd nog beslissen het [reparatie topic] uit de titel verwijderen . Daar wil ik me best mee bezighouden als dat te belastend is voor de mods. Eventueel in ruggespraak met anderen ( bv Free )

>:)

fred101

Golden Member

Ligt niet aan toetsenbord, is een ipad en capacitieve toetsenborden reageren heel slecht op mijn vingers. Iets met doorbloeding denk ik.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zie er zeker wel het nut van in. Op auto fora waar ik wel eens rondhang wordt het ook wel gebruikt. Gewoon een duidelijke beschrijving van het probleem, en hoe je dat hebt opgelost. (of als je het niet hebt kunnen oplossen en nog wat hulp nodig hebt). Behalve dergelijke topics waar nog dingen in gevraagd kunnen worden, zijn er zelfs veel zelf ontworpen reparatiehandleidingen, veelal voor zaken die beter anders op te lossen zijn dan de standaard methode van vervangen. Toch denk ik dat dit al grotendeels gedekt is door de selectie 'meetapparatuur' en show-your-projects.
Misschien kan een forum-sectie voor handleidingen wel nuttig zijn om de boel wat gescheiden te houden. Maar dit vraagt vaak een grotere inzet van de poster om alles netjes, overzichtelijk en duidelijk/begrijpelijk op 'papier' te zetten.

@jochem hieronder, aan de hand van dat topic ben ik gaan zoeken, maar ipv het draadje van free kwam ik dit tegen...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Voor de duidelijkheid: in dit topic ontstond het idee en staat nog wat meer toelichting.

If you want to succeed, double your failure rate.

fred101
goed idee, blij dat er iemand tijd voor maakt en het initiatief neemt. Had de suggestie van free ook gezien. Als Vincent nu nog eens de tot treurens toe gebruikte krachttermen zoals "ouwen brol" "in de USA is het beter" en "koop nieuw" achterwege laat wordt het perfekt :-)

Henry S.

Moderator

Omdat Fred z'n startpost niet volledig is even een reaktie. De aanleiding is http://www.circuitsonline.net/forum/view/96134/9 helaas heeft Fred een paar punten weggelaten.

Op 23 november 2011 18:26:00 schreef Henry S.:
Gebruik voor forumsuggesties de feedback, maar het is niet echt nuttig generale reparatietopics te maken. Dat doen we met TV's, witgoed en audio ook niet en dat gaat prima zo.

Op 23 november 2011 18:47:04 schreef fred101:
Dat het bij witgoed, audio en tv niet gebeurd vind ik niet helemaal een goed vergelijk.
Er lopen daar veel professionele reparateurs rond die zo roepen wat er meestal mis is.

Meetapparatuur is meestal wel wat omplexer en er loopt daar niet een heel nest monteurs die in een centrale ( externe) database kunnen kijken.

Juist daarom zal je nog meer specifieke antwoorden krijgen.

De zoekfunctie van CO is, voorichtig gezegd, niet het sterkste punt, meestal is google met de toevoeging circuits online sneller.

Dat is meer jouw probleem, de CO zoekfunctie maakt het mogelijk een term tot op de desbetreffende post te zoeken.

Dus een topic per apparaat lijkt me een heel mooi iets. Verwatering zal niet snel plaats vinden. De kans dat er twee man tegelijk een zelfde defect apparaat hebben is heeeeel klein.

Dus ten eerste is een topic per type apparaat helemaal niet nodig, bij het zoeken zal je toch niet veel opties tegenkomen. Zeker niet als iedereen netjes het merk en type in de titel vermeldt.
Ten tweede gegarandeert een topic per type chaos, we hebben niet voor niets een opmerking mbt topickaping in de FAQ en dat willen we zo houden.

Het zou misschien in eerste instantie beperkt kunnen worden tot de bekende merken en producten waarvan het de moeite waard is. Dus geen gebruiker probleem met een meter van de Aldi

We gaan dus discrimineren... Net zo goed als dat een beginnerssectie onwenselijk is, is dit dat ook.

Als het topic loopt en niet zinvol lijkt ( als naslag werk zeg maar) kan een mod altijd nog beslissen het [reparatie topic] uit de titel te verwijderen .

Ook dat is een overbodig iets, het is normaal in topic vanaf post één duidelijk wat voor een topic het is.

Je kan een topic labelen, dat hebben we al eens eerder aangekaart ivm programmeertalen, maar je kan zien waar dat op uitgelopen is. Verder kan dit niet meer dan een vrijblijvend iets zijn.

Daar wil ik me best mee bezighouden als dat te belastend is voor de mods. Eventueel in ruggespraak met anderen ( bv Free )

Daar kunnen we helemaal niet mee accoord gaan!

Je bent gebruiker of je bent moderator, zosnel als iemand met twee petten op gaat lopen kunnen we de tent wel sluiten. Datzelfde geldt als een moderators advies van een bepaalde gebruiker gebruiken ter moderatie, geheel uit den boze!

Verder nog wat hier niet te sprake komt maar wel in free's topic: Daar worden regels tav het topic gesteld. Het kan niet zo zijn dat gebruikers dergelijke regels in hun eigen topic opstellen. De forumregels staan in de FAQ en zijn verder volgens netiquette, de gebruikers kunnen nooit extra regels opstellen, ze zijn geen moderators.

Verder is het nog een zo eens dat CO een algemeen elektronicaforum is, bedoeld voor iedereen. Het maken van forumeilandjes met eigen regels is dus geheel tegen de doelstemming van dit forum.

Van alle argumenten blijft er maar eentje overeind: Het op vrijwillige basis labelen van een topic. Geen topic per merk/type, maar topic per merk/type/klacht.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dat op vrijwillige basis labelen van een topic, daar doelde ik eigenlijk op toen ik zei:

Op 23 november 2011 10:44:53 schreef Jochem:
Ik denk dat dit als zodanig prima binnen de forumregels past, dus dat een goedkeuring van een moderator overbodig is.

Als de wat frequentere bezoekers hun reparatietopic als zodanig labelen, is daar weinig mis mee. Je kunt toch niet van een vers aangewaaide gebruiker verwachten dat hij zomaar weet dat hij niet 'Ruis op scope' als titel moet kiezen, maar de voorgestelde conventie aan moet houden. In dat opzicht kan het dus ook weinig anders dan op vrijwillige basis. Maar voor de vaste gebruikers is het wel fijn terugvinden met zo'n conventie.

Zolang een nieuw probleem raakvlak heeft met het oude probleem, blijf ook dat prima binnen de huidige regels/FAQ van het CO forum. Dan blijft alleen de vraag nog staan of het wenselijk is om een nieuw probleem in eenzelfde topic te behandelen als het oorspronkelijke probleem van exact type y van merk x. Henry geeft hierboven al aan dat dat niet wenselijk is.

Ik zou het persoonlijk prachtig vinden om een verzameltopic met reparatietips over mijn pas bemachtigde merk x type y te vinden. Zeker als je toch van plan bent om hem eens te reviseren is dat gouden informatie. Maar ook voor symptomen van klachten, die je later tegen kan komen. In dat opzicht vind ik dat zeker een argument vóór het verzamelen.

Wat Henry zegt is echter ook waar, je hebt kans op een wildgroei van klachten en problemen, die allemaal door elkaar gaan lopen. Dat is een flink argument tegen, want je schiet je doel voorbij als er geen duidelijke samenhang meer te vinden is in een topic.

Zelf zou ik verwachten dat het niet zo heel snel zal gebeuren dat er meerdere klachten tegelijk worden behandeld. Wat je in andere (witgoed / tv / etc) topics meestal ziet, is dat er na een paar maanden ineens een nieuw berichtje bij wordt gepost. Of dat er een nieuw topic wordt gestart, waarin dan door een beantwoorder wordt verwezen naar het bestaande topic.

Maar (voorlopig) dus geen goedkeuring voor het samenvoegen van diverse klachten. In dat geval zou de (vrijwillige) label-conventie worden:

[Reparatietopic] HP 8116A Functiegenerator: offset verloopt

Dan moeten we alleen afwachten wat we gaan doen als een verlopende offset te maken heeft met (ik noem maar wat) het veel voorkomende voedingsprobleem dat reeds in een ander topic werd behandeld. Maar dat zien we wel als dat aan de orde is.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sonytech

Overleden

Op 24 november 2011 19:41:38 schreef Henry S.:

Daar kunnen we helemaal niet mee accoord gaan!

Je bent gebruiker of je bent moderator, zosnel als iemand met twee petten op gaat lopen kunnen we de tent wel sluiten. Datzelfde geldt als een moderators advies van een bepaalde gebruiker gebruiken ter moderatie, geheel uit den boze!

Als de functies "gebruiker" en "moderator" zo stringent gescheiden dienen te zijn op dit forum, dan snap ik absoluut niet waarom jij zelf bijvoorbeeld dit soort antwoorden post. Je geeft hier nl. duidelijk een inhoudelijke bijdrage aan de discussie; het betreft geen ingreep op de gang van zaken, hetgeen volgens jou de exclusieve taak van een moderator is.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Henry S.

Moderator

Ja en, mag een moderator geen inhoudelijke bijdrage geven?

Volgens mij moet je het begrip moderator nog eens opzoeken. Dat gebruikers zich niet met moderatie bezig horen te houden, wil niet zeggen dat moderators zich niet met discussies bezig mogen houden. Het ene is geen reciprociteit van het andere.

Op 24 november 2011 19:56:59 schreef Jochem:
Dan moeten we alleen afwachten wat we gaan doen als een verlopende offset te maken heeft met (ik noem maar wat) het veel voorkomende voedingsprobleem dat reeds in een ander topic werd behandeld. Maar dat zien we wel als dat aan de orde is.

Dat is altijd al het geval geweest en zal altijd zo blijven, we kunnen nu eenmaal moeilijk in de toekomst kijken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 24 november 2011 21:24:14 (43%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Henry, de reden dat ik de vraag hier plaatste was omdat jij zei:

Gebruik voor forumsuggesties de feedback

Dat leek me een uitnodiging er over van gedachte te wisselen. Je had niet gezegd dat dat verspilde moeite zou zijn omdat jij er tegen bent.

Het was maar een voorstel omdat een aantal "hardcore" meetinstrument junkies het een goed idee vonden, geen poging tot een staatsgreep ;-)

Dat het niet binnen de regels past, dat er twee petten zijn ect is allemaal oplosbaar. Regels kunnen ook worden aangepast als het hele moderator team het er mee eens is. Dat is misschien een schokkend concept ;-) maar dat gebeurd op nationaal nivo ook.

En als geen moderator dit wil doen omdat hij het te veel werk vindt, wilde ik het wel doen, dat was alleen maar goed bedoeld hoor. Eventueel maken jullie me moderator of desnoods sub-forum moderator meetapparatuur en het is ook opgelost. Dat het ooit eerder is geprobeerd weet ik niet, maar dat dan per definitie dit ook tot mislukken gedoemd is gaat ook weer wat ver. Als het niks blijkt is er nog geen ramp gebeurd. Het enige is, dat er dan een aantal topics zijn met een vaste format in de titel.

Discrimineren is niet de bedoeling. Ik had het idee een topic gewoon te laten starten en als blijkt dat het een "waardevol" topic wordt dan wordt de titel aangepast naar een vast format. Sommige zullen dat zelf al doen, prima zolang het de lading dekt en anders kan het bv worden verplaatst naar een topic wat er al is over dat instrument (dat gebeurd hier tenslotte geregeld dus dat is niet tegen de regels.

En dat kun je echt niet aan de eerste post zien. Als iemand vraagt waarom zijn apparaat niks doet en na drie posts blijkt dat de zekering er uit lag of hij gewoon niet weet hoe het werkt is het niet iets wat als naslag werk nuttig is. Maar als na 3 posten blijkt het niet die zekering te zijn maar een complex probleem wat op een bepaald moment opgelost wordt is het wel de moeite waard het een topic titel te geven die het zoeken makkelijker maakt.

Nu het toch om suggesties gaat. Even in mierenneuk modus: Je zegt de forum regels staat in de FAQ. Dat klopt. Daar staat een heleboel (vind ik) belangrijke zaken waaronder een kopje "regels". Daarnaast een hele boel andere belangrijke zaken zoals bv topic kicks, quoten enz. Dat staat bv onder het kopje berichten. Niet onder regels. Niet dat dat een probleem is, we snappen wel dat dat ook eigenlijk regels zijn maar door een hoofdstuk regels te maken sluit je dus eigenlijk automatisch die andere dingen uit van de regels ;-) Zet helemaal boven aan Forum regels, noem regels bv algemene regels dan valt de rest nog steeds onder regels. Nu eigenlijk niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sonytech

Overleden

Sinds het begin dat ik dit forum bezoek heb ik mij geërgerd aan veel posts van Henry S.

Ook zijn laatste antwoord hier geeft maar weer aan hoe enorm superieur deze man zich voelt.

Ik heb mij voorgenomen om onmiddelijk te stoppen met bijdragen op dit forum op het moment dat dhr. S. mij het eerste botte antwoord zou doen toekomen.

Dat moment is nu gekomen; dit was mijn laatste post op Circuits Online.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
fred101

Golden Member

Sonytech, laten we het niet op de man spelen, daar wint niemand wat mee, hier heb je Henry niet mee maar wel een hoop gebruikers die van jou waardevolle ervaring profiteren en jezelf ook want volgens mij vind je het hier verder best gezellig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 24 november 2011 21:42:17 schreef fred101:
Henry, de reden dat ik de vraag hier plaatste was omdat jij zei:

[...]

Dat leek me een uitnodiging er over van gedachte te wisselen. Je had niet gezegd dat dat verspilde moeite zou zijn omdat jij er tegen bent.

Ten eerste ben ik er niet op tegen, ik verwoordt het motto van het forum.
Ten tweede was het hint om met duidelijkere argumenten te komen.

Het was maar een voorstel omdat een aantal "hardcore" meetinstrument junkies het een goed idee vonden, geen poging tot een staatsgreep ;-)

En ik snap die positie ook, zou ook prima voor een speciaal forum geweest zijn. Maar hier niet, helaas zijn 'jullie' maar een klein onderdeel van het geheel.

En als geen moderator dit wil doen omdat hij het te veel werk vindt, wilde ik het wel doen, dat was alleen maar goed bedoeld hoor. Eventueel maken jullie me moderator of desnoods sub-forum moderator meetapparatuur en het is ook opgelost.

Ik verwijs naar twee 'petten', helaas heb ik die situatie eerder meegemaakt, met hele slechte consequenties voor het bewuste forum.

Discrimineren is niet de bedoeling. Ik had het idee een topic gewoon te laten starten en als blijkt dat het een "waardevol" topic wordt dan wordt de titel aangepast naar een vast format. Sommige zullen dat zelf al doen, prima zolang het de lading dekt en anders kan het bv worden verplaatst naar een topic wat er al is over dat instrument (dat gebeurd hier tenslotte geregeld dus dat is niet tegen de regels.

Wat nu zoals je zelf aangeeft al gebeurt

En dat kun je echt niet aan de eerste post zien. Als iemand vraagt waarom zijn apparaat niks doet en na drie posts blijkt dat de zekering er uit lag of hij gewoon niet weet hoe het werkt is het niet iets wat als naslag werk nuttig is. Maar als na 3 posten blijkt het niet die zekering te zijn maar een complex probleem wat op een bepaald moment opgelost wordt is het wel de moeite waard het een topic titel te geven die het zoeken makkelijker maakt.

Daar wordt nu ook al regelmatig gedaan

Op 24 november 2011 22:03:34 schreef Sonytech:
Sinds het begin dat ik dit forum bezoek heb ik mij geërgerd aan veel posts van Henry S.

Ook zijn laatste antwoord hier geeft maar weer aan hoe enorm superieur deze man zich voelt.

Ik heb mij voorgenomen om onmiddelijk te stoppen met bijdragen op dit forum op het moment dat dhr. S. mij het eerste botte antwoord zou doen toekomen.

Dat moment is nu gekomen; dit was mijn laatste post op Circuits Online.

Op jouw reaktie zat ik al te wachten... Eerst probeer je me uit de tent te lokken ( en niet voor de eerste keer) en daarna reken je er me er op af. Dat is heel onfatsoenlijk.
Ik hoop dan ook dat je nu echt vertrekt zonder weer een dubbelaccount aan te maken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 november 2011 21:42:17 schreef fred101:
Dat het niet binnen de regels past, dat er twee petten zijn ect is allemaal oplosbaar. Regels kunnen ook worden aangepast als het hele moderator team het er mee eens is. Dat is misschien een schokkend concept ;-) maar dat gebeurd op nationaal nivo ook.

Ik wil nog wel een stapje verder gaan: regels kunnen ook worden aangepast als veel gebruikers het er mee eens zijn. Moderatorschap is in essentie een dienstverlenende functie. Moderators hebben hun extra rechten niet omdat dat een leuk powerplay-dingetje is (hoewel je dat wel vaak ziet), of omdat ze zo graag een mooi aangeharkt forum zien (hoewel je dat ook vaak ziet, zie tweakers.net), maar omdat je een forum leefbaar wilt houden.

IMNSHO is een forum is een sociaal ding, waarbij de gebruikers danwel de eigenaar het definitieve woord hebben. Moderators IMO moet je als moderator(s) van hele goede huize komen als een groep gebruikers iets redelijks willen om dat te blokkeren.

Op 24 november 2011 22:15:51 schreef Henry S.:
En ik snap die positie ook, zou ook prima voor een speciaal forum geweest zijn. Maar hier niet, helaas zijn 'jullie' maar een klein onderdeel van het geheel.

Kun je dat toelichten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 24 november 2011 22:28:22 (12%)

Henry S.

Moderator

@Alex278: Je kan niet ontkennen dat er in het verleden geen aanpassingen gemaakt zijn naar aanleiding van wensen van gebruikers. Het probleem is nu dat een relatief klein groepje gebruikers een zodanige aanpassing wil dat een groot deel van het forum onwerkbaar maakt.

Ik trek me verder terug uit dit topic, ik heb aangegeven waar de knelpunten zitten. Misschien reageert een andere moderator, misschien ook wel niet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Je terug trekken uit dit topic vind ik nou ook weer niet nodig, een andere moderator zou IMO best ook wel z'n mening hierover mogen geven.

Ik vind wel dat dit bespreekbaar mag blijven, en dat de moderators hier hun mening over geven, ook prima.
Maar er zal toch iemand antwoorden op de vragen en voorstellen moeten geven, anders zal deze discussie geen enkele zin meer hebben.

maartenbakker

Golden Member

Op 24 november 2011 22:03:34 schreef Sonytech:
Sinds het begin dat ik dit forum bezoek heb ik mij geërgerd aan veel posts van Henry S.

Ook zijn laatste antwoord hier geeft maar weer aan hoe enorm superieur deze man zich voelt.

Ik heb mij voorgenomen om onmiddelijk te stoppen met bijdragen op dit forum op het moment dat dhr. S. mij het eerste botte antwoord zou doen toekomen.

Dat moment is nu gekomen; dit was mijn laatste post op Circuits Online.

Jammer, ik denk dat je zijn toon ook verkeerd inschat. Hij mag dan een knorrige turbomod zijn, als je daar doorheen prikt zie je dat hij zijn best doet en er ook meestal in slaagt het forum bruikbaar te houden. Als je op wat meer fora rond zou lopen, werd het verschil toch redelijk snel duidelijk. Bovendien zijn zijn "lompe" opmerkingen eigenlijk nooit persoonlijk bedoeld.

Overigens zie ik de knelpunten die Henry S. ziet, zelf ook.

Het enige dat een echt reparatiegericht forum zoals dat van Euras, in de richting die jullie voorstellen, toevoegt is een toestellink die aan elke discussie hangt zodat je vanuit de modelindex de relevante topics gelijk erbij krijgt. Ook daar geldt dat elk apparaat zijn eigen topic krijgt.

Zou de reparatie-afdeling van dit forum echt groot genoeg zijn, dan kan dit een waardevolle feature zijn. Alleen leg zo'n index maar eens aan... Ik kom daar ergens in de loop van 2012 nog wel even op terug.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Op 24 november 2011 22:33:04 schreef Henry S.:
Het probleem is nu dat een relatief klein groepje gebruikers een zodanige aanpassing wil dat een groot deel van het forum onwerkbaar maakt.

Dan begrijp je niet helemaal wat we bedoelen. Ik zie niet hoe het aanpassen van wat speciale topics in een subforum een groor deel van het forum onwerkbaar kan maken.

Feitelijk is het enige wat we willen bij sommige topics , waarvan de verantwoordelijke moderator(s) vindt dat dit topic die eer verdient. in meetinstrumenten een vast titel format. Als dat er is hoef je nog niet eens topics samen te voegen. Dus zo groot is deze stap niet. Daarbij moet je dan maar vertrouwen dat dat de juiste beslissing is. Maar dat geldt voor alle moderator beslissingen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Een vast titelformaat als enige verandering, zou best wel heel nuttig kunnen zijn voor reparatietopics. Maar hoe ga je dat handhaven?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

*daar* zou een mod nou wel goede dingen kunnen doen. ;)

(overigens hoeft 't wmb niet meteen 'reparatie topic' te heten, 'RT' mag ook, net zoals we nu AC en IA-topics (animocheck en inkoopactie-topics) hebben.)

[Bericht gewijzigd door alex278 op donderdag 24 november 2011 23:04:55 (59%)

free_electron

Silicon Member

@henri: kan je eens verduidelijken waarom precies een dedicated topic per toesel een probleem vormt.

je zou dat perfect kunnen doen voor audio / witgoed weetikveel ( desnoods fietslichtjes )

als ik op zoek ben naar reparatie info dan tik ik in 34401. nu krijg ik talrijke posts. mooiste meetapparatuur , dit dat zus en zo... posts die niks te maken hebben met reparatie... of net wel ( ik heb al regelmatig reparatie hints gegeven in dergelijke topics. nu staat het her en der verspreid en begin maar met zoeken. het creeren van een topic met het keyword 'reparatie topic xyz' lost dat probleem op.
ik vraag niet om door alle topics te gaan pluizen en dingen te verplaatsen. Als ik een testel binnkrijg plaats ik nog altijd een post in 'mooiste meetapparatur' en ik maak ook een apart topic aan met daarin het reparatieverslag. zo 'vervuilt' het 'mooiste meetapparatuur' topic niet met reparatie info.

zelfs al filter ik op 'reparatie' dan krijg ik nog x aantal posts waar het woord 'reparatie' en ergens '34401' in voorkomt (ik heb mijn fietslicht gerapeerd vandaag en heb de dynamospanning gemeten met een 34401, om maar een stomme abstractie te geven) , maar niet in de context van 'ik heb een defecte 34401 en zoek hints'....

daarom in de starttopic duidelijk vermelden dat het om 'reparatie van xyz' lost dat probleem op. je geeft in de zoekmachiene op 'zoek alleen in topicheader' en 'reparatie' en 'xyz'. en je weet meteen of er iets is of niet.

Mijn origineel idee was ook eerder om zelf reparatierapporten te plaatsen. ik heb vandaag dit machien gerapreerd : dit was het symptoom : dit was de fout : zo ben ik twerk gegaan.. ter leering ende vermaek... Je kan natuurlijk vragen stellen ook. of zelfs de startpost beginnen met een vraag.

ik heb zelf al in vele topics reparatiehints gegeven over de 8116.. mijn idee was om dat te concentreren zodat je geen 500 topics moet lezen. alles is 'verzameld werk'.

Dat het niet gedaan wordt voor bruingoed / witgoed:

der zijn 5000 frietketels en ze hebben allemaal een snoer , een verwarmingselement , een thermische zekering en een thermostaat. ken er 1 en je kent ze allemaal... dat er daar geen topic per merk/ type van komt begrijp ik.

iedereen die 2 woorden electronica kent kan een doorsnee versterker repareren... ook hier kan ik begrijpen dat je geen wildgroei van reparatie tpoics wilt.

Een TV chassis topic bijvoorbeeld zou al heel nuttig zijn...

Een meetapparaat is nog een compleet ander paar mouwen. dat de gebruikersgroep hier klein is klopt , maar de groep mensen die over de know- how beschik er een te repareren is heeeel erg klein. En zoek maar als je dat nodig hebt. Ik kom heel veel van een kale reis terug op zoektochten naar info. Vandaar het idee om een concentrator pool aan te leggen. Er zij gespecialeesrde newsgroups voor oa Tek en hp apparatuur maar daar staat ook bitter weinig in op vragen naar manuals na..

Maar goed, als dit niet in het forum past dan leg ik mij daar bij neer. No problem.

t'was maar een idee.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Het lijkt mij erg handig, maar ik vrees dat de userbase van CO niet groot genoeg is om een naslagwerk te maken dat het grootste deel van de problemen beschrijft. De kans dat als jij met een zelfde defect te maken hebt als iemand anders is klein, zeer klein. Daarom moet je de functie als naslagwerk niet op de eerste plaats zetten, het belangrijkste is dat mensen met hun individuele probleem geholpen kunnen worden, dat mensen daar later wat aan hebben is mooi meegenomen.

Ik denk dat het handig is als reparatietopics een tag krijgen. Ik scan denk ik net als anderen regelmatig de lijst van actieve topics op dingen die voor mijzelf interresant zijn of waar ik iemand kan helpen. Als een topic een duidelijke tag heeft over welk apparaat het gaat kunnen mensen die meer weten over dat specifieke geval sneller te hulp schieten.

En voor de mensen die elke discussie het liefst ondersteund zien door een xkcd strip:
http://imgs.xkcd.com/comics/wisdom_of_the_ancients.png

maartenbakker

Golden Member

Een probleem met alles van 1 type apparaat per topic inplaats van alles van 1 exemplaar van het apparaat per topic, is dat het best wel onoverzichtelijk kan gaan worden als 2 mensen tegelijkertijd een verschillend probleem hebben.

Een ander probleem is dat er uiteindelijk tientallen verschillende problemen in een enkel topic terechtkomen.

Of heb ik jullie bedoelingen niet begrepen?

@Kris hieronder: Het wiel opnieuw uitvinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wel, er is een ding waarin forums minder populair zijn, de naslagwerkfunktie.
Niet dat daar iets mis mee is, maar als gebruikers met een probleem zitten praten ze er blijkbaar graag eens aktief over (met respons), ook al staan er staan er al 100 topics over hetzelfde in het archief. Het is een menselijke reactie, ik kan het begrijpen. Zou er een werkwoord bestaan die dit fenomeen beschrijft? Zoniet is het dringend tijd ereen te bedenken.

groeten

Kris